Gå til innhold

Creative er halvert


Anbefalte innlegg

Tørrfisk: Må gi deg helt rett i at jeg burde ha tenkt meg bedre om, selv bruker jeg aldri headphones til pc, grunnet at lydbildet blir helt feil i forhold til skjermen og mangelen på de fysiske effektene av dyp bass. Følgendes tenkte jeg og ikke på at folk bruker pc'en til å reglere volumet (noe man som regel gjør når man bruker hodetelefoner, de færreste kjører dedikert forsterker til slik bruk). Når du kjører et oppsett med forsterker og høytalere, vil det være normalt å skru ned lyden en del når du kun surfer rundt i windows og kun skru opp når du faktisk har på musikk/film/spill. I disse situasjoner vil det da som regel være praktisk umulig å høre statisk støy. Men igjen, du har helt rett i det eksemplet du tok med hodetelefoner og lave lyder etc..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte selv en stund det innebygde AC97 lydkortet og installerte etterhvert mitt gamle Audigy 2 kort. Lydbildet ble helt noe annet. Surround lyden ble mye bedre, lyder som jeg tidligere ikke hørte kom nå frem og ett mye mer variert lydbilde kom frem. Dette eksemplet her kommer fra spillet Wow.

 

Så etter mitt syns så er disse mye bedre en standard lydkort men få kjøper nok dette idag om det ikke er en gamer som bruker penger på maskinen sin og vil ha det beste.

Lenke til kommentar

At lyder du ikke hørte før, kommer frem, kan skyldes at creative har for vane å komprimere lyden, dvs minske forskjellen mellom lav og høy lyd (tenk på det som å minke kontrasten). Mye av Creative sine "forbedrende" teknologier har fått kritikk for å senke lydkvaliteten, men det er ikke det samme som å si at lyden oppleves som dårlig. Mange foretrekker en "smile kurve" på equalizern, selv om det gir en feilaktig gjengivelse av lyden i de fleste tilfeller..

Lenke til kommentar

Eller mer sannsynlig (dersom det er store forskjeller) at WoW bruker EAX eller annen teknologi som Creative kortet ditt støtter og ikke det integrerte.

 

EDIT: Creative visste å utnytte det tilnærmede monopolet de hadde en god stund(har?) innen lydkort for spill.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ser at det er veldig mange som ikke bruker creative produkter, men som fortsatt har stål-kontroll på hvor gode driverene deres er. Har dere egentlig peiling på hva dere prater om? For den vanlige mannen i gata er driverene mer enn gode nok. Husker det var snakk om det samme med gode gamle Matrox. Var plutselig utrolig mange som hadde greie på drivere og hvor gode de var, selvom de aldri hadde tatt i et Matrox-produkt.

 

 

Istedet for å si at driverene er dårlige, hva med å si hva som FAKTISK er så galt med de? Og når 9/10 pc-brukere ikke trenger mer enn analoge koplinger, er det vel litt sært å klage på mangel av digitale koplinger (noe de forøvrig har hvis du får tak i rett kabel).

 

 

Jeg ser også at det er en del merkelige uttalelser her, f.eks. at creative komprimerer lyden osv, hvor i all verden har dere dette fra? Bare våknet dere en dag og bestemte at slik må det være?

Lenke til kommentar
Ser at det er veldig mange som ikke bruker creative produkter, men som fortsatt har stål-kontroll på hvor gode driverene deres er. Har dere egentlig peiling på hva dere prater om? For den vanlige mannen i gata er driverene mer enn gode nok. Husker det var snakk om det samme med gode gamle Matrox. Var plutselig utrolig mange som hadde greie på drivere og hvor gode de var, selvom de aldri hadde tatt i et Matrox-produkt.

 

 

Istedet for å si at driverene er dårlige, hva med å si hva som FAKTISK er så galt med de? Og når 9/10 pc-brukere ikke trenger mer enn analoge koplinger, er det vel litt sært å klage på mangel av digitale koplinger (noe de forøvrig har hvis du får tak i rett kabel).

 

 

Jeg ser også at det er en del merkelige uttalelser her, f.eks. at creative komprimerer lyden osv, hvor i all verden har dere dette fra? Bare våknet dere en dag og bestemte at slik må det være?

 

Nå er det noen år sisden eg hadde creative-drivere, men jeg hadde mange konkrete problemer med de.

