Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4 og fokuseringsproblemer!


Anbefalte innlegg

I mitt tilfelle kalibreres objektivet opp mot toleransene til kamerahuset ettersom samtlige andre AF-objektiver jeg har prøvd på huset har vært spot on. Det er gitt streng beskjed om å ikke tilpasse huset til objektivet - da blir jeg mektig forbannet.

 

Har tatt opp problemstillingen med flere hus og må bare håpe på at det blir bra i følge serviceavdelingen. Jeg angrer som en hund på at jeg kjøpte objektivet når servicen i etterkant er så skrall.

 

Jeg har lovet butikken å bare kjøpe via nettbutikken og returnere varen på angrerett helt til jeg finner et godt eksemplar ved senere kjøp (om i det hele tatt blir noen senere kjøp da). Har alltid trodd at ærlighet varer lengst, men ikke i mitt tilfelle. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett fokuseringsproblemer synes jeg Sigma 30mm f/1,4 er et rimelig sært objektiv. Mitt eksemplar (kjøpt brukt) var ikke i nærheten av å fokusere rett. På tross av at selgeren hevdet dette. Det var rimeligvis en grunn til at jeg var tredje eieren på et år.

 

Sigmaen ble sendt inn til justering og jeg har nettopp fått det tilbake. Enda er jeg ikke helt overbevist. Jeg har fått noen fine bilder, men det er nesten håpløst å treffe med fokusen ved stor blenderåpning. Jeg bruker D200 og ser Anew også har hatt problemer med denne kombinasjonen. Mulig det er noe med D200 og Sigma? Tror jeg må prøve å teste med D700 også...

 

Stort sett bruker jeg FX, men har en brukt D200 liggende i bilen bestandig sammen med bl.a. Nikon 35mm f/1,8. Sigmakjøpet var et ekspriment for sammenligne med den tilsvarende Nikon og beholde det jeg likte best. Konklusjonen min så langt er at de to er ikke sammenlignbare. Sigmaen vil jeg egentlig betrakte som et "spesialobjektiv" hvor deler av bildet SKAL være ute av fokus. Det kan ikke nektes for at det har en fin bokeh. Kansje funker det best å fokusere manuelt? Jeg vet ikke ennå.

 

For den ferske dslreier i Nikonleiren med kit-objektiv som ønsker lyssterkt fastobjektiv til allround fotografering vil jeg uten tvil anbefale Nikon 35mm f/1,8 fremfor denne Sigmaen. Nikon 35mm f/1,8 er skarp helt åpen og gir da betydelig mer kontrast i bildene i forhold til Sigmaen som fremkommer mer "tåkeaktig". Hjørneskarpheten er også mye bedre. På Sigmaen er hjørneskarpheten omentrent ikkeeksisterende ved stor blenderåpning.

Lenke til kommentar

Med f/1,4 blir vel fokusplanet på sensorsiden så ekstremt tynt at selv ørsmå toleranser på avstanden mellom sensor og fatning kanskje ikke er nok for å treffe helt.

 

Med lengre fokusavstand er det mer DOF. Men hvordan er Sigma 30mm på f.eks 30 meter fokusavstand med f/1,4? Vil ikke den større DOF-en gjøre bildet mye skarpere enn på testplansjene med noen titalls cm fokusavstand?

 

Sigma 30mm vs Nikon 35mm: Sammenlign objektivene med samme blenderåpning f.eks f/2 så er ikke forskjellen all verden. Er det så rart at Sigmaen er mer uskarp på f/1,4 enn på f/1,8?

Lenke til kommentar
Med f/1,4 blir vel fokusplanet på sensorsiden så ekstremt tynt at selv ørsmå toleranser på avstanden mellom sensor og fatning kanskje ikke er nok for å treffe helt.

 

Med lengre fokusavstand er det mer DOF. Men hvordan er Sigma 30mm på f.eks 30 meter fokusavstand med f/1,4? Vil ikke den større DOF-en gjøre bildet mye skarpere enn på testplansjene med noen titalls cm fokusavstand?

 

Sigma 30mm vs Nikon 35mm: Sammenlign objektivene med samme blenderåpning f.eks f/2 så er ikke forskjellen all verden. Er det så rart at Sigmaen er mer uskarp på f/1,4 enn på f/1,8?

 

Det har jeg prøvd :)

Jeg har sammenlignet ved flere blendertall. Med forbehold om eksemplarvariasjon som ikke går i min Sigma's favør vil jeg ikke akkurat si at Sigmaen og Nikon er noe spesielt like ved f/2.

 

Senterskarpheten blir merkbart bedre ved f/2, men hjørnene er fremdeles ganske grøtete i forhold til Nikon. Dette også om det er lang avstand til motiv.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde lest dette før jeg kjøpte mitt eksemplar. Synes heller ikke bildene mine blir bra, det ligger stort sett et slør av uskarphet i bildene (derfor jeg ble så bekymret etter støvrensingen min, trodde det var kamera det var noe galt med)

 

Nå har jeg ikke testet med ark og greier, men tatt mange bilder i forskjellig lys og instillinger. Har bestandig AF på, hovedregelen er at bildene er blurete

 

Har ikke disse problemene med canon objektivet mitt

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
Jaja - min versjon (til Nikon) fungerer ihvertfall smertefritt :)

(kjøpt brukt til og med)

Min også, hvis vi ser bort i fra noen skrapelyder under fokusering; avhengig av vinkelen jeg holder objektivet i (fikk det temmelig billig pga dette).

Helt normalt på dette objektivet. Mitt hadde den samme lyden, men ingen fikk noen rabatt... ;)

Lenke til kommentar

Anew din bamsemums, det står jo i profilen din at du ikke har solgt 30 mm enda.

 

Min laget ikke ulyder men ved manuell fokusering så kunne jeg kjenne forskjell ved noen vinkler. Jeg har byttet den ut med en Nikkor 50 mm f/1.2, foreløpig vet jeg ikke om den er på høyde med Sigma men mekanisk føles den betydelig mer solid.

Lenke til kommentar
Anew din bamsemums, det står jo i profilen din at du ikke har solgt 30 mm enda.

 

Min laget ikke ulyder men ved manuell fokusering så kunne jeg kjenne forskjell ved noen vinkler. Jeg har byttet den ut med en Nikkor 50 mm f/1.2, foreløpig vet jeg ikke om den er på høyde med Sigma men mekanisk føles den betydelig mer solid.

 

Nikkor 50mm f/1,2 er bra.

Lenke til kommentar
...men den knirkelyden har jeg lest om mange ganger. En periode verserte det en teori på dpreview om at det bare var de som knirket som fokuserte riktig... :roll:

Har brukt Sigma 30mm i snart tre år på min 30D, og tatt 95% av bildene med det. Nå er ikke jeg noen pixelpeeper, men opplever at jeg har grunn til å være fornøyd (flickr.com/arekarlsen). Men jeg har hatt det til service to ganger, begge p g a manuell fokus. Først opphørte manuell fokus å funke, så fikk fokusringen en motstand på to steder.

 

Da jeg fikk det tilbake annen gang, så hadde det fått en knirkelyd, som jeg vurderte å klage på. Etter å ha lest dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbake mitt fra service, uten at de har funnet feil så klart...

Det ble sendt inn igjen sammen med kamerahuset, så da er jeg vel uten kamera noen uker.

Får bare håpe på at det blir bra på mitt hus etter det.

 

Jeg skal i hvertfall aldri kjøpe objektiv uprøvd mer, det er helt sikkert!

...No offence, Ildhode :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...