Gå til innhold

Creative er halvert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hovedfordelen er at de har klart å presse andre ut av markedet for systemer for spillyd.

Som sagt hundrevis av ganger før, RIP Aureal.

 

Og brenn i helvete Creative. :)

 

Fra mitt integrerte lydkort kjører jeg S/PDIF TOS-LINK til den ene forsterkeren og S/PDIF coax til den andre, og hadde samme tilkobling på forige hovedkort. Hvor mange tusen penger og frontbraketter i 5.25-plasser trenger du for å få det samme til med et Creativekort?

Lenke til kommentar
QUOTE(WhiteFire @ 05/01-2009 : 18:56) *

Syns synd på de ansatte. Når det gjelder Creative må de gjerne brenne et varmt sted i all evighet! Merker at mange har et utdatert syn på integrerte lydkort. Mitt har optisk ut og støtter encoding av Dolby Digital 5.1. Noe man forøvrig ellers må bruke Auzentech til og må ut med nærmere 2 000 kr...

 

Du har nok et ganske utdatert syn på lydkort generelt når du tror du må ut med 2000 for optisk og Dolby digital tongue.gif

Det hjelper lite hvor mange kanaler kortet takler, hvis du ikke kan bruke et headset uten at det støyer.

 

Auzentech har hatt konkurranse i et knapt halvår. Er ikke sååå utdatert :) Selv min Acer A150 har headsetutgang med null støy, må være maks uheldig hvis man fortsatt sliter med slikt.

 

Edit: Det koster forøvrig ikke så veldig mye for et usb-headset!

Endret av WhiteFire
Lenke til kommentar
QUOTE(WhiteFire @ 05/01-2009 : 18:56) *

Syns synd på de ansatte. Når det gjelder Creative må de gjerne brenne et varmt sted i all evighet! Merker at mange har et utdatert syn på integrerte lydkort. Mitt har optisk ut og støtter encoding av Dolby Digital 5.1. Noe man forøvrig ellers må bruke Auzentech til og må ut med nærmere 2 000 kr...

 

Du har nok et ganske utdatert syn på lydkort generelt når du tror du må ut med 2000 for optisk og Dolby digital tongue.gif

Det hjelper lite hvor mange kanaler kortet takler, hvis du ikke kan bruke et headset uten at det støyer.

 

Auzentech har hatt konkurranse i et knapt halvår. Er ikke sååå utdatert :) Selv min Acer A150 har headsetutgang med null støy, må være maks uheldig hvis man fortsatt sliter med slikt.

 

Edit: Det koster forøvrig ikke så veldig mye for et usb-headset!

 

Trodde du siktet til min kommentar. Usb headset er helt uaktuelt til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager over støy på det intergrete lydkortene? Skal si meg enig i at du merker det dersom du uten å ha noen lyd på skrur opp volumet på forsterkeren noe hinsides, men hvem gjør vel det? Er det noen her for eksempel som kan si at de hører veistøyen i en bil når de skrur opp lyden på en god bilstereo skikkelig? De fleste intergrerte lydkort har faktisk en veldig god S/N ratio og hvis noen av dere husker MiniDisc, så husker dere kanskje hvordan ATRAC komprimeringen av musikken baserer seg på å fjerne lyder som ikke er mulig å høre fordi dem drukner bland andre, betydlig høyre lyder. Så hvis lydkortet ditt ikke har en helt elendig S/N ratio så vil du ikke merke disse "statiske lydene" da dem er altfor svake i forhold til musikken du spiller.. Får følelsen av at mange her hører det dem vil høre, dvs at pengene de la på et dyrere pci-lydkort var god valutta. Har lest flere artikkler ang. creative sine "crystalizer" etc som strengt tatt forverrer lydkvaliteten og lett kan oppnås gjennom å bruke en compressor/limiter og rask justering av en god, gammeldags equalizer ;)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager over støy på det intergrete lydkortene? Skal si meg enig i at du merker det dersom du uten å ha noen lyd på skrur opp volumet på forsterkeren noe hinsides, men hvem gjør vel det? Er det noen her for eksempel som kan si at de hører veistøyen i en bil når de skrur opp lyden på en god bilstereo skikkelig? De fleste intergrerte lydkort har faktisk en veldig god S/N ratio og hvis noen av dere husker MiniDisc, så husker dere kanskje hvordan ATRAC komprimeringen av musikken baserer seg på å fjerne lyder som ikke er mulig å høre fordi dem drukner bland andre, betydlig høyre lyder. Så hvis lydkortet ditt ikke har en helt elendig S/N ratio så vil du ikke merke disse "statiske lydene" da dem er altfor svake i forhold til musikken du spiller.. Får følelsen av at mange her hører det dem vil høre, dvs at pengene de la på et dyrere pci-lydkort var god valutta. Har lest flere artikkler ang. creative sine "crystalizer" etc som strengt tatt forverrer lydkvaliteten og lett kan oppnås gjennom å bruke en compressor/limiter og rask justering av en god, gammeldags equalizer ;)

