Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

Ja, fy faen. Jeg satt der og måpte da hun sa det. Forstår ikke at folk kan si noe sånt en gang. :ohmy:

Om du har vært mer enn en uke på dette forumet burde du ikke være forundret i det hele tatt. Her er det da mer enn nok av antatt siviliserte nordmenn som gir uttrykk for tilvarende fascistiske ideer stadig vekk.

 

Geir :)

Etter 4 år er jeg glad jeg ikke har sett mange av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man angriper og knuser rutene i en restaurant der barnefamiler sitter og spiser, er eneste motiv å spre frykt og dermed er det en form for terror. Det er ikke fakkeltogene jeg snakker om, men vold og skadeverk mot sivile og politi. Og nei, man står ikke "fritt" til å drive med vold uansett hva motivasjonen er, slik du vil ha det til.

 

Å, tenk på de stakkars barna. De er jo ikke samfunnsborgere som alle andre og trenger ett klinisk rent miljø uten bakterier og folk som ytrer "feil" meninger.

 

Så lenge ikke demonstrantene gikk til angrep på selve barnefamiliene er dette ikke å regne som noe problem. Jeg vil dog understreke at vold mot enkeltindivider som er blitt rapportert i etterkant av opptøyene på torsdag er noe jeg sterkt tar avstand fra. Det er selve ødeleggelsen av eiendom jeg mener man må se på som en ytring og ikke en voldelig handling, siden ingen mennesker tar skade av dette. Du kan ikke banke opp eller drepe ett vindu. Det har ikke følelser, det eneste ett vindu er er noe du kan se gjennom og noe som representerer en økonomisk verdi i form av arbeid og råmateriale.

Videre vil jeg poengtere at det er faktisk er politiets ansvar å iverata sikkerheten til borgere, og at politiet høyst sannsynlig har handlet riktig da det er deres ansvar å bryte opp demonstrasjoner som utgjør en trussel mot LIV og HELSE, og det inntrykket jeg har fått gjennom media er at det nettopp er dette politiet har gjort.

 

Så lenge makten er konsentrert i ett mindretall av folket vil resten føle avmakt. Mindretallet(stortinget) har laget noen latterlige kanaler som vi andre kan benytte oss av, ikke for å utøve vår makt, siden den eies av stortinget, men til å ytre vår "mening" som om det har noe å si.

Glemmer du ikke at stortingets besetning velges av folket. Jeg er enig i at dette begynner å bli litt gammeldags og begrenser demokratiet litt, men det er en helt annen diskusjon.

 

Stortingets besetning velges av folket, men på hvilke premisser? Har du noensinne hørt om ett valgløfte som har blitt infridd?

 

Har du noen eksempler på hvor økonomiske interesser har styrt den norske stat på tvers av det norske flertalls mening?

 

Det Eurpeiske Økonomiske Samarbeid.

 

Dette er også mulig å diskutere i en annen diskusjon, men ett poeng her: ved å vandalisere privat eller offentlig eiendom oppnår man ikke å få viljen sin. Det eneste man oppnår er å vekke sinne mot seg i resten av befolkningen. Jeg tror ca 90% av befolkningen avskyr blitz og såkalt venstre-ekstreme miljøer, pga aksjoner som dette, og det sørger for mindre politisk slagkraft.

 

Dette er noe de grupperinger som ønsker å nytte dette virkemiddelet selv må overveie konsekvensene av, men det kan også argumenteres for at media påvirker folkeopinionen ved å marginalisere det politiske elementet og øke fokuset på ødeleggelser og "lovløse tilstander".

Ikke bland terrorhandlingene med fakkeltoget. Terrorhandlingene ble utført av de minst intelligente i toget. De skjønte ikke engang at toget var for fred, ikke for terrorisme. Jeg ser ikke på Blitz som moralsk bedre enn Israel. Israel kan ihvertfall begrunne sine handlinger rasjonelt (selv om jeg sjeldent er enig i at de handler rett).

 

Igjen, forskjellen mellom politisk aktivisme og terrorhandlinger er enorm. Anbefaler deg å lese mer om dette før du slenger rundt deg med slik retorikk.

