Gå til innhold

KDE 4.2 rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radeon 4870'en min funker veldig bra nå som det først funker. Har fortsatt problemer med ekstrem video tearing ved bruk av compiz da. Men det tar jo ikke lange tida å skru av med fusion-icon. Dette gjelder bare vanlig video da og ikke flash video.

 

Edit : Kjøpte meg amd/ati gpu i påvente av den frie driveren da.

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

KDE ser ganske lekkert ut, men ville endret standard skrifttype hadde jeg vært dem, ödelegger litt for helheten.

Selv er jeg veldig fan av GNOME saa kommer nok ikke til aa bytte med det förste. Syns GNOME gir men en god fölelse over det hele der KDE er ganske blandet av Wow og Usj.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkverdig at man kritiserer MS så kraftig, men så er man fornøyd med følgende tillstander i Linux verdenen.

 

fikser en rekke feil og gjør skrivebordsmiljøet mer stabilt.
åhh Linux, nå mangler dere bare ordentlig 3D-støtte, så skal jeg bytte på sekundet.
Er da godt med 3d-støtte, er vel heller utvalget som skranter.
mhm

 

Har fortsatt problemer med ekstrem video tearing ved bruk av compiz da

 

Radeon 4870'en min funker veldig bra nå som det først funker

 

Det har imidlertid ikke tidligere vært noen praktisk forskjell for KDE å være LGPL eller GPL, siden de har vært avhengig av Qt-bibliotekene.Nå kan alle nyte godt av at de er LGPL, jeg håper dette vil drive både Qt og KDE fremover.
Doktorgrad for å forstå lisensieringene?

 

Compiz og Flash er ikke gode venner, så GPUakselerasjon av Flash fungerer ikke med Compiz. Har ikke sjekket ut hvordan dette er i Kwin.

Jeg foreslår at du forsøker Kwin en stund og ser hvordan det fungerer uten Compiz installert. Det er forøvrig ganske så stille i Compiz og det stilles spørsmålstegn internt om hele prosjektet. Dårlig organisering ser ut til å være årsaken - og Compiz++ et av resultatene.

En oppgave i seg selv bare å velge et godt skrivebordsmiljø som stort sett fungerer?

 

 

NB!

Dette er INGEN MS/Linux diskusjon men jeg er stadig vekk forundret over hvor mange feil og problemer det aksepteres på egen foretrukket plattform som virker helt essensielle for opplevelsen av plattformen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette er INGEN MS/Linux diskusjon men jeg er stadig vekk forundret over hvor mange feil og problemer det aksepteres på egen foretrukket plattform som virker helt essensielle for opplevelsen av plattformen.

Det jeg er mest forundret over er at ikke bare godtar mange dette, de fleste gidder heller ikke gjøre en skit med det. Men nå er det jo slik at ingen operativsystem/plattformer er feilfrie/perfekte, og en feil ett sted kan fint oppveies av andre fordeler.

Lenke til kommentar
Dersom dette ikke er en MS/Linux-diskusjon - hvorfor er du oppe og vaker da?

Fordi det er fryktelig artig å sitte å igle på den ene parten og vente til noen bikker over og så er man i gang.

Hold MS vs. Linux unna tråden og diskutere heller det som skal diskuteres: Nye lansering av KDE straks...

Lenke til kommentar

Hvis man ikke får kommentere på innlegget til Theo, så synes jeg faktisk det bør fjernes (fjern da også gjerne dette innlegget). Han bruker blant annet en release kandidat til et uferdig kontormiljø til å trekke generelle linjer mot GNU/Linux brukere. Det er et privilegium å kunne være med på utviklingsløpet til KDE4, og jeg synes det er simpelt å bruke det mot operativsystemet og brukerne. KDE3 og manglende compiz er fortsatt foretrukket i alle distribusjoner som ikke er bleeding edge. At ATI har fått kraftig bedret driverstøtte gjennom 2008 er Theo antagelig klar over.

 

Lisensene til MS er det ingen som forstår. GPL og BSD er de enkleste lisensene i programvareverden.

Lenke til kommentar

Man bør vel kunne kommentere mitt innlegg. Mitt inntrykk er basert på en del års observasjoner og testing på egenhånd av linux distroer. Jeg er vel heller ikke så alene om å sitte med det inntrykket. Jeg er også klar over ATI ift. Linux som er meget positivt og jeg husker godt hvordan Linux bruker har bannet mot ATI siden tidlig 90 tall.