 

Forøvrig tar creative sin crystelizer-teknologi å komprimerer lyden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er det noen år sisden eg hadde creative-drivere, men jeg hadde mange konkrete problemer med de.

 

Forøvrig tar creative sin crystelizer-teknologi å komprimerer lyden.

 

AtW

 

Crystallizer funker nok ikke fult så enkelt nei, prøv f.eks. å spille av en dårlig MP3-fil, så merker du at det blir merkbart bedre på enn av.

 

Uansett; å ta utgangspunkt i noe du opplevde for "noen år siden" blir ikke helt rett :) Jeg har hatt driverproblemer med ALL maskinvare jeg har hatt som krever drivere, enkelt og greit. Men jeg kan jo si: Linux var et krepert møkkaOS med ekstremt dårlig støtte for noen år siden, så da må det jo være det samme i dag ;)

Lenke til kommentar
Nå er det noen år sisden eg hadde creative-drivere, men jeg hadde mange konkrete problemer med de.

 

Forøvrig tar creative sin crystelizer-teknologi å komprimerer lyden.

 

AtW

Selv har jeg hatt et Creative X-Fi kort i flere år nå, under Windows XP. Antall problemer jeg har hatt med drivere i løpet av denne tiden: 0.

 

Crystalizer er veldig lett å skru av om du finner frem til konfigureringsprogrammet, og mange gjør da også det.

 

I det hele tatt kjenner jeg meg ikke igjen i all kritikken mot Creative-kort. Tvert imot mener jeg at Creative-kortet har gitt meg bedre lyd enn det jeg ville hatt med on-board chip. Men det kan dog være at jeg har vært ekstra heldig med kortet mitt.

Lenke til kommentar
Nå er det noen år sisden eg hadde creative-drivere, men jeg hadde mange konkrete problemer med de.

 

Forøvrig tar creative sin crystelizer-teknologi å komprimerer lyden.

 

AtW

 

Crystallizer funker nok ikke fult så enkelt nei, prøv f.eks. å spille av en dårlig MP3-fil, så merker du at det blir merkbart bedre på enn av.

 

Uansett; å ta utgangspunkt i noe du opplevde for "noen år siden" blir ikke helt rett :) Jeg har hatt driverproblemer med ALL maskinvare jeg har hatt som krever drivere, enkelt og greit. Men jeg kan jo si: Linux var et krepert møkkaOS med ekstremt dårlig støtte for noen år siden, så da må det jo være det samme i dag ;)

 

Prøver du å si at crystalizer ikke komprimerer?

 

Blir ikke helt rett for hva? Jeg fortsalte hva min erfaring med creative-drivere var. Om folk ønsker å tilegge det noe vekt får vel bli opp til den enkelte, men dårligere driver er irriterende og plagsomt, også for "den gjengse mann" (selv om de ofte ikke vet grunnen til problemene)

 

AtW

Lenke til kommentar
Prøver du å si at crystalizer ikke komprimerer?

 

Blir ikke helt rett for hva? Jeg fortsalte hva min erfaring med creative-drivere var. Om folk ønsker å tilegge det noe vekt får vel bli opp til den enkelte, men dårligere driver er irriterende og plagsomt, også for "den gjengse mann" (selv om de ofte ikke vet grunnen til problemene)

 

AtW

 

The principle is simple, the more you increase the 24 bit Crystalizer level, the more it accentuates passages that seem to need it. “Improved” passages are chosen by the algorithm, which possess a specific analysing system developed by Creative Labs. They tempted to identify what MP3 or audio CD reproduction could lack compared to studio recording. The Crystalizer accentuates some parts to provide a more dynamic sound. We observed gains for percussion sounds (clearer) and for basses (tauter).

 

Her kan du lese hvordan det hele fungerer

 

Det gjør i praksis det samme som de gjør i et proffesjonelt lydstudio, bare på en mindre elegant måte..

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Prøver du å si at crystalizer ikke komprimerer?

 

Blir ikke helt rett for hva? Jeg fortsalte hva min erfaring med creative-drivere var. Om folk ønsker å tilegge det noe vekt får vel bli opp til den enkelte, men dårligere driver er irriterende og plagsomt, også for "den gjengse mann" (selv om de ofte ikke vet grunnen til problemene)

 

AtW

 

The principle is simple, the more you increase the 24 bit Crystalizer level, the more it accentuates passages that seem to need it. “Improved” passages are chosen by the algorithm, which possess a specific analysing system developed by Creative Labs. They tempted to identify what MP3 or audio CD reproduction could lack compared to studio recording. The Crystalizer accentuates some parts to provide a more dynamic sound. We observed gains for percussion sounds (clearer) and for basses (tauter).

