Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4 og fokuseringsproblemer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er reklamasjonen på reparasjonen ferdig. Jeg har fått tilbake et ubrukelig objektiv og regning på 645,- fra butikk - selv etter verkstedets anbefaling om å la meg få et nytt av butikk. ;)

 

Bah!

hvis sette er normal kundebehandling fra fotovideo så kommer jeg til å tenke meg om både 3 og 4 ganger før jeg handler noe som helst der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har lyst på en Sigma 30mm f/1,4 til Pentaxen, men sperrer opp øynene etter å ha lest denne tråden. Det virker som dere enten har vært svært uheldige med deres eksemplarer eller overdriver de negative sidene. I hvert fall om man sammenligner med den generelt rosende responsen fra brukerne på SLRgear. Jeg har ikke lest alle kommentarene der ennå, men i øverste halvdel er det bare én person som sier at hans eksemplar fokuserer litt for langt frem. (Mange nevner likevel kvalitetskontrollen til Sigma uten å si noe mer om de er rammet av det problemet selv)

 

Er problemene overdrevet eller er det en stor andel av eksemplarene som sliter?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på en Sigma 30mm f/1,4 til Pentaxen, men sperrer opp øynene etter å ha lest denne tråden. Det virker som dere enten har vært svært uheldige med deres eksemplarer eller overdriver de negative sidene. I hvert fall om man sammenligner med den generelt rosende responsen fra brukerne på SLRgear. Jeg har ikke lest alle kommentarene der ennå, men i øverste halvdel er det bare én person som sier at hans eksemplar fokuserer litt for langt frem. (Mange nevner likevel kvalitetskontrollen til Sigma uten å si noe mer om de er rammet av det problemet selv)

 

Er problemene overdrevet eller er det en stor andel av eksemplarene som sliter?

Du kan jo spørre hvor mange som har gjentatte problemer med Sigma objektiver og som bruker Canon.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på en Sigma 30mm f/1,4 til Pentaxen, men sperrer opp øynene etter å ha lest denne tråden. Det virker som dere enten har vært svært uheldige med deres eksemplarer eller overdriver de negative sidene. I hvert fall om man sammenligner med den generelt rosende responsen fra brukerne på SLRgear. Jeg har ikke lest alle kommentarene der ennå, men i øverste halvdel er det bare én person som sier at hans eksemplar fokuserer litt for langt frem. (Mange nevner likevel kvalitetskontrollen til Sigma uten å si noe mer om de er rammet av det problemet selv)

 

Er problemene overdrevet eller er det en stor andel av eksemplarene som sliter?

Du kan jo spørre hvor mange som har gjentatte problemer med Sigma objektiver og som bruker Canon.

 

Jeg har nå prøvd 6 forskjellige Sigma objektiver, jeg eier selv 3 stykker. Jeg har aldri hatt problemer med noen av de jeg har prøvd eller noe på min side. Det mange glemmer er at et objektiv kan fokusere "feil" -3 til +3 for at det skal være godkjent. Det samme kan et kamera, så om kamera f.eks. fokuserer feil +3 og objektivet -3 så vil du jo ha et ganske stort spekter, hvem sin feil er det da?

Lenke til kommentar

Er problemene overdrevet eller er det en stor andel av eksemplarene som sliter?

Jeg tror 30/1.4 etterhvert har blitt et veldig populært objektiv, samtidig som det slett ikke er enkelt å bruke (bla. pga fokus shift). Det er nok grunnen til en del av støyen. Samtidig har Sigma relativt høye toleranser for hva de definerer som "akseptabelt" mtp fokuspresisjon - alt for høye for et f/1.4-objektiv.

 

Det er absolutt ingen tvil om at det er mange eksemplarer der ute med problemer, men på ingen måte så mange at det ville hindret meg i å kjøpe det igjen - til det er det alt for verdifullt som fotografisk "muliggjører". Har huset ditt mikrojustering, så er det bare å løpe og kjøpe IMHO.

Lenke til kommentar

 

Det er absolutt ingen tvil om at det er mange eksemplarer der ute med problemer, men på ingen måte så mange at det ville hindret meg i å kjøpe det igjen - til det er det alt for verdifullt som fotografisk "muliggjører". Har huset ditt mikrojustering, så er det bare å løpe og kjøpe IMHO.

 

Skulle gjerne kjøpt et selv,men når det er noen med feilfokus i omløp kan muligheten bli at enkelte butikker er litt "uheldige" og utleverer et som andre har reklamert på.

 

Ikke noe stress for meg,så sitter på rekka en stund til og venter på mer 30mm f/1,4 innputt :)

Lenke til kommentar
Det er absolutt ingen tvil om at det er mange eksemplarer der ute med problemer, men på ingen måte så mange at det ville hindret meg i å kjøpe det igjen - til det er det alt for verdifullt som fotografisk "muliggjører". Har huset ditt mikrojustering, så er det bare å løpe og kjøpe IMHO.

Det står fortsatt øverst på ønskelista :) Spørs om jeg ikke trykker bestill ganske snart.

 

Hva er mikrojustering? Jeg har et Pentax K200D og holder meg nok til Pentax ved neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Simen1: Såklart er dette noe som er veldig overdrevent. Hvor mange skriver egentlig om hvor fornøyde de er med produktene sine på internett? Et svært lite antall (dessverre). Internett er den elektroniske klagemur.

 

Jeg har endelig fått et objektiv som lar seg bruke innenfor mikrojusteringen i kameraet mitt. Får si meg fornøyd med det siden jeg ikke orker kjedsom service enda en gang. Butikk har innrømmet at de har "rotet seg bort" i saken jeg hadde med dem. Enda bra at de gjorde det i det minste.

