Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke religiøs, men dette er poesi av øverste klasse:

 

 

En av mine favoritt MC's

Synd han ikke har fått den karrieren han fortjener. Har ventet 4-5 år på andre plata hans; "Wizards Wardrobe"

4 år siden han slapp første singel, så ser ikke lyst ut. Men gledelig å se at Marco Polo hentet han ut til: PA2: The Director's Cut

Endret av MKej
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Ja, bl.a. når man skal sjekke om en låt er postet tidligere, eller om man leter etter en låt man kanskje bare husker en del av tittelen på. Det tar ikke lang tid å følge reglene.

Lenke til kommentar

Er ikke meningen å spamme, men ramler tydeligvis over mye på interwebben om dagene. Denne gangen en demo som var veldig ettertraktet i 1995. Jeg siterer Phoniks fra Facebook:

Throwback Thursday! This one is raw! Back in '95 this was the most requested demo in history on the infamous Stretch & Bobbito Show on WKCR. For twenty years the tape was seemingly lost until it was rediscovered and rereleased by Heavy Jewelz records last fall. The vinyl has since sold out, but record collectors should definitely keep an eye out for this one. Press play!


Terror Green - 1995 Demo EP
https://heavyjewelz.bandcamp.com/album/terror-green-1995-demo-ep

Endret av Smål
Lenke til kommentar

Klassekampen: Martin Bjørnersen anmelder DJ Mustard og Ty Dolla $ign

 

Min spontane epost:

 

 

 

Til Martin Bjørnersen.
For meg er det helt ubegripelig å framheve DJ Mustard og Ty Dolla $ign som talentfulle. Hva i all verden baserer du dette på? Har du smaken din fra The Source? Det bladet er kjøpt og betalt. Dersom du aldri hører på hiphop selv, vær så snill å slutte å anmelde hiphop. Jeg blir oppgitt og frustrert over å se folk som er gode til å skrive hause opp sjangre de (tydeligvis) har minimal kunnskap om eller oversikt over. Er denne journalistikken noe du kan stå for, eller er du bare blakk nok til å skrive hva som helst for penger? Hvis det siste er tilfellet, - det er ikke pent å lure Norges beste avis til å betale deg for denne typen arbeide og dermed besudle den for hvert eneste dedikerte hiphophode her i dette landet. Du burde i så fall skamme deg over å fremheve musikere fullstendig blottet for talent og å trekke Klassekampen ned i søla på denne måten. Om du på død og liv skal jobbe mot klassekampen ved å selge deg for sølvpenger, så kan du jo i alle fall ha litt skamvett og gjøre det for et annet tidsskrift.
Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Klassekampen: Martin Bjørnersen anmelder DJ Mustard og Ty Dolla $ign

 

Min spontane epost:

 

Til Martin Bjørnersen.[/size]

 

For meg er det helt ubegripelig å framheve DJ Mustard og Ty Dolla $ign som talentfulle. Hva i all verden baserer du dette på? Har du smaken din fra The Source? Det bladet er kjøpt og betalt. Dersom du aldri hører på hiphop selv, vær så snill å slutte å anmelde hiphop. Jeg blir oppgitt og frustrert over å se folk som er gode til å skrive hause opp sjangre de (tydeligvis) har minimal kunnskap om eller oversikt over. Er denne journalistikken noe du kan stå for, eller er du bare blakk nok til å skrive hva som helst for penger? Hvis det siste er tilfellet, - det er ikke pent å lure Norges beste avis til å betale deg for denne typen arbeide og dermed besudle den for hvert eneste dedikerte hiphophode her i dette landet. Du burde i så fall skamme deg over å fremheve musikere fullstendig blottet for talent og å trekke Klassekampen ned i søla på denne måten. Om du på død og liv skal jobbe mot klassekampen ved å selge deg for sølvpenger, så kan du jo i alle fall ha litt skamvett og gjøre det for et annet tidsskrift.

 

Hans svar og min andre mail:

 

 

Hei,

 

siden du tok deg bryet med å skrive inn får jeg vel ta et par minutter til et svar også. Jeg har hørt på hip hop siden jeg var 12 år i 1987, skrevet om det jevnlig i norsk presse siden jeg var 17 i 1992, DJet (blant annet) rap ute på klubb siden 1992 og har også produsert norske rapskiver og til og med rappet selv en liten periode -så jeg føler meg ganske trygg på kompetansen. Ikke for å bli for arrogant, men det er egentlig på det nivået at jeg tillater meg å betvile din kompetanse om norsk hip hop om du ikke kjenner til NOEN av disse tingene.

