Gå til innhold

Oslo kan få muslimsk grunnskole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har det seg sånn at muslimske familier flokker ungene sine sammen på enkelte skoler.

 

Så regner med at skolen kommer til å bli greit populær ja.

 

Seriøst?!?!?!

 

Pleier muslimske familier å sende ungene sine på samme skole! Wow, for en kulturforskjell fra oss nordmenn som sender ut ett barn til hver skole.

Lenke til kommentar

Det er mulig paradoksalt, men dette er vanskelig.

 

Jeg tror ikke denne type unnvikelse ikke er bra Geir, de setter seg selv utenfor det samfunnet de på samme tid gjerne uttaler offentlig at de vil være en del av. Jeg mener kristendommen bør stå i høysetet i Norge, å det akter jeg å stå på. Jeg mener ikke med dette at vi ikke skal inneha religionsfrihet i dette landet, men jeg liker ikke en utvikling der stat, kommune og regjering bidrar til og fremme negative verdier i så måte.

 

Å hvorfor trenger vi slike skoler i Norge? Hvorfor kan ikke de muslimske barn gå på den samme skolen? Dette bidrar jo akkurat bare til å opprettholde "skillet" vi prøver å bryte ned. Med all respekt å melde, de har allerede det samme tilbudet det norske barn i grunnskolen har (men det er da ikke bra nok?). Der språkproblemer er såpass store at læring er vanskelig, blir det tatt ibruk tolk. Dette er som vanlig å begynne i feil ende. I Norge er det kristendom og den kristnede formålsparagrafen som gjelder.

Leste du posten jeg linket til, Robert? Hva hjelper det integreringen om vi putter dem i offentlige skoler, så lenge 95% av elevene er innvandrere? Vil du tvinge norske foreldre til å sende sine barn til disse skolene for å bedre integreringen?

 

Og mente du alvorlig at muslimske foreldre som vil gi sine barn muslimsk skolegang skal straffes for det? Vil du forby islam?

 

Eller mente du fundamentalistiske koranskoler? I så fall, er det ikke nok et paradoks at du vil forby en moderat skole i Norge, underlagt norsk lov og med undervisning i norsk, og med en formålsparagraf mot ekstremisme, og dermed i praksis ikke gi de foreldrene som ønsker slik skolegang annet valg enn å sende barna tilhjemlandet, der vi ikke har noen kontroll over hva de lærer?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Leste du posten jeg linket til, Robert? Hva hjelper det integreringen om vi putter dem i offentlige skoler, så lenge 95% av elevene er innvandrere? Vil du tvinge norske foreldre til å sende sine barn til disse skolene for å bedre integreringen?

Jo, jeg leste den. Og det er her problemene virkelig begynne å komme til overflaten. På bakgrunn av den feilslåtte innvandrings politikken gjennom en årrekke, har vi nå blitt satt i dette dilemmaet. Opprette muslimske skoler med (mulig) ekstrem læring og ikke fremme integrering eller sende elevene til en skole der over 90% av elevene er fremmedspråklige og heller ikke fremme integrering. Jeg håper folk etterhvert kan begynne å forstå hvor ille denne situasjonen har blitt.

 

Nå vi kommer til dette med å forby, har jeg lite sansen for foreldre som sender sine barn til skoler av dette kaliberet i utlandet. Refererte til ekstreme skolen (fundamentalistiske koranskoler) og dette mener jeg fullt ut, dette bør straffes ved lov på lik linje med de foredlere som sender sine døtre til omskjæring. Jeg har ikke fått eller lest noen indikasjoner på hvordan disse skolene skal være eller hvordan disse skal legge opp læringen. Jeg antar at de har et ønske om og bestemme dette selv og at dette skal være mest mulig likt hjemlandet.

Lenke til kommentar
Synes du det er et dårlig tegn at man i Norge motsetter seg apartheid-regimet?

Så lenge det er frivillig hvilken/hva slags skole man vil gå på, er det ikke apartheid.

Nettopp, det var jo det jeg spurte om.

 

Synes du det er dumt at Norge ikke har regler som apartheid? spurte jeg.

 

Vil det hjelpe på integreringen å spre muslimene rundt i Norge for å jevne ut antall muslimer per hvite i skolen? Hvis ja, hvorfor er ikke dette gjort?

Fordi den norske stat kan ikke bestemme hvor norske statsborgere skal bo i landet, det ville vært frihetsberøvelse

Endret av TiD
Lenke til kommentar

Jeg sier nei til alle religiøse skoler, det er direkte hjernevasking av barn som ikke får velge religionen sin selv. Over 18år, da er det fritt frem for å velge religion, men hold barna unna det til de kan velge selv i ett selvstendig liv!

