Gå til innhold

Sony blør penger (PS3)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Så lenge det er penger å tjene på konsoller blir ikke konsollen å være i nærheten av døden.

Hvis du leser artikkelen så ser du at det er akkurat der problemet ligger. Sony sliter med økonomien til PS. Microsoft sliter med økonomien til Xbox. Nintento aner jeg ikke, men jeg tipper det ikke er særlig innbringende for dem heller.

 

Nintendo tjener grovt på Wii

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si det til General Motors

 

general motors har jo gått med noen av de største underskuddene verden har sett i en årrekke nå så det var vel en heller dårlig sammenligning :) Å gjøre store kutt i SCEE er nok "siste utvei" for sony.. Bravia og ps3 er Sony sitt ansikt utad mot normale dødlige..

 

Som fortjent når de lanserer en konsoll til 6000kr.

 

sjelden du rakker ned på ps3.. I løpet av ps3 sin levetid koster den kanskje 25kr mer i måneden enn xbox360 (sett bort i fra live-avgiften på xbox).. og om du ikke har råd til det din "gnitapong" så er det på tide med en jobb.. Konsoll kjøper en ut i fra hvilke spill og funksjoner en ønsker, ikke om den koster lusne 1500kroner mer..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Typisk arrogant Sony fanboy holdning. Hold kjeft.

 

har forøvrig xbox360 i hus også om det scorer noen poeng i boka di :). men føler du virkelig at prisen på konsollen har så mye å si for hvorfor du kjøpte xbox360 over ps3?

Jeg vil heller tro at du kjøpte xbox fordi du ga pokker i blu-ray, og hadde mer lyst på xbox sine exclusives.. for meg var det motsatt.

 

Når det er sagt er jeg enig i at slik prisforskjellen er i dag så har det jo innvirkning på salget av konsollen, spes når folk egentlig er likegyldige til funksjoner/spill og bare vil ha noe å spille litt forskjelligt på.

 

Sony tåler nok mange vonde år før de kreperer uansett.. :)

Jeg kjøpte min Xbox 360 pga prisen. Når også xbox 360 knuser PS3 sine kontroller skjønner jeg godt at folk heller vill ha xbox når de tenker spill. Vill du ha all in one så kjøper du ps3.

 

Dere som diskuterer xbox 360 levetid i forhold til pris? ja den har korterer levetid i forhold til ps3, menså tar det mellom 1 og 2 uker å sende xboxen inn på rep å få den tilbake igjen gratis så vill ikke regne det med i prisen.

Lenke til kommentar

Er det denne levetiden det er snakk om da? Er heller at MS kommer til å slippe ut en ny xbox raskere enn Sony med en PS. Uansett så er det noe å ta med ja. Du kjøper en maskin for å kunne spille på den, ikke at den skal være på rep, som kan ta flere uker til mnd. JA er faktisk veldig mange som har måttet vente i noen mnd.

Lenke til kommentar
Er det denne levetiden det er snakk om da? Er heller at MS kommer til å slippe ut en ny xbox raskere enn Sony med en PS. Uansett så er det noe å ta med ja. Du kjøper en maskin for å kunne spille på den, ikke at den skal være på rep, som kan ta flere uker til mnd. JA er faktisk veldig mange som har måttet vente i noen mnd.

Om du tenker levetid til neste slipp av ny konsol tror jeg egentlig det er ganske likt.

 

Om MS har kommet med enn ny Xbox i f.eks 2010 tror jeg også Sony har slippet enn ny PS for at de ikke skal henge etter for om de skal fortsette med PS3 mens MS kanskje har Xbox 720, da tror jeg Xbox 720 kommer til å knuse PS3 på ytelse som da gjør at kanskje spille produsenter prioriterer Xbox framfor PS3 (tror jeg:P)

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar
Så lenge det er penger å tjene på konsoller blir ikke konsollen å være i nærheten av døden.

Hvis du leser artikkelen så ser du at det er akkurat der problemet ligger. Sony sliter med økonomien til PS. Microsoft sliter med økonomien til Xbox. Nintento aner jeg ikke, men jeg tipper det ikke er særlig innbringende for dem heller.

 

Nå ja, og det må både MS og Sony ta støyte for selv, de har selv lagt modellen sin ut på at den skal innholde så sprek hardware som mulig og legger lista 4 hakk over muligheten. Livstiden til en konsoll er såpass kort at å legge modellen ut fra at man skal tape første året og tjene de siste årene av en konsolls levetid er risikabelt.

 

Som å spille på børsen nærmest, noen ganger vinner man men det er ikke sikkert man vinner vær gang med modellen man følger.

 

Om selskapene derimot toner ned litt på hardware presset sitt og går tilbake til at konsollene faktisk skal være nettopp det, konsoller, så kan modellen endres fra tap til gevinst. Om mulig må man ofre litt grafikk for å få beholde konsoller.

