Gå til innhold

Filtre, typer, nytteverdi og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fokusringen k an enten stå i M eller AF, setter man den i AF skjer det ingenting når man vrir på den. Det eneste som skjer er derimot at ringen settes ut av spill, ingen AF var noengang på.

Slik å forstå. Da slipper du gaffateipen også :thumbup: Er det Sigma objektiv da, eller har andre produsenter denne løsningen også ?

 

edit: Det var Sigma, ja.

 

Det var tydelig forskjell i de siste bildene. Kommer ikke UV filtre på mine kameraer med det første, nei.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fikk ikke tatt noen utebilder,skal se om jeg ikke får det til i morgen. Alt for mye snøføyk ute nå.

Kamera a900, Tamron 28-75 f2,8 AF-XR-DI-LD-IF, @iso 200 28mm og f/4 med 1/4 sek og 1/3 sek. Fokus på manuel. Filter Hoya UV HMC super 67mm (0)

1.Første bildet viser uten filter

 

2.Bildet med filter

 

 

Kamera a900, Tamron 28-75 f2,8 AF-XR-DI-LD-IF, @iso 200 75mm og f/5,6 med 1/13 sek. Fokus på manuel . Filter Hoya UV HMC super 67mm (0)

3.Bildet uten filter

 

4.Bildet med filter

 

 

Ingen behandling foretatt.

Lenke til kommentar
Ingen behandling foretatt.

På det første bildeparet utviser bildet med UV-filter klart dårligere kontrast. På halogenspotene kan man se en refleksjon over den ene pæren på bildet med UV-filter, og igjen reduserer flare kontrasten i bildet.

 

For å oppnå samme reduksjon i bildekvalitet skal du skade frontelementet på objektivet ditt ganske stygt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ingen behandling foretatt.

På det første bildeparet utviser bildet med UV-filter klart dårligere kontrast. På halogenspotene kan man se en refleksjon over den ene pæren påbildet med UV-filter, og igjen reduserer flare kontrasten i bildet.

 

For å oppnå samme reduksjon i bildekvalitet skal du skade frontelementet på objektivet ditt ganske stygt.

Jepp, en ser det ganske godt i thumbnailen.

Lurer på åssen de skikkelig dårlige Uv filterene hadde oppført seg....

Lenke til kommentar
Ingen behandling foretatt.

På det første bildeparet utviser bildet med UV-filter klart dårligere kontrast. På halogenspotene kan man se en refleksjon over den ene pæren påbildet med UV-filter, og igjen reduserer flare kontrasten i bildet.

 

For å oppnå samme reduksjon i bildekvalitet skal du skade frontelementet på objektivet ditt ganske stygt.

Jepp, en ser det ganske godt i thumbnailen.

Lurer på åssen de skikkelig dårlige Uv filterene hadde oppført seg....

Kanskje som et svakt gråfilter :p

Nei, kommer nok ikke UV-filter forann min optikk i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg hater UV-filter heter Sunpak, som jeg kjøpte til 70-300'en min. Herregud så jævlig det var. Det tok litt tid før jeg skjønte tegninga, men så snart jeg så forskjellen med og uten gikk det rett i søpla. Dårlig UV-filter på et objektiv som i utgangspunktet har dårlige motlysegenskaper er en oppskrift på katastrofe.

 

(Og før noen kommer og sier at Sunpak er et erverdig gammelt navn, så vil jeg nevne at merket nå er eid av Haliburton...)

 

PS: Er vi nå ferdige med vrøvlet om at "jeg har aldri sett noen forskjell med og uten" fra UV-filter-entusiastene?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg hater UV-filter heter Sunpak, som jeg kjøpte til 70-300'en min. Herregud så jævlig det var. Det tok litt tid før jeg skjønte tegninga, men så snart jeg så forskjellen med og uten gikk det rett i søpla.

 

(Og før noen kommer og sier at Sunpak er et erverdig gammelt navn, så vil jeg nevne at merket nå er eid av Haliburton...)

Det er da ett respektert merke eller??? Haliburton... hva var det de lagde igjen?? snøbrett eller?? hehe

Lenke til kommentar

Digitalkamera og photoshop har gjort vanlige fargede filtre ganske overflødig. Men er det noen som eksperimenterer med filtre som har mer "eksotisk" frekvensrespons? Det burde være mulig å få til ting som vanskelig lar seg emulere ved å skru på miksen av r, g og b?

 

Et fargehjul med 256 smalbåndede soner hadde vært spennende!

 

Multispectral.gif

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...