Gå til innhold

Fotokonkurransen - på tide med noen endringer ?


Anbefalte innlegg

Jeg tror også at info om komkurransen må til enhver tid være på plass på første side. Dvs så langt opp på toppen at den synes uten at man må scrolle. Da trenger heller ikke bildet å være så stort.

 

Jeg tror det kan være en ide å lage en boks over "Ferske Diskusjoner" der siste vinner og den viktigste infoen er. Ferske Diskusjoner vil da fortsatt være synlig.

 

Og der glemte jeg at jeg har AdBlock slått på - med reklamen på plass, så vil det ikke virke :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å legge det ut på akam-forsiden tror jeg ikke er godt nok, jeg besøker den ALDRI... Det bør kommer frem i innlegg og signaturer...

Kun Akam forsiden er ikke godt nok, det stemmer. Men den virker, det set jeg på treff osv. Vi har fler fremmøtte etter at vi har begynt å informere om de der.

 

Men signaturer og innlegg er viktige trekk. Chatte-tråden f.eks.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg særs lite interessert i slike konkurranser, og føler vår rosa verden her på navleberget drukner i allslags stupide konkurranser hvor man kan vinne f.eks en pakke tyggi eller en engangslommelykt, eller tosidig lommespeil med innebygget selvforskjønnelse.

 

Etter å ha skummet denne tråden (som jeg fant helt tilfeldig, synes hele forumstrukturen her er rotete uoversiktelig og inneholder altfor mange underemneavdelinger osv) er følelsen at man sliter med å engasjere brukerne til å delta i det gamle konkurransekonseptet.

 

Hva med å legge det bort et øyeblikk og tenke nytt uten å drasse med seg den gamle skyggen?

 

Siden jeg mangler oversikt over de mest aktive trådene hvor folk poster sine bilder, bruker jeg månedstråden til akambrukernes bilder som et eksempel:

 

Den saken ruller måned for måned av seg selv nærmest, og er rimelig aktiv etter mitt syn og sett i forhold til mange andre tråder. Og det er ofte ferskvare man får servert. Hva med å heller promotere en slik tråd som allerede er etablert og aktiv ved å la en eller annen jury hver måned plukke ut "månedens bilde/bilder" og skippe månedskonkurranser? Hva skal man med en særskilt konkurranse hver måned? Bedre å bygge videre det man allerede har, som det er interesse for - og som i eksemplet her månedstråden hvor det blir postet mange bra bilder av et stort mangfold. Selvsagt må Akam da fronte saken tydelig, det er de som bedrift som tjener penger på at det er folk som bruker/leser/klikker inn i deres deler av systemet.

 

Ok at man i tillegg kanskje kjører en vinter-eller sommerkonkurranse som har en flermånedlig åpning, men å ha hver måned en egen særskilt konkurranse synes for meg å være skivebom og unødig tett.

 

Noen ganger er det greit å kaste gammel struktur og starte med åpent sinn.

 

Tor

Lenke til kommentar

Noen synes det er interessant med stupide konkurranser der man kan stemme på bilder. Referansen er nok foto.no, hvor det typisk kommer godt over hundre bidrag til hver månedlige konkurranserunde. Det er et spørsmål om å komme over kritisk masse.

At det for deg er skivebom og unødig tett får så være - det er det nemlig ikke dermed automatisk for alle andre.

Lenke til kommentar

Bra forslag Tom. Det eneste jeg ikke er sikker på er innleveringsfristen og stemmeperioden. Jeg lurer på om det kanskje er enda lettere for folk dersom man kan levere inn bilder hele tiden. Altså for et gitt tema varer innleveringsperioden hele måneden. Og så kan avstemmingen gå parallelt med neste konkurransemåned, eventuelt avgrenset til de to første ukene elns.

Lenke til kommentar

Noen synes det er interessant med stupide konkurranser der man kan stemme på bilder. Referansen er nok foto.no, hvor det typisk kommer godt over hundre bidrag til hver månedlige konkurranserunde. Det er et spørsmål om å komme over kritisk masse.

At det for deg er skivebom og unødig tett får så være - det er det nemlig ikke dermed automatisk for alle andre.

 

Vel, tydeligvis er det problemer med å holde på interessen og en deltakermasse. Mitt forslag er at man tenker nytt, og utnytter det man har fra før som funker ved å inneha en viss stabil interesse - og bygger det videre med nytenking.

 

Man er ikke bundet opp i å måtte bruke samme konsept som naboen eller hva man selv har brukt tidligere (og som tydeligvis ikke fungerer tilfredstillende).

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg deltar egentlig heller ikke i dette, men jeg bruker stemme og deltar på den måten. Forslag til endringer skrev jeg i mitt forrige innlegg i tråden, men ser at det ikke var noe bra forslag da det forbigås i stillhet.

 

På akam står det "615 personer liker Akam.no", altså facebook. Hva med at Akam hadde skrevet om dette der? Jeg kjenner ikke facebook men har jo sett det, og er det ikke sånn at om Akam skriver noe på sin side så får alle disse 615 det opp på sin facebook-hjemmeside? Treffer sikkert mange som aldri er på forumet via den.

