Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4 og fokuseringsproblemer!


Anbefalte innlegg

Jeg har for en uke siden fått mitt sigma 30mm, og er strålende fornøyd, men la etterhvert merke til en litt forskjøvet fokus.. Objektivet tar helt strålende bilder, og er skikkelig skarpt til portrett på f1.8, og bra ned til f1.4

 

Så jeg testa litt i dag, og de fleste av prøvene viser at fokus sitter litt foran det jeg sikter på. Kanksje gjør jeg noe feil? ISO 100, stativ, 2 sek utløser, IS av, RAW...

 

Hva tror dere om disse resultatene? Skal jeg sende tilbake, og riskere mange måneder med venting? Det er jo ingen som har den inne til Olympus nå om dagen, og prisen har i tillegg steget. Fikser de den, eller bare bytter? (kjøpt hos fotomagasinet.no)

 

post-24165-1231768635_thumb.jpg

post-24165-1231768650_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokus på midterste batteri

 

post-24165-1231774329_thumb.jpg

 

Fokus på bakerste batteri

 

post-24165-1231774371_thumb.jpg

 

Det varierte litt, men kom fram til at dette ble resultatet med kameraet fokusert på midten av batteriene..

 

Da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke den testen? Er det da et akseptabelt resultat?

 

 

Og, viktigst av alt, hvor lang tid har jeg på å "bestemme" meg om objektivet trenger justering?

Lenke til kommentar

Dybdeskarpheden (det område der er skarpt) afhænger af blænde, brændvidde og afstand.

Du har ikke nævnt blændeværdi og heller ikke afstand.

Ved blænde f/2,0, brændvidde 35mm og afstand 0,5m er DOF på 1,2cm, ved blænde 1,4 mindre, ved 25 mm brændvidde 2,3cm, så jeg vil anslå dyndeskarpheden for 30mm ved blænde 2,0 og afstand 0,5m til ca. 1,7cm, ved blænde 1,4 skønsmæssigt ca. 1cm.

 

Wrotniak har en udmærket tabel over dybdeskarpheden som funktion af blænde, brændvidde og afstand.

 

Jeg anvender selv Sigma 30mm f/1,4 på mit Olympuskamera uden problemer.

Lenke til kommentar

Folk er kanskje ikke kjent med denne mye brukte testen (http://focustestchart.com/, som er nede for øyeblikket).. Den kan lastes ned her: footon.jheslop.com/focus21.pdf

 

Grunnen til at jeg er litt engstelig er at det er mye snakk på nettet om problemer med fokusering. Gidder ikke vente til garantien (som er hvor lenge) er ute før jeg skikkelig legger merke til dette..

 

Avstanden er så langt kameraet kan autofokusere og blenderen f1.4, og kameraet står ca 45 grader på papiret.

 

Testen viser om objektivet fokuserer på den sorte linja, eller før eller etter.

Lenke til kommentar

hm, må innrømme at det kan se ut som om objektivet ditt frontfokuserer utfra de plansjene der. Jeg vil anbefale deg å ta de testbildene i godt opplyste rom. Dersom det er halvmørkt vil treffsikkerheten gå betraktelig ned. Jeg testet mitt eget sigma 30mm f/1,4 i hjel, og fant til slutt ut at det fokuserte helt perfekt i godt opplyste rom.

Lenke til kommentar

Batteritesten synes jeg såg OK ut. Testen på papiret kunne se ut som om det frontfokuserte. Det finnes imidlertid en annen test et sted, husker ikke linken, som opererer med et testark hvor ei linje midt på er skrevet med helt sort skrift mens resten av arket er fylt med grå tekst. Denne finnes i ulike varianter hvor styrken til den grå teksten varierer. Man kan da prøve ut flere varianter for å være sikker på å velge en hvor den grå teksten er så blass at kameraet ikke bruker den til fokusering, men bruker den halt sorte linja. Skal se om jeg finner en link.

Lenke til kommentar

Har tatt flere bilder av bøker og tekst osv, og jeg blir mer og mer overbevist om at det er litt frontfokusering.. Noen som er uaktuelt da jeg skal bruke dette i området f1.4-f2.0.

 

Fokusen skal jo sitte deadon, ikke sant?

 

Så nå må jeg sende tilbake, og håpe på at det ikke tar så lang tid før de får inn et nytt obkjetiv..

Lenke til kommentar
...

Fokusen skal jo sitte deadon, ikke sant?

...

 

Ikke nødvendigvis. Du har en optisk egenskap som på engelsk omtales som "curvature of field". (Hva i hule heite dette blir på norsk vet jeg ikke. Fokusplan forskyvning?) Kort fortalt, og sikker litt for upresist, så vil fokusplanet variere med hvor langt fra sentrum av linsen du kommer. Dette kan gi utslag i at hvis du tar bilde at en plan flate som er parallell med sensoren, så vil sentrum være skarpt, mens fokus er litt forran eller bak i kantene.

