Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4 og fokuseringsproblemer!


Anbefalte innlegg

Ja jeg ser at du mener det, og jeg vet at andre også er skeptiske til denne metoden for å teste fokus. Jeg (og mange andre) mener imidlertid at den fungerer, i hvert fall "godt nok".

 

Batteritester (særlig når batteriene er plassert så tett at man slett ikke kan være sikker på at det midterste er det som får fokus) og "øyetester" (du kan slett ikke være sikker på at øynene får fokus selv om du peker på dem) er i hvert fall ingen gode og vitenskapelige metoder.

 

I mangel av eksakt måleutstyr så mener jeg at denne "testarkmetoden" (utført riktig og på et godt testark) er den beste måten "amatører" kan teste fokus på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja jeg ser at du mener det, og jeg vet at andre også er skeptiske til denne metoden for å teste fokus. Jeg (og mange andre) mener imidlertid at den fungerer, i hvert fall "godt nok".

Du må gjerne avskrive ekspertisen til teknisk redaktør i Fotografi, Toralf Sandåker, og en av verdens (om ikke den) fremste Nikonguruer, Bjørn Rørslett, men med hvilken autoritet gjør du det?

 

Jeg har balet mye med autofokusen på min Sigma 30/1.4, og har opp gjennom de siste par årene testet den relativt utstrakt. Disse Internettfokustestene har jeg for lengst lagt på hylla - bla. etter at en tekniker ved Interfoto viste meg AF-testriggen fra Nikon.

 

Jeg har konkludert med at Sigmaen, eller i det minste min, er litt slurvete på AF, men at det går an å kompensere for det om man har et kamera med AF-fine tune. Med dette i bakhodet bruker jeg min med hell på f/1.4 og relativt tette utsnitt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fine tune, og kan ikke ha et objektiv som feilfokuserer. Men fra de jeg har lest av erfaringer, så skal det ikke være feil på objektivet når det er i orden. Er det noen som har hatt problemer med e-510 og autofokus? Kameraet er ikke veldig mye brukt, og har aldri vært i bakken..

 

Jeg bytter det heller til Zuiko 50mm f2.0. Men jeg vil gjerne ha det testet før jeg gir meg, for sigmaen virker jo veldig bra.. Men da mister jeg vel muligheten for pengene tilbake..

Lenke til kommentar
Batteritester (særlig når batteriene er plassert så tett at man slett ikke kan være sikker på at det midterste er det som får fokus)

Ja de batteriene står for nært senterlinja - det skal være luft nok til at fokusområdet ikke overlapper. En annen ting, er at testen bør gjøres på flere avstander.

Det er først når objektivet gir forskjellige resultat (nært og fjernt) at det virkelig er grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Super service hos fotomagasinet!

 

Fikk dette svaret:

Hei Ingard

 

 

 

Vi kan gjerne bytte det, men jeg vil anbefale at du sender det til Camera og Videoteknikk for justering. Da vil det garantert blir riktig i forhold til gitte toleranser.

 

 

 

Hvis du ønsker å bytte det til et nytt som vi har på lager så gi beskjed til meg. Vi må da opprette en retur med returnummer.

 

Jeg fikk også bytte det etter det blir justert (hvis det fortsatt ikke er bra)..

 

Tester litt i kveld, og sender det nok i morgen. Hvis det ikke funker, Zuiko 50mm here i come..

Lenke til kommentar

Den beste måten å sjekke om ett slikt objektiv har fokusproblemer er å bruke det i praksis, UTEN å fokusere for så å rekomponere, med fokuspunkt LÅST til midpunkt.

 

Krumningen på fokusplanet til Sigma 30/1.4 er forholdsvis stor.

 

Se på dette eksemplet. AF traff nesten øyet. Legg merke til krumningen i det skarpe området av teppenet. Det er og mulig å se at skarpheten ikke er plan på snute/værhår.

DSC_3480.jpg

Lenke til kommentar
Problemet med slike tester er at de gir tilfeldig resultat. Noen ganger treffer du selv om det er noe galt med objektivet, mens andre ganger bommer du selv om objektivet er innenfor spec.

