Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

metro 2033 er et spill som er veldig godt optimalisert for konsoll men elendig optimalisert for PC.

Jeg sier ikke at PC versjonen er godt optimailsert, men jeg er heller ikke overbevist om at de har gjordt en elendig jobb. I denne testen får 5870 1GB ~60FPS i 1280x1024 med max detaljer mot 40-50FPS i snitt på Xbox360 i 1280x720 (vsynced til 30FPS) og PC versjonen gjør vel og merke en hel del mer her. Med DX9 renderer og detaljnivået til normal i 1280x720 ligger jeg som regel på godt over 100FPS. Jeg tror nok også en del av frame dropene på de høyere kvalitet instillingene kommer av texture overflow med "bare" 1GB vram. 2GB versjonen av 5870 har vist en ganske grei ytelse boost allerede i 1680x1050. Texture detaljene er virkelig bra i PC versjonen.

 

PCGH: Besides DX11 and GPU-Physic are there any other visual as well as technical differences between the version developed for PC and the consoles? Which technical features can't be realized with the console version?

 

Oles Shishkovstov: When you have more performance on the table, you can either do nothing as you say (and as most direct console ports do) or you add the features. Because our platforms got equal attention, we took the second route. Naturally most of the features are graphics related but not all. The internal PhysX tick-rate was doubled on PC resulting in more precise collision detection and joint behavior. We "render” almost twice the number of sounds (all with wave-tracing) compared to consoles. That's just a few examples, so that you can see that not only graphics gets a boost. While on the graphics side (that's not a complete list):

 

• most of the textures are 2048^2 (consoles use 1024^2)

• the shadow-map resolution is up to 9.43 Mpix

• the shadow filtering is much, much better

• the parallax mapping is enabled on all surfaces, some with occlusion-mapping

• we've utilized a lot of "true” volumetric stuff, which is very important in dusty environments

• from DX10 upwards we use correct "local motion blur” (sometimes called "object blur”)

• the light-material response is nearly "physically-correct” on higher quality presets

• the ambient occlusion is greatly improved (especially on higher quality presets)

• sub-surface scattering makes a lot of difference on human faces, hands, etc.

• the geometric detail is somewhat better - because of different LOD selection (not even counting DX11 tessellation)

- http://www.pcgameshardware.com/aid,706182/Exclusive-tech-interview-on-Metro-2033/News/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja eg må kjøre 1920*1080 på min tv og deg gikk overraskende bra med Metro! Men måtte skru ned aam2 litt. Spilte og Aliens Vs Predaptor bare får å teste, får eg likte i grunnen ikke det spillet når eg spillte det med mitt 8800gts. Men med HD 5870 var det en helt annen opplevelse, og eg syns faktisk det va litt gøy.

 

Husker når eg kjøpte 8800gts da var det en av dei beste skjermkorta som var! Ga 3000,- får det! Nå er det jo pisse dårlig i forhold til HD 5870. Utrolig hvordan utviklingen går frem! Håper den aldri stopper opp :)

 

Men det er vell ikke lenge til eg må oppgradere hovedkortet og cpuen som dere ser i signatur så er det ikke verdens beste. Men spilla sviver bra forsatt så hvorfor oppgrader nå? Viss eg venter et halvt år så har det sikkert komt noe mye bedre.

 

Men eg må nok bytte ut rammen og har ddr2 nå og det er vell ddr3 som gjelder nå. Hvor stor ytelse forskjell er det på den rammen da?

Lenke til kommentar

Tenkte å hvive inn Vantage bildene før og etter eg skiftet 8800gts med HD 5870

 

Vantage på Performance før eg satte inn 5870 altså 8800gts

post-28264-1274707643,1741_thumb.jpg

Her er etter eg satte i HD 5870 merkelig nok så mista eg masse poeng på CPUen eg fårstår det ikke men sånn er det nå hvertfall

post-28264-1274707769,8956_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Må bytte hovedkort også da. MSI P965 Neo har ikke crossfire støtte...

