Gå til innhold

Prisene hos Japan Photo skutt til himmels!


Anbefalte innlegg

Dette var en merkelig høy prisjustering:

 

Canon EF-S 60mm 2.8 Macro for noen få dager siden: 2789,-. Nå: 3790,-

Flere andre objektiver har gått opp 500,-+ på samme tid.

 

Er dette på grunn av økonomikollapsen verden opplever nå, eller kan det være en annen grunn? Jeg synes bare at en prisøkning på 1000,- er en smule drøyt ettersom tilbud ikke stod nevnt på EF-S 60mm da den kostet mindre.

 

Litt synd, fordi jeg hadde tenkt til å kjøpe utstyr der nå, men nå kan man jo få det billigere andre steder. JP har jo vært den rimeligste webshoppen på fotoutstyr frem til nå.

 

Jaja. :cry:

Endret av sentence
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp - priskøkninger på elektronikk ol. pga svak krone ble varslet i media alt i november, og for en gangs skyld ser det altså ut til at de fikk rett. :)

 

Og du smiler på slutten der!?

 

:p

 

Edit: Et det noe man kan gjøre for å få kronen sterkere igjen? :p

Endret av sentence
Lenke til kommentar
Edit: Et det noe man kan gjøre for å få kronen sterkere igjen? :p

Jada. Bare kjøp norske kroner for alt du har av dollar og euro. Alle monner drar, men jeg tipper det må til et visst volum over litt tid for å sette press på de valutaene. Si at du kjøper et par milliarder kroner pr dag en liten stund framover.

 

Lykke til forresten, jeg heier på deg! :cool:

Lenke til kommentar
Vil prisene bare fortsette å stige nå fremover på kort tid, eller vil det holde seg slik som dette utover en stund til?

Om man bare kunne vite sånt. Jeg ville vel ikke basert store disposisjoner på mine egne råd, men jeg er uansett ikke i posisjon til å gjøre store disposisjoner, så...

 

Det virker sannsynlig at det varer en stund før krona prises gunstigere mot dollar og euro. Kanskje noen måneder, kanskje et år. Vi hadde jo et snaut år med veldig hyggelige kurser, så det blir vel en slags balanse i galskapen?

 

For mer seriøse råd, ta en titt på Statistisk Sentralbyrå sine sider.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare krona.

Yenen (japansk valuta) er også svekket.

De må heve prisene for å tjene nokk. så er krona veldig svak i forhold til euro og dollar.

 

 

Noen sier at dollaren vil svekke seg utover året. men man må regne med at fotoutstyr og elektronikk vil være dyrere.

 

Jobber selv i foto butikk og merker nedgangen. og oppgangen i prisene

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette tullet med at kronekursen og verdens økonomien skal gå opp og ned som en joyo!I vår når dollar var lav så handlet vi fra ebay og usa enormt mye mens nå handler man ingenting,hvordan kan noen som helst part være tjent med at folk slutter å handle?

I kargasnjemi en butikk i finland rett over grensa til karasjokk har vi nordmenn brukt å handle mye på ,nå handler ïngen nordmenn der fordi at det ikke er noe å spare,mens sammtidig er finlendere kommet til karasjokk for å handle,butikk eieren i finland sier at han legger ned butikken til våren hvis dette fortsetter!Mitt poeng er at det må være bedre å ha en stabil lav kurs slik at folk har råd til å handle,for hvis folk ikke handler så stopper verden opp!en annen sak hverken jeg eller noen jeg har snakket med forstår er hvordan kan dollaren være så høy?usa var jo på randen av konkurs.masse store banker mm gikk jo konk,og de har veldig dårlig økonomi,mens norske krona taper seg når vi har det bra økonomisk med billioner på bok og ingen utenlands gjeld,i min verden skulle jo den norske krona være veldig sterk og stabil.forklar det den som kan

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke dette tullet med at kronekursen og verdens økonomien skal gå opp og ned som en joyo!I vår når dollar var lav så handlet vi fra ebay og usa enormt mye mens nå handler man ingenting,hvordan kan noen som helst part være tjent med at folk slutter å handle?

I kargasnjemi en butikk i finland rett over grensa til karasjokk har vi nordmenn brukt å handle mye på ,nå handler ïngen nordmenn der fordi at det ikke er noe å spare,mens sammtidig er finlendere kommet til karasjokk for å handle,butikk eieren i finland sier at han legger ned butikken til våren hvis dette fortsetter!Mitt poeng er at det må være bedre å ha en stabil lav kurs slik at folk har råd til å handle,for hvis folk ikke handler så stopper verden opp!en annen sak hverken jeg eller noen jeg har snakket med forstår er hvordan kan dollaren være så høy?usa var jo på randen av konkurs.masse store banker mm gikk jo konk,og de har veldig dårlig økonomi,mens norske krona taper seg når vi har det bra økonomisk med billioner på bok og ingen utenlands gjeld,i min verden skulle jo den norske krona være veldig sterk og stabil.forklar det den som kan

Hvilken av butikkene skal legges ned? Eller er det flere av dem?

