Gå til innhold

Formel 1 2009!


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge igjen til ny sesong sparker i gang, med eller uten Honda, og i dag lanserte ferrari offisielt sin bil for sesongen.

Og styggere bil har jeg ikke sett på lenge tror jeg...

 

Bilder og film - lansering av Ferrari F60

 

 

Himmel og hav, det blir spennende å se hvordan sesongen forløper seg med de nye reglene

(og hvor mange frontspoilere som ryker i første sving i Australia)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvordan skal man se F1 i år, uten Viasat motor?

 

Nei, si det. Jeg har gitt opp F1 - etter å ha fulgt med i over 20 år. Viasat ble gjerrige, og de lurer ikke meg til å betale over 2500,- i året bare for å se 18-20 løp.

 

Mulig (kraftig) redigert opptak sendes på SportN eller Viasat 4 8-12 timer etter løpet. Fikk lurt meg til å se siste løpet i 2008 direkte, og for morro skyld så jeg opptaket som gikk på Viasat 4 rundt midnatt, og det var helt redigert i stykker. Så jeg dropper det bare. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
WOW den F60-en var stygg! Skal spoilerne virkelig være så små?? Har det skjedd noe endringer med motor også eller? Synes pottene så veldig små ut i forhold til hva de gjorde i fjord..

Fint om noen kunne oppsummere reglene fra FIA, så slipper vi andre å lese gjennom alt ;p

Det er nye regler for aerodynamikken ja, dette er for å gjøre forbikjøring lettere. Nå blir man ikke like avhengig av mye marktrykk som 2008-bilene hadde. Slicks-dekk er tilbake, og det gir naturligvis bedre veigrep. Når det gjelder motor husker jeg ikke helt, men vet hvertfall at maks rpm er nå 18000, mot 19000 som det var før.

 

2009-sesongen vil forhåpentligvis bli preget av mere forbikjøringer og close race enn tidligere sesonger. :yes:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det blir 8 motorer maks per sesong, med straff første gang en ny motor utover de 8 blir brukt. Dvs. hvis de bytter til en niende motor og bruker den resten av løpene så får de bare straff første løpet.

 

Samme motorer som 2006, dvs. 2.4 liters V8, tunet ned til 18000 RPM, fra 19000 i fjor. Renault har fått disp. til å oppgradere motoren sin litt fordi de la ned alt av motorutvikling mens de andre motorfabrikantene fortsatte å utvikle motorene sine i små steg, der hvert steg ble gjort for å få bedre holdbarhet med litt bedre ytelse som et biprodukt. Renault endte vel opp med å være 50 hestekrefter svakere enn f.eks. Mercedes og Ferrari. Honda hadde også fått disp. men de trakk seg jo ut.

 

Flere regelendringer: ingen småvinger for å skape negativt løft rundt på kroppen, høyere nese, ingen bro-konstruksjon i frontvingen, høyere og smalere vinge bak. Alle disse reglene ble laget for å gjøre det enklere for en bil å følge en annen. Før var det slik at lufta som kom av bilen bakfra var såpass turbulent slik at den følgende bilen mistet effektiviteten fra sine vinger og på den måten kunne ikke bilen følge etter den andre nært i høyhastighetssvinger eller bare generelt. Du hadde det såkalte "dirty second" der biler ca. 1 sekund bak en annen mistet aerodynamisk effektivitet. Det er også nå lov å justere frontvingen mens bilen er ute på banen, men det er kun føreren som får lov til dette, ingeniørene får ikke lov til å programmere automatiske vinkelendringer på frontvingeflapsen.

 

Slicks har blitt nevnt, men FIA angrer litt på at de ikke tillot større bakdekk. Bilene får relativt sett mer grep foran nå enn før, noe som fører til ubalanse. Mulig det kommer større bakdekk etterhvert.

 

KERS er et regenerativt system som lagrer energi fra bremsene som så kan brukes til å gi ekstra effekt for f.eks. å kjøre forbi noen eller å bruke strategisk i svinger for å få bedre rundetid. Alle utenom Williams lagrer energien i batterier. Williams bruker et svinghjul av karbonfiber, dvs. en mekanisk løsning. FIA tror svinghjulløsningen har mest fremtid, fordi batterier er noe dritt (tunge, giftige, eksplosive (li-poly)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...