 

Men tilbake til spørsmålet. 2x 5870 gir litt varierende økning av ytelse. Mye kommer an på drivere og programmet som kjøres. Men jeg tar vel ikke heeeelt feil hvis jeg antar en sånn ca 70% ytelses økning over fjøla..

 

Skyt meg hvis jeg tar feil.. :p

Jeg vil vel si at opptil 70% økning ikke er så aller verst gjettet når det finnes en god CF profil for spillet (som nå vil komme oftere). Det kan nok også ligge over 70% ytelsesøkning på noen spill. CF har aldri vært så bra som det er nå.

 

Derimot har jeg ikke sett noen nye CF profiler siden april? Blir det som jeg fryktet ingen forbedring på oppdatering av CF profiler?

 

En annen ting dog er at ingeniør teamet har måttet kutte viktige CF relaterte funksjoner i HD5870 og vil også gjøre det i updaten som kommer ut mot høsten. Derimot på neste generasjon mener jeg å huske at også disse tingene skal komme på plass. De var nødt til å gjøre en del harde kompromisser med HD5x. I etterpåklokskapens navn kan man jo si at de hadde ennå 6-9 mnd på seg før nødvendig release (pga. nvidia) og kunne fått med dette i den nåværende designen.

 

 

 

MistaPi:

Det er mulig jeg kun gjenngir andre i forumet som er mer kompentente på spillets utviklingshistorikk enn meg, så det var fra den slags husk. Min egen erfaring er at jeg ikke så noe spesielt flott grafikk ift. kraften det krevde.

 

Jeg tror nok også en del av frame dropene på de høyere kvalitet instillingene kommer av texture overflow med "bare" 1GB vram.
Dette er jeg også overbevist om og jeg har lenge håpet at 2GB ble den nye standarden og at 1GB ble billigversjonen på kort som dette, og kom senere. Vi vil nok bare se mer av lignende. Hadde ikke Metro2033 en "minnebruk indikasjon" Kan ikke huske å se den gå over 1GB, men mulig jeg husker feil der.

 

I denne testen får 5870 1GB ~60FPS i 1280x1024 med max detaljer mot 40-50FPS i snitt på Xbox 360 i 1280x720 (vsynced til 30FPS) og PC versjonen gjør vel og merke en hel del mer her. Med DX9 renderer og detaljnivået til normal i 1280x720 ligger jeg som regel på godt over 100FPS
Xbox 360 kjører vel ikke kun DX9 funksjonalitet men også en del nyere funksjonalitet selv om den har DX9 hardware. Ellers kjører jeg så og si aldri under 1920x1080 om jeg ikke absolutt må, etter kjøpet av 2xHD5870.

 

 

XP:

Men det er vell ikke lenge til eg må oppgradere hovedkortet og cpuen som dere ser i signatur så er det ikke verdens beste. Men spilla sviver bra forsatt så hvorfor oppgrader nå? Viss eg venter et halvt år så har det sikkert komt noe mye bedre.

 

Men eg må nok bytte ut rammen og har ddr2 nå og det er vell ddr3 som gjelder nå. Hvor stor ytelse forskjell er det på den rammen da?

Ramytelsen er det siste du behøver å tenke på. Det som er mer viktig er CPU og generell ytelse og der har det skjedd mye siden din CPU. Jeg ville sterkt vurdert å oppgradere til LGA1156 med en god Ci5 CPU.

 

Akkurat nå kjører du et oppsett hvor spillytelse begrenses av CPU, og selv om det alltid vil være en flaskehals i et system (den flyttes bare rundt) har du her en noe større ubalanse i oppsettet.

 

Det kommer alltid noe nytt og bedre men skulle jeg oppgradert ville jeg ikke ventet til noe nytt og uprøvd kommer om 6mnd (kommer vel bare krympinger og kanskje noen nye chipsett), men heller gått for den nå modne LGA1156 plattformen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja så LGA1156 plattformen er mye bedre en 775 platformen? Hvor stor ytelse forskjell vill eg få med å bytte? Er det prossesoren som er flaskehalsen nå? Dei spilla eg har nå går kjempe bra på 1920*1080 og alt på high pluss aa 16 osv.