 

Når det gjelder fokus"problemer" vil det alltid være et problem for Sigma også i fremtiden når de forskjellige produsentene tweaker hver eneste AF-modul og kamerainnstillinger for hver ny modell som kommer. Men som Anew påpeker er toleransene alt for slappe.

 

Jeg er i allefall fornøyd med et nye objektivet og har ikke noe mer å si om saken. Det gjør jobben i forhold til spesifikasjon og det er ingenting som gleder meg mer enn det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har Pentax K10/K20/K7 og også et Sigma 30/1.4. Fokuspunkt er under enhver kritikk, dette krever lang tilvenning i bruk. Objektivet fungerer dårligere på K10 enn på K20/K7, men dette kan muligens skyldes at K10 generelt fokuserer dårligere (i svakt lys) enn de to andre.

 

Litt av problemet er at det ikke feilfokuserer likt, dvs. det er ikke konstant mht front/bak fokusering. Stort sett er fokuspunkt bak, men ikke alltid. Dette gjør det ikke akkurat lettere å bedrive manuell korrigering.

 

Brukserfaring hjelper en del, men jeg opplever forsatt en del bilder som ikke treffer der jeg ønsker. Trist, fordi objektivet "tegner" ganske bra. Det er forøvrig ikke så veldig skarpt heller (sammenlignet med f.eks DA* 50-135), men godt nok i så henseende.

 

Artig objektiv, men forvent endel f*** øyeblikk.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte et eksemplar, men den er vist ikke helt lett å få tak i. I følge Fovi sender Sigma bare 2-3 eksemplarer med Pentax fatning til Norge i mars og formuleringen ga inntrykk av at det var rift om disse.

 

Jeg har ennå et par spørsmål om Sigmas 30-millimeter:

 

1. Hvordan er hjørneskarpheten ved fokusavstand = uendelig og f/1,4?

(håndholdt landskapsfoto ved skumring)

 

2. Er det ikke sånn at registeravstanden blir mer og mer kritisk jo større blenderåpningen blir? Altså at fokusplanet (DOF) ved sensoren blir smalere og smalere jo større blenderåpningen blir? Jeg regner med det er snakk om mikrometer presisjon ved f/1,4.

Lenke til kommentar

1. Hvordan er hjørneskarpheten ved fokusavstand = uendelig og f/1,4?

(håndholdt landskapsfoto ved skumring)

Dette er vel et av Sigmaens svakeste punkt, bl.a. pga at den har et ganske krummet fokusplan.

 

Men samtidig høres problemstillingen litt akademisk ut. Hvor ofte fotograferer man så "flate" landskap at hjørnene av motivet er i nøyaktig samme avstand til kamera som senter av motivet? (Dersom motivene ikke er flate vil jo hjørnene stort sett være ute av fokus på f/1.4 uansett)

 

Her er noen eksempelbilder jeg har postet før for å illustrere hjørneskarphet og betydningen av dette (ikke helt relevante eksempler ift hva du spør om, men kanskje nyttig likevel?).

Lenke til kommentar

Men samtidig høres problemstillingen litt akademisk ut. Hvor ofte fotograferer man så "flate" landskap at hjørnene av motivet er i nøyaktig samme avstand til kamera som senter av motivet? (Dersom motivene ikke er flate vil jo hjørnene stort sett være ute av fokus på f/1.4 uansett)

Enig i den. Jeg forsøkte raskt å tenke gjennom om jeg har noen bildeeksempler, men av alle de 10.000+ bildene jeg tok med Sigmaen, kan jeg ikke komme på ett eneste slikt bilde. Det er rett og slett ikke "noe man gjør".

 

Dette bildet illustrerer hjørneskarpheten ved full åpning (men selvsagt også veldig nær nærgrensen):

706010923_9Mtqm-X3.jpg

 

Full oppløsning her: http://anew.smugmug.com/Other/Various-examples/DSC4389/706010923_9Mtqm-O.jpg

 

Den er helt klart mye bedre i sentrum, men det er heller ikke bare grøt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

1. Hvordan er hjørneskarpheten ved fokusavstand = uendelig og f/1,4?

(håndholdt landskapsfoto ved skumring)

Dette er vel et av Sigmaens svakeste punkt, bl.a. pga at den har et ganske krummet fokusplan.

Akkurat den forklaringen kjøper jeg ikke. Ved fokus = uendelig så er man langt forbi hypofokalavstanden og dermed skal vel ikke krummet fokusplan ha noe å si. Eller tar jeg feil nå? Hvis den er uskarp i hjørnene ved fokus = uendelig så må det vel være en annen forklaring?

 

I følge DOF-master vil alt over ca 30 meter avstand være i fokus ved f/1,4. Så om senter fokuserer på uendelig og hjørnene på 100 meter så rimer det ikke for meg at det skal gjøre noe utslag på skarpheten.

Lenke til kommentar

Jeg syntes sigmaen er gull verdt. Var også skeptisk, men har ikke hatt noen fokus-problemer (brukes på canon 30D). Tror nok ryktene er endel overdrevet i forhold til hvor mange som faktisk har problemer. Er det objektivet jeg bruker mest, selvom jeg har en 17-55/2.8 som jo er noen hakk over optisk og prismessig. Sigmaen tvinger meg til og være mere kreativ og derav bedre bilder (for de av oss som ikke "pixel-peeper" da).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det ble sendt inn igjen sammen med kamerahuset, så da er jeg vel uten kamera noen uker.

"Noen uker"-begrepet har fått en ny mening for meg hvertfall.

Da jeg leverte det inn igjen 3. februar regnet jeg med å ha det tilbake og godt innkjørt til påske, men neida...

Dette objektivet bør være bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...