 

What goes up must come down, Sony har gått opp og de gikk i samme felle som Nintendo i sin tid. Vi har godt merkenavn, vi selger om det så er en gråstein med vår logo på til 5000 kr stk. Nintendo fikk svi for akkurat samme arogante holdning, nå er det Sony sin tur til å svi. De var arrogant som fy, påsto at PS3 blir å selge godt (og samtidig danke Wii ut før året var over) bare på grunnlag av merkenavnet.

 

Sony og PS3 er et primeksempel på at forbrukerne godtar noe men ikke alt. En konsoll til nå tilnærmet 4000 kr som ikke gjør noe mer merkbar forskjell enn konkurenten enn å spille blu-ray (noe forbrukerne flest ikke ser nytte i) er ikke nok salgsverdi for å rettferdigjøre en så høy pris.

 

Nintendo Wii er et fint eksempel på hvordan det kan gjøres forretningsmessig. Toner ned grafikkjaget, satser på gameplay og hardware som ikke robber kassen for de midler den har.

 

Så jeg tror ikke konsoller blir å dø ut, men denne generasjonen har bevist hvor penger kan tjenes. Man trenger ikke kutte mye på hardware fronten, men om man bruker litt billigere hardware og heller fokuserer på at utviklerne kan gjøre seg kjent, og utnytte konsollens hardware, på et mye tidligere tidspunkt, så tror jeg ikke det har noe å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nå er vel Nintendo Wii et heller dårlig eksempel etter min mening, den er til de grader overpriset i forhold til hardware. Spillmessig så er det en god stund siden den imponerte på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Kanskje det, ThomasM, men forretningsmessig er Wii den mest geniale konsollen noengang. Den er vel så godt som den eneste konsollen i spillehistorien som har tjent penger pr konsoll fra første solgte enhet.

 

Forretningsmessig er den genial ja, Nintendo tjener sinnsykt med penger på en konsoll som i forhold til spesifikasjonene er grovt overpriset.

Lenke til kommentar

Det blir dog en personelig mening, personelig koser jeg meg fremdeles med Wii, men det er og min mening. Smaken er som baken, den er delt.

 

Om Wii er overpriset er et annet spørsmål, det er flere ledd i salget av Wii og alle ledd innvolvert i salget vil ha sin del av kaken. Jo flere ledd du legger på lenken jo lengere blir den (rimelig logisk faktisk når jeg tenker på det :p).

Lenke til kommentar

Huff, det var stygge tal. Novel, eg synest Sony har gode produkt, so eg håpar dei klarar å ordne opp i det her.

 

 

@Bear^:

 

Det kjem litt an på kva ein meiner med overprisa. Der var ein gong ein romer som sa at "alt er verdt det kjøparen er villig til å betale". Utifrå det perspektivet kan ein ikkje kalle Wii overprisa. Men for min eigen del synest eg prisen var noko høg i høve til kva maskinvare ein fekk.

Endret av Camrot
Fjernet kommentar på slettet innlegg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
"Spillmessig så er det en god stund siden den imponerte på noen som helst måte."

 

Sant, men igjen hvor mange lager spill for den? Wii har en pokkers til good controller og igjen er mye kraftigere en en Gamecube. Gamecuben var den sterkeste i sin generasjon.

 

Dette med antall spill til konsollen styrker jo strengt tatt bare argumentet om at den er til de grader overpriset.

Pokkers så "good controller" har den strengt tatt heller ikke, man sliter med nøyaktigheten og det er jo en grunn til at man kommer til å selge en liten "expansion" til kontrolleren.

 

Gamecuben den sterkeste i sin generasjon ?

 

 

 

Det blir dog en personelig mening, personelig koser jeg meg fremdeles med Wii, men det er og min mening. Smaken er som baken, den er delt.

 

Om Wii er overpriset er et annet spørsmål, det er flere ledd i salget av Wii og alle ledd innvolvert i salget vil ha sin del av kaken. Jo flere ledd du legger på lenken jo lengere blir den (rimelig logisk faktisk når jeg tenker på det :p).

 

Jeg vil ikke akkurat si at det er et spørsmål om den er overpriset i forhold til spesifikasjonene, det er vel heller et faktum.

 

Flere ledd i salget av Wii ? Dette må du gjerne utdype.

Lenke til kommentar

PlayStation 3 var både sent ute og dyr, og salgstallene har vært under forventningene i lenger tid. Blu-ray-salget har heller ikke vært som ønsket, så det var bare tidsspørsmål før det virkelig slår ut i økonomien. Jeg har visst om de dårlige salgstallene i over et år, så dette kunne umulig vært et sjokk.

Lenke til kommentar

KayAU hadde et rimelig godt utsang i "alt er verdt det kjøparen er villig til å betale". Om man følger den så er det vel ikke et faktum at Wii er overpriset.

 

Nintendo produserer konsollen, selskap som Bergsala distribuerer den i Norge og selger den til butikken, butikken selger den ut.

 

Nintendo -> Bergsala -> Forhandler

 

3 ledd i alle fall, alle 3 vil gjerne ha litt av kaken. Og jo flere ledd du innvolverer i salget jo høyere blir prisen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...