Gå til innhold

Prisene hos Japan Photo skutt til himmels!


Anbefalte innlegg

Nå er det vel ikkje slik at dollaren er så høy. I historisk perspektiv vil

Tsk tsk, -i manns minne (ca fra 14 dager til halvt år) er dollaren nå historisk sterk. Vi vil ha den ned igjen. NÅ!

 

Det er alltid håp :). Dette står å lese på hegnar.no idag.

 

Så langt i 2009 har ikke den norske kronen maktet å slå nevneverdig fra seg. Men det kommer til å endre seg i løpet av året.

 

 

Fra dagens utgangspunkt på 7 kroner mot dollar, regner Goldman med kurser på litt over 5,50 ved nyttår, skriver Finansavisen. :)

 

10owen

Endret av 10owen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke unikt dessverre, som tomsi42 skrev så gjelder ikke dette bare foto. Min bror kjøpte nye høyttalere for ett par uker siden, de koster nå over 1000 kr mer. Gått å lurt på å kjøpe en ny workstation (Roland synthesizer m.m.), denne går opp med 12 % prosent denne uka eller ca 2500 kr, Yamaha øker prisene med 18 til over 30 !! prosent på enkelte produkter. Dette skyldes i hovedsak svak Yen og Dollar som kun har gått en vei siden "gullalderen" ifjor vår/sommer... dæng

Lenke til kommentar
Dette var en merkelig høy prisjustering:

 

Canon EF-S 60mm 2.8 Macro for noen få dager siden: 2789,-. Nå: 3790,-

Flere andre objektiver har gått opp 500,-+ på samme tid.

 

Er dette på grunn av økonomikollapsen verden opplever nå, eller kan det være en annen grunn? Jeg synes bare at en prisøkning på 1000,- er en smule drøyt ettersom tilbud ikke stod nevnt på EF-S 60mm da den kostet mindre.

 

Litt synd, fordi jeg hadde tenkt til å kjøpe utstyr der nå, men nå kan man jo få det billigere andre steder. JP har jo vært den rimeligste webshoppen på fotoutstyr frem til nå.

 

Jaja. :cry:

Hei sentence,

 

beklager att "din" objektiv har blitt durder, men det er faktisk "ikke oss" som initierer prisøkninger, men konkurrenter (og de særlig pga valutasvingingen).

 

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

 

I din eksempel så kan du ser att vårt pris har riktignok gått opp, men vi er fortsatt billigst (med unntakk av Pixmania som vi ikke ser som seriøst norsk konkurrent). Du ser noe billigere priser, men de kan ikke levere...

 

MEN: Vi kan ser att der skjeer ekstremt mye de siste dagene. Vårt autosystem har kjørt over 300 (!) prisendringer og det virker nesten useriøst. Sterke prisendringer på den ene side og åpenbart helt tomme lager hos noen konkurrenter har ført till denne sterke justeringer.

 

Jeg er helt enig att en prisøkning av flere tusen kroner på en objektiv eller ett kamerahus er helt uakseptabelt og vi jobber på sprang med å bruke ikke bare automatikk men også hoded med webbprisene.

 

Vårt nye katalog kommer ut på fredag og der blir mange priser nedjustert igjen siden vi kan selvfølgelig ikke tar høyere priser enn vi reklamerer med. Men jeg frykter att der kommer flere prisøkninger når vårt gamle beholdning er solgt.

 

Beklager dette, vi liker lave priser akkurat så godt som dere :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Lenke til kommentar
Enda et prishopp: 70-200/4 IS fra ca. 8800,- til over 12000,-. Sammen med flere Canon objektiver. Nå begynner de å overgå hva de faktisk er verdt!

 

Betalte 11.500 kr for min i desember 2006, endelig et godt kjøp av meg!?

Enig i att denne pris er mye for høyt. Spesiellt hvis 2,8 version bare koster 14.999,-.