Jeg blander heller ikke fakkeltoget med de mer utagerende elementene, alle skjønner at dette ikke var noe som på forhånd var planlagt og de som ikke ønsket å delta i ødeleggelse av eiendom gjorde da heller ikke det?

 

Politikk krever ressursbruk. Folkets interesser krever også ressurser. At noen idioter påfører staten ekstra omkostninger går dette utover andre budsjettposter enn politikernes lønn, f.eks. drift av frivillige organisasjoner og støtte til ungdomstiltak.

 

Tja, se det positive i det: folk får arbeid mellom henda, bra for en økonomi i nedgangstider?

Dette er selvfølgelig en av flere negative konsekvenser med denne formen for aktivisme, alle forstår at dette går utover statens pengepung, men dette er også poenget.

De kanalene vi har sikrer i hvertfall at alle individer har samme stemmerett. Hvordan vil du løse dette? Ved at de som roper høyest skal få viljen sin og de som ikke er så store i kjeften skal bli oversett? Mitt inntrykk er at Blitzerne er de som er uenige med resten av folket og like vel vil få viljen sin av staten, ved å svekke den jevne borgerst relle ytringsfrihet.

 

De kanalene vi har sikrer langt fra alle individer samme stemmerett. De sikrer alle individer samme uttale-rett, men ikke samme mediedekning for eksempel.

Private entiteter med større opparbeidet kapital påvirker også samfunnet i mye større grad en privatpersoner med jobb og opparbeidet negativ kapital (gjeld).

 

Personlig ser jeg at økt desentralisering og mulighet for deltakelse i lokalpolitikken er en måte man kan utvide folks muligheter til å påvirke forholdene rundt seg. Både på nasjonalt nivå, men aller viktigst lokalt. Jeg argumenter på ingen måte for at blitz skal få lov til å gå rundt og herpe hva de vil når de vil, men dette er noe vi kan gå dypere inn på i en annen tråd.

Denne tråden omhandler aktivismen til støtte for den Palestinske sivilbefolkning som nå befinner seg innelåst i en krigssone hvor det slippes tusenvis av tonn bomber og raketter som ikke tar hensyn om du er enig i Hamas' politikk eller ikke.

Det foregår krigsforbrytelser av verste sort på Gaza stripen og dette må opphøre umiddelbart. Det er poenget her. Man kan ikke stå på sidelinjen og ikke gjøre noe.

Endret av Dikky
Lenke til kommentar
Hvor stå det at han var en hærfører?

Jeg trodde du hadde lest Koranen, jeg, siden du vet så godt hva den sier. Den forteller om hans krigføring i ulike slag i en rekke kapitler. Det var da også først når han begynte sin militære karriere (visstnok motvillig i starten) at Koranen ble mer krigersk i tonefallet.

 

I starten var tonefallet et annet:

 

The key themes of the early Qur'anic verses included the responsibility of man towards his creator; the resurrection of dead, God's final judgment followed by vivid descriptions of the tortures in hell and pleasures in Paradise; and the signs of God in all aspects of life. Religious duties required of the believers at this time were few: belief in God, asking for forgiveness of sins, offering frequent prayers, assisting others particularly those in need, rejecting cheating and the love of wealth (considered to be significant in the commercial life of Mecca), being chaste and not to kill newborn girls

 

Les mer her: Muhammad as a general

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Angående trådens økte fokus på Islam som en krigersk religion vil jeg bare påminne folket om at det faktisk var muslimene som først begynte å beherske seg i krig.

 

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_war

 

I tillegg vil jeg gjerne be om at diskusjoner relatert til hvorfor, hvorledes og hvem som har ansvaret rettes til andre tråder. Denne tråden omhandler opptøyene i oslo og er ikke en tråd man skal legitimere den ene eller andres sides handlinger. Som kjent er konflikten i midtøsten en konflikt som har pågått i over 40 år, ingen av oss på dette forumet har løsninga.

De opptøyene som oppstod på Torsdag og i dag er ett uttrykk for solidaritet med lidelsene det Palestinske folk nå gjennomgår og en desperasjon for Norge og resten av verdens lands manglende evne til å foreta seg noe ovenfor Israel.