Lenke til kommentar

Noen synes det er interessant med stupide konkurranser der man kan stemme på bilder. Referansen er nok foto.no, hvor det typisk kommer godt over hundre bidrag til hver månedlige konkurranserunde. Det er et spørsmål om å komme over kritisk masse.

At det for deg er skivebom og unødig tett får så være - det er det nemlig ikke dermed automatisk for alle andre.

 

Vel, tydeligvis er det problemer med å holde på interessen og en deltakermasse. Mitt forslag er at man tenker nytt, og utnytter det man har fra før som funker ved å inneha en viss stabil interesse - og bygger det videre med nytenking.

 

Man er ikke bundet opp i å måtte bruke samme konsept som naboen eller hva man selv har brukt tidligere (og som tydeligvis ikke fungerer tilfredstillende).

 

Tor

 

Å tenke nytt er jo akkurat det vi prøver på. Når det gjelder å utnytte det man har osv. så skjønner jeg hva du mener, men jeg tror ikke det vil fungere.

Hvis vi for eksempel tar månedstrådene og gir dem et konkurransepreg så tror jeg at vi ødelegger den gode stemningen der er der og mange vil verge seg for å poste bilde fordi de ikke føler seg gode nok.

 

Konkurranse kunne vært gjennomført ved at brukerne postet sine egne bilder og vi brukte funksjonen som har kommet nå med å gi positiv tilbakemelding, pluss tegnet nede til høyre i innlegg. Men igjen tror jeg at personer som da hadde fått lite oppmerksomhet samtidig som de står frem med brukernavn, flere måneder på rad, hadde sluttet å delta og deltakerantallet hadde sunket.

Lenke til kommentar

Bra forslag Tom. Det eneste jeg ikke er sikker på er innleveringsfristen og stemmeperioden. Jeg lurer på om det kanskje er enda lettere for folk dersom man kan levere inn bilder hele tiden. Altså for et gitt tema varer innleveringsperioden hele måneden. Og så kan avstemmingen gå parallelt med neste konkurransemåned, eventuelt avgrenset til de to første ukene elns.

 

Helt enig i at Tom kom med et glimrende forslag.

 

Når det gjelder innsendingsperiode og publisering på forsiden så har jeg følgende forslag.

- Innsendingsperiode er kalendermåneden

- Ved månedsskifte legges bildene ut til avstemning samtidig som det lages en artikkel om avstemningen og den nye runden som startes.

- To uker avstemningsperiode

- Når vinneren er klar osv. så publiseres en ny artikkel om vinnerbilde osv. samtidig som vi kan minne på runden som er aktiv.

 

Hvis vi gjør det slik så får vi to artikler hver måned, noe jeg tror er nok.

Lenke til kommentar

Bra forslag Tom. Det eneste jeg ikke er sikker på er innleveringsfristen og stemmeperioden. Jeg lurer på om det kanskje er enda lettere for folk dersom man kan levere inn bilder hele tiden. Altså for et gitt tema varer innleveringsperioden hele måneden. Og så kan avstemmingen gå parallelt med neste konkurransemåned, eventuelt avgrenset til de to første ukene elns.

Det er noe å tenke på.

 

Helt enig i at Tom kom med et glimrende forslag.

 

Når det gjelder innsendingsperiode og publisering på forsiden så har jeg følgende forslag.

- Innsendingsperiode er kalendermåneden

- Ved månedsskifte legges bildene ut til avstemning samtidig som det lages en artikkel om avstemningen og den nye runden som startes.

- To uker avstemningsperiode

- Når vinneren er klar osv. så publiseres en ny artikkel om vinnerbilde osv. samtidig som vi kan minne på runden som er aktiv.

 

Hvis vi gjør det slik så får vi to artikler hver måned, noe jeg tror er nok.

Det er en praktisk måte å gjennomføre det på.

Lenke til kommentar

Jeg deltar egentlig heller ikke i dette, men jeg bruker stemme og deltar på den måten. Forslag til endringer skrev jeg i mitt forrige innlegg i tråden, men ser at det ikke var noe bra forslag da det forbigås i stillhet.

At dine forslag har blitt forbigått i stillhet, behøver ikke å bety at de er dårlig; det kan hende at der er litt på siden eller at de må tenkes litt mere på.

 

I januar 2009 stilte du et spørsmål om anonymitet. Akkurat det synes jeg nok er viktig - i hvertfall hvis vi får til premier etter hvert.

 

I ditt siste innlegg diskuterer du litt rundt det om å droppe runder/årskonkurranse. Det er noe jeg egentlig ikke har tenkt så nøye igjennom. Det kan godt hende at det lurt å bare ha månedens bilde (men med avstemning). Og heller lage selvstendige konkurranser som sommer-utfordringen. At året avsluttes med et galleri er ingen dum ide (nok en artikkel).

 

Hvordan vi finner temaer er også en ting som vi kan nærmere på etterhvert. Forslaget ditt om egen tråd med + klikk virker på meg som noe som blir vanskelig å finne ut av etterhvert - potensielt en god del ekstrarbeid.

