Gå til innhold

Fotokonkurransen - på tide med noen endringer ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så stor tilhenger for fritt tema. Ettersom det da blir å bare å ta det fineste man fikk til der å da.

 

Det største problemet er at vi ikke har kritisk masse. Både i forhold til innlevering og stemming.

 

Aetius klaget over manglende tilbakemeldinger til Akam redaksjonen. Jeg tror det er bare en liten del av problemet - fotokonkurranse-rubrikken er så langt nede at den ikke vises før man har bladd ned ca. et skjermbilde. I tillegg trenger vi en metode for å reklamere for konkurransen.

 

Det å endre konkurransen til å følge kalenderen er en god ide. Da blir det lettere å forholde seg til innlevering osv.

 

Når det gjelder tema, så er det mulig at det er en ide å sette opp en liste over tema for hele året - før runden begynner. Da vet folk i god tid hva som kommer. Hvordan velge ut tema, det er da noe vi må bli enige om.

 

En siste ting som bør diskuteres, er om kravet at bildet skal være tatt i den angjeldene periode eller ikke. De fleste fotokonkurrasnene jeg kjenner til, har ikke det kravet.

Lenke til kommentar

En siste ting som bør diskuteres, er om kravet at bildet skal være tatt i den angjeldene periode eller ikke. De fleste fotokonkurrasnene jeg kjenner til, har ikke det kravet.

Ja, det er en annen måte å gjøre nedslagsfeltet større på. Jeg tipper at tidsbegrensningen opprinnelig var et virkemiddel for å få folk til å komme seg ut å ta bilder, men det har vi jo utfordringene til nå. Hvis man opphever tidsbegrensningen får man automatisk mye høyere kvalitet på bidragene og dermed større interesse. Man oppnår også et større skille mellom utfordring og konkurranse.

Lenke til kommentar

Vel, den har vært ca. 13 ganger om året hittil (hver fjerde uke, 52/4=13), så nå blir den litt sjeldnere, med 12 ganger om året.. ;)

Egentlig ikke - Rundene skal egentlig vare 3 uker -ikke 4 slik det har vært en stund.

 

Men - bare det at det er noe som premie ville være gøy. Gjerne også en liten oppmerksomhet til sammenlagtvinneren også. :innocent:

Noe rundt premier burde være mulig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det ble ikke levert inn et eneste bilde i henhold til reglene til Fotokonkurranse v. 8, runde 6: Landskap. Når man ser på temaet denne gangen og man tenker på alle landskapsbildene som blir postet i månedstrådene og i tilknytting til utfordringer, så var jeg igrunnen overrasket over at det ikke kom et eneste bidrag. Dette bør være en indikator på at vi som brukere ikke bryr oss om fotokonken. Derfor mener jeg at vi bør ta opp diskusjonen for å revurdere hele hele fotokonkurransen eventuelt avslutte den for godt.

Lenke til kommentar

Vi har i det siste hatt litt småtrøbbel med gjennomføring av fotokonkurransen. Ettersom det er vinneren av en runde som må arrangere neste runde, og vi har vært så heldig å ha en del nykommere som har vunnnet, så blir det litt start-vansker.

 

Ulempen med disse start-vanskene, så blir en del Klabb & Babb som burde være unngått. Så jeg lurte på om vi skulle ta en liten gjennomgang av hele opplegget og vurdere en annen måte å arrangere hele greia.

 

Jeg synes også at det burde vært flere deltagere. Denne runden var det 9 deltagere; noe som er rundt snittet. Jeg synes det burde vært flere. En god del flere.

 

Dette er de viktigste punktene som jeg ønsker å drøfte, kom gjerne med flere.

  1. Andre fotokonkurranser som jeg har sett på, følger kalender-månedene. Jeg tror det kan være en fordel; man får lengre tid på å tenke ut bilder, samtidig som det ikke blir for mange runder i året. I og med at vi nå har utfordringene, så bør det være nok å holde på med.
  2. I dag er det vinneren som arrangerer fotokonkurransen; spørsmålet er om man skal overlate den jobben til en liten gruppe forumbrukere som tar arrangørjobben på rundgang. Er noen av dere erfarne arrangører som er interessert i det?
  3. Bør vi ha runder hvor tema er fritt. Dvs. ta bilde av hva som helst.
  4. Bør vi endre poengsystemet?
  5. Skal man ha en jury istedet for poll med stemming ?
  6. Hva skal til for å trekke flere folk til konkurransene?