 

Men hva med 586108

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan den har jo en aen socket! en i5

Er det ikke bedre å invistere i den siden den er nyere?

 

Syns det er rart det er så mangen socketer nå får tiden, at i5 og i7 har forskjellig socket fårstår eg ikke helt.

 

Denne var det eg så på i7 Quad Processor i7-930

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Du har den eldste 775 C2D CPUen, den begynner å bli noen år nå. All ytelsesøkning vil være marginal ettersom hvilke bruksområder man har men for å få et mer balansert system ville jeg gått for en LGA1156 nå i sommer. Er du ute etter bedre spillytelse vil LGA1156 hjelpe deg med dette. Hvis du ikke spiller mye er det liten vits å oppgradere, men da er også HD5870 et lite fornuftig kjøp.

 

Ellers bør du gå for 6-8GB minne og 64-bit OS når du først oppgraderer nå, eks. Windows 7 Home Premium 64-bit. Kjøper du OEM kommer du ned i 800,- for OSet.

 

AMD AM3 er også et alternativ, men akkurat nå foretrekker jeg Intel pga. en del bedre chipset etc.

 

Ci7 930 er en LGA1366 CPU og det er en plattform du neppe har behov for. De fleste som kjøpte LGA1366 kjøpte nytt før LGA1156 var ute. Inkludert meg selv.

 

Hvis du absolutt vil ha en 4C/8T/HT CPU (som Ci7 930 er) så finnes det også en Ci7 8xx serie for LGA1156 som har dette. Men det trenger du heller neppe. Gå for en god 7xx modell el.

 

Men jeg ville rådet deg til å lage en tråd i forumkategorien "hjelp jeg skal ha ny PC" el., så kan du heller linke oss dit og gi deg mer konkrete råd.

 

Ble litt forvirret når eg ser på komplett sine sider, har Intel altså 3 forskjellige socketer? Hva bør eg satse på? Feriepengen kommer jo snart! Hvilken er mest fremtisrettet og best

Du har allerede fått svar på hva du bør satse på for spilling. LGA1156.

 

Dei spilla eg har nå går kjempe bra på 1920*1080 og alt på high pluss aa 16 osv.

Hvilke spill er dette? Selv mitt system synes jeg ikke gir ytelsen jeg ønsker med alt på maks i den oppløsningen.

W3520@4GHZ, X25M80GBG1 (Os), 2*X25M160GBG2@R0-ICH10R (Spill), 2*HD5870, 12GB, Win7 Pro 64-bit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skrev det for en god stund siden i posten.

Ellers bør du gå for 6-8GB minne og 64-bit OS når du først oppgraderer nå, eks. Windows 7 Home Premium 64-bit. Kjøper du OEM kommer du ned i 800,- for OSet.

 

AMD AM3 er også et alternativ, men akkurat nå foretrekker jeg Intel pga. en del bedre chipset etc.

 

Ci7 930 er en LGA1366 CPU og det er en plattform du neppe har behov for. De fleste som kjøpte LGA1366 kjøpte nytt før LGA1156 var ute. Inkludert meg selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Derimot har jeg ikke sett noen nye CF profiler siden april? Blir det som jeg fryktet ingen forbedring på oppdatering av CF profiler?

Har det kommet ut noen spill siden april som trenger CF profil, eller er det noen CF profiler du savner? Uansett kom både mars og april oppdateringene mellom driver lanseringene.

 

En annen ting dog er at ingeniør teamet har måttet kutte viktige CF relaterte funksjoner i HD5870 og vil også gjøre det i updaten som kommer ut mot høsten. Derimot på neste generasjon mener jeg å huske at også disse tingene skal komme på plass. De var nødt til å gjøre en del harde kompromisser med HD5x. I etterpåklokskapens navn kan man jo si at de hadde ennå 6-9 mnd på seg før nødvendig release (pga. nvidia) og kunne fått med dette i den nåværende designen.

