Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ehs5 - Noen artister/grupper du burde legge til som viktige:

Big L*, Big Pun, Ras Kass, Canibus, Slick Rick og Mobb Deep. Jeg begrenser meg til disse navnene, fordi listen selvsagt ikke må bli for lang. Det er klart det er mange som er fristende å ta med. De jeg nevner, er unike og peker seg ut på en måte.

 

Big L - Ser du har med D.I.T.C.H. Men er det ikke bedre å heller bare ha Big L i stede? Blir jo både "vanskelig å finne fram" til Big L, samt at - blir det ikke missvisende med hele gruppa?

Big Pun - Isammen med Big L, 2Pac og Biggie, er han en av de "store fire avdøde". Har en sinnsyk flow, deilig stemme og "smooth" fremførelse. Et enormt talent som aldri fikk vise sitt aller beste.

Ras Kass - Underdogen som det ofte sees forbi. Hans debut album "Soul On Ice" er et av de beste hip-hop albumene gitt ut. Ras er etter mitt syn bedre enn Nas. Hans sterkeste side er det lyriske, hvor han virkelig viser hvilket stort intellekt han har.

Canibus - Etter mitt syn den beste MCen, rett før Rakim. Hans stil er helt unik, men den har faktisk også utøvd en del innflytelse på andre. Blant annet Nas og Jay-z. Du kan jo mye om hip-hop ehs5 - så jeg trenger ikke bruke tid på å utdype mer. Men si ifra om det trengs? Det gjelder alle artistene jeg nevner.

Slick Rick - Helt unik stil. Man kan vel ikke komme utenom han?

Mobb Deep - Infamous er jo et av de beste albumene laget. Prodigy har alltid fått mye ros, å blitt "adlet" som den beste rapperen i duoen. Men jeg må si at det er Havoc som fortjener rosen! Det er først og fremst beatene som bærer gruppen. Den er deilig dyster, makaber, kald, mørk og depressiv. Havoc har dessuten sine stunder hvor han er en meget flink rapper. De er unike, å har ytt stor inflytelse. De har blitt samplet tusenvis av ganger.

 

Da har jeg fått ned de jeg mener burde være inkludert. Er vanskelig nok å sile ut - er selvsagt mange som er fristende å ta med. Men det må jo begrenses.

 

Edit: Fjernet Scarface, du har jo Geto Boys med.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
r lang. Det er klart det er mange som er fristende å ta med. De jeg nevner, er unike og peker seg ut på en måte.

 

Big L - Ser du har med D.I.T.C.H. Men er det ikke bedre å heller bare ha Big L i stede? Blir jo både "vanskelig å finne fram" til Big L, samt at - blir det ikke missvisende med hele gruppa?

 

??

 

Alle veit jo at Big L var med i DITC. Og de andre artistene i det crewet er jo like viktige som L.

Lenke til kommentar

Da var det nok en gang på tide med en upload session på YouTube! Jeg prøver for det meste å laste opp sanger som ikke finnes der fra før, men tror det er noen unntak... Jeg er klar over at regelen om "1 video per innlegg", men jeg legger bare ut linker slik at det ikke blir rot (som jeg regner med at regelen er til for). Hvis noen formodentlig ikke liker den fremgangsmåten, så linker jeg heller bare direkte til min bruker på YouTube.

 

Nå, over til sangene! Som dere ser (eller hører) er det bare real, thumping, underground tracks! Ikke noe jockin' dicks for dollars, autotune, vocoder, check ma grillz'n'rimz hoemoe bullshit... (Kanskje litt bortsett fra Smiley, men beaten var så fin :>).

Anbefaler at dere sjekker ut "Mad Doctor X". Noe skikkelig undergrunnsgreier jeg kom over her om dagen, men fy som det sitter!

 

Homeliss Derilex - Fraudulent

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
r lang. Det er klart det er mange som er fristende å ta med. De jeg nevner, er unike og peker seg ut på en måte.

 

Big L - Ser du har med D.I.T.C.H. Men er det ikke bedre å heller bare ha Big L i stede? Blir jo både "vanskelig å finne fram" til Big L, samt at - blir det ikke missvisende med hele gruppa?

 

??

 

Alle veit jo at Big L var med i DITC. Og de andre artistene i det crewet er jo like viktige som L.

Er jo vanskelig å måle individet opp mot gruppa. Men nevner man en hel gruppe, så gjelder alle medlemmene som "viktige". Altså er Fat Joe en "viktig artist man bør kjenne til"!?

 

Er jo en vanskelig balansegang. Men jeg trodde første innlegg var ment for folk som hadde mindre peiling. Når man leser første post som fersk, er det vanskelig å finne fram til Big L, Kool G Rap, Masta Ace, Big Daddy Kane...

 

Dessuten blir det litt inkonsekvent. Hvorfor står 2Pac, Rakim, Biggie og KRS-ONE alene? Det burde vært Outlawz, Eric B. and Rakim, Junior M.A.F.I.A. og BDP heller.

 

Så må jeg spørre - hva gjør Little brother på den lista? Da føler jeg lista fort må bli meget lang. Pharoahe Monch, Chino XL, AZ, EPMD, Killah Priest, LL Cool J, Cypress Hill, Grandmaster Flash, Mic Geronimo, Naughty By Nature, Redman, Too Short, UGK...

