Gå til innhold

Snåsamannens synske evner


Anbefalte innlegg

Sjekk opp James Randi på youtuben. Han kan fortelle alt om slike healere og kvakksalvere.

 

Edit: ^fmj kom før meg :) James Randi sier selv at han er den som koblet sammen Penn & Teller (vellkjent for «Bullshit»-showene sine)

 

har sett hver eneste video på youtube om han og nå er han helten min :) det som er værst med folk som påstår at de har klarsynte evner er at de ofte tror at de faktisk har klarsynte evner i motsetning til "tryllekunstnere" som opptrer som karakterer, ofte trollmenn som en del av akten. Er ikke værre enn at denne snåsamannen tar en telefon til James Randi, tror ikke han er imot en sjekk på 6000000kr.

 

 

 

Jeg tror ikke det er penger han er ute etter.

Tror heller ikke han føler at han må bevise det. Si at alt det han har gjort har virket og ikke er noe tull, så tror jeg han føler at det er bevis nok.

 

Får dere som er så fan av James Randi og mener at snåsamannen bare er tull eller hva du vil kalle det, da er det like stor sansynelighet for at James Randi også bare er tull, er det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen eksempler på småbarn som har blitt mirakuløst friske?

Tja jeg har :)

det yngste barnet til min søster hadde store blemmer/sår på armene og i håndflatene.. Var på sykehus / leger med dette.. men den entydige konklusjonen var at det var en form for atopisk eksem (vet ikke om jeg skrev det helt riktig, men det utales sånn he he )

Så hun fikk bare masse kremer og piller for dette.. men det hjalp ikke noe.. så etter noen måneder dro hun til en homeopat i Larvik.. og han fortalte en helt annen historie om hva som feilte henne.. husker ikke helt hva det var (men det kan jeg jo sjekke opp med min søster om dere vil.).. anyway, så fikk hun slike sukkerpiller, så gikk det bare noen dager så avtok problemet.. og det har vært 100% borte siden..

Hun var da 3 eller 4 år gammel..

Lenke til kommentar
Tja jeg har :)

det yngste barnet til min søster hadde store blemmer/sår på armene og i håndflatene.. Var på sykehus / leger med dette.. men den entydige konklusjonen var at det var en form for atopisk eksem (vet ikke om jeg skrev det helt riktig, men det utales sånn he he )

Så hun fikk bare masse kremer og piller for dette.. men det hjalp ikke noe.. så etter noen måneder dro hun til en homeopat i Larvik.. og han fortalte en helt annen historie om hva som feilte henne.. husker ikke helt hva det var (men det kan jeg jo sjekke opp med min søster om dere vil.).. anyway, så fikk hun slike sukkerpiller, så gikk det bare noen dager så avtok problemet.. og det har vært 100% borte siden..

Hun var da 3 eller 4 år gammel..

Ok, her er tre scenario som alle er uendelig mye mer sannsynlig enn at en kvakksalver kurerte atopisk eksem med "sukkerpiller":

1. Det gikk over helt av seg selv.

2. Medikamentene hun fikk av legen, som er bevist at fungerer, tok effekt.

3. Forandring i kosthold, miljø eller klær førte til forbedringen.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Har du noen eksempler på småbarn som har blitt mirakuløst friske?

Tja jeg har :)

det yngste barnet til min søster hadde store blemmer/sår på armene og i håndflatene.. Var på sykehus / leger med dette.. men den entydige konklusjonen var at det var en form for atopisk eksem (vet ikke om jeg skrev det helt riktig, men det utales sånn he he )

Så hun fikk bare masse kremer og piller for dette.. men det hjalp ikke noe.. så etter noen måneder dro hun til en homeopat i Larvik.. og han fortalte en helt annen historie om hva som feilte henne.. husker ikke helt hva det var (men det kan jeg jo sjekke opp med min søster om dere vil.).. anyway, så fikk hun slike sukkerpiller, så gikk det bare noen dager så avtok problemet.. og det har vært 100% borte siden..

Hun var da 3 eller 4 år gammel..