 

Vi skal sjekke de viktigste prisene igjen, beklager rotet!

 

Stephan

Lenke til kommentar
Hei sentence,

 

beklager att "din" objektiv har blitt durder, men det er faktisk "ikke oss" som initierer prisøkninger, men konkurrenter (og de særlig pga valutasvingingen).

 

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

 

I din eksempel så kan du ser att vårt pris har riktignok gått opp, men vi er fortsatt billigst (med unntakk av Pixmania som vi ikke ser som seriøst norsk konkurrent). Du ser noe billigere priser, men de kan ikke levere...

 

MEN: Vi kan ser att der skjeer ekstremt mye de siste dagene. Vårt autosystem har kjørt over 300 (!) prisendringer og det virker nesten useriøst. Sterke prisendringer på den ene side og åpenbart helt tomme lager hos noen konkurrenter har ført till denne sterke justeringer.

 

Jeg er helt enig att en prisøkning av flere tusen kroner på en objektiv eller ett kamerahus er helt uakseptabelt og vi jobber på sprang med å bruke ikke bare automatikk men også hoded med webbprisene.

 

Vårt nye katalog kommer ut på fredag og der blir mange priser nedjustert igjen siden vi kan selvfølgelig ikke tar høyere priser enn vi reklamerer med. Men jeg frykter att der kommer flere prisøkninger når vårt gamle beholdning er solgt.

 

Beklager dette, vi liker lave priser akkurat så godt som dere :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

Det er flott å se en forklaring på dette! Dette er det jeg liker med Japen Photo, god kundeservice og aktiv deltagelse i forum! :thumbup:

 

Da er det bare å vente og se hva som skjer med prisene, men nå forstår jeg bedre hva som skjer! :)

Lenke til kommentar
Dette var en merkelig høy prisjustering:

 

Canon EF-S 60mm 2.8 Macro for noen få dager siden: 2789,-. Nå: 3790,-

Flere andre objektiver har gått opp 500,-+ på samme tid.

 

Er dette på grunn av økonomikollapsen verden opplever nå, eller kan det være en annen grunn? Jeg synes bare at en prisøkning på 1000,- er en smule drøyt ettersom tilbud ikke stod nevnt på EF-S 60mm da den kostet mindre.

 

Litt synd, fordi jeg hadde tenkt til å kjøpe utstyr der nå, men nå kan man jo få det billigere andre steder. JP har jo vært den rimeligste webshoppen på fotoutstyr frem til nå.

 

Jaja. :cry:

Hei sentence,

 

beklager att "din" objektiv har blitt durder, men det er faktisk "ikke oss" som initierer prisøkninger, men konkurrenter (og de særlig pga valutasvingingen).

 

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

 

I din eksempel så kan du ser att vårt pris har riktignok gått opp, men vi er fortsatt billigst (med unntakk av Pixmania som vi ikke ser som seriøst norsk konkurrent). Du ser noe billigere priser, men de kan ikke levere...

 

MEN: Vi kan ser att der skjeer ekstremt mye de siste dagene. Vårt autosystem har kjørt over 300 (!) prisendringer og det virker nesten useriøst. Sterke prisendringer på den ene side og åpenbart helt tomme lager hos noen konkurrenter har ført till denne sterke justeringer.

 

Jeg er helt enig att en prisøkning av flere tusen kroner på en objektiv eller ett kamerahus er helt uakseptabelt og vi jobber på sprang med å bruke ikke bare automatikk men også hoded med webbprisene.

 

Vårt nye katalog kommer ut på fredag og der blir mange priser nedjustert igjen siden vi kan selvfølgelig ikke tar høyere priser enn vi reklamerer med. Men jeg frykter att der kommer flere prisøkninger når vårt gamle beholdning er solgt.

