Gå til innhold

Prisene hos Japan Photo skutt til himmels!


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke dette tullet med at kronekursen og verdens økonomien skal gå opp og ned som en joyo!I vår når dollar var lav så handlet vi fra ebay og usa enormt mye mens nå handler man ingenting,hvordan kan noen som helst part være tjent med at folk slutter å handle?

I kargasnjemi en butikk i finland rett over grensa til karasjokk har vi nordmenn brukt å handle mye på ,nå handler ïngen nordmenn der fordi at det ikke er noe å spare,mens sammtidig er finlendere kommet til karasjokk for å handle,butikk eieren i finland sier at han legger ned butikken til våren hvis dette fortsetter!Mitt poeng er at det må være bedre å ha en stabil lav kurs slik at folk har råd til å handle,for hvis folk ikke handler så stopper verden opp!en annen sak hverken jeg eller noen jeg har snakket med forstår er hvordan kan dollaren være så høy?usa var jo på randen av konkurs.masse store banker mm gikk jo konk,og de har veldig dårlig økonomi,mens norske krona taper seg når vi har det bra økonomisk med billioner på bok og ingen utenlands gjeld,i min verden skulle jo den norske krona være veldig sterk og stabil.forklar det den som kan

Hvilken av butikkene skal legges ned? Eller er det flere av dem?

 

Hilsen en som er fra området.

Olje pris Olje pris. Når den er lav blir kr dårlig sted å investere. Når Olje prisen stiger med 100 kr fate da tjener norge mye kr og det er intresant for utlandet å sette i valutan vår.

 

Nå er det muligens en utgift i norge å produsere olje. Ikke langt unna. Men man kan risikere at olje prisen detter til 10 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke dette tullet med at kronekursen og verdens økonomien skal gå opp og ned som en joyo!I vår når dollar var lav så handlet vi fra ebay og usa enormt mye mens nå handler man ingenting,hvordan kan noen som helst part være tjent med at folk slutter å handle?

I kargasnjemi en butikk i finland rett over grensa til karasjokk har vi nordmenn brukt å handle mye på ,nå handler ïngen nordmenn der fordi at det ikke er noe å spare,mens sammtidig er finlendere kommet til karasjokk for å handle,butikk eieren i finland sier at han legger ned butikken til våren hvis dette fortsetter!Mitt poeng er at det må være bedre å ha en stabil lav kurs slik at folk har råd til å handle,for hvis folk ikke handler så stopper verden opp!en annen sak hverken jeg eller noen jeg har snakket med forstår er hvordan kan dollaren være så høy?usa var jo på randen av konkurs.masse store banker mm gikk jo konk,og de har veldig dårlig økonomi,mens norske krona taper seg når vi har det bra økonomisk med billioner på bok og ingen utenlands gjeld,i min verden skulle jo den norske krona være veldig sterk og stabil.forklar det den som kan

Hvilken av butikkene skal legges ned? Eller er det flere av dem?

 

Hilsen en som er fra området.

Olje pris Olje pris. Når den er lav blir kr dårlig sted å investere. Når Olje prisen stiger med 100 kr fate da tjener norge mye kr og det er intresant for utlandet å sette i valutan vår.

 

Nå er det muligens en utgift i norge å produsere olje. Ikke langt unna. Men man kan risikere at olje prisen detter til 10 kr.

 

 

Dersom du tror at oljeprisen faller til 10kr så trenger du en reality check. Det vi ser er et marked som ikke har forutsigbarhet til å legge inn ordrer slik de gjorde for et år siden. Ellers kan det nevnes at oljeprisen vil generelt gå oppover, ettersom peak oil etter all sannsynlighet er forbi.

 

Enda ett "dessuten" er at OPEC kommer til å strupe produksjonen lenge før fatet når disse 10 kronene dine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Japanphoto var en butikk med gode priser.

 

Den siste tiden har prisene blitt markant dyrere også sammenlignet med konkurrentene. Hovedkonkurrenten har alltid vært Fotovideo som Japanphoto har ligget godt under. Begge har økt prisene markant den siste tiden. Men nå er forskjellen mellom Japanphoto og Fotovideo marginal. Det er leit- de er jo en utfordrer. Et lite eksempel:

 

Butikk:..............Japanphoto Fotovideo Forskjell kr - prosent

Canon 24 105 .......Kr 10699 Kr 10990 Kr 291 - 3

Canon 50 1.4 ........kr 3283 kr 3495 Kr 212 - 6

Canon 17 55 .........kr 8999 Kr 9495 Kr 496 - 5

Canon 16 35 II..... Kr 13690 Kr 13695 Kr 5 - 0

Canon 24 70 .........Kr 11785 Kr 11985 Kr 200 - 2

Canon 10 22 .........Kr 7565 Kr 7899 Kr 334 - 4

Canon 7020028IS.. Kr 14989 Kr 15313 Kr 324 - 2

 

Sum.... Kr 71010....Kr 72872 kr 1862 Det er 3 prosent i snitt på utvalgte produkter

 

Snart er det kanskje prissamarbeid godt hjulpet av importøren?