 

 

Sykdommen kom av en grunn, og den forsvant av en grunn, og jeg kan med ganske god sikkerhet si at det neppe var på grunn av sukkerpiller.

 

Homøopati er svindel.

Lenke til kommentar
Har du noen eksempler på småbarn som har blitt mirakuløst friske?

Er det ikke det som er hele saken med han der helseministeren da?

 

Er det enda noen skeptikere her som forklarer placeboeffekten på småbarn?

Er det enda noen av dere som elsker Snåsamannen som kan forklare hvorfor han spiser nyfødte barn?

Hva snakker du om?

Lenke til kommentar
- Snåsamannen kurerte min sønn var vel den første overskriften, så jo...

Ja, men det var ikke det det ble sak av. Det finnes nok av godtroende som tror på dette, så det var ingenting unikt med Hanssens utspill. Det som gjorde det til en sak var at han er helseminister.

 

Sier ikke at det er gyldig dokumentasjon, men hva kan vel vitenskapelig bevises?

Alt som kan observeres og etterprøves, som jo gjelder, vel, alt, sånn cirka.

Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på vippestolteorien ...

 

Atopisk eksem bruker forsåvidt å forsvinne av seg selv etter hvert. En mer nærliggende årsak til at eksemet gav seg var at det gikk over av seg selv, endring av innemiljøet, bruk av kortisonkrem eller fuktighetskrem eller endring av kosthold dempet symptomene også gav det seg av seg selv. Sannsynligheten for at en sukkerpille endret situasjonen er tilnærmet ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Har du noen eksempler på småbarn som har blitt mirakuløst friske?

Tja jeg har :)

det yngste barnet til min søster hadde store blemmer/sår på armene og i håndflatene.. Var på sykehus / leger med dette.. men den entydige konklusjonen var at det var en form for atopisk eksem (vet ikke om jeg skrev det helt riktig, men det utales sånn he he )

Så hun fikk bare masse kremer og piller for dette.. men det hjalp ikke noe.. så etter noen måneder dro hun til en homeopat i Larvik.. og han fortalte en helt annen historie om hva som feilte henne.. husker ikke helt hva det var (men det kan jeg jo sjekke opp med min søster om dere vil.).. anyway, så fikk hun slike sukkerpiller, så gikk det bare noen dager så avtok problemet.. og det har vært 100% borte siden..

Hun var da 3 eller 4 år gammel..

 

Dette er en ypperlig mulighet til å eksemplifisere hvorfor anektdoter er et dårlig utgangspunkt for å stadfeste noe. Det mnagler nemlig en del informasjon her, særlig hva tid angår. For eksempel:

 

Hvor gammelt var barnet (3 eller 4 blir unøyaktig)?

Hvor lenge hadde hun hatt plagene?

Hvor lenge gikk hun på "skolemedisin"?

Brukte barnet fremdeles medisin da homøopat ble kontaktet? Eventuelt hvor lenge gikk det fra barnet slutet medisin til homøopatbesøket?

Ble medisin og sukkerpiller brukt parallelt?

Hvor lang tid tok det fra sukkerpillebehandlingen begynte til eksemen var helt borte?

 

Jeg regner jo ikke med at du har denne informasjonen, men jeg ville bare illustrere hvor mye informasjon som egentlig mangler i din anektdote. Derfor har jeg heller ikke tenkt å forsøke meg på noen forklaring ;)

Endret av Leviath
Lenke til kommentar
Er det ikke det som er hele saken med han der helseministeren da?

Det var ikke det som var saken med helseministeren, for var barnet mottakelig for signalene? Hadde barnet et ønske, en forståelse eller håp om å bli frisk fordi faren ringte til Snåsamannen? Dersom barnet ikke engang kunne snakke, ville han ikke forstå noe av dette. Da måtte påvirkningen kommet gjennom telefonen fra Gjerstads stemme, påvirket farens humør som ungen kan ha fanget opp.

 

Uansett, dette eksempelet beviser ingenting, du farer jo bare med et elendig eksempel! En unge ble frisk, på grunn av snåsamannen? Det er ikke sannsynlig. Hvordan ble det gjort da? Med tankekraft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...