 

Før du uttaler deg så bombastisk er det lurt å være sikker på hva du prater om. I scenarioet du snakker om kan det stemme til en viss grad, men hvis du har gode headphones og f.eks. hører på fingerpicking på akustisk gitar med mye dynamikk blir det en begredelig opplevelse på alle SoundMAX/realtek-løsningene jeg har vært borti. Og ved lett jobbing i windows (surfing, word) kommer det støy konstant hvis du f.eks skifter vindu. Mener du da at man skal ha på "mute" eller ta ut kabelen, og at det er en god løsning?

Til å spille cs eller høre på metallica på pc-høytalere fungerer det dog flott.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager over støy på det intergrete lydkortene? Skal si meg enig i at du merker det dersom du uten å ha noen lyd på skrur opp volumet på forsterkeren noe hinsides, men hvem gjør vel det? Er det noen her for eksempel som kan si at de hører veistøyen i en bil når de skrur opp lyden på en god bilstereo skikkelig? De fleste intergrerte lydkort har faktisk en veldig god S/N ratio og hvis noen av dere husker MiniDisc, så husker dere kanskje hvordan ATRAC komprimeringen av musikken baserer seg på å fjerne lyder som ikke er mulig å høre fordi dem drukner bland andre, betydlig høyre lyder. Så hvis lydkortet ditt ikke har en helt elendig S/N ratio så vil du ikke merke disse "statiske lydene" da dem er altfor svake i forhold til musikken du spiller.. Får følelsen av at mange her hører det dem vil høre, dvs at pengene de la på et dyrere pci-lydkort var god valutta. Har lest flere artikkler ang. creative sine "crystalizer" etc som strengt tatt forverrer lydkvaliteten og lett kan oppnås gjennom å bruke en compressor/limiter og rask justering av en god, gammeldags equalizer ;)

 

Og hva med dekoding? Digitale muligheter? Gode analoge brikker? CMSS:3D eller Dolby Pro Logic osv.. er kjekt å ha, selv for billigere høyttalersett, selv på billigere headsett merker du jo forskjell? ;)

Lenke til kommentar

Kan minnes at mitt kjære Soyo K7V Dragon Plus! hadde sinnsykt mye bedre lyd integrert (til musikk) enn det SB Live! kunne prestere, i alle fall. Og hadde et flotters dyrt kort fra Terratec... Space 7.1 het det vel. Fin lyd. Nå kjører jeg alt fra integrerte lydkortet i laptopen. Har jeg blitt sløv i øra på mine eldre dager, eller er integrert lyd eeeeeegentlig helt greit?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager over støy på det intergrete lydkortene? Skal si meg enig i at du merker det dersom du uten å ha noen lyd på skrur opp volumet på forsterkeren noe hinsides, men hvem gjør vel det? Er det noen her for eksempel som kan si at de hører veistøyen i en bil når de skrur opp lyden på en god bilstereo skikkelig? De fleste intergrerte lydkort har faktisk en veldig god S/N ratio og hvis noen av dere husker MiniDisc, så husker dere kanskje hvordan ATRAC komprimeringen av musikken baserer seg på å fjerne lyder som ikke er mulig å høre fordi dem drukner bland andre, betydlig høyre lyder. Så hvis lydkortet ditt ikke har en helt elendig S/N ratio så vil du ikke merke disse "statiske lydene" da dem er altfor svake i forhold til musikken du spiller.. Får følelsen av at mange her hører det dem vil høre, dvs at pengene de la på et dyrere pci-lydkort var god valutta. Har lest flere artikkler ang. creative sine "crystalizer" etc som strengt tatt forverrer lydkvaliteten og lett kan oppnås gjennom å bruke en compressor/limiter og rask justering av en god, gammeldags equalizer ;)