The Source har jeg forøvrig knapt åpnet siden 1999 eller noe (dels av grunner du antyder), så jeg aner ikke og bryr meg ikke om hva de evt måtte synes om DJ Mustard og/eller Ty. Men jeg står på at de er blant de mest talentfulle kreftene på rap og R&B-scenen akkurat nå. Har du egentlig hørt på musikken deres utover "Paranoid" og en eller to andre hits som IKKE er representative for hva de driver med i album- og mixtapeformat?? Om jeg skal gjøre noen antagelser om deg, tipper jeg at din greie er samplebasert hip hop i J Dilla-skolen. Liker jo det jeg også, selv om jeg var mer opptatt av J Dilla den gangen han faktisk var i live. Men om jeg har rett: sjekk de førte utgivelsene til Ty som ene halvdelen av duoen Ty & Cory, som dreiv med neosoul over Dilla-aktige beats. Fyren er crate digger, musiker og en helvetes god låtskriver. Alt det der er tydelig på materialet han lager i dag også. Hva angår DJ Mustard er det umulig å prate dritt om YG-albumet han produserer, forutsatt at man har noe som helst personlig forhold til klassisk gangsterrap. Men nå er kaffen klar, ha en god dag!

 

Martin Bjørnersen

 

Hei igjen.

 

Jeg forstår nå at du faktisk liker denne musikken. Jeg var nok litt snar i mine antakelser, jeg er desverre miljøskadet fra diskusjon.no, hvor det ofte blir litt for personlig, spesielt når temperamentet slår inn.

 

Når det kommer til norsk hip hop, så mener jeg at jeg har rimelig oversikt, du er 9 år eldre enn meg, så du var nok med på ting litt før jeg ble interessert.

 

Jeg har nå gått igjennom DJ Mustard og Ty de siste timene mer grundig, da jeg følte meg litt truffet av din påstand om at min analyse var overfladisk. Jeg kan desverre ikke si at dette har fått meg til å endre mening nevneverdig. For meg representerer de folka alt som er galt med musikkindustrien, ved nærmere gjennomgang DJ Mustard mer enn Ty. Jeg må si at jeg finner null innovasjon i hans produksjoner, alt handler om å stjele ideer fra andre. Han har knekt en kode om hva som selger, det er det ikke tvil om. Når jeg hører hans produksjoner irriterer jeg meg mer over fantasiløsheten enn noe annet. Det høres ut som hans eneste musikalske refereanse er Dr. Dre og han sitter og klimprer tilfeldig på keyboardet. Når det kommer til Ty, så må jeg innrømme at produksjonen på hans produksjon Sign Language ved første ørekast er tildels tiltalende. Om jeg kunne fått tak i instrumentaler ville jeg kanskje hørt på det, men tekstene gjør det nokså uaktuelt.

 

Vi kommer nok fra litt forskjellige perspektiver når det kommer til hva som er god hiphop. For meg er god hiphop så mangt, men jeg er svakest for tekster av en viss litterær kvalitet, gjerne med politisk eller poetisk tilsnitt. Jeg er også svak for gode beats, nesten uansett tekst. Jeg må si nesten, fordi miksen penger/pule-pule/jeg-er-så-alfa-hann som man finner i mye av pop-hopen er noe jeg ikke kan fordra. Det er hjernedødt og kvinnefiendtlig. Det var ålreit så lenge det bare var Snoop Dogg som hadde det moro, 2pac som hadde en smule poetiske og spirituelle ambisjoner og Ice Cube, som er for lett å like. Dette kan godt være rasjonaliseringer, fordi jeg vokste opp med dem - ikke godt å si. Har forøvrig mer sansen for Pete Rock enn Dilla. Når det kommer til dagens aktive rapartister holder jeg meg til folk med noe på hjertet som Oddisee, Immortal Technique, Brother Ali, CunninLinguists, etc. etc. Når det kommer til produsenter foretrekker jeg , ganske riktig samplebaserte produsenter, som Large Professor, Apollo Brown og Gramatik.

 

Og her kommer vi nok til sakens kjerne. For smaken er som baken, den er delt. Men jeg ser så mye interessant rap, med gode tekster som ignoreres komplett av massemedia. Jeg skulle for eksempel likt å se album som det nyeste til Constant Flow bli anmeldt. Ikke fordi det nødvendigvis er sannheten inkarnert, men fordi han, likhet med Klassekampen, har en tydelig agenda om å si noe om hva som ville gjort verden bedre. Det er ikke det at din anmeldelse i Klassekampen skiller seg ut så veldig - det er vel snarere at den ikke gjør det. Jeg vet ikke, men regner med at å lovprise svartmetall i Vårt Land også ville føre til sinte leserbrev. Spesielt dersom det var den eneste metallmusikken som av merkelige grunner ble anmeldt i avisa.

 

 

Fortsatt sint, men mer resignert.

 

(signatur)

 

 

Har også spurt om tillatelse til å legge dette ut, så om det plutselig forsvinner, så vet dere hvorfor.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...