Gå til innhold

Fotokonkurransen - på tide med noen endringer ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et konkret forslag:

 

- 12 runder, fast frist hver måned.

- Ingen tidsbegrensning (bildene kan være tatt når som helst).

- Premie til sammenlagtvinneren.

- Publisering av rundevinnerne (gjerne en artikkel som inkluderer de 3-5 beste, avhengig av antall deltakere).

- Akam (eller en fast kommité) velger ut temaene for hver runde.

- Flytte konkurransetrådene til en mer synlig plass i forumet.

 

Når det gjelder premie burde det være mulig for Akam å skaffe til veie én "ordentlig" premie i året fra en av sine samarbeidspartnere, men hvis ikke kan vi jo spleise på en? 20 kroner per deltaker er nok til et minnekort, fotobok eller en mp3-spiller (eller lignende).

 

I sum tipper jeg dette er nok til å oppnå "kritisk masse".

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

For min del er det ikke så viktig med en premie i ren fysisk forstand. Det er egentlig like greit med en oppmerksomhet f.eks. på akam.no. Hvorfor ikke ha en egen liten seksjon på siden der man kan ha bildet som vant og lenke til tråden? Rent personlig tror jeg folk setter like stor pris på at bildet blir offentliggjort på et stort nettsted som at de får et minnekort i posten.

Lenke til kommentar

For min del er det ikke så viktig med en premie i ren fysisk forstand. Det er egentlig like greit med en oppmerksomhet f.eks. på akam.no. Hvorfor ikke ha en egen liten seksjon på siden der man kan ha bildet som vant og lenke til tråden? Rent personlig tror jeg folk setter like stor pris på at bildet blir offentliggjort på et stort nettsted som at de får et minnekort i posten.

Og det har vi ikke hatt hittil? Fleiper du, eller visste du det ikke?

Lenke til kommentar

Forslag:

Hva med at når du sender inn bilde så skriver du også et tema for neste runde. Hvis du ikke kommer på tema, slipper du å skrive inn, og da tar "akam" ansvaret. Men hvis den som vinner skrev inn tema mens han/ho sendte inn bildet, blir det tema for neste runde.

 

Premie er ikke så viktig tror jeg. Anerkjennelse er minst like ettertraktet. En litt større artikkel (burde ikke være umulig når det bare er en vinner pr måned) med kanskje et intervju av vinneren (hvorfor han/ho valgte å sende inn akkurat det bilde, hva tenkte han/ho da han/ho tok det, redigering osv, og kanskje noen sitater fra forumet som komplementerer bildet), og en liten bemerkelse av andre og tredjeplassen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at mangel på synlighet er et av de største problemene.

 

Jeg synes at arnold_layne har en del gode forslag - jeg hadde tenkt å sette meg ned og lage et forslag, men får ikke tid før til uka.

 

edit: en annen ting jeg lurer på, er hvor mange som har droppet forumdelen til Akam i det siste halvåret på grunn av problemene rundt oppgraderingen av forumsoftwaren. Er det nok kritisk masse igjen til noe som helst?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Et annet element kan være at man føler man ikke er god nok. På et forum eksisterer det en del usagte regler og man har klikker av folk som liker hverandre. Disse klikkene/normene kan få folk til å føle at de ikke er gode nok, at de ikke passer inn og mye forskjellig. Bare sånne ting kan være nok til at man ikke leverer bilder til konkurransene. Tror det gjelder å få folk til å føle seg tilpass og at det er åpent for alle, ikke bare de som er gode fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som de fleste her er enige om at Akam burde skrive mer om hva som skjer på forumdelen. Jeg husker for en stund siden så hadde Akam følgende nyhet Akam søker frilansere. Hvis de sliter med for lite stoff burde Akam redaksjonen fått en eller annen av disse frilanserene til å skrive om hva som skjer på forumet. Det skjer jo mye rundt utfordringer, treff, osv. Jeg er helt sikker på at en eller annen hadde tatt på seg denne jobben hvis vedkommende samtidig kunne få et par kroner for jobben.

Med andre ord burde Akam sett på forumdelen som en resurs og dermed knyttet båndene tettere.

 

Problemer rundt usagte regler og klikker av brukere tror jeg forsvinner hvis brukere hadde blitt ledet inn via en publisert artikkel på Akam. Nå må jeg jo også si at jeg ikke tror Fotodelen av diskusjon.no er særlig plaget med slikt. Jeg var ny bruker her for cirka et år siden og jeg har ikke hatt noen negative opplevelse i det hele tatt. Det på tross av at jeg ikke kunne fotografere og skjønte ikke helt hva blender var for noe.

 

Når det gjelder å droppet forumdelen til Akam på grunn av problemene rundt oppgraderingen av forumsoftwaren, så hadde jeg gjort det hadde det ikke vært for den hyggelige tonen som er her inne.

Lenke til kommentar

Legger meg i hylekoret. 2 ting må gjøres:

1. Synlighet/promotering. (Skulle vært det første man så når man går inn på akam.no)

2. Deltagere må ikke "bombes" med 13-14 regler FØR de leverer inn bidraget, og vinneren kan ikke få "æren" av å arrangere neste konkurranse.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...