Lenke til kommentar
Noen andre som så innslaget på TV2 Nyhetskanalen hvor en gruppe israelske ungdommer hadde reist til et sted med god utsikt over Gaza for å spise lunsj og nyte bombingen? Den ene av ungdommene, en jente i 20-årsalderen, uttalte at Israel egentlig burde jevne hele Gaza med jorden, oppfulgt av "Yes, I'm a little bit fascist."

 

Dette innslaget fikk meg til å tilgi alt som har foregått av voldelige opptøyer i Oslo de siste dagene.

 

Her er innslaget med henne som jeg vil karakterisere som en slags Paris Hilton med en brøkdel av Hiltons IQ:

 

Lenke til kommentar
Noen andre som så innslaget på TV2 Nyhetskanalen hvor en gruppe israelske ungdommer hadde reist til et sted med god utsikt over Gaza for å spise lunsj og nyte bombingen? Den ene av ungdommene, en jente i 20-årsalderen, uttalte at Israel egentlig burde jevne hele Gaza med jorden, oppfulgt av "Yes, I'm a little bit fascist."

Dette innslaget fikk meg til å tilgi alt som har foregått av voldelige opptøyer i Oslo de siste dagene.

Mener du det, ærlig talt? At det at en tenåringsjente fra et land i krig kan si sånt, rettferdiggjør at ungdom i Norge, flere tusen kilometer fra krigen kan ramponere hovedstanden?

 

Jeg gjorde meg ikke opp denne meningen ene og alene på bakgrunn av uttalsen til denne jenta. Hun kommer i tillegg til alle de fanatiske israelerne jeg har snakket med på IRC i årenes løp, som har akkurat den samme kyniske, wannabe-psykopatiske holdningene til palestinerne. De ser på dem som kakerlakker som må utryddes.

 

Det er heller ikke slik at TV2 har satt inn annonse i Haaretz der de søker kyniske, palestiner-hatende israelske ungdommer til iscenesatt intervju; de fant bare disse ungdommene ved en tilfeldighet.

 

Jeg ordla meg kanskje feil når jeg sa at jeg tilgir pøblene i Oslo - det er mer riktig å si at jeg velger å se gjennom fingrene med det. Deres voldelige oppførsel gjør ikke palestinernes kamp mindre legitim.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Stortingets besetning velges av folket, men på hvilke premisser? Har du noensinne hørt om ett valgløfte som har blitt infridd?

Nja.. Kommer ikke på noe i farta, men partiene er ganske forutsigbare, så du aner hva du får når du stemmer.

Det Eurpeiske Økonomiske Samarbeid.

Dette skjedde før jeg ble gammel nok til å interessere meg for politikk, men et raskt søk sier at EØS-avtalen ble vedtatt med 135 mot 35 stemmer.

Dette er noe de grupperinger som ønsker å nytte dette virkemiddelet selv må overveie konsekvensene av, men det kan også argumenteres for at media påvirker folkeopinionen ved å marginalisere det politiske elementet og øke fokuset på ødeleggelser og "lovløse tilstander".
JSkjønner ikke helt hva du mener her, men hvordan skal man få reell positiv uttelling på slike aksjoner? For meg virker dette som et uttrykk for raseri rettet mot helt feil mål.
Igjen, forskjellen mellom politisk aktivisme og terrorhandlinger er enorm. Anbefaler deg å lese mer om dette før du slenger rundt deg med slik retorikk.

Jeg blander heller ikke fakkeltoget med de mer utagerende elementene, alle skjønner at dette ikke var noe som på forhånd var planlagt og de som ikke ønsket å delta i ødeleggelse av eiendom gjorde da heller ikke det?

Jeg innrømmer at dette var et tilfelle av provosert retorikk - beklager det. Men som mitt avsnitt over; denne form for "politisk aktivisme" virker svært dårlig. Fakkeltoget får mange flere positive reaksjoner.

Tja, se det positive i det: folk får arbeid mellom henda, bra for en økonomi i nedgangstider?