 

I denne tråden (som er linket til fra den første tråden jeg linket til) kan du lese om hvordan Bjørn Rørslett selv tester fokus på ulike kameraer/objektiver.

 

Disse "gudene" glemmer at svært mange brukere finner bak- og front- fokus problemer, og mange får disse korrigert. Det ligger en grunnleggende mangel på respekt til andres erfaringer i disse trådene.

 

Det grunnleggende argumentet er at man forventer at auto fokus skal bakfokusere på en tynn strek da den har dybde. Hvorfor dette er tilfellet står det rett og slett ingen steder i de trådene, så "metodikken" for å forklare dette med er "mangelfull". Man finner mye "rart" i så måte på internett. Det ser jeg "hele tiden". "grunnløse" argumenter fra "amatører". (Ironien er for håpentligvis innlysende.)

 

Disse trådene er for meg verdiløse, bortsett fra at resurs personer på Internett hardnakket hevder at for å teste fokus så må ting løpe parallelt med bilde sensoren. Dette postuleres i disse trådene, det årsaks forklares ikke.

 

For meg så fremstår disse "gudene" i disse trådene som akkurat det de selv kritiserer. Postulering, rakker ned på andre, og ingen begrunnelse.

 

Hvis noen kan årsaksforklare hvorfor en slik stripe skal gi vesentlig bakfokus, så ville jeg satt stor pris på det. En lenke til en artikkel eller liknende ville jo vært hyggelig. En forklaring til påstanden. En begrunnelse.

 

Frode

Lenke til kommentar

Fokus på bakerste pinne (tok 5 bilder)

 

post-24165-1231856768_thumb.jpg

 

Fokus på den sorte linja (den andre testen, tok mange bilder, der et par ble ok og 95% fokuserte på "1")

 

post-24165-1231856847_thumb.jpg

 

Vil ikke feil med fokus alltid bli et problem? Er dette "mye" feilfokus?

 

Feks hvis man tar et bilde av en perfekt flat vegg så vil jo alt være ufokusert.

 

Jeg sender inn, og er det dårlig når jeg får det tilbake bytter jeg bare. Fikk jo lov til det. Veldig hyggelige folk hos

Lenke til kommentar
Ja jeg ser at du mener det, og jeg vet at andre også er skeptiske til denne metoden for å teste fokus. Jeg (og mange andre) mener imidlertid at den fungerer, i hvert fall "godt nok".

Du må gjerne avskrive ekspertisen til teknisk redaktør i Fotografi, Toralf Sandåker, og en av verdens (om ikke den) fremste Nikonguruer, Bjørn Rørslett, men med hvilken autoritet gjør du det?

 

Jeg har balet mye med autofokusen på min Sigma 30/1.4, og har opp gjennom de siste par årene testet den relativt utstrakt. Disse Internettfokustestene har jeg for lengst lagt på hylla - bla. etter at en tekniker ved Interfoto viste meg AF-testriggen fra Nikon.

 

Jeg har konkludert med at Sigmaen, eller i det minste min, er litt slurvete på AF, men at det går an å kompensere for det om man har et kamera med AF-fine tune. Med dette i bakhodet bruker jeg min med hell på f/1.4 og relativt tette utsnitt.

 

Vel, jeg avskriver ingen som helst og dette er ikke en diskusjon rundt ekspertisen og troverdigheten til nevnte personer.

 

Men jeg forholder meg til andres praktiske erfaringer samt mine egne. Jeg har i lang tid brukt denne "fokusark" metoden for å teste fokus/skarphet på mine objektiver og det (mener jeg selv) med stort hell. Nevnte tester bekreftet at "problemobjektivene" mine (en Sigma 30mm F1.4 samt en Sigma 50-150mm F2.8 - Sigma har en noget tvilsom kvalitetskontroll) hadde henholdsvis ganske kraftig bakfokus/frontfokus. Dette var imidlertid noe jeg hadde merket på forhånd. Disse objektivene har i ettertid blitt justert og fokuserer nå slik de skal.

 

Alle andre objektiver som jeg eier/har eid og som jeg har testet på samme måte har fokusert slik jeg forventer og har hatt et "skarp sone" som har ligget ca 1/3 til 1/2 del[er] i front av fokusplanet og 1/2 til 2/3 del[er] bakkant av fokusplanet.