 

Hvis jeg ikke husker feil så er Sigma 30mm f1.4 plaget av dette.

 

Dumme spørsmål

 

Fokuserer du i sentrum? Blir resultatet i sentrum da korrekt? Gir AF samme resultat som MF? Det kan være feil med søkeren også. AF, søker, og sensor må alle stå på linje.

 

Er avviket like stort i alle hjørene i forhold til sentrum? Dette kan gi deg svar på sentreringsfeil. Enkel test er å fokusere i ett hjørne, av ett flatt motiv som løper parallelt med sensoren.

 

Batteritesten ser relativt grei ut for meg. Ville ikke en test der kamera står på ett stativ og du fokuserer på ett av øynene på en dukke gi deg svaret? Fokusering og øye i sentrum naturligvis. Det vil jo gi deg svaret for virkelige motiver som linsa passer til.

 

Frode

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å fokusere i midten ja. (og fokuspunkt på kameraet er satt i midten) Gjorde mange tester med stativ og selutløser, så det skal være bra korrekt. Jeg skal forsøke den andre testen ok67 kom med. Gir den samme resultat, så ringer jeg fotomagasinet i morgen.

 

Jeg vil si at fokus er jevnt over like "dårlig". Manuell fokus gir meg stort sett det samme, men det er veldig vanskelig å fokusere manuelt på e-510 grunnet veldig liten søker og så klart blir det ikke enklere med f1.4.

 

Det er ikke mye å ta bilder av her (hybelen), og spesielt få dukker ( :p ), så de testene jeg har tatt har vært noe kjedelig. Men fokuserer jeg på ting som "stikker litt ut", så blir fokus litt foran.

 

Jeg tok noen portretter i helga, men mange på f1.8 og f2.0, så det ble ikke like fremtredende. La skikkelig merke til det i dag (da jeg undersøket nøye)..

 

De andre med Sigma 30mm kan jo kanskje svare på om deres fokus sitter rett på. Det er jeg bra sikker på at det skal sett i forhold til de testene og de kanskje 1000 eksemplene jeg har sett på nettet før jeg kjøpte..

Lenke til kommentar

Har alltid hatt lyst på Sigma 30mm til mitt Canon 40D. Lang historie kort, jeg prøvde 5 stk, kun en av de traff fokus på rett plass. Desverre så returnerte jeg objektivet på grunn av knirke lyder fra fokuseringssystemet. Det angrer jeg på i dag, da det ser ut til å være vanskelig å få tak i en som er "spot on".

 

Dette er visst et stort problem med Sigma 30mm. Hvis du får tak i en som er god så aldri selg den :)

 

Tror det beste alternativet ditt er å sende inn både kamera og objektiv for kalibrering.

Lenke til kommentar

Denne typen testark som ligger på skrå i forhold til fokusplanet er temmelig ubrukelige til å teste fokus. Du må fokusere på noe relativt stort som er normalt på siktelinjen. Prøv å gjenta batteritesten, men med f.eks. cder eller bøker isteden.

 

Anew har dokumentert en tilsvarende test av det samme objektivet i en eller annen tråd. Søk litt så finner du den sikkert.

 

Av de testene du har gjort er for øvrig batteritesten den mest troverdige, og der ser det ut som fokus sitter temmelig bra.

Lenke til kommentar
Denne typen testark som ligger på skrå i forhold til fokusplanet er temmelig ubrukelige til å teste fokus. Du må fokusere på noe relativt stort som er normalt på siktelinjen. Prøv å gjenta batteritesten, men med f.eks. cder eller bøker isteden.

 

Hvorfor mener du denne typen testark er ubrukelige? Denne typen testark gir jo et mye mer nøyaktig resultat enn "batteritester", "øynetester" etc etc og det er faktisk mulig å se veldig nøyaktig hvor den "skarpe sonen" er i forhold til fokusplanet og hvordan DOF og den "skarpe sonen" varierer ved ulike f-verdier. Men det forutsetter jo at testarket er konstruert riktig og det er testarket som er brukt ovenfor.

 

Og, fukuslinja på testarket ovenfor er jo normalt på siktelinjen. At arket ligger på skrå bryr kameraet ditt seg fint lite om og det vet heller ikke det. Alt autofikussystemet i kameraet "ser" er en sort linje med god kontrast til den hvite firkanten i midten, stort bedre kontrast er det vanskelig å få.

Lenke til kommentar

Du tar feil. For å sitere Toralf Sandåker i denne tråden på foto.no.

 

Poenget her, er at metoden du beskriver er intet annet enn en internettfarsott for og av nerder som over ser en del grunnleggende premisser for hva autofokus er. Jeg liker bilanalogier, og dette er som å teste svingradiusen på en bil på glattkjøringsbane - med skrens.

 

(Det kommer mer fornuftige forklaringer på hvorfor dette er en dårlig metode lenger ned i tråden.)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...