 

Sist må det upopulære sies! 50 Cent (G-Unit), Lil Wayne og Kanye West burde jo alle være på lista. De er viktige, det kan ikke bestrides. Men det er upopulært ja, og annet enn en tidlig 50 Cent - har jeg personlig svært lite tilovers for dem.

Lenke til kommentar

Beklager hvis innlegget over kom ut litt aggressivt.

 

Men kunne det kansje vært en ide å legge til "undervurderte artister og grupper" i førsteposten? De fleste klarer å finne frem til de store, men er langt vanskeligere å finne frem til "the gems".

 

Hvis ikke dere er enige, så ta dette uansett som en oppfordring til å presentere artister dere mener er undervurderte. Er ikke så lenge siden jeg ble opplyst om "The Last Emperor" på den opprinnelige Hip-Hop tråden. Han er jo helt dynamitt. Det lyriske er knall, samtidig er musikken topp. Ingenting er bedre enn å bli introdusert for "gems".

 

Så kan jeg legge ut en sang fra en annen undervurdert MC:

Wise Intelligent - Globe Holders

Se filmen hos Youtube

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Er jo vanskelig å måle individet opp mot gruppa. Men nevner man en hel gruppe, så gjelder alle medlemmene som "viktige". Altså er Fat Joe en "viktig artist man bør kjenne til"!?

Ja. Selvsagt er han det.

 

Er jo en vanskelig balansegang. Men jeg trodde første innlegg var ment for folk som hadde mindre peiling. Når man leser første post som fersk, er det vanskelig å finne fram til Big L, Kool G Rap, Masta Ace, Big Daddy Kane...

Om man er fersk har man uansett ikke hørt om disse. ;)

 

Dessuten blir det litt inkonsekvent. Hvorfor står 2Pac, Rakim, Biggie og KRS-ONE alene? Det burde vært Outlawz, Eric B. and Rakim, Junior M.A.F.I.A. og BDP heller.

Hvem bryr seg egentlig om Eric B? ;) Han lagde ikke stort av musikken. Dessuten var Rakims stil nær sagt revolusjonerende. Viktigste MC noensinne må jo ha egen link.

 

2Pac og Biggie dro med seg Outlawz og Junior Mafia, og ikke omvendt.

 

Så må jeg spørre - hva gjør Little brother på den lista? Da føler jeg lista fort må bli meget lang. Pharoahe Monch, Chino XL, AZ, EPMD, Killah Priest, LL Cool J, Cypress Hill, Grandmaster Flash, Mic Geronimo, Naughty By Nature, Redman, Too Short, UGK...

 

Sist må det upopulære sies! 50 Cent (G-Unit), Lil Wayne og Kanye West burde jo alle være på lista. De er viktige, det kan ikke bestrides. Men det er upopulært ja, og annet enn en tidlig 50 Cent - har jeg personlig svært lite tilovers for dem.

Gode poeng. Jeg synes godt de artistene kan legges til. Men da blir lista som du sier kanskje litt lang, uansett blir det umulig å lage ei "riktig" liste. Poenget med lista er vel bare å lage en slags introduksjon. Om man lurer på noe eller vil ha nærmere opplysninger/anbefalinger er det jo bare å spørre i tråden.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Sist må det upopulære sies! 50 Cent (G-Unit), Lil Wayne og Kanye West burde jo alle være på lista. De er viktige, det kan ikke bestrides. Men det er upopulært ja, og annet enn en tidlig 50 Cent - har jeg personlig svært lite tilovers for dem.

Syns absolutt 50 og Kanye burde være med :) , men weezy? :ermm: Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på å legge til Dre, men lot være i og med at at N.W.A. står der. Føler ikke at 50 Cent er noe særlig til pionér, han er/var kanskje veldig populær, men han har ikke gjort noe grensesprengende, både hip pop og gangstarap var funnet opp før han kom inn i bildet. Eminem, kan jeg gjerne skrive inn i listen.

Ja.. men i tråd 1 ble snakket om at 50 var verdenskjent og sånt, og da ble det nevnt fordi han var noe nytt, han var en ekte gangster, så...? :p

 

EDIT: Ble dessverre 2 innlegg..

Endret av The Fox
Lenke til kommentar

Vi kommer aldri til å bli enige om verken 50 Cent eller resten av listen for den saks skyld, og fra en ferskings synspunkt kan det virke litt demoraliserende med en alt for lang liste, så det er greit om den holdes så kort som mulig, så får heller noen bli litt sure. Som sagt, vil man ha mer spesifikke anbefalinger er det bare å spørre i tråden.

 

Ellers kom jeg over denne låten fra fjoråret hvis album har gått meg rett over hodet:

Ya Boy - I'm Bout To Murdah This Shit

 

Noen meninger om denne karen annet enn det noe kårny navnet? Jeg hadde litt sansen for han. :)

Endret av stoltz
Lenke til kommentar
Er på linje med Lansky på denne. Synes det er noen inconsistencies i listen.

 

Sturl: Noen fine tracks der. Men du har fått et problem med lyden på Main Source-låten.

Jepp, ble visst noe copyright infringement styr, så jeg får bytte den ut med en annen :)

 

Edit: Bytta den ut med en tilsvarende chill låt. Nemlig "Concrete Click" med "Where You At".

 

www.youtube.com/sturl

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...