 

Det har ikke vært noe tilfeldig over de testene jeg selv har gjort og resultatet har hver gang vært helt konsistent. Jeg mener altså at dette er en grei og rimelig nøyaktig måte for oss amatører å teste fokus på og det er det jo mange andre som mener også. At nevnte personer og flere av dere mener noe annet trekker jeg egentlig bare på skuldrene av så lenge jeg har motsatte erfaringer selv. Jeg prøver slett ikke å overbevise noen så jeg har ikke noe behov for å ha noe som helst "autoritet" for å mene det jeg mener. Det er forøvrig ikke bare en mening, for meg så er det egenerfarte fakta! :)

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Som Arne Scheie sier: jeg bare spør:

Hvordan vet du hva kameraet fokuserer på i bildet nr 2 (testarket) rett over her. Fokusramma på mine kamera ville helt sikkert dekt så mye skrift og streker at jeg ikke kunne si hvor fokus er.

(det er tross alt ikke snakk om et punkt, men et område)

Lenke til kommentar
Som Arne Scheie sier: jeg bare spør:

Hvordan vet du hva kameraet fokuserer på i bildet nr 2 (testarket) rett over her. Fokusramma på mine kamera ville helt sikkert dekt så mye skrift og streker at jeg ikke kunne si hvor fokus er.

(det er tross alt ikke snakk om et punkt, men et område)

 

 

Det som arela sier her er helt vesentlig. Fokuspunktet er større enn det man ser i søkeren, så om kameraet/objektivet fokuserer "rett" er ikke så lett å si noe om når man har flere alternative fokuspunkt i ulike plan tett inntil hverandre. Man kan ikke forvente at autofokus treffer akkurat der man tenker at den skal fokusere, da har man ikke forstått hvordan AF virker.

Endret av Adelsmannen
Lenke til kommentar
Som Arne Scheie sier: jeg bare spør:

Hvordan vet du hva kameraet fokuserer på i bildet nr 2 (testarket) rett over her. Fokusramma på mine kamera ville helt sikkert dekt så mye skrift og streker at jeg ikke kunne si hvor fokus er.

(det er tross alt ikke snakk om et punkt, men et område)

 

Jeg er helt enig, det testarket er *ikke* godt da du slett ikke kan være sikker på hva AF mekanismen egentlig fokuserer på. Derfor bruker jeg heller ikke det testarket men derimot et testark med en *stor* hvit boks midt på med en relativt tykk sort horisontal strek midt på denne hvite boksen. Slik kan jeg med sikkerhet si hva AF mekanismen faktisk fokuserer på.

 

Jeg mener jo slett ikke at alle disse testarkene er gode men derimot at metoden fungerer veldig bra dersom man bruker et godt testark og er pinlig nøyaktig. Det er selvsagt en forutsetning at testarket er slik utformet at det gir AF mekanismen ett eneste mulig fokuspunkt (eller egentlig en linje) slik at det ikke er tvil om hvor fokusplanet er. Videre så må du selvsagt stille inn kameraet ditt til kun å fokusere med den midtre AF sensoren.

 

Videre så må kameraet skråstilles rimelig nøyaktig 45 grader i forhold til testarket (avhenger forsåvidt av hvordan arket er konstruert - dvs avstanden mellom eksempelvis millimeterlinjer) og samtidig parallelt med testarkets lengdeakse. Det siste er uhyre viktig ellers så vil du se forskjell i skarphet avhengig av hvilken side av testarket (dvs bildet av testarket)du studerer.

Lenke til kommentar
Videre så må kameraet skråstilles rimelig nøyaktig 45 grader i forhold til testarket (avhenger forsåvidt av hvordan arket er konstruert - dvs avstanden mellom eksempelvis millimeterlinjer) og samtidig parallelt med testarkets lengdeakse. Det siste er uhyre viktig ellers så vil du se forskjell i skarphet avhengig av hvilken side av testarket (dvs bildet av testarket)du studerer.

Personlig ville jeg også prøvd både horisontalt og vertikalt, for å se om resultatene stemmer.