 

Nei til muslimske skoler!

Nei til jødiske skoler!

Nei til kristne skoler!

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Jeg sier nei til alle religiøse skoler, det er direkte hjernevasking av barn som ikke får velge religionen sin selv. Over 18år, da er det fritt frem for å velge religion, men hold barna unna det til de kan velge selv i ett selvstendig liv!

 

Nei til muslimske skoler!

Nei til jødiske skoler!

Nei til kristne skoler!

 

Er i grunn enig med deg i det moralske der. Det å anse et barn som tilhenger av jødedom, kristendom eller islam virker på meg som en integritetskrenkelse mot barnets identitet og selvstendighet som person. Men er i tvil om et forbud vil løse noe. En ting er om vi har rett til å forby det. I alle fall må lovene gjelde likt for alle, også for en stor minoritet, selv om det kan føre til problemer. En annen ting er konsekvenser og klokskapen i en slik politikk, hvis det innebærer at muslimene sender sine barn på koranskoler i opprinnelseslandet. En annen ting er at mange skoler allerede i dag har svært få innfødte norske elever. Et forbud kan dermed gjøre liten forskjell fra det.

Lenke til kommentar
Du besvarer ikke Geirs poeng, da.

Jo, i grunnen gjør han det. Jeg konstaterer det paradokset at innvandringsskeptikerne er blitt det nye årtusens stalinister: De vil at alle skal skal tvinges til å være like (forutsatt at de er lik dem selv), at staten skal bestemme at det skal være slik, og at staten skal straffe (alle de som ikke er like nok). Og de gjør det under det påskudd at det som er anderledes pr. definisjon må være skadelig (for de som allerede er "like").

 

Countless the various species of mankind

Countless the shades which sep'rate mind from mind

No general object of desire is known

Each has his will, and each pursues his own.

William Gifford

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Utfordringene står i kø, dette er nok et steg i feil retning. Å det står jeg ved!

 

Dette vil bringe de allerede sterke skillelinjene mellom "oss" og "de", enda tydeligere frem. I mine øyne har det lite med stalinisme å gjøre, men om sunt folkevett. Det er ikke noe poeng at alle skal være like, men man skal heller ikke glemme hvor man faktisk befinner seg i verden.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at muslimske familier flokker ungene sine sammen på enkelte skoler.

 

Så regner med at skolen kommer til å bli greit populær ja.

 

Seriøst?!?!?!

 

Pleier muslimske familier å sende ungene sine på samme skole! Wow, for en kulturforskjell fra oss nordmenn som sender ut ett barn til hver skole.

Skjønte du ikke hva jeg mente?

 

 

Jeg mente at forskjellige muslimske familier sender barna sine på samme skole.

De bor også sammen dette forhindrer integrering.

Lenke til kommentar
Hehe, dette høres tullette ut hvis de vil ha innvandrere integrert... :roll:

 

jeg tenkte det i starten jeg og, men da jeg tenkte litt mer på det, så vil det bare være positivt.. lærerne der vil sannsynlig vis jobbe med interering og gode erfaringer med det norske samfunn fra 1. klasse.. jeg syns det er verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg mener man må ta såkalt liberalisme med en klype salt.

Alinoe:

Jeg, myself, mener at Islam er verre fordi den ikke har tilpasset seg det moderne samfunn og vitenskapen som der følger med.

 

Nja. Muslimer tar seg da til seg vitenskapen. Når det gjelder bioteknologi kan de gå fordi den vestlige verden i gen- og stamcelleforskning, siden de her ikke har noen religiøse grunner mot det. Muslimer mener at livet begynner ved fødsel, og ikke ved unfangelse som den "kristne" vesten gjør. Dermed er forskning på dette området helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Dette dreier seg da ikke bare om religion? Flere muslimske familier sender barna sine på skoler i utlandet fordi det der tilbys eliteskoler de med norsk lønn har råd til å ha barna sine på. Dette er skoler der mye av undervisningen foregår på engelsk - og nivået på undervisningen er som regel langt bedre enn man kan få i lille sosialdemokratiske Norge, dog ispedd noe koranundervisning som man kan mene sitt om.

Ikke ulikt det noen kjipe foreldre oppi Holmenkollen gjør med barna sine når de sender de på kostskole i England (protestantisk eller katolske kristne skoler sikkert også).

Dette utspillet om å bygge muslimsk skole i Norge vil nok gjøre lite med disse foreldrenes planer om å gi barna sine bedre skolegang i utlandet. Til dét er nivået i den norske skolen for dårlig, og de norskmuslimske lærerne er neppe stort bedre.

 

 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Spitzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...