 

Beklager dette, vi liker lave priser akkurat så godt som dere :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

Hei, gjelder dette kun utvalgte varer ? Ser at såkalte "seriøse" konkurenter ligger under i pris på flere produkter. Nå vet jo ikkje eg hvem du meiner er seriøse da.

 

10owen

Lenke til kommentar

 

Hei, gjelder dette kun utvalgte varer ? Ser at såkalte "seriøse" konkurenter ligger under i pris på flere produkter. Nå vet jo ikkje eg hvem du meiner er seriøse da.

 

10owen

 

Hei 10owen,

målsettning er att det gjelder alle produkter, men vi har ikke ennå klart å registrere alle produkte inn i autosystem. Men alle viktige (les varer med stor omsettning) produkter skulle ligge inn. Autosystemen har også ulemper med speilreflekskits (ikke hus)som har veldig ulike varenummern hos konkurrentene og i prissøkemotoren og som kan forandre seg. På den biten må vi ofte korrigere manuelt og det er derfor ikke altid oppdatert. En siste mulighet som kan føre til att noe går galt er hvis vi har slått av autofunksjonen på enn produkt fordi det er i reklame (i.e. nye katalog, webbanner). Hvis kampagneperiode er ferdig og vi glemmer å sette autofunksjon på igen på denne produkt, så blir prisen ikke oppdatert og blir på sikt enten for dyrt eller for billigt. Skal ikke skjer men kan skjer...

 

Har du ett eksempel? Hvis det er for mye snikreklame her (selvs om det er en desidert JP tråd) kan du gjerne sende det som pm eller till [email protected]

 

Takk for innspill!

 

Stephan

 

edit: Har jeg glemt: Seriøse aktører er for oss (litt større)nordiske aktører med fornunftig rykte og "litt historie". Vi ser ikke på så kalde "garagebedrifter" som kommer og gå i market. Beklager att jeg kan ikke være mer spesifikt på denne poeng, men du kjønner sikkert hvorfor :-)

Bare enn eksempel av mange: http://www.purehelp.no/vis.asp?t_page=50&a...44E41461A424040

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Ser at prisen på 40D også ble satt opp med nesten tusen kroner. Jeg hadde egentlig ventet at den gikk ned. Lagerbeholdningen av et utgått produkt skulle man ikke tro ble berørt av kursendringer, men heller av hvor fort man ønsker å bli kvitt lageret. Normalt vil jeg tro at man ville ønske å selge ut 40D i god tid før ryktene om 60D's spesifikasjoner begynner å sirkulere.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Ser at prisen på 40D også ble satt opp med nesten tusen kroner. Jeg hadde egentlig ventet at den gikk ned. Lagerbeholdningen av et utgått produkt skulle man ikke tro ble berørt av kursendringer, men heller av hvor fort man ønsker å bli kvitt lageret. Normalt vil jeg tro at man ville ønske å selge ut 40D i god tid før ryktene om 60D's spesifikasjoner begynner å sirkulere.

Hvor har du det fra at 40D er et utgått produkt? Canon har jo selv sagt at 40D og 50D skal selges side om side. Canon sine sider tyder på det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at 40D er et utgått produkt? Canon har jo selv sagt at 40D og 50D skal selges side om side. Canon sine sider tyder på det.

 

Tom

 

Er det ikke det man sier dersom man har et lager av gammelt "ræl" man vil bli kvitt :)

Nå må ikke du ødelegge mitt forsøk på å snakke ned prisen på 40D! :)

 

Hadde ikke Nikon presset Canon til å annonsere 50D "før tiden", tviler jeg på om det hadde vært snakk om noe "side om side". Når 40D ble annonsert sank den relativt hurtig i pris og gjorde i praksis at 30D måtte dumpes. I tillegg var det riktig nok større forskjell på 30D og 40D enn det er på 40D og 50D.

 

Jeg hadde håpet at det samme skulle skje med 40D/50D, men så langt har ikke det slått til. :(

Lenke til kommentar
beklager att "din" objektiv har blitt durder, men det er faktisk "ikke oss" som initierer prisøkninger, men konkurrenter (og de særlig pga valutasvingingen).