Endret av Fjellfalck
Lenke til kommentar
Dette blir jo nesten som et prissamarbeid siden "alle" vet hvordan dette fungerer, det blir jo liten vits for konkurrentene å gå lavere ned i pris enn det som er komfortabelt siden JP legger seg lavere uansett.

 

Det blir vel omtrent som prisgarantien til elkjøp? Konkurrentene må dermed konkurrere på noe annet enn pris. F.eks. kompetanse, servicenivå eller vareutvalg.

 

Nå gikk styringsrenta ned igjen, så jeg antar at vi kan forvente ytterligere fall i kronekursen...

 

Håper disse politikerene har snøring på hva dem driver med. Unauturlig lav rente medfører vel inflasjon?

Endret av roylevi
Lenke til kommentar

...så det er ikke nok at JP er billigst?

helst skal de ligge med halve prisen, mener du?

 

Canon har økt og senket prisene i hytt og gevær den siste tiden, så det er umulig for kjedene å holde tritt hele tiden. Så lenge de er billigst får du ikke klage på dem, synes jeg.

Lenke til kommentar
...så det er ikke nok at JP er billigst?

helst skal de ligge med halve prisen, mener du?

 

Canon har økt og senket prisene i hytt og gevær den siste tiden, så det er umulig for kjedene å holde tritt hele tiden. Så lenge de er billigst får du ikke klage på dem, synes jeg.

Scandinavia photo er billigere :roll: Til og med Multicom kan være billigere på enkelte objektiver!
Lenke til kommentar
Japanphoto var en butikk med gode priser.

 

Den siste tiden har prisene blitt markant dyrere også sammenlignet med konkurrentene. Hovedkonkurrenten har alltid vært Fotovideo som Japanphoto har ligget godt under. Begge har økt prisene markant den siste tiden. Men nå er forskjellen mellom Japanphoto og Fotovideo marginal. Det er leit- de er jo en utfordrer. Et lite eksempel:

 

Butikk:..............Japanphoto Fotovideo Forskjell kr - prosent

Canon 24 105 .......Kr 10699 Kr 10990 Kr 291 - 3

Canon 50 1.4 ........kr 3283 kr 3495 Kr 212 - 6

Canon 17 55 .........kr 8999 Kr 9495 Kr 496 - 5

Canon 16 35 II..... Kr 13690 Kr 13695 Kr 5 - 0

Canon 24 70 .........Kr 11785 Kr 11985 Kr 200 - 2

Canon 10 22 .........Kr 7565 Kr 7899 Kr 334 - 4

Canon 7020028IS.. Kr 14989 Kr 15313 Kr 324 - 2

 

Sum.... Kr 71010....Kr 72872 kr 1862 Det er 3 prosent i snitt på utvalgte produkter

 

Snart er det kanskje prissamarbeid godt hjulpet av importøren?

Hei Fjellfalck,

hvis du snakke om "bare" 3%, så er det i Kroner og Øre enn stor investering å være billigst mot seriøse konkurrenter. Vi skal har ett omsettning av 400 millioner Kroner uten moms i år. Dvs att vi "taper" 12.000.000,- Kroner mot din Fotovideo benchmark. Mot andere konkurrenter mye mer. På speilreflexkamera og dyre objektiver har prisagressive forhandler under 10% margin. Hvis du går under disse prisene med 3%, så kan du ser hva som blir igjen.

 

Din tenkegangen rund "kanskje prissamarbeid godt hjulpet av importøren?" er faktisk litt pysig, siden vi importerer alle Nikon varer selv, uten importør og vi har også begynnet nå i Februar å kjøper Canon utstyr i utland. Så Norske importører er nok stortsett de siste som har noen influt på vårt prisbilde. Jeg har forklart tidligere her i tråd hvordan vårt utsalgspris blir fastlagt, det er ett helt transparent system og sikkrer att vi har de laveste utsalgspriser av våre definerte konkurrenter. Men som sagt, det er ett dyrt system for oss.

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Siden du tråkker i tråden Stephan – noe jeg finner svært positivt, kan jeg spør om en ting?!

