Gå til innhold

Lagringsmediets historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt overrasket over at folk syntes dette er så forferdelig teit.

Disketter er fremdeles brukt også i industrien, siden man der ofte har "If it's not broken, don't fix it" prinsippet i stede for alle hjemmebrukere som "må ha" det nyeste og kuleste.

 

Det er plass til ganske mange dokumenter på en diskett, og du har muligheten for å endre dokumentet mens det fortsatt ligger på disketten, så det er lettvint.

Skal man gjøre dette med en CD-RW, må man først installere et eget program som tar seg av dette. Disketter derimot funker med en gang.

 

Det er bare det at disketter er "broken", de er dyre, og ikke spesielt solide.

 

AtW

 

 

Jada, klar over at de ikke er særlig solide. Og jeg vet heller ikke hvor fort man får korrupt data på de heller.

Og de er kanskje dyre i forhold til lagringsplassen, men om man ikke trenger mer enn noen hundre kB med lagringsplass, så har ikke prisen pr/MB noe særlig å si i forhold til pris/enhet.

 

Prøvde kikka etter pris på diskett vs. CD-RW på komplett nå, og sannelig så hadde de ikke CD-RW til salgs :p

Disketter derimot kosta 39kr for en 10-pack.

 

Men jeg ser fortsatt ikke helt hva du mener med "broken".

De fungerer stort sett der de brukes.

 

Selvfølgelig er det litt kritikkverdig at legekontorene ikke har klart å få i gang en nettverksbaser jornualføring, særlig med tanke på akuttmedisin, men jeg ser ingen ulemper med at de bruker disketter fremfor cd.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det litt kritikkverdig at legekontorene ikke har klart å få i gang en nettverksbaser jornualføring, særlig med tanke på akuttmedisin, men jeg ser ingen ulemper med at de bruker disketter fremfor cd.

 

Akuttmedisin.... Ringe noen for å få tilsendt en diskett med posten eller noe? Hvor akutt kan det bli liksom? ;)

 

Men om valget står mellom diskett og CD blir det antagelig ett fett :)

Lenke til kommentar

Jøss det hørtes spennende ut med holografisk minne. Men hva med det?

 

Seriøst, er den første binære lagrinsmetoden (hullkort) oppfunnet i 1890? Hørtes litt vel tidlig ut. Hva brukte de for å lese av dette da? En mekanisk computer?

 

HW glemte å ta med pergamentruller og notatblokker som er mye eldre lagringsenheter enn hullkort. :D

Lenke til kommentar

Tviler på at det er ROM (integrert krets), i og med at det snakkes om harddisker. Mulig det er SRAM det siktes til dersom det skal gå å slå av strømmen (Static RAM). Såvidt jeg vet, så har vel ikke SRAM blitt benyttet på harddisker? Mulig hun tenker på nyere harddisker som kombinerer plater og SSD (Solid state disk). Det er det eneste produktet jeg kan komme på som matcher skribentens setning.

 

Ellers vil jeg si at cache på en harddisk er ett lynrask minne som ikke holder på dataene likt som med på RAM. Diskcache er det mest utbredte, men holder ikke på data når strømmen går. Mulig en kan strekke det til at SDD-delen kan med nød og neppe kalles cache. Men da bør det bli betraktelig raskere om det skal matche "oldtidens cache".

 

ROM kan sammenliknes med CD-R og DVD -R/+R.

 

En må legge til en ekstra bokstav til ROM, som f.eks. P for Programmable før en får skrevet til den flere ganger.

 

Ellers hadde man (kanskje har for noen) jo også sånne magnetoptiske plater WORM (Write Once Read Many).

Endret av G
Lenke til kommentar

Er litt usikker med hensyn på holografisk lagring.

 

Det ene jeg kommer på er DVD, BlueRay med mer. Da tenker jeg på at det lagres i flere lag. Men det er godt mulig dette ikke faller inn under kategorien holografisk.

 

Det jeg kommer til å tenke på er at ihvertfall lys er involvert. Mulig en i framtiden kan få en liten kube, pyramide, kule til å holde på data holografisk?? Foreslår du søker Wikipedia eller googler.

Endret av G
Lenke til kommentar
... Mulig det er SRAM det siktes til dersom det skal gå å slå av strømmen (Static RAM).

Static RAM gjør ikke noen forskjell, den trenger strøm. 'Static' betyr bare at den ikke trenger å klokkes (oppfriskes) for å holde ladning, slik DRAM trenger.

 

RAM som holder informasjon uten støm kalles generellt for NVRAM (Non Volatile RAM).