 

Her kan du lese hvordan det hele fungerer

 

Det gjør i praksis det samme som de gjør i et proffesjonelt lydstudio, bare på en mindre elegant måte..

 

Jeg gjentar, prøver du å si at crystalizer ikke komprimerer? (og jeg kan jo forsåvidt legge til at profesjonelle lydstudio som regerl komprimerer svært mye)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg gjentar, prøver du å si at crystalizer ikke komprimerer? (og jeg kan jo forsåvidt legge til at profesjonelle lydstudio som regerl komprimerer svært mye)

 

AtW

 

Les eller legg saken død, jeg gidder ikke mate deg med teskje.

 

Da antar jeg du mener at crystaliser komprimerer (til tross for at du prøver å tåkelegge et enkelt spørsmål med masse prat om alt mulig annet crystalizer gjør i tilegg til komprimering), for det gjør den, og der har du forklaringen din på hvorfor noen har sagt at creative sine lydkort gjør det, fordi crystalizer-funksjonen foretar komprimering.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Da antar jeg du mener at crystaliser komprimerer (til tross for at du prøver å tåkelegge et enkelt spørsmål med masse prat om alt mulig annet crystalizer gjør i tilegg til komprimering), for det gjør den, og der har du forklaringen din på hvorfor noen har sagt at creative sine lydkort gjør det, fordi crystalizer-funksjonen foretar komprimering.

 

AtW

 

Må du slutte å tulle: de som sa noe om komprimering tidligere i tråden nevnte absolutt INGENTING om crystalizer, og det er også en LITEN brøkdel av creative's kort som faktisk støtter denne teknologien.

 

Og ja, hadde jeg hatt 100% intim kjennskap til teknologien skulle jeg ha gitt det et enkelt ja/nei svar, men det har jeg da altså ikke.

 

 

Edit: Og ikke minst, den er DEAKTIVERT som standard, man må altså slå på denne teknologien selv.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Da antar jeg du mener at crystaliser komprimerer (til tross for at du prøver å tåkelegge et enkelt spørsmål med masse prat om alt mulig annet crystalizer gjør i tilegg til komprimering), for det gjør den, og der har du forklaringen din på hvorfor noen har sagt at creative sine lydkort gjør det, fordi crystalizer-funksjonen foretar komprimering.

 

AtW

 

Må du slutte å tulle: de som sa noe om komprimering tidligere i tråden nevnte absolutt INGENTING om crystalizer, og det er også en LITEN brøkdel av creative's kort som faktisk støtter denne teknologien.

 

Og ja, hadde jeg hatt 100% intim kjennskap til teknologien skulle jeg ha gitt det et enkelt ja/nei svar, men det har jeg da altså ikke.

 

 

Edit: Og ikke minst, den er DEAKTIVERT som standard, man må altså slå på denne teknologien selv.

 

Du spurte hvor de tok det fra at creative komprimerer lyden, jeg svarte på dette, at de antakelig tar det fra det faktumet at crystalizer komprimerer lyden. At de har vært uklare i sin kommunikasjon, eller at du mener det er en urettferdig kritikk får du ta opp med vedkommende, ikke med meg. Jeg har forklart hvor påstanden kommer fra. At du framstiller det som tull, og tilsynelatende prøver å lage en konfolikt av å blande inn alt mulig annet som jeg ikke har sagt noe om får være din sak.

 

Da kan jeg fortelle deg at den komprimerer lyden, så vet du det til senre.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ser at det er veldig mange som ikke bruker creative produkter, men som fortsatt har stål-kontroll på hvor gode driverene deres er. Har dere egentlig peiling på hva dere prater om?

Jeg har hatt creative lydkort en gang for noen år siden. Jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle ha noe slikt igjen.

 

Synes du at det er problematisk at jeg flagger en slik subjektiv mening?

 

Jeg har siden hatt både m-audio og TC electronics, og er tildels veldig fornøyd så langt. m-audio var litt seine med Vista-driver dog.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...