Gå til innhold

Filtre, typer, nytteverdi og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Vil bare minne om at selv om at selv om frontglasset på et objektiv er sterkere enn stål og vi selvfølgelig er redd for riper i det, så har frontglasset et svakere komponent og det er belegget som er på glasset.

 

I enkelte tilfeller så har det vært objektiv serier hvor dette har vært så dårlig at det har begynt å "boble" og flasse.

 

Dette belegget kan også bli skadet av ting som treffer frontelementet, men også av for ivrig og hardhendt rengjøring.

Det er ofte vanskelig å se uten at man har veldig kraftig lys/refleks i frontelementet og kan da sees som en blåaktig refleks flekk/stripe på frontelementet.

Tenkte bare jeg skulle nevne det. :ph34r:

 

Siden dette er en tråd som filter interesserte følger så vil jeg poste en link til et filter som de som lager tråder og spørsmål om bruk av ND filtere burde være interessert i.

 

Et variabelt ND filter hvor du kan justere lysmengden ved å vri på det, som med et polafilter. Sparer en ND entusiast fra å dra med seg flere filtere, og er lettere i bruk siden du bare kan vri filtere til du får ønsket Lukker/Blender.

 

Singh-Ray Vari-ND.

 

Linken hentet fra denne artikkelen; Using a variable ND filter with the 5D Mark II’s video mode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...det var vel denne det:

Edit: skulle gjerne ha testet "preservere coating ved å unngå gnukking på glasset", men den ser jeg ikke helt hvordan vi skal klare...

Jeg tror aldri man slipper opp for "gode" grunner for å redusere den optiske ytelsen på objektivet for å "beskytte" det. Kan du vise til noen autorative kilder?

 

Forresten: Hvor ofte rengjør egentlig folk objektivene sine? For min del er det vel snakk om noen få ganger i året, og jeg er en rimelig aktiv fotograf..

Endret av Anew
Lenke til kommentar

De gangene jeg har hatt en blåaktig flekk på objektivene mine, så har det vist seg å være gjenstridig møkk. Dvs at jeg har fått det vekk med å bruke zalo eller linseveske...

 

Det kan jo selvsagt skje at linsene ikke har vært rengjort skikkelig før coatingen ble påført, og som da har ført til at coatingen har løsnet i ettertid. Men da er det en produksjonsfeil ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Vil bare minne om at selv om at selv om frontglasset på et objektiv er sterkere enn stål og vi selvfølgelig er redd for riper i det, så har frontglasset et svakere komponent og det er belegget som er på glasset.
Som mangeårig brillebruker har jeg enda til gode å slite coatingen på brilleglass slik at det på noen som helst måte er merkbart (hvis vi ikke teller med det paret med briller som jeg i nattens mulm og mørke glemte å rydde vekk fra soveposen før jeg la meg oppi den, og som deretter ble tråkket på av ca. 100 kg trønder), og moderne objektivcoating er i hvert fall ikke mindre robust enn coating på brilleglass.
Lenke til kommentar

Faren min klarte å lage en skikkelig ripe i UV-filteret da han skrapet det borti enden av en ståltråd. Han var veldig glad for at han hadde på UV-filter den gangen, men det hadde kanskje ikke blitt ripe i objektivglasset? Det var et Hoya Pro1 Digital eller HMC Super. Blir spennende å se sammenligningen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...