 

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

 

MEN: Vi kan ser att der skjeer ekstremt mye de siste dagene. Vårt autosystem har kjørt over 300 (!) prisendringer og det virker nesten useriøst. Sterke prisendringer på den ene side og åpenbart helt tomme lager hos noen konkurrenter har ført till denne sterke justeringer.

 

Det ble litt klipp og lim. :)

Først, jeg jobber ikke i noen fotobutikk, og har ikke noe forretningsmotiv for å diskutere Japan Photo's varesalg og prissetningsmodell.

 

Jeg reagerer litt over kynismen og måten prisen blir satt.

Jeg trodde faktisk Dere var selvstendige, og det håper jeg Dere faktisk er.

Slik ting er blitt lagt frem, så er det konkurentene som bestemmer prisene, mens Dere bare dilter etter. Øker konkurentene prisen på en vare med 5000 kroner, så øker Dere bare prisen med 5000 kroner, så lenge Dere ligger 5 kroner under nærmeste konkurent, uavhengig fortjeneste rate.

Har bare ikke helt sans for den type prisjustering.

 

Når det er sagt, jeg har handlet 2 ganger hos Dere, og har kun positive erfaringer :)

Jeg handler omtrent aldri over nett, jeg velger å besøke en butikk, og få ett kundeforhold.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

I en bransje som denne hvor fortjenesten er så utrolig marginal (-0,3% som nevnt over er til tider ikke langt fra sannheten) skjønner jeg godt at man følger konkurentene i pris.

 

Uansett ville de måtte ha satt opp prisene så fort deres egne lagre var tomme og nye varer kommer inn.

 

De fleste kamera produsenter har varslet en økning mellom 10-30% på prisene grunnet lav kronekurs.

Samme gjelder for papir, kjemikalier, album, ja det meste egentlig blir dyrere.

Lenke til kommentar
Sånn er det når man ikke følger med! Jeg har lenge tenkt meg å kjøpe en EF 70/200 f/4L til 4489, men denne prisen er nå satt opp til 6600. Får vel bare vente en stundt til, evt. finne en butikk som fortsatt har et "billig" eksemplar igjen.

 

Jepp, fikk litt hakeslipp selv der - har vurdert både med og uten IS, men blir vel ingen av delene slik det er nå. 55-250 blir vel neste alternativ, men får se, blir litt nedtur selv om det er bra objektiv.

Lenke til kommentar

Dersom man tenker litt på innkjøpsleddene som er på veien fra Asia til Norge kan man se noe av grunnen til de økte prisene. F.eks Canon's produkter blir gjerne i utgangspunktet solgt i YEN til Canon Europa også videresolgt til Norge i EURO. Når da EURO'en har svekket seg betraktelig mot YEN og NOK har gjort det samme mot EURO ender man opp i en situasjon der alle tidligere kalkyler "går åt skogen".

 

For min del var det en blits, nærmere bestemt Canon 430 EX II som sto på handlelisten. Planen var å bestille den forrige fredag til kr 2.089,-, men det glemte jeg jo selvfølgelig. Mandag kom jeg på det igjen og logget på JP Internett for å bestille. Ny pris 2.499,- selvfølgelig justert på mandag formiddag!! :wallbash:

Riktignok ikke fantastisk mye penger, men surt med 20% prisoppgang allikevel. Spesielt i Januar som man gjerne forbinder med "Januar Salg - Halv pris på alt" !! :grin:

Lenke til kommentar
Det ble litt klipp og lim. :)

Først, jeg jobber ikke i noen fotobutikk, og har ikke noe forretningsmotiv for å diskutere Japan Photo's varesalg og prissetningsmodell.

 

Jeg reagerer litt over kynismen og måten prisen blir satt.