 

Hørte om ei som sendte inn ei linse til Nikon USA. Fikk den tilbake med at den var ok.

Linsa var fremdeles like mye ut av fokus, så etter noen råd, prøvde hun det på et annet kamera, da var den spot on. Det hun gjorde da, var å sende inn både objektivet og kameraet.

Hun fikk tilbake kameraet og pengene for linsa - Nikon USA sa hun ikke måtte kjøpe det objektivet til den D700 hun hadde. (tror garantien på D700 var ute)

(De kunne juster kameraet for den linsa, men da gikk det utover fokus på andre.)

Andre har ikke problemer med den samme mixen, så avvik finnes nok både her og der.

 

Men til trådstarter - dersom du føler at noe ikke er rett, så kanskje det beste er å sende den inn til helsjekk / justering.

Lenke til kommentar
I denne tråden ble de ulike svakhetene rimelig greit diskutert: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;hl=sigma+fokus

 

Jeg har hatt min 30mm inne til justering. De mente den var "innenfor spec", men min erfaring er altså at "spec" i så fall må ha et rimelig stort slingringsmonn. Lykke til - det er et flott objektiv, med med en læringskurve.

 

Det som er fint er at jeg fortsatt er innenfor returfristen, også etter testing/reperasjon. Så jeg regner med de får fikset det, eventuelt får jeg bytte i 50mm zuiko..

 

Btw, så er jeg nøye på at ting jeg kjøper skal leve opp til forventningene mine. Gjør de ikke det, finner jeg like gjerne noe annet ;)

 

Og hittil er det jo ingen som har brånektet på at alt er i orden. De som mener det må bare si i fra.

Lenke til kommentar

Da har jeg sendt inn kameraet og objektivet slik at de skal korrigeres mot hverandre. Det skal være tilbake innen 2 uker.

 

Jeg prøvde litt i dagslys med tester og fikk litt bedre resultater av og til. Så jeg ringte og suprte hva som skjedde hvis det ikke var noe galt i det hele tatt. Bare 200,- inkl frakt tilbake!

 

Så da er det egentlig verdt å bare ha det sjekket.

 

Kommer tilbake med hva som skjedde.

Lenke til kommentar

Ut av denne tråden og tipsene til Bjørn Rørslett, så vil mine fremtidige tester bli som følger:

 

*Kamera på stativ.

*Linse i høyde med en bordflate.

*en fystikkeske nøyaktig på kanten av bordet.

*fokusere på fyrstikkesken.

*låse fokus.

*fjerne fyrstikkesken.

*legge en tommestokk skrått på bordet, slik at den skjærer bordkanten midt på der fyrstikk esken stod.

 

Dette kan gjentas med store og små objekter, slik at man kan teste med forskjellig forstørrelse. Tommestokken kan lett erstattes av noe annet, bare man ser hvor bordkanten er.

 

Dette med 45grader er kun nøye hvis du vil vite nøyaktig skarphetsdybde forran og bak bordkanten. Det hører med til historien at fokuspunktet typisk ikke er midt i dybdeskarphetsfeltet, og at dette varierer med forstørrelsen og brennvidden.

 

Fordelen med dette er at jeg da vil få fokusavviket i sentrum, slik at fokusplan krumming ikke blir ett stort problem. Jeg slipper også lete frem test ark på nett og skrive disse ut.

 

Til Ingardj så må jeg bare si at du bør returnere linsa. Hvis du føler at det er usikkerhet ved fokuseringsnøyaktigheten så vil dette legge en stor demper på din kreative utfoldelse med denne linsa. Den nøyaktigheten du forventer i fokusering krever statiske objekter og stativ.

 

Eksempel

 

Hvis du tar ett portrett og forventer å spikre fokus, så kan du ikke låse fokus og vente på det perfekte øyeblikket. Mens du venter vil mennekesket typisk bevege seg litt, og du vil typisk også det, med mindre du er laget av stein. Det er ikke enkelt å fotografere med tynn dybdeskarphet.

 

Ved litt mindre forstørrelse, så vil slike avvik bli vesentlig mindre, men du kan ha forskjellig fokuseringsnøyaktighet ved forskjellig forstørrelse.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...