Gå til innhold

Prisene hos Japan Photo skutt til himmels!


Anbefalte innlegg

Tydeligvis har det skjedd en prisjustering på flere fronter. Plukket opp 3 ruller mellomformatfilm som jeg skulle ha fremkalt. Normalt koster dette 39,- (som er en av grunnene til at jeg bruker JP til dette) så jeg forventer å betale litt over hundrelappen. Jeg har tidligere ikke betalt ekstra for push/pull-prosessering. Men igår kostet dette plutselig flesk: En fremkalling av Ilford HP5 (400) presset til 1600 kostet plutselig 78,-, mens Provia 100 presset til 400 kostet 138,-! Er dette en konsekvens av trangere tider?

 

Tar gjerne imot forslag til butikker i Oslo-området som ikke krever tresifret beløp for fremkalling av film (inkl. push/pull).

 

Edit: For å ikke tenne brannfakkelen helt kan det nevnes at jeg er meget fornøyd med Japan Photo på de fleste andre områder.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting vedrørende Japan Photo sitt autosystem for prisendringer er at enkelte butikker som har "tomme lagre" er egentlig ikke tomme, men bruker fjernlagre og kan levere allikevel. Hvis målet er å være lavest med et slikt prissystem hos Japan Photo, blir ikke da butikken lavest allikevel. Derfor tror jeg det er viktig med et varslingssystem og manuell overstyring.

Lenke til kommentar
Ser også at Olympus Zuiko Digital ED 7-14mm f/4.0 har fått en normal pris. Gått opp med 3000,-

 

Tenkte meg det ja. :)

Når jeg handlet det rett før jul tenkte jeg dette kom til å skje, både pga. at prisen var meget god, og pga. valuta justeringer. Spurte i butikken om den gode prisen kom til å holde seg, og fikk vel ikke noe konkret svar (tror han ikke visste om konkrete planer), men han var nok ikke uenig at det var ganske sansynlig at det kom til å gå opp i pris, spesielt etter at lagerbeholdningen var solgt ut (og i den butikken kjøpte jeg opp den ene lagerbeholdningen, hehe).

 

Så det gjelder å handle nå om man har penger og prisen enda ikke er satt opp, og det gjelder vel det meste.

Lenke til kommentar
Tydeligvis har det skjedd en prisjustering på flere fronter. Plukket opp 3 ruller mellomformatfilm som jeg skulle ha fremkalt. Normalt koster dette 39,- (som er en av grunnene til at jeg bruker JP til dette) så jeg forventer å betale litt over hundrelappen. Jeg har tidligere ikke betalt ekstra for push/pull-prosessering. Men igår kostet dette plutselig flesk: En fremkalling av Ilford HP5 (400) presset til 1600 kostet plutselig 78,-, mens Provia 100 presset til 400 kostet 138,-! Er dette en konsekvens av trangere tider?

 

Tar gjerne imot forslag til butikker i Oslo-området som ikke krever tresifret beløp for fremkalling av film (inkl. push/pull).

 

Edit: For å ikke tenne brannfakkelen helt kan det nevnes at jeg er meget fornøyd med Japan Photo på de fleste andre områder.

Hei Freem@n,

 

vi har IKKE justert opp fremkallingspriser på noen måte. vi betaler alle fotoarbeide-produkter i Danske Kroner og kursen er mye mere stabilt. Men produksjonskostnader øker sikkert også for vårt leverandør, derfor har de varslet prisøkninger allerede.

 

Hvis du har fått enn høyere regning enn vanlig, så vennligst kontakt butikksjeffen eller vårt kundeservice [email protected]., det ordner seg sikkert.

 

Stephan

Lenke til kommentar
Jeg spår at mange nå vil vente med innkjøp av nytt fotoutstyr, og at vi får en rekke konkurser i foto/videobransjen.

 

Tja, det er vel ikke usansynlig at flere av de som har sittet på gjerdet blir sittende der. Har selv satt meg makspris på 70-200 f/4 til 5000,- og 10.000,- (IS), så noe mer enn det er ikke aktuelt i år - da får man heller fotografere noe annet. Det finnes jo annet å bruke penger på og :)

Lenke til kommentar
Tja, det er vel ikke usansynlig at flere av de som har sittet på gjerdet blir sittende der. Har selv satt meg makspris på 70-200 f/4 til 5000,- og 10.000,- (IS), så noe mer enn det er ikke aktuelt i år - da får man heller fotografere noe annet. Det finnes jo annet å bruke penger på og :)
Den svenske kronen har fått samme type juling som den norske.

Av en eller annen grunn så koster 70-200 F4 IS 10990 Sek JP Sverige, rett rundt 9500 Nkr.

Her i Norge er prisen satt til 12121,-, sist pristigning var rett rundt 35%.

 

Jeg har 2 linser, 24-105 F4 IS og 70-200 F4 IS, har bråter å lære når det gjelder fotografering, bildebehandlinger, etc, jeg skal greie å leve med de 2, helt til objektivprisene kommer ned til ett normalt nivå igjen, eller opplæringskurven er kommet til ett nivå hvor jeg trenger flere objektiver.

