Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er litt usikker her, men pumpen må jo klare å pumpe 500L vann 140m opp i lufta på 1s. Energien som må til er lik den potensielle energien vannet har 140m over bakken: Ep = 500kg * 9.81m/s2 * 140m = 0.69MJ. Pumpa må altså yte 0.69MJ / 1s = 0.69MW. Stemmer det med fasit eller?

 

Du klarte den. Det jeg lurer på er grunnen til at energien må være lik potensiell energi, er fordi startfarten er lik null og sluttfarten er lik null?

 

Og hvor fikk du 500kg fra?

Lenke til kommentar

Takk, Jaffe. :thumbup:

 

Har en oppgave som jeg ikke sliter med, men er usikker på hvordan høyden blir.

 

dsc00019tm0.jpg

w640.png

dsc00022xx4.jpg

w640.png

 

Er tegningen over i samsvar med beskrivelsen på oppgaven? I oppgave a) har jeg brukt høyden 83m, vet ikke om det er riktig engang. Noen her som kan hjelpe meg med å finne ut høyden på i oppgave a) og b) slik at jeg kan finne ut kinetiske energi, potensiell energi og mekanisk energi?

Lenke til kommentar

I = U/R. R er oppgitt og du mangler da bare U (her: emsen).

 

Den eneste formelen for ems jeg kommer på nå, er v*B*l og -Ø'(t) hvor Ø er den magnetiske fluksen.

Men du har vel verken tiden eller farten, så da må du nok gå en "omvei". Var det en tegning til denne oppgaven som kanskje kan være forløsende?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal fullføre et prosjekt i løpet av noen måneder som er relatert til helse og miljø. Jeg har tenkt ganske mye i det siste på hva jeg bør forske på uten å lykkes. Jeg trenger dermed hjelp fra dere med prosjektide. Den kan for all del være fysikk-preget så lengde den er relatert til helse og miljø.

 

NB: Ideene dere kommer med bør være gjennomførbar og LETT! slik at jeg har tid til andre ting også.

 

Takk :D

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar
Her er et nydelig bilde:

 

Ellers om noen kan finne høyden, h hvis akselerasjonen er konstant da l kommer inn i feltet,

Hvis høyden blir større, vil da akselerasjonen fremdelses være konstant og hvilken retning vil akselerasjonen ha???

Regner med du fortsatt er på samme oppgave som ovenfor? I så fall: har du utelatt noen opplysninger? For du nevnte ikke noe om akselerasjon i spørsmålet ditt lenger oppe, og jeg antok da at lederen gikk inn/ut med konstant fart. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Faller den ovenfra og ned, med konstant fart? Som gjør at kraften nedovor blir lik kraften oppover fra magnetfeltet som følge av at farten er konstant -> summen av kreftene = 0.

 

Sliter litt med å sette meg inn i hva som skjer her :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Faller den ovenfra og ned, med konstant fart? Som gjør at kraften nedovor blir lik kraften oppover fra magnetfeltet som følge av at farten er konstant -> summen av kreftene = 0.

 

Sliter litt med å sette meg inn i hva som skjer her :hmm:

 

Har ikke flere opplysninger nå nei, men poenget er at spolen beveger seg nedover, og får konsant fart når den når magnetfeltet. Hvis du ikke klarer å regne det ut, har du noe forslag til hva som skjer når spolen slippes fra en større høyde??

Lenke til kommentar

Ok. La oss si at den slippes nedover mot magnetfeltet.

 

Da vil kraften nedover være lik F = m*a = 3*9,81 = 29,43.

 

Videre er den magnetiske kraften lik kraften nedover. Magnetisk kraft er definert som:

F = I*l*B.

29,43 = I*0,4*0,2

I = 368 A

 

Dette virker vel ut til å være litt vel mye strøm, så da faller muligens ikke spolen nedover, men blir sendt innover mot magnetfeltet med konstant fart? (Edit: ser nå at du skrev i ditt forrige innlegg at farten var konstant).

 

Hva sier fasit at strømmen skal bli?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Ok. La oss si at den slippes nedover mot magnetfeltet.

 

Da vil den magnetiske kraften oppover være lik F = m*a = 3*9,81 = 29,43.

 

Videre er den magnetiske kraften lik kraften nedover. Magnetisk kraft er definert som:

F = I*l*B.

29,43 = I*0,4*0,2

I = 368 A

 

Dette virker vel ut til å være litt vel mye strøm, så da faller muligens ikke spolen nedover, men blir sendt innover mot magnetfeltet med konstant fart? (Edit: ser nå at du skrev i ditt forrige innlegg at farten var konstant).

 

Hva sier fasit at strømmen skal bli?

 

 

Ser ikke så galt ut det, tallene er bare plukket fritt, men må nok endre dem ettersom det ikke er et helt realistisk svar.

Takker, noe forslag til b og c oppgaven?

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å skjønne b og c. :blush:

Ellers om noen kan finne høyden, h hvis akselerasjonen er konstant da l kommer inn i feltet.

Høyden h er jo lik 0 når spolen kommer inn i feltet?

 

Hvis høyden blir større, vil da akselerasjonen fremdelses være konstant og hvilken retning vil akselerasjonen ha???

Hvis høyden skal bli større, så tenkter du deg altså at spolen er på vei opp igjen, og vekk fra magnetfeltet? Ble veldig abstrakt dette.

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å skjønne b og c. :blush:
Ellers om noen kan finne høyden, h hvis akselerasjonen er konstant da l kommer inn i feltet.

Høyden h er jo lik 0 når spolen kommer inn i feltet?

 

Hvis høyden blir større, vil da akselerasjonen fremdelses være konstant og hvilken retning vil akselerasjonen ha???

Hvis høyden skal bli større, så tenkter du deg altså at spolen er på vei opp igjen, og vekk fra magnetfeltet? Ble veldig abstrakt dette.

 

Sorry for unøyaktige opplysninger, prøver igjen:

 

Du skal finne høyden, h, der spolen er før den blir sluppet, på toppen (altså der den er tegnet inn på bildet; har prøvd å skrive på en h), slik at den har konstant fart når den når h2 = 0 altså når den har flyttet seg med høyden h ned til magnetfeltet.

 

Til slutt er spørsmålet, hvis h hadde vært enda større, altså høyere oppe, hadde da fremdelses akselerasjonen blitt konstant (ikke farten), og hvilken retning ville akselerasjonen fått.

 

Klarer du dette skal du få en takk i signaturen min, og så kan jeg sove godt i natt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...