Gå til innhold

lage program som svarer på spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du er ute etter tror jeg? Du nevnte at det skulle søke på "mange sider samtidig" og da trodde jeg du mente internettsider? Hva mener du med "hvilket program er best egnet"? Er det programmeringspråk for å skrive et slikt program du tenker på eller et ferdig program??

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du er ute etter tror jeg? Du nevnte at det skulle søke på "mange sider samtidig" og da trodde jeg du mente internettsider? Hva mener du med "hvilket program er best egnet"? Er det programmeringspråk for å skrive et slikt program du tenker på eller et ferdig program??

jeg tenker om det er mulig å lage et program som du skriver inn et spørsmål, så søker programmet på mange forskjellige sider og tilslutt så lager programmet et svar eller en svarsetning ut fra det det fant ut på nettsidene. altså ikke et eksisterende program, heller ikke i samme kategori som "ask" , fordi på ask søker du etter et spørsmål, så er det mange mennesker som legger inn svar, litt som på et forum der den som har stilt spørsmålet velger hvilket av svarene som er best.

Lenke til kommentar

Kort og godt: nei, det tror jeg ikke. Det er nok mulig å lage et program hvor man skriver inn noen stikkord også henter et program noenlunde relevant informasjon fra forskjellige sider, men jeg tror neppe du kan lage et program hvor du f.eks. skriver "åssen lager jeg eplekake?", også finner den en oppskrift på det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du er ute etter tror jeg? Du nevnte at det skulle søke på "mange sider samtidig" og da trodde jeg du mente internettsider? Hva mener du med "hvilket program er best egnet"? Er det programmeringspråk for å skrive et slikt program du tenker på eller et ferdig program??

jeg tenker om det er mulig å lage et program som du skriver inn et spørsmål, så søker programmet på mange forskjellige sider og tilslutt så lager programmet et svar eller en svarsetning ut fra det det fant ut på nettsidene. altså ikke et eksisterende program, heller ikke i samme kategori som "ask" , fordi på ask søker du etter et spørsmål, så er det mange mennesker som legger inn svar, litt som på et forum der den som har stilt spørsmålet velger hvilket av svarene som er best.

 

I utgangspunktet søker ASK på nettet og presenterer resultatene men tilbyr personlig assistanse om du ikke er fornøyd med svaret :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Tenker ikke et generelt internett-søk kan brukes til noe slikt.

 

Skulle jeg laget dette, ville jeg laget en database som inneholdt data som kunne være kryssreferert til annen informasjon for å kunne danne et svar.

 

Men det er mange problemer å gå løs på her.

 

Problemet med å bruke internett søk er at det finnes ingen garanti for at det du finner ikke er hentet fra uncyclopedia eller lignende. Altså du kan få et svar som er fullstendig på jordet. At informasjonskilden er troverdig er alfa-omega for et slikt program.

Lenke til kommentar
Tenker ikke et generelt internett-søk kan brukes til noe slikt.

 

Skulle jeg laget dette, ville jeg laget en database som inneholdt data som kunne være kryssreferert til annen informasjon for å kunne danne et svar.

 

Men det er mange problemer å gå løs på her.

 

Problemet med å bruke internett søk er at det finnes ingen garanti for at det du finner ikke er hentet fra uncyclopedia eller lignende. Altså du kan få et svar som er fullstendig på jordet. At informasjonskilden er troverdig er alfa-omega for et slikt program.

ok

takk

er det noen bøker du har å anbefale til C# ???

Lenke til kommentar

Helt ærlig talt har jeg ikke lest en eneste C# bok selv. Grunnen til dette er at jeg har lang erfaring fra Visual Basic fra før, som jeg lærte ved prøv og feil mer eller mindre. Dette grunnlaget brukte jeg til å lære meg C# ved å rett og slett kikke på koden andre skrev, og bruke MSDN flittig for å finne ut av hvordan ting ble gjort i C#.

Dette er absolutt ikke en metode jeg anbefaler, siden det krever mye tid, og en lærer kanskje vel så bra av å rett og slett lese en bok, og følge eksemplene der.

 

SÅ jeg kan ikke gi deg noen bedre tips enn det første søket jeg fant på google kan gi deg.

 

:)

Lenke til kommentar

Med "neste versjon av internett" vil dette forhåpentligvis bli mulig i en hvilken som helst søkemotor. Jeg snakker da om semantisk web (web 3.0 / 4.0), der all informasjon som ligger på internett har en eksplisitt maskinlesbar betydning. Man kan da ha såkalte agenter, som man kan stille helt vanlige spørsmål, og få fornuftige og begrunnede svar.

Siden internett i dag består av en gigantisk mengde med data som man må ha mennesker til å gi eksplisitt mening vil vi være begrenset til enklere og dummere programmer, som ofte vil feiltolke hva du spør etter fordi de som regel bygger på hardkodede tolkninger.

 

Det er mye å forklare, men hvis du virkelig er interessert i emnet så anbefaler jeg å lese litt om "semantic web"

Lenke til kommentar

Tingen er at hvis et slikt program virkelig skal være nyttig, må det forstå hva personen spør om. Og det er foreløpig ikke laget noen bra løsning på det.

 

Du kan lese litt på http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_language_processing for å få en ide om problemet.

 

Just remember, fruit flies like a banana ;)

 

Edit: Ta kanskje en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Lojban også.

Lojban is a constructed, syntactically unambiguous human language based on predicate logic
Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...