Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

dømt til å betale skadeerstatning


abbyjr

Anbefalte innlegg

Hei får 4 år siden ble jeg dømt til å betale 100000kr i skadeerstatning for noe veldig dumt jeg gjorde når jeg var 16.

hele livet mitt har jeg vært fattig å jeg tjener 6000kr i måneden via nav men nå arver jeg en del penger å mitt spørsmål er hvis jeg har de pengene på kontoen min kan staten ta dem uten forvarsel?

 

bare så d er sagt så er det 1-2 år siden sist jeg så noe til regningen eller har hørt noe om saken.

 

håper jeg posta riktig sted takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei får 4 år siden ble jeg dømt til å betale 100000kr i skadeerstatning for noe veldig dumt jeg gjorde når jeg var 16.

hele livet mitt har jeg vært fattig å jeg tjener 6000kr i måneden via nav men nå arver jeg en del penger å mitt spørsmål er hvis jeg har de pengene på kontoen min kan staten ta dem uten forvarsel?

 

bare så d er sagt så er det 1-2 år siden sist jeg så noe til regningen eller har hørt noe om saken.

 

håper jeg posta riktig sted takk for hjelpen.

Bra for deg!

 

Nå har du mulighet til å gjøre opp for deg uten at det "koster deg noe". Det beste er vel å kontakte myndighetene (Statens innkrevingssentral?) og høre hvordan du kan gjøre opp for deg.

 

For å svare på spørsmålet ditt: Staten klarer alltid å få tak i pengene dine. Om du ikke gjør opp for deg vil til slutt innkrevingssentralen kunne trekke i lønn eller "hente" pengene på andre måter.

Lenke til kommentar

Kravet foreldes 10 år etter at dommen er avsagt. Fristen på 10 år starter på nytt hvis eller hver gang kravet forsøkes tvangsfullbyrdet. Se foreldelsesloven §§ 15 og 21. I praksis betyr det at kravet kan henge over deg til du blir gammel og grå. Betal erstatningen, lev livet. :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe imot å risikere å være gjeldsslave resten av livet burde du antageligvis ikke ha pengenne i banken. Ta dem ut og gjem dem eller bruk dem på ting som ikke kan taes inn i inkasso. Jeg selv ville betalt ned gjelda, har ikke lyst til og bli gjeldsslave for resten av livet. Hvet om en som er gjeldsslave, og staten tar allt han tjener som går over en viss grense. Men han trikser og mikser slik att han kan leve rimelig bra like vel.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noe imot å risikere å være gjeldsslave resten av livet burde du antageligvis ikke ha pengenne i banken. Ta dem ut og gjem dem eller bruk dem på ting som ikke kan taes inn i inkasso. Jeg selv ville betalt ned gjelda, har ikke lyst til og bli gjeldsslave for resten av livet. Hvet om en som er gjeldsslave, og staten tar allt han tjener som går over en viss grense. Men han trikser og mikser slik att han kan leve rimelig bra like vel.

Nå er vel ikke 100'000 i størrelsesorden "gjeldsslave" å regne..?

 

Spørsmålet er vel hvor mye trådstarter har betalt inn allerede... eller OM han har betalt inn noe. Staten driver inn pengene på en eller annen måte, før eller siden. Med mindre du ønsker å leve resten av livet uten lovlig inntekt over "minimumsgrensa", ville jeg tatt straffen for det "dumme" du gjorde og betalt tilbake så mye som mulig.. Kan gjøre gode ting med samvittigheten og har jeg hørt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noe imot å risikere å være gjeldsslave resten av livet burde du antageligvis ikke ha pengenne i banken. Ta dem ut og gjem dem eller bruk dem på ting som ikke kan taes inn i inkasso. Jeg selv ville betalt ned gjelda, har ikke lyst til og bli gjeldsslave for resten av livet. Hvet om en som er gjeldsslave, og staten tar allt han tjener som går over en viss grense. Men han trikser og mikser slik att han kan leve rimelig bra like vel.

Nå er vel ikke 100'000 i størrelsesorden "gjeldsslave" å regne..?

 

 

Trudde det var en null ekstra, leste feil

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

100 000 blir fort mye, mye mer når renter og gebyrer kumuleres i løpet av noen år. Jeg setter også spørsmålstegn ved det etiske ved å unnlate å betale skadeerstatning. Trådstarter later til selv å mene at han har gjort noe galt. Jeg har liten forståelse for råd som går ut på å ikke betale.

Lenke til kommentar

Det man og skal tenke på er at det faktisk ikke er staten som skal ha disse pengene. Det er en skadelidt innblandet her også. Med mindre skadelidte har fått pengen utbetalt fra Voldsofferkontoret, så går skadelidte og venter på disse pengene. Er et ganske stort beløp når det gjelder erstatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...