Fyr løs.

 

Tom

Drar fram førsteposten til Tomsi igjen, jeg.

 

Jeg er helt enig i at vi bør legge innleveringene til kalendermånedene - lettere å huske "åh ja, nå er det på tide å levere inn igjen!".

 

Jeg tror også det er en god idé at noen faste på rundgang arrangerer rundene - har vært en del tull med nye som ikke lager nye runder.

 

Å ha noen runder innimellom med fritt tema er en god idé.

 

 

Det vi mangler er noe mer prestisje og interesse for å komme over kritisk masse på mengde bidrag, så det blir gøy og interessant å delta. Gjerne litt mer oppmerksomhet til vinneren - en liten premie, heder og ære eller noe, i alle fall.

 

 

Kanskje noe "Jury", eller i alle fall mer diskusjon i tråden rundt bildene? Morsommere med litt diskusjon om hva som er bra/dårlig/interessant, enten fra en "jury" eller bare at det er mer oppfordring til denslags i tråden.

Lenke til kommentar

åh, fins det fotokonkurranse her og?:) En grunn til at jeg aldri har orket å vært med er at temaene har vært kjedelige for min del. Altfor konkrete mener jeg å huske. Istedenfor landskap, som virker ganske kjedelig i utgangspunktet, så kunne man kanskje hatt Landskap i en flyktig verden, eller svunnen landskap. Det mener jeg gir litt mer mening i selve temaet.

 

Og litt bedre promotering. f.eks fast plass øverst på akam's hovedside ville nok hjulpet betraktelig. Jeg er av typen som glemmer ting ganske fort, så en daglig påminnder om at det er konkurranse på gang hadde vært ypperlig :)

Lenke til kommentar

Mangel på synlighet tror jeg kan være et problem. Ser vi på foto.no, så ser vi siste vinner på forsiden uten å måtte scrolle ned. På akam, så har konkurransen havnet så langt ned at ingen ser den.

 

Jeg kikket litt på konkurransene der og jeg så to store forskjeller. For det første har de premier og for det andre så er det redaksjonen som drifter konkurransene. Hadde det vært likt Akam så hadde nok deltakelsen økt betraktelig samtidig som trafikken på akam sine sider hadde økt.

Slik som det er med konkurransene vi forumbrukere har arrangert, så bryr folk seg ikke utenom noen få av de aktive forumbrukerne. På toppen av dette er forumet litt krøkkete når det gjelder å avholde slike konkurranser. Ikke er det enkelt å finne ut hvordan man legger til vedlegg og det går ikke an å avslutte en undersøkelse.

Lenke til kommentar

Så, synlighet+premier=success?

 

Sist det ble arrangert konkurranse i regi Akam og ikke forumbrukerne (for et år siden), så kom det inn 515 bidrag. Da var det kun en premie og det var et eksemplar av Photoshop CS4. Hvis noe slikt kunne gjøres oftere samtidig som man kunne involvere forumbrukerne mer så tipper jeg man har formelen for suksess.

Hvis vi ser på søstersiden (Amobile) til Akam så får de det til. Der er det konkurransehøst nå med veldig greie premier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har svingt innom her av og til og kikket på konkurransen, men det har aldri passet seg slik at jeg fikk tatt et passende bilde.

 

Mine forslag er:

 

* Vinneren bør ikke måtte arrangere ny konkurranse. Jeg har ingen problemer med å delta for ære, heder og groupiene en slik triumf utvilsomt tiltrekker seg. Men "du får ekstra jobb og ansvar hvis du vinner" er ikke så motiverende. (Ok, det er ikke noen enorm oppgave, men likevel...)

 

* Konkurransene bør enten være basert på et tema, der man kan bruke et passende bilde tatt når som helst, eller på en tidsperiode, der alle typer bilder er tillatt. Som man så i sist konkurranse er det ikke så lett å få til et godt bilde med et bestemt tema på (relativt) kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...