Gå til innhold

Filtre, typer, nytteverdi og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at jeg hater UV-filter heter Sunpak, som jeg kjøpte til 70-300'en min. Herregud så jævlig det var. Det tok litt tid før jeg skjønte tegninga, men så snart jeg så forskjellen med og uten gikk det rett i søpla.

 

(Og før noen kommer og sier at Sunpak er et erverdig gammelt navn, så vil jeg nevne at merket nå er eid av Haliburton...)

Det er da ett respektert merke eller??? Haliburton... hva var det de lagde igjen?? snøbrett eller?? hehe

Halliburton driver med oljeleting, blant annet på vår egen kontinentalsokkel. En god venn jobber for dem på en norsk, mobil rigg. Ellers har de fingrene i mye rart. Blant annet har de kontrakt på at de eier Irak...

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg hater UV-filter heter Sunpak, som jeg kjøpte til 70-300'en min. Herregud så jævlig det var. Det tok litt tid før jeg skjønte tegninga, men så snart jeg så forskjellen med og uten gikk det rett i søpla.

 

(Og før noen kommer og sier at Sunpak er et erverdig gammelt navn, så vil jeg nevne at merket nå er eid av Haliburton...)

Det er da ett respektert merke eller??? Haliburton... hva var det de lagde igjen?? snøbrett eller?? hehe

Halliburton driver med oljeleting, blant annet på vår egen kontinentalsokkel. En god venn jobber for dem på en norsk, mobil rigg. Ellers har de fingrene i mye rart. Blant annet har de kontrakt på at de eier Irak...

Ok, jeg tenkte på burton

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Forøvrig må dette bare sies når det gjelder filtre fra massa: vær FORSIKTIG under rengjøring. Greit, det var ett filter til 25,- Ugreit, fikk noe kjipt oljesøl elns på tskorten til 299,- når jeg rengjorde filteret på normal måte, renseveske + tskjortekanten.

 

Selv bruker jeg Hoya Pro1 klarglassfilter til beskyttelse av både 30mm og 18-135. Omdiskutert effekt, ja. Zoomen er ofte offer for klåfingrede barn med skitne hender, jeg liker bedre å pusse på ett filter enn selve frontelementet. 30mm-en har fått seg ett par skrammer på rammen rundt og selve frontelementet, og siden riper gjør det verre å rengjøre fort så bruker jeg klarglass der og.

 

Polariseringsfilter har jeg og, men har enda ikke fått brukt det skikkelig. Step-up-ringer funker og dårlig med solblender, så siden jeg nå kun bruker 30mm-en så blir det vel lenge til det blir brukt igjen.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å stille opp med en Canon EF 55-200mm og 2 stk 52mm filtre på neste akam-møte i Oslo (17.1).

Der skulle vi vøri Karl!

Testen bør vel ha 2 samtidige dropp - ei med og ei uten filter.

Gjerne en tredje med solblender.

 

Kan bli en youtube slager :idea:

Mangler solblender. Men tanken var 3 drop, 2 med filter. Det siste med filter bør være så hardt at vi får riper i glasset til frontelement.

 

Tom

Lenke til kommentar

I takt med tidens krav til miljø etc. så har jeg et forslag til gjennbruk.

Her er et filter som ble knust for mange år siden, og som jeg har bygd om til HMF_D.

 

På stor blender blir effekten litt overdrevet, men tøft av og til.

Jeg laget også noe lignende for multieksponeringer (dekket 1/2 og 1/3 av filtret).

 

post-31719-1231500458_thumb.jpg

 

HMF_D = home made filter, diffuser :innocent:

Lenke til kommentar

Har kit objektiv som kan ofres for den gode sak. Problemet er at jeg ikke befinner meg i nærheten av Oslo, eller noe annet treff for den saks skyld. Mener at denne "testen" bør foregå under "ordnede" forhold, slik at det kan dokumenteres hinsides enhver tvil :)

Lenke til kommentar

Da har Fulmar fått adressen min, så vi bør kunne ha to objektiver til testen vår.

 

Meg bekjent har ingen av objektivene solblender, så vi vår ikke testet dennes fortreffelighet annet enn i ikke-destruktive tester.

 

<Mythbusters mode>

Uansett bør vi nå ha to objektiver - ett med UV-filter, og et "kontrollobjektiv" uten. Hvilke tester bør vi utsette dem for?

 

Mine forslag er:

* Kvister (av en eller annen grun trekkes kvister frem titt og ofte...)

* Tryning på grus

* Fall på asfalt

* Fall på betong

* Oppriping med sten

* Oppriping med kniv

* Oppriping med knust glass (UV-filter)

 

Min antakelse er at UV-filtrene vil knuse i en rekke av disse fall/tryn-testene - selv en velplassert kvist kan vel knuse et skjørt et? Trenger vi et lite arsenal av UV-filtre? Noen som vil donere, enten ved oppmøte eller innsending?

 

Det ene objektivet er en telzoom, det andre er en normalzoom. Hvem kan påta seg å regne ut hvilke fallhøyder vi må bruke for de respektive objektivene for å kompensere for ulik masse?

 

Det hele må selvsagt dokumenteres behørig - det bør ikke være noe problem, siden vi blir mange fotografer tilstede... :)

</Mythbusters mode>

(jada - jeg liker å gjøre ting kompliserte...)

 

Edit: skulle gjerne ha testet "preservere coating ved å unngå gnukking på glasset", men den ser jeg ikke helt hvordan vi skal klare...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det ene objektivet er en telzoom, det andre er en normalzoom. Hvem kan påta seg å regne ut hvilke fallhøyder vi må bruke for de respektive objektivene for å kompensere for ulik masse?

Jeg har mottatt Fulmars 18-55 (med Hoya UV-filter), og dermed er vi klare for en (litt) kontrollert test. Imidlertid savner jeg litt hjelp fra NTNU-folket med ovenfor nevnte problemstilling... pretty please? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...