Lenke til kommentar
Jeg har 2 linser, 24-105 F4 IS og 70-200 F4 IS, har bråter å lære når det gjelder fotografering, bildebehandlinger, etc, jeg skal greie å leve med de 2, helt til objektivprisene kommer ned til ett normalt nivå igjen, eller opplæringskurven er kommet til ett nivå hvor jeg trenger flere objektiver.

 

Hvis du har disse to objektivene, har du langt mer enn to linser. :yes:

Lenke til kommentar
Den svenske kronen har fått samme type juling som den norske.

Av en eller annen grunn så koster 70-200 F4 IS 10990 Sek JP Sverige, rett rundt 9500 Nkr.

Her i Norge er prisen satt til 12121,-, sist pristigning var rett rundt 35%.

Det er tre hovedgrunn for att der finnes ulike priser på Canon og andre merkenavn i Japan Photo Sverige/Norge:

 

a.) Jer har forklart vårt automatisk prisjusteringsprogramm tidligere. Benchmark konkurrentene er ikke samme i Norge og Sverige. For eksempel Komplett, MPX og Fotovideo har ingen betydning for oss i Sverige. Noen viktige Svenske aktører har ingen betydning i Norge.

 

b) Vi kjøper Canon i Sverige mot Svenske Kroner men vi må kjøper Canon i Norge mot Euro. Det fører selvfølgelig til store differenser på kjøpspris.

 

c) EU-modeller: Det kan være att vi har ulike leverandører. Har vi for eksempel kjøpt alt av Nikon utstyr i Sverige fra Nikon Sverige, så har vi importert mye selv i Norge. Samme for Panasonic og Fuji. Det gir selvfølgelig veldig ulike innkjøpspriser of dermed potensiell ulike salgspriser. For 2009 forhandler vi ikke lengere Norske eller Svenske avtaler, men Nordiske avtaler. Så fra denne side skulle der kommer mindre "støy".

 

Håper det forklarer din "opplevelse"? :-)

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Økte priser er en fantastisk nyhet. Nå kan vi fryse alle innkjøp av nytt utstyr, og konsentrere oss mer om å bruke det utstyret vi har. Jeg har ventet lenge på at dette skulle skje, da min LBA har stoppet meg i å ta bilder. :)

Som virusfri så godter jeg meg litt over de kvalene som de som er smittet av denne grusomme lidelsen går gjennom nå. Cold turkey er den beste måten å få giften ut av kroppen. Og når vi tenker på hvilke forferdelige resultater denne sykdommen kan føre til (jfr at LBA kan stoppe den sykes egentlige produksjon), så er det kanskje håp for at noen bruker mer tid på BK, enn til å diskutere neste innkjøp. Det er jo slik at det gjennomgående er de som bruker mest penger på utstyr jeg har sett færrest bilder fra. I svært mange tilfeller ingen bilder i det hele tatt.

 

Forbehold: Ingen påstand/regel uten unntak.

Lenke til kommentar
Som virusfri så godter jeg meg litt over de kvalene som de som er smittet av denne grusomme lidelsen går gjennom nå. Cold turkey er den beste måten å få giften ut av kroppen. Og når vi tenker på hvilke forferdelige resultater denne sykdommen kan føre til (jfr at LBA kan stoppe den sykes egentlige produksjon), så er det kanskje håp for at noen bruker mer tid på BK, enn til å diskutere neste innkjøp. Det er jo slik at det gjennomgående er de som bruker mest penger på utstyr jeg har sett færrest bilder fra. I svært mange tilfeller ingen bilder i det hele tatt.
Jeg kjenner meg igjen i noe av dette :blush:

Det tar tid å lære utstyret :D

Lenke til kommentar

Er noen fine tilbud i Japafotos januar salg, så det er ikke bare sorte mørke skyer.

 

bla E-420 kit med 14-42 til 2999

Olympus 70-300 2239 (1999 etter cashback, 240) Løøp, kommer iallefall jeg til å gjøre på denne, pluss en ekstern blits.

35mm macro 1550 ish.

 

La forøvrige merke til at tidligere nevnte 7-14 fortsatt var merket til 9999 i butikk.

Lenke til kommentar
Er noen fine tilbud i Japafotos januar salg, så det er ikke bare sorte mørke skyer.

 

bla E-420 kit med 14-42 til 2999

Olympus 70-300 2239 (1999 etter cashback, 240) Løøp, kommer iallefall jeg til å gjøre på denne, pluss en ekstern blits.

35mm macro 1550 ish.

 

La forøvrige merke til at tidligere nevnte 7-14 fortsatt var merket til 9999 i butikk.

JP har vel nesten fortjent å få den meldingen som ny tråd...

Lenke til kommentar

Kaian;

Var så mye trist lesning her så tenkte jeg måtte gi stakkars Stephan iallefall ett lys i denne mørke triste tråden :thumbup: Men ser om jeg lager egen tråd til stakkars Stephan senere når jeg er hjemme fra trening, mye fine tilbud for de som ikke har plukket opp katalogen enda.

 

70-300 er gull pris på :dribble: !

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...