 

Det er et reelt problem med flere inneygde løsninger. Det er bare å høre etter. Forøvrig tar hverken atrac eller mp3 å "fjerner lyder man ikke kan høre" de setter bare opp kvantiseringsstøyen i båndet der det er høy lyd (og dermed ned bitraten)

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: atrac og mp3 er "lossy" komprimering som tar vekk lyder. At du kaller det "å øke kvantiseringsstøyen i båndet der det er høy lyd" er bare å si det på en annen måte.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MP3

"The MP3 audio data compression lossy data compression algorithm takes advantage of a perceptual limitation of human hearing called auditory masking. In 1894, Mayer reported that a tone could be rendered inaudible by another tone of lower frequency."

Lenke til kommentar
ATWindsor: atrac og mp3 er "lossy" komprimering som tar vekk lyder. At du kaller det "å øke kvantiseringsstøyen i båndet der det er høy lyd" er bare å si det på en annen måte.

 

Nei, det er ikke å si det samme på en annen måte, den eneste likheten er at begge benytter seg av maskering. Man tar ikke vekk lyder i ATRAC, som nevnt, men øker kvantiseringsstøyen. På CD er signal/støyforhold ca 96 dB (litt forenkelt), det er ofte unødvendig høyt om det er høye lyder i sangen, derfor er den ofte vesentlig lavere i Atrac, i tilegg er det delt opp i bånd, med tilpasset kvantiseringsstøøy i vært bånd, som endrer seg over tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du har Asus Xonar HDAV1.3 / HDAV1.3 Deluxe, Auzentech Forte og Auzentech Home Cinema :)

Har også addon kort til Auzentech Prelude og litt sånt..

Jeg hintet i innlegget mitt om forskjellen mellom det at produsenten lover noe, og at det faktisk er tilgjengelig og fungerende.

 

En diskusjon på 117 sider om "hvordan få auzentech til å fungere":

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....ch&page=117

 

En diskusjon på 110 sider om Asus Xonar og det samme.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....highlight=xonar

 

Og så til det mest fantastiske:

*Official* HTPC HDMI HD Audio + Video Roundup Thread (denne tar KUN for seg løsninger for audio og video over HDMI beregnet på Bluray playback)

*Asus Xonar HDAV ... Don't even bother with this card (right now)

*Auzentech HDMI - Not Released Yet.Same as the ASUS, but hopefully actually working. Initial release will only work with PowerDVD.

*As of today, the best overall solution is the nVidia 8200/8300 (AMD) and 9300/9400 (Intel). These IGPs are more than powerful enough for HD video, are the only solution with silky-smooth 24p with no audio drift, are relatively easy to set up, and seem to be supported in all applications.