Dette er selvfølgelig en av flere negative konsekvenser med denne formen for aktivisme, alle forstår at dette går utover statens pengepung, men dette er også poenget.

Gidder ikke kommentere aktivisme-formen igjen, men økonomisk sett kunne staten brukt disse pengene på å stimulere økonomien på andre måter uten at det går ut over private aktører. Dette hærverket er sløsing med ressurser.

De kanalene vi har sikrer langt fra alle individer samme stemmerett. De sikrer alle individer samme uttale-rett, men ikke samme mediedekning for eksempel.

Private entiteter med større opparbeidet kapital påvirker også samfunnet i mye større grad en privatpersoner med jobb og opparbeidet negativ kapital (gjeld).

 

Personlig ser jeg at økt desentralisering og mulighet for deltakelse i lokalpolitikken er en måte man kan utvide folks muligheter til å påvirke forholdene rundt seg. Både på nasjonalt nivå, men aller viktigst lokalt. Jeg argumenter på ingen måte for at blitz skal få lov til å gå rundt og herpe hva de vil når de vil, men dette er noe vi kan gå dypere inn på i en annen tråd.

Men hva foreslår du da? Å desentralisere Norge i større grad for å få større lokalpolitikk?

Lenke til kommentar
De opptøyene som oppstod på Torsdag og i dag er ett uttrykk for solidaritet med lidelsene det Palestinske folk nå gjennomgår og en desperasjon for Norge og resten av verdens lands manglende evne til å foreta seg noe ovenfor Israel.

 

Hvis du har rett, så tviler jeg sterkt på at palestinerne i Midtøsten er glad for denne type "solidaritet".

Lenke til kommentar
Hvis du har rett, så tviler jeg sterkt på at palestinerne i Midtøsten er glad for denne type "solidaritet".

 

 

Enig med den. kan ikke tenke meg at bråket i oslo på noen måte hjelper palestinerne. det massive oppmøtet på de LOVLIGE demonstrasjonene derimot viser at vanlige mennesker (les: ikke gateramp) stiller seg bak palestina.

Lenke til kommentar
De opptøyene som oppstod på Torsdag og i dag er ett uttrykk for solidaritet med lidelsene det Palestinske folk nå gjennomgår og en desperasjon for Norge og resten av verdens lands manglende evne til å foreta seg noe ovenfor Israel.

 

Hvis du har rett, så tviler jeg sterkt på at palestinerne i Midtøsten er glad for denne type "solidaritet".

 

Om palestinerne i midtøsten er glad for denne typen soldiaritet eller ikke er irrelevant. Det som har noe å si er at folk tar et standpunkt mot forbrytelser på Genevekonvesjonen, og så godt som alle artikler FN har om menneskeretter og krig.

 

Poenget er det, til syvende og sist, så er det uskyldige mennesker som i størst grad lider fordi noen andre påtar seg deres sak. Når Israel ikke skiller mellom Hamas og den sivile befolkningen og straffer begge som om de skulle være en entitet så er dette en krigsforbrytelse.

Lenke til kommentar
Om palestinerne i midtøsten er glad for denne typen soldiaritet eller ikke er irrelevant. Det som har noe å si er at folk tar et standpunkt mot forbrytelser på Genevekonvesjonen, og så godt som alle artikler FN har om menneskeretter og krig.

 

 

 

Det virker ihvertfall som en del av palestinerne selv mener at det er veldig relevant:

 

[...]

Palestinere i Oslo og Palestinakomiteen finner det svært beklagelig at vår sak til støtte for alle menneskene som lider under de israelske angrepene på Gazastripen nå blir blandet sammen med de voldelige opptøyene som fant sted i Oslo Torsdag 8.januar. Frustrasjon over situasjonen på Gazastripen kan ikke rettferdiggjøre angrep på Israel-venner eller bruk av vold i demonstrasjoner til støtte for palestinerne.

 

Demonstrasjonene lørdag 10.januar er arrangert for å vise vår solidaritet med det palestinske folk. Det skal vi gjøre sammen med familie, barn og venner. Vi kan best få frem vårt budskap gjennom fredelige markeringer.

 

Line Khateeb, leder i Palestinakomiteen i Norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...