 

På akam står det "615 personer liker Akam.no", altså facebook. Hva med at Akam hadde skrevet om dette der? Jeg kjenner ikke facebook men har jo sett det, og er det ikke sånn at om Akam skriver noe på sin side så får alle disse 615 det opp på sin facebook-hjemmeside? Treffer sikkert mange som aldri er på forumet via den.

Det synes jeg var et lite tall - skremmende lite når mange tenker på hvor mange som er på facebook. Nå er riktignok ikke jeg en av de ...

Lenke til kommentar

..Men så får jeg oppdatere deg med hva Akam skriver på nettopp fjesboksiden sin:

Adobe har en del software på lager som vi kan få til premier, men da må vi komme opp med en god konkurranse som apellerer til mange lesere. Så hva slags konkurranse synes DERE vi bør arrangere?

 

...PS! Blir det bra konkurranse blir det bra premier, så vær kreative!

 

:D :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

I ditt siste innlegg diskuterer du litt rundt det om å droppe runder/årskonkurranse. Det er noe jeg egentlig ikke har tenkt så nøye igjennom. Det kan godt hende at det lurt å bare ha månedens bilde (men med avstemning). Og heller lage selvstendige konkurranser som sommer-utfordringen. At året avsluttes med et galleri er ingen dum ide (nok en artikkel).

Den eneste fordelen med å kåre en sammenlagtvinner er at det er litt lettere å finne en skikkelig premie. Tror ikke det vil være så lett å finne premier en gang i måneden over lang tid. Og jeg tror at en eller flere premier kan være et viktig bidrag til å oppnå kritisk masse. Men for all del; dersom vi får inn nok premier kan vi gjerne kutte ut sammenlagtbiten for min del.

Lenke til kommentar

Noen synes det er interessant med stupide konkurranser der man kan stemme på bilder. Referansen er nok foto.no, hvor det typisk kommer godt over hundre bidrag til hver månedlige konkurranserunde. Det er et spørsmål om å komme over kritisk masse.

At det for deg er skivebom og unødig tett får så være - det er det nemlig ikke dermed automatisk for alle andre.

 

Vel, tydeligvis er det problemer med å holde på interessen og en deltakermasse. Mitt forslag er at man tenker nytt, og utnytter det man har fra før som funker ved å inneha en viss stabil interesse - og bygger det videre med nytenking.

 

Man er ikke bundet opp i å måtte bruke samme konsept som naboen eller hva man selv har brukt tidligere (og som tydeligvis ikke fungerer tilfredstillende).

 

Tor

 

Å tenke nytt er jo akkurat det vi prøver på. Når det gjelder å utnytte det man har osv. så skjønner jeg hva du mener, men jeg tror ikke det vil fungere.

Hvis vi for eksempel tar månedstrådene og gir dem et konkurransepreg så tror jeg at vi ødelegger den gode stemningen der er der og mange vil verge seg for å poste bilde fordi de ikke føler seg gode nok.

 

Konkurranse kunne vært gjennomført ved at brukerne postet sine egne bilder og vi brukte funksjonen som har kommet nå med å gi positiv tilbakemelding, pluss tegnet nede til høyre i innlegg. Men igjen tror jeg at personer som da hadde fått lite oppmerksomhet samtidig som de står frem med brukernavn, flere måneder på rad, hadde sluttet å delta og deltakerantallet hadde sunket.

 

Trondster linket til og nevnte foto.no's oppslutning, men foto.no ser ut til å ha en helt annen struktur hvor det og er fast linket til konkurranser oppe i baren. Dermed får man og oppmerksomhet fra brukere som kanskje ikke er innom selve forumene. Skal det bli fres i sakene bør nok Akam og støtte til på en lignende måte med en fast link. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor de ikke har innsett dette selv. De aktive forumbrukerne alene er ikke nok grunnlag for å skape en større deltagelse.

 

Selvsagt har du noen poeng mot min tanke, samtidig: Skal man tenke slik vil det samme måtte skje og i ordinære konkurranser. Om man møblerer om litt på regelverk etc, så løser det neppe hovedproblemet som er manglende interesse og antatt at for få uten om de faste forumbrukerne kjenner til konkurransene. Man bør og spørre seg på dette åndenødsstadiet om man er særlig tjent med å ha temaer.

 

Ønsker man å opprettholde månedskonkurranser og få økt oppslutning:

 

1. Akam må få inn en fast link til konkurranseoversikten i baren oppe.

 

2. Kjør uten temastyring inntil videre.

 

3. La alle bilder være stemmebare på likeverdig måte.

 

Tor

Lenke til kommentar

1. Akam må få inn en fast link til konkurranseoversikten i baren oppe.

Det er jeg helt enig i.

 

2. Kjør uten temastyring inntil videre.

Jeg tror at temaer er en god ting - husk at i mitt nye forslag så kan folk velge i alle bildene de har tatt. Men noen åpne runder bør det være plass til.

 

3. La alle bilder være stemmebare på likeverdig måte.

Det har det da alltid vært i konkurransene? Eller er det noe annet du tenker på ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...