Jeg trodde faktisk Dere var selvstendige, og det håper jeg Dere faktisk er.

Slik ting er blitt lagt frem, så er det konkurentene som bestemmer prisene, mens Dere bare dilter etter. Øker konkurentene prisen på en vare med 5000 kroner, så øker Dere bare prisen med 5000 kroner, så lenge Dere ligger 5 kroner under nærmeste konkurent, uavhengig fortjeneste rate.

Har bare ikke helt sans for den type prisjustering.

 

Når det er sagt, jeg har handlet 2 ganger hos Dere, og har kun positive erfaringer :)

Jeg handler omtrent aldri over nett, jeg velger å besøke en butikk, og få ett kundeforhold.

Hei Hertugen,

 

jeg forstår veldig godt hva du mener, det er grunnen fordi vi har været lenge i tvil om å benytte oss an denne system. Men nå er vi ute i market med omtrennt 1600 artikler i 7 (4 i Norge, tre i Sverige) prissøkemotoren. Hvis vi skulle gjør hele priswatch manuelt hver eneste dag 8eller flere ganger daglig)så måtte vi ansette 2-3 "prismanager" på fulltid. Det kan/vil vi ikke. Den andre mulighet er att vi setter en fast margin på kostpris så som noen webbutikker gjør det. Men der er vi med halfparten av prisene for billig og taper penger og med den andre halfparten er vi for durt og selger ingenting. Det har vi prøvd før og det fungerte ikke for oss. De siste månader fungerte vårt system veldig bra, bare nå med denne veldig store forendringer må vi ofte overkjøre automatiken...

 

Og jo, vi er selvstandig, akkurat derfor kan vi prøve å være (nesten) altid litt under våre nærmeste konkurrenter. Selvs hvis det betyr att vi selger noen produkter under innkjøpspris...

 

Stephan

Lenke til kommentar
Dette var en merkelig høy prisjustering:

 

Canon EF-S 60mm 2.8 Macro for noen få dager siden: 2789,-. Nå: 3790,-

Flere andre objektiver har gått opp 500,-+ på samme tid.

 

Er dette på grunn av økonomikollapsen verden opplever nå, eller kan det være en annen grunn? Jeg synes bare at en prisøkning på 1000,- er en smule drøyt ettersom tilbud ikke stod nevnt på EF-S 60mm da den kostet mindre.

 

Litt synd, fordi jeg hadde tenkt til å kjøpe utstyr der nå, men nå kan man jo få det billigere andre steder. JP har jo vært den rimeligste webshoppen på fotoutstyr frem til nå.

 

Jaja. :cry:

 

 

Akkurat dette objektivet (sikkert flere også) har virkelig fått merke det i løpet av noen dager.... ikke nok med den opprinnelige oppgangen til 3.790,-

Nå er JP internett faktisk oppe i 4.394,- og FotoVideo 4.399,- Sukk....

Lenke til kommentar
Ser at prisen på 40D også ble satt opp med nesten tusen kroner. Jeg hadde egentlig ventet at den gikk ned. Lagerbeholdningen av et utgått produkt skulle man ikke tro ble berørt av kursendringer, men heller av hvor fort man ønsker å bli kvitt lageret. Normalt vil jeg tro at man ville ønske å selge ut 40D i god tid før ryktene om 60D's spesifikasjoner begynner å sirkulere.

perfekt eksempel for ett helt idiotisk prisøkning, takk for innspill.

 

Inkjøpspris har ikke forendret seg, vi har stor varebeholdning og vil/må kvitte oss med den og enda mer idiotisk: gamle 5.999 prisen star i nye katalog som kommer ut på fredag, så der blir den tilbakesett til gamle pris uansett.

 

Her må vi legge oss helt flat og kundene som har blitt "lurt" fra automatiken kan selvfølgelig krever mellomlegg tilbake. Det blir en lang helg med mange rettelser...

 

:-(

 

Stephan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...