 

Score:

Intel G35 5/10

Intel G45 6/10

nVidia 8200/8300 8/10

nVidia 9300/9400 8/10

Radeon 45xx/46xx/48xx 7/10

Asus Xonar HDAV ##

Auzentech HDMI ##

 

Problemer som fremdeles gjenstår:

*noen hardware-løsninger fungerer bare med en enkelt software -> redusert fleksibilitet

*Fravær av PAP/DRM-helvete gjør at avspillersoftware er forpliktet til å resample lyden dersom man benytter seg av hyllevare

*noen surround-receivere fungerer ikke i kombinasjon med noen PC-hdmi-kort

 

 

Helt utrolig at alle verdens penger ikke kan kjøpe meg en PC-løsning som smertefritt gir meg playstation-kvalitet på Bluray-avspillingen. DRM må ta mye av skylden, men tafatte hardwareprodusenter, bl.a. Creative må også ta sin del.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
ATWindsor: atrac og mp3 er "lossy" komprimering som tar vekk lyder. At du kaller det "å øke kvantiseringsstøyen i båndet der det er høy lyd" er bare å si det på en annen måte.

 

Nei, det er ikke å si det samme på en annen måte, den eneste likheten er at begge benytter seg av maskering. Man tar ikke vekk lyder i ATRAC, som nevnt, men øker kvantiseringsstøyen. På CD er signal/støyforhold ca 96 dB (litt forenkelt), det er ofte unødvendig høyt om det er høye lyder i sangen, derfor er den ofte vesentlig lavere i Atrac, i tilegg er det delt opp i bånd, med tilpasset kvantiseringsstøøy i vært bånd, som endrer seg over tid.

 

AtW

 

Jeg svarte på innlegget ditt der du svarer for både atrac og mp3: "Forøvrig tar hverken atrac eller mp3 å "fjerner lyder man ikke kan høre" ".

 

Du har sikkert rett angående ATRAC, men feil når det kommer til MP3. ;)

Lenke til kommentar
ATWindsor: atrac og mp3 er "lossy" komprimering som tar vekk lyder. At du kaller det "å øke kvantiseringsstøyen i båndet der det er høy lyd" er bare å si det på en annen måte.

 

Nei, det er ikke å si det samme på en annen måte, den eneste likheten er at begge benytter seg av maskering. Man tar ikke vekk lyder i ATRAC, som nevnt, men øker kvantiseringsstøyen. På CD er signal/støyforhold ca 96 dB (litt forenkelt), det er ofte unødvendig høyt om det er høye lyder i sangen, derfor er den ofte vesentlig lavere i Atrac, i tilegg er det delt opp i bånd, med tilpasset kvantiseringsstøøy i vært bånd, som endrer seg over tid.

 

AtW

 

Jeg svarte på innlegget ditt der du svarer for både atrac og mp3: "Forøvrig tar hverken atrac eller mp3 å "fjerner lyder man ikke kan høre" ".

 

Du har sikkert rett angående ATRAC, men feil når det kommer til MP3. ;)

 

Nei det gjør jeg ikke, MP3 og atrac bruker akkurat de samme mekanismene, og alle kjente lossy lydformater av denne typen gjør også det. De fjerner ikke lyder, de øker kvantiseringsstøyen.

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste integrerte lydkort har ikke noe serlig bra lyd syns jeg. Har dog bare testet 3 's med dette som jeg har hatt selv under de siste 2-3 årene. Men om jeg vil ha bra lyd så plugger jeg in mitt gamle Creative audigy 2 Z. Disse gir mye bedre lyd og fremhever lyden mye bedre og gir en renere lyd syns jeg. Kan ikke si jeg noen gang har hatt problemer med drivere heller, men så har jeg heller ikke brukt noe XI-produkter.

Lenke til kommentar
Jeg svarte på innlegget ditt der du svarer for både atrac og mp3: "Forøvrig tar hverken atrac eller mp3 å "fjerner lyder man ikke kan høre" ".

 

Du har sikkert rett angående ATRAC, men feil når det kommer til MP3. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy

There are two basic lossy compression schemes:

 

*In lossy transform codecs, samples of picture or sound are taken, chopped into small segments, transformed into a new basis space, and quantized. The resulting quantized values are then entropy coded.

*In lossy predictive codecs, previous and/or subsequent decoded data is used to predict the current sound sample or image frame. The error between the predicted data and the real data, together with any extra information needed to reproduce the prediction, is then quantized and coded.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...