 

Selvf. er KDE4 positivt for Linux, og selvsagt forventer man problemer i ting som er under utvikling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Man bør vel kunne kommentere mitt innlegg. Mitt inntrykk er basert på en del års observasjoner og testing på egenhånd av linux distroer. Jeg er vel heller ikke så alene om å sitte med det inntrykket.
OK, da skal jeg forsøke å svare. Jeg tror kanskje vi var flere som feiltolket innlegget ditt.

 

Jeg tror det er flere punkter som er viktig å ta i betraktning for å forstå ditt dilemma, hvilket jeg tolker til å være at enkelte aksepterer svært mye grums i GNU/Linux, men er svært raske til å klage på MS. De mest vesentlige punktene jeg ser er:

 

1. Skill mellom stabil og eksperimentell software. Når man klager på problemer i WHS/XP/Vista, så er dette kommersiell programvare som skal være produksjonsklart. Jeg kjører Red Hat på jobben, Ubuntu 8.04 LTS på alle maskinene hjemme så nær som laptopen (som bare jeg bruker), den kjører Ubuntu 8.10 (som jeg betrakter som bleeding edge) med både Gnome og KDE4.2 RC inne. Hvorfor? Fordi jeg liker å teste ut ny programvare, men jeg vet forskjellen. Jeg opplever vesentlig flere problemer med XP enn Red Hat på jobben. Det eneste problemet jeg har med Red Hat er kompatibilitet med Exchange, hvilket bringer oss over i punkt 2.

 

2. Mye av klagene mot MS går på lock-in mekanismer. Selv ustabil Vista kan tilskrives dette. Dette er en helt annen type klage, som ikke bør forveksles med programvarefeil.

 

3. Det er viktig å skille mellom drivere og resten av systemet. Dersom lukkede spesifikasjoner har gjort utvikling av drivere umulig, så har det lite for seg å rette aggresjon mot GNU/Linux miljøet all den tid at MS er den egentlige synderen gjennom sin drivermodell kombinert med monopol.

 

For min egen del har jeg brukt linux daglig på server-siden i over seks år, og på desktop daglig i bortimot fem. Allerede for over seks år siden var linux best på servere. Først i fjor kom desktopen på plass med Ubuntu 8.10. I år blir den perfeksjonert med OpenSuse og KDE4, og i år kommer linux på plass på laptopen med Ubuntu 9.10. Det er naturligvis mine meninger og spådommer.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Del:

På serversiden kjører jeg RH 4.6 til 5.2 på jobben, jeg er langt ifra noen ekspert men her er jeg meget fornøyd. På Linux er jeg helt i startgropen noe jeg gladelig innrømmer. Jeg har kun gått et par RH kurs hos Linpro og ellers drevet minimalt med det på hobbybasis.

 

Serversiden skiller jeg dog fullstendig fra desktop distroer og akkurat RH er noe spesiell siden de er en komersiell aktør som tar betalt for å lever kvalitet i mange ledd. Men det er også årsaken til at vi har valgt å kjøre RH på serversiden. På serversiden kommer man heller lite borti det jeg annser som "typiske" Linux problemer som går mot hardware, skrivebordsmiljøer, div. 3D(som har blitt mye bedre) osv.

 

Som sagt, strålende fornøyd på serversiden. Jeg kommer forøvrig til å følge linken din for å sette opp neste hjemmeserver, noe jeg har hatt i tankene siste halvåret minst. (all hardware er ikke på plass ennå.)

 

Det er stort sett desktop distroer jeg opplever brukerfrustrasjon på, og jeg vet selvf. forskjellen på stable og eksperimentell. Alpha, Beta, Release osv osv. Dog skal jeg gi desktop distroer flere sjangser og jeg har vurdert både siste Mandriva, Fedora, OpenSuse og Ubuntu.

 

EDIT:

Nå synes jeg forøvrig Novell Netware var best på mange ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Del:

På serversiden kjører jeg RH 4.6 til 5.2 på jobben, jeg er langt ifra noen ekspert men her er jeg meget fornøyd. På Linux er jeg helt i startgropen noe jeg gladelig innrømmer. Jeg har kun gått et par RH kurs hos Linpro og ellers drevet minimalt med det på hobbybasis.