SRAM med batteri faller i denne kategorien, men trenger jo likevel strøm.

Nå har FLASH tatt helt over.

Lenke til kommentar

Hw.no

Dra fram en 1990/1995, noe mellom der, vi hadde en P1 166 mhz, bruk gjerne noe lignende for detta var veldig stas syns jeg personlig, noe jeg nesten savner i moderne pc'r.

 

Jada, det var ikke ATX eller noe som det, vi bytta kabinett, borra, skjærte og herja for å få detta inn.

Grunnen var, vi hadde rett og slett ikke nok plasser til alle I/O panelene.

 

Idag er vi vant med, lydkort, nettverks kort, serial, parallell, ps2 og alt dette på hovedkortet, hva hadde vår gamle søte 166 MHZ.

Den ene store tastatur koblinga, eneste hovedkortet hadde.

 

Det fulgte med liten Serial kobling, hele 3 stk.

Vi hadde først hele 8mb EDO ram, som var veldig stort på den tia, vi fikk jo en søt lexmark printer, jaja, pci kort for paralell, også fikk vi scanner, enda ett kort kom inn, det var jo allerede skjermkortet og lydkortet inne fra før av.

 

Så kom en liten revulosjon, PS/2, men dette endte opp med enda ett kort.

Rett før den hadde gjort nytta si så fikk vi også en usb port med PS/port itilegg.

 

Hva endte vi da opp med i den pc'n.

Printer kortet.

Scanner kortet.

Skjermkort.

Lydkort

Ps/2 Usb kort.

ISDN kort.

 

Og masse kabler fra hovedkortet for serial og alt lignende, så litt high end ut, det var så stappa, vi oppgraderte til 16 mb husker jeg og, klarte ikke å spille en gang fordi det gikk raskt.

 

burde nevnes at detta var egentlig en 66 mhz 486, som ble oppgradert og oppgradert, vi klokka også den en smule med å lodde på en krystal siden bios instillinger ikke støtta overclocking.

 

gamle ting er elsk <3 :D

 

Men jaja, jeg bruker da fortsatt idag serial porten mye, noe som suger, fordi ingen pc'r har den drit porten, lagde meg en kabel sin DFI inkluderer kontroller på hovedkortet via sånn plug, men følger ikke med noe for det.

 

men jaja, back on topic, husker vi hadde 20 mb harddisk <3

Disketter: racken med 5 Externe floppy's for Amiga 600'n, stas.

 

men jeg sier bare, plate mediet er dødt, hater det.

og lol @ asus EEE, ingen cd-rom, men cd skal det følge med ja.

omfg, minnepenn koster sikkert 1 kr å lage, hvorfor ikke levere med en skit billig minnepenn ? >_<

Lenke til kommentar
Jøss det hørtes spennende ut med holografisk minne. Men hva med det?

 

Seriøst, er den første binære lagrinsmetoden (hullkort) oppfunnet i 1890? Hørtes litt vel tidlig ut. Hva brukte de for å lese av dette da? En mekanisk computer?

 

HW glemte å ta med pergamentruller og notatblokker som er mye eldre lagringsenheter enn hullkort. :D

Første hullkortene ble brukt til å styre automatiske vevstoler, hullene ga besjed om hvordan veven oppføre seg så du kunne legge inn mønstere i stoffet, så hadde du flere kort etter hverandre i et belte sikkert et kort for vær innstilling og hvor lenge det skulle være på før du byttet til nytt kort. Ganke smart egentlig, verdens første programerbare maskin.

Lenke til kommentar

Visste dere at CD-RW plater skrives magnetisk og leses optisk?

 

Laseren varmer opp platen til metallet blir magnetisk, og så settes polaritet. Når metallet avkjøles igjen blir polariteten låst.

 

Når platen leses igjen detekterer laseren en vridning i polariteten til lyset, istedenfor å detektere hull i sporet som på vanlig CD. Denne vridning i polaritet kalles Kerr-effekt.

 

så vet dere det :D

Lenke til kommentar

Det er ganske mange ting som er utelatt her. Flere bilder hadde gjort seg også.

-----

 

Forøvrig er det uttrolig at så mange fremdeles bruker disketter med tanke på den store faren for tap av data. Personlig har jeg ikke brukt slikt på mange år; med et unntak for tre år siden for å boote en maskin.

 

-----

Skal ha liggende et gammelt "hullkort" i metall et sted, aner ikke hva som er lagret på det.

 

Forresten så kan vel lirekasser kalles en primitiv variant av hullkort, og er på sett og vis et lagringsmedie med avspiller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...