 

Hvordan er koblingen fysisk butikk og nettbutikk i kjeden? Tenker service/innlevering etc. basert på hvor produktet er kjøpt. Grunnen til at jeg lurer er ting som f.eks. at det finnes beholdning av noe på nettbutikken, mens den fysiske butikken ikke har varen inne. Har forespurt min lokale butikk om et produkt var tilgjengelig. Den ene gangen var prosuktet besstilt, mens den andre gangen var svaret at det skulle være i utstillings-monteren – uten at det var det.

Lenke til kommentar

b

Japanphoto var en butikk med gode priser.

 

Den siste tiden har prisene blitt markant dyrere også sammenlignet med konkurrentene. Hovedkonkurrenten har alltid vært Fotovideo som Japanphoto har ligget godt under. Begge har økt prisene markant den siste tiden. Men nå er forskjellen mellom Japanphoto og Fotovideo marginal. Det er leit- de er jo en utfordrer. Et lite eksempel:

 

Butikk:..............Japanphoto Fotovideo Forskjell kr - prosent

Canon 24 105 .......Kr 10699 Kr 10990 Kr 291 - 3

Canon 50 1.4 ........kr 3283 kr 3495 Kr 212 - 6

Canon 17 55 .........kr 8999 Kr 9495 Kr 496 - 5

Canon 16 35 II..... Kr 13690 Kr 13695 Kr 5 - 0

Canon 24 70 .........Kr 11785 Kr 11985 Kr 200 - 2

Canon 10 22 .........Kr 7565 Kr 7899 Kr 334 - 4

Canon 7020028IS.. Kr 14989 Kr 15313 Kr 324 - 2

 

Sum.... Kr 71010....Kr 72872 kr 1862 Det er 3 prosent i snitt på utvalgte produkter

 

Snart er det kanskje prissamarbeid godt hjulpet av importøren?

Hei Fjellfalck,

hvis du snakke om "bare" 3%, så er det i Kroner og Øre enn stor investering å være billigst mot seriøse konkurrenter. Vi skal har ett omsettning av 400 millioner Kroner uten moms i år. Dvs att vi "taper" 12.000.000,- Kroner mot din Fotovideo benchmark. Mot andere konkurrenter mye mer. På speilreflexkamera og dyre objektiver har prisagressive forhandler under 10% margin. Hvis du går under disse prisene med 3%, så kan du ser hva som blir igjen.

 

Din tenkegangen rund "kanskje prissamarbeid godt hjulpet av importøren?" er faktisk litt pysig, siden vi importerer alle Nikon varer selv, uten importør og vi har også begynnet nå i Februar å kjøper Canon utstyr i utland. Så Norske importører er nok stortsett de siste som har noen influt på vårt prisbilde. Jeg har forklart tidligere her i tråd hvordan vårt utsalgspris blir fastlagt, det er ett helt transparent system og sikkrer att vi har de laveste utsalgspriser av våre definerte konkurrenter. Men som sagt, det er ett dyrt system for oss.

 

Stephan

Hei Stephan

 

Takk for åpenhet i svaret ditt. Forum som dette er viktige for dere.

 

Dette med prissamarbeid vil kunne være et problem i denne bransjen som i enkelte andre bransjer. Jeg vet at enkelte butikker har blitt presset til å heve prisene fra importører tidligere. Parallellimport som dere praktiserer motvirker dette og er med på å holde prisene nede. Det er bra for oss forbukere.

 

Japanphoto har hatt en fantastisk ekspansjon i det norske markedet og har opparbeidet seg en betydelig markedsposisjon. Det er godt jobbet og veldig bra – også for konkurransen i markedet. Mitt inntrykk er at noe av suksessen til Japanphoto har vært konkurransedyktige priser sammenlignet med spesielt Fotovideo som relativt sett har blitt dyrere i forhold til mange konkurrenter de siste par årene.

 

Sett fra storforbrukere av fotoutstyr, er det selvsagt meget positivt med Japanphotos markedsekspansjon med gunstige priser og god service i Norge. Når man så har opparbeidet seg en slik markedsposisjon, er det viktig å være forsiktig med endring av prisprofil. Jeg sier ikke at Japanphoto har gjort det – men etter hva jeg har observert har jeg en følelse av at Japanphoto har ligget ennå noe gunstigere prismessig sammenlignet med Fotovideo. Økt salgsvolum medfører også fordeler med gunstigere innkjøp og muligheten for mer kostnadseffektiv logistikk. Da kan dere klare å tjene penger på stadig lavere marginer.