Høres ut som en kjempefin start, og godt investert tid og penger! For å presisere har jeg brukt RHEL som hoved-desktop på jobben i fem år, Både versjon tre, fire og nå 5.2. Fra og med 5.2 er alt jeg egentlig ønsker på plass, hadde det ikke vært for MS sin totale motvilje mot åpne standarder. Dette er en arbeidsstasjon med Nvidia Quadro fra øverste hylle, spesielt egnet for 3D. Kjørt 64-bit fra dag en.
Serversiden skiller jeg dog fullstendig fra desktop distroer og akkurat RH er noe spesiell siden de er en komersiell aktør som tar betalt for å lever kvalitet i mange ledd.
Jepp, men de gir ut alt under GPL, så hvis du vil ha det samme systemet hjemme bruker du CentOS. Du får da en gjennomprøvd og stabil løsning på riktig hardware.
Som sagt, strålende fornøyd på serversiden. Jeg kommer forøvrig til å følge linken din for å sette opp neste hjemmeserver, noe jeg har hatt i tankene siste halvåret minst. (all hardware er ikke på plass ennå.)
Morsomt, hold oss oppdatert! Neste ubuntu får en skikkelig godbit til filserver, nemlig btrfs filsystemet (bør kanskje vente til 9.10 for stabilitet). Det får ntfs til å se mer enn trist ut.
Det er stort sett desktop distroer jeg opplever brukerfrustrasjon på, og jeg vet selvf. forskjellen på stable og eksperimentell. Alpha, Beta, Release osv osv. Dog skal jeg gi desktop distroer flere sjangser og jeg har vurdert både siste Mandriva, Fedora, OpenSuse og Ubuntu.
Husk at Fedora og opensuse er testversjonene til RHEL og SLES, og dermed ikke kan forventes å være stabile. Hvis du ikke vil kjøre bleeding edge bruker du CentOS. Hvis du synes det blir litt for begrenset kan du hoppe over på Ubuntu 8.04 LTS, og klaske inn pakken ubuntu-restricted-extras, så har du en ferdig desktop med alt du trenger på femten minutter. Innstallering av Ubuntu 8.10 fra middelmådig minnepenn tar fem minutter her i gården, og det inkluderer officepakke, gimp, torrentklient etc. Sjekk ut usb-creator. Lyst til å teste KDE4? Da installerer du bare pakken kubuntu-desktop i tillegg, så har du begge inne. Lyst til å teste KDE4.2RC? Da legger du til en pakkekilde slik som forklart her:

http://www.kubuntu.org/news/kde-4.2-rc1

Kjører du 8.04 kan du ha KDE3 og KDE4 installert side om side ( i tillegg til alle de andre desktop miljøene i universet). Er det rart vi synes det er morsomt å teste? Sammenlign dette med win7 beta'en som folk satt døgnevis på nettet for å forsøke å nedlaste. Hvem er det som finner seg i mest?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Neste ubuntu får en skikkelig godbit til filserver, nemlig btrfs filsystemet (bør kanskje vente til 9.10 for stabilitet). Det får ntfs til å se mer enn trist ut.

Jeg mener at btrfs strengt talt ikke er brukbart til annet enn testing med 2.6.29/Ubuntu 9.04. Diskformatet er ikke helt endelig og kan endre seg, det er under kraftig utvikling og det er gjort minimalt med testing.

 

EDIT: Ikke noe jeg ville puttet filer jeg bryr meg om på. Blir (positivt) overrasket dersom de klarer å stabilisere så det er brukendes til Ubuntu 9.10, selv tror jeg det fint kan ta til neste LTS. Forøvrig får ext3 ntfs til å se trist ut, for ikke å snakke om ext4 (som faktisk blir brukbart med Ubuntu 9.04).

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Er ikke engang sikkert 9.10 faar Ext4 som standard engang. Testing tar tid, og ting saa viktige som et filsystem _maa_ fungere för det settes som standard.

 

For Ubuntu 9.04, we intend to support ext4, but not make it the default for installation. Based on feedback from that, we will consider whether to make it the default for installations of 9.10. We hope this will satisfy people who want to experiment, while still being appropriately conservative with our users' data!
Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Er det rart vi synes det er morsomt å teste? Sammenlign dette med win7 beta'en som folk satt døgnevis på nettet for å forsøke å nedlaste. Hvem er det som finner seg i mest?

 

Hva er det du babler om ? Jeg lastet ned Win 7 Beta på 10 minutter, uten noe fjas.

 

Jeg ble forresten såpass fornøyd da jeg testet det på en HP nc8510p som jeg lånte på jobb, at jeg har bestemt meg for å installere betaen på min hoved PC. Betaen fremstår som en komplett og ferdig release, uten noen åpenbare feil eller bugs.

Endret av AudunS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...