Endringene i Cypress designet gjore visnok at 58x0 ble 30-45 dager forsinket iforhold til tidsplanen på det opprindelige designet. Nedkuttinga var hovedsaklig pga produksjonskostnader og mulighet til å levere ny teknologi i $200-$300 segmentet med en gang.

 

MistaPi:

Det er mulig jeg kun gjenngir andre i forumet som er mer kompentente på spillets utviklingshistorikk enn meg, så det var fra den slags husk. Min egen erfaring er at jeg ikke så noe spesielt flott grafikk ift. kraften det krevde.

Det betyr ikke nødvendigvis at spillet tar unødige steg eller beregninger for å oppnå hva det gjør. Om spill utviklerene har brukt effekter/funksjoner eller brukt det på en måte som gjør at det er lite vinning (mot det folk legger merke til) og hvor mye ytelse det tar mener jeg blir en annen sak. Selv mener jeg at spillet, ihvertfall til tider, er meget pent. Men jeg er også missfornøyd med ytelsen.

 

Xbox 360 kjører vel ikke kun DX9 funksjonalitet men også en del nyere funksjonalitet selv om den har DX9 hardware. Ellers kjører jeg så og si aldri under 1920x1080 om jeg ikke absolutt må, etter kjøpet av 2xHD5870.

Xenos har en skreddersydd funksjonsett, men er nærmere DX9 enn DX10 og fra det jeg har sett fra Xbox360 versjonen av spillet ligger det også nærmest DX9 renderer og normal quality på PC'en.

Jeg kjører også som oftes 1920x1200, men tanken var å få det mer sammenlignbart med Xbox360 versjonen.

Lenke til kommentar
Endringene i Cypress designet gjore visnok at 58x0 ble 30-45 dager forsinket iforhold til tidsplanen på det opprindelige designet. Nedkuttinga var hovedsaklig pga produksjonskostnader og mulighet til å levere ny teknologi i $200-$300 segmentet med en gang.
Jepp jeg kjenner bakgrunnen for det og husker å ha lest intervjuene med ingeniørene som måtte ta kompromissene selv om det ikke var ønskelig. Intervjuet ble foretatt under en felles lunsj on-site.

 

Har det kommet ut noen spill siden april som trenger CF profil, eller er det noen CF profiler du savner? Uansett kom både mars og april oppdateringene mellom driver lanseringene.
Det er mange både gamle og nye spill som mangler en god CF profil eller en CF profil i det hele tatt. Eks. skulle jeg gjerne hatt det i Settlers 7 som faktisk drar en del guff i 2560x1440 med alt på max via CCC.

 

Ellers kan jeg ikke tenke meg at alle spillene jeg har i hylla som er gitt ut siste året har en god CF profil.

 

Det jeg stusser på er at det ikke kommer hurtigere CF profil oppdateringer, det var jo noe av poenget med å dra det ut av driverne. Skal det kun komme en gang i måneden kunne det liksågodt blitt i driverne for min del. Men det er klart det er ok å kunne kjøre 10.3a driver med 10.5 application profiles.

 

Ellers begynner mai oppdateringen for både driver og profil å la vente på seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kanskje et domt spørsmål men her kommer det. Hvordan får du 2560x1440 ?? Når eg går på properties i win7 så er 1920*1080 det meste som går an å stille til.

 

Er det skjermen som setter begrensningen? Eg har en 47" lcd full hd

ja

Okay :) Mens vi er i gang eg ser ikke helt vitsen med Eyefinity altså 3-4 skjermer på likt? Va skal det evt brukes til? Bedre å ha en stor en 4 små?

Lenke til kommentar

Kanskje et domt spørsmål men her kommer det. Hvordan får du 2560x1440 ?? Når eg går på properties i win7 så er 1920*1080 det meste som går an å stille til.

 

Er det skjermen som setter begrensningen? Eg har en 47" lcd full hd

ja

Okay :) Mens vi er i gang eg ser ikke helt vitsen med Eyefinity altså 3-4 skjermer på likt? Va skal det evt brukes til? Bedre å ha en stor en 4 små?

høyere total oppløsning = 3x 1920*1080 er mere pixler en 1x1920*1080

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...