 

Hilsen en som er fra området.

Lenke til kommentar

De av oss som har boliglån får typisk 10-20000 mer å rutte med i året, og rentetrekket i februar er det første med merkbart lavere rente for de fleste. Det veier litt opp for de økte prisene.

 

Fotobransjen er forøvrig en av de mest utsatte nå som vi får krise i realøkonomien. Gjennomsnittlig inntjening er -0.3% (minus ja). De ligger helt på bunn som bransje og det forventes mange konkurser.

 

Selv om det er ubehagelig for de som mister jobben, er det helt nødvendig for å omfordele arbeidskraften der den er mest effektiv. Norge har stort sett vært flinke på slikt, vi har for eksempel ikke tekstilindustri langs Akerselva lenger. Folka som syr klær nå jobber stort sett i litt kjipe fabrikker i Kina og det er sjelden man hører at flere nordmenn bør ha det som fabrikkarbeiderne i Kina.

 

Om man har basert hele virksomheten på skjevheter i verdensøkonomien eller spesielle skatteregler (grensehandel, salg av SUVs som lastebil etc) er det åpenbart store muligheter for både tap og gevinst avhengig av hvilken vei alt tipper når systemene retter seg opp eller justerer seg selv.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i det meste, Bherserk, og dette er noe som faktisk skjer hvert eneste år, kanskje ikke så brutalt og raskt dog som akkurat nå.

 

Jeg tror heller ikke vi vil grine for mye om vi savner ett objektiv eller to i samlingen våres. De fleste som er elektronikk interesert har gjort gode kjøp i de seneste årene, så pytt pytt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke dette tullet med at kronekursen og verdens økonomien skal gå opp og ned som en joyo!I vår når dollar var lav så handlet vi fra ebay og usa enormt mye mens nå handler man ingenting,hvordan kan noen som helst part være tjent med at folk slutter å handle?

I kargasnjemi en butikk i finland rett over grensa til karasjokk har vi nordmenn brukt å handle mye på ,nå handler ïngen nordmenn der fordi at det ikke er noe å spare,mens sammtidig er finlendere kommet til karasjokk for å handle,butikk eieren i finland sier at han legger ned butikken til våren hvis dette fortsetter!Mitt poeng er at det må være bedre å ha en stabil lav kurs slik at folk har råd til å handle,for hvis folk ikke handler så stopper verden opp!en annen sak hverken jeg eller noen jeg har snakket med forstår er hvordan kan dollaren være så høy?usa var jo på randen av konkurs.masse store banker mm gikk jo konk,og de har veldig dårlig økonomi,mens norske krona taper seg når vi har det bra økonomisk med billioner på bok og ingen utenlands gjeld,i min verden skulle jo den norske krona være veldig sterk og stabil.forklar det den som kan

 

Hei

 

Nå er det vel ikkje slik at dollaren er så høy. I historisk perspektiv vil eg anta at ein dollarkurs på mellom 7 og 8 mot norske kroner er "normalt".

At den norske krona svekker seg når oljeprisen (som jo egentlig driver den norske økonomien)

raser fra over 145 dollar til under 40 dollar på noen få måneder, er vel heller ikkje så veldig overraskende.

 

Mvh. 10owen

Endret av 10owen
Lenke til kommentar

Enda et prishopp: 70-200/4 IS fra ca. 8800,- til over 12000,-. Sammen med flere Canon objektiver. Nå begynner de å overgå hva de faktisk er verdt!

 

Jeg ser at Tamron og Sigma holder seg fremdeles der de var, så enten blir det å gå for tredjepartsløsninger på objektivfronten eller avblåse hele fotoinnkjøpet. :(

 

Nå stiger prisene hos Japan Photo nærmest daglig, så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre fordi jeg vet ikke hvor/om det vil ende eller om/når det vil gå ned igjen. Dette gjelder nok for andre fotobutikker også, men jeg ser jo på produktguiden her at du får det på 9999,- på DDMR.no, så det kan jo finnes håp. I don't know! Jeg skal sjekke utenlandkse butikker litt for å se om det samme gjelder hos "søta bror" og ellers i norden og europa. Noen som vet noe om dette?

 

Uansett lover ikke dette bra for oss nordmenn, fordi nå stiger bruktprisene også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...