 

Prisene på fotoutstyr har blitt merkbart billigere i Norge de siste årene og er nå ikke så mye dyrere enn feks USA. De lå tidligere betydelig lavere på spesielt optikk og tilleggutstyr. (ikke så mye på kamera). Det er gledelig og skyldes etter min erfaring konkurranse fra internetthandel – også fra USA.

 

Mitt råd til Japanphoto er å fortsette med å ligge godt under hovedkonkurrenter som Fotovideo. Dere vil da kunne ta ytterligere markedsandeler. Jeg tror at Fotovideo har mistet en del kunder blant annet fordi de har beveget seg fra å være ”blant de rimeligste” til å bli mer ”midt på treet”. Det er da vanskeligere å fortsette veksten. Jeg tror hovedkonkurransen med de internasjonale nettbutikkene vil bli større framover og da er kanskje de hovedkonkurrenten til Japanphoto?

 

Lykke til!

 

Fjellfalck

Lenke til kommentar
Siden du tråkker i tråden Stephan – noe jeg finner svært positivt, kan jeg spør om en ting?!

 

Hvordan er koblingen fysisk butikk og nettbutikk i kjeden? Tenker service/innlevering etc. basert på hvor produktet er kjøpt. Grunnen til at jeg lurer er ting som f.eks. at det finnes beholdning av noe på nettbutikken, mens den fysiske butikken ikke har varen inne. Har forespurt min lokale butikk om et produkt var tilgjengelig. Den ene gangen var prosuktet besstilt, mens den andre gangen var svaret at det skulle være i utstillings-monteren – uten at det var det.

Hei Autodidact,

klart kan du spøre, ingen hemmlighet her :-)

Koblingen mellom alle butikkene og webbutikkene både i Norge og Sverige er 100%. Alt én familie, uten franchiser eller egen AS (bare 1 AS for Norge og 1 AB for Sverige).

 

I praxis mener det att du kan kjøper eller reklamerer eller få service hvor du vil, spiller absolut ingen rolle.

 

Men selvs om det er en JP tråd her, så tror jeg att det er kanskje litt off-topic? :-)

 

Stephan

 

Edit: Har glemt å svare på beholdningsspørsmål: Alle physiske butikker kan "stuvsuge" vårt sentrallager eller webbutikkens lager og webbutiken kan på same måte nytte seg av hele varebeholdning fra sentrallager eller norske/svenske butikker. Alle butiksjeffer kan bestille fra alle steder.

 

Mitt råd til Japanphoto er å fortsette med å ligge godt under hovedkonkurrenter som Fotovideo. Dere vil da kunne ta ytterligere markedsandeler. Jeg tror at Fotovideo har mistet en del kunder blant annet fordi de har beveget seg fra å være ”blant de rimeligste” til å bli mer ”midt på treet”. Det er da vanskeligere å fortsette veksten. Jeg tror hovedkonkurransen med de internasjonale nettbutikkene vil bli større framover og da er kanskje de hovedkonkurrenten til Japanphoto?

 

Lykke til!

 

Fjellfalck

Det stemmer absolut hva du sier. Så sent som i 2007 var Fotovideo større enn Japan Photo, idag er Japan Photo omtrennt dobbelt så stor som Fotovideo. Men det er også helt logisk etter att FV har været konkurs og tapte 4 av 5 butikker. Men selv om de er litt dyrder nå, så er de fortsatt skikkelig konkurranse for oss, spesielt i Oslo. Så de er absolutt ikke død. Du har også rett med internasjonale kjeden/webbutikker som er en utfordering i framtid. Men vi er optimistiske. I svenske market finnes allerede mange internasjonale konkurrenter siden det ikke finnes EU-toll-barrieren der og våre buttiker (både physisk og nett) våkser veldig rask. Så vi har god tro på vårt konsept, men det finnes ingen grunn for å begynne å sover, bransjen er ganske tøfft og marginen veldig tynn.

 

 

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ser nå at jeg ikke angrer på kjøpet av brukt Norsk D3 til 19k rett før jul. Sjelden JEG opplever at bruktprisene stiger ette jeg har gjort et kjøp. Pleier alltid å være omvendt.

 

Du burde gå over til Leica :D Jeg har hatt måneder der jeg har tjent mer på kjøp/salg av brukt fotoutsyr enn i min "virkelige" jobb :D

Lenke til kommentar

Synes dette blir helt feil.. SB-900 koster 3800.- hos JP, mens den koster 4500.- hos nærmeste konkurent med butikk-lokale. Ja, prisen har gått opp, men du må se det ifht hva den koster ellers. I prosenter så sparer du faktisk endel ennda.

Er 400kr grunnen til at du ikke kjøper SB-900, så tror jeg du klarer deg like fint med en SB-600/800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...