Gå til innhold

Hjelp! Partisjonen forsvant! Med screenshot


Rusher

Anbefalte innlegg

Jeg har innstallert Vista på nytt. men når jeg fikk bootet Windows så ser jeg at det mangler en partisjon på nesten 500gb i Windows.

 

Jeg fyrer opp Partition Magic, og får opp dette bildet. Jeg har ikke formatert feil partisjon eller noe slikt. er det noen lure tips der ute for å få ting tilbake igjen?

post-9983-1230682811_thumb.jpg

 

Som dere ser er Disk 1 borte, selv om jeg har endel av den tilgjengelig på min datamaskin iom at OS er installert på den.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ser en feil. I MBR er partisjonstørrelsen 905102082, mens i bootsektor er den 905089023. Dvs en forskjell på 13059 sektorer.

Det er mulig TestDisk kan rette problemet.

Men det er kanskje best å høre hva wiberos har å si først.

 

Ellers kan du forsøke å la GetDataBack scanne partisjonen og se om den finner filene dine. I såfall har du en mulighet til å få de ut på den måten hvis partisjons oppretting ikke går.

Lenke til kommentar

Hei hårek, Rusher

 

Det er riktig det med antall sectors, som du sier.

Men det som er litt problematisk er at partition nr 1 går langt inn i partition nr 2.

 

Av det vi ser i partitions tabellen, så burde relative sectors for partition nr 2 være:

 

2048 + 71696047 = af 06 46 04 = 71698095 sectors

 

og ikke

 

2048 + 71696047 = 00 c8 45 04 = 71682048 sectors

 

Så, hvem har gått over til naboen her

 

Vista partition, eller?

 

Test disk burde hjelpe med det, kan ikke være vanskelig det.

 

Hvis ikke det:

vil jeg allikevel si, at det hadde vært en grei tiltak å redusere (shrink) partition nr 1 med noe MB. Det er allerede en overskridelse på 14-15MB, slik at data område til part nr 2 holdes borte.

 

Noe annet er å kontrollere backup for part nr 2.

Etter verdiene i bootsector burde ligge på sector 976771071 (kontrollere gjerne 2-3 sectors før og etter.)

Hvis man finner den sector, og er lik med bootsector for part. 2, samt kontrollere da sector 71682047 som er den sector før bootsector for partition nr 2 dvs 71682048, vil man kunne antyde hva det må justeres og til og manuelt.

Eventuelt installere Vista igjen.

 

Hvis man skal bruke dskprobe for å justere manuelt, så vil det være riktig å gjøre det fra recovery consol.

Og det fordi man kan i praksis fjerne info for partition nr 1 , Vistas, justere manuelt for partition 2, man må ha selvfølgelig et system for det, for så å forsøke utførsk, via recovery consol.

Klarer man å lese, se den partition der, så er det bare å justere verdiene for partition 1.

 

Ta alltid kopi av sectorene før man forandrer dem.

Lenke til kommentar

Siden du viser bilde av Partition Magic, har du brukt det programmet til å forandre partisjonstørrelse?

Det ser ut til at det er Vista som er brukt først (begynner på 2048). Kan dette være en "Disappearing Partitions" sak? http://www.multibooters.co.uk/partitions.html

 

Hvis jeg har forstått det rett, er lengden på første partisjon feil. Den skal slutte på 71692047, men slutter nå på 71696047.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Vi vet faktisk ikke hva er hva nå.

 

Som du ser er Vista som har partitionert partnr 1 på disk 0.

Men var den disken initialisert under XP først? Jeg tror det.

Se på disk 1.

Disken var under XP, 8mb som normalt XP holder som fri område blir behandlet ikke på sammme under Vista.

Extended partitioner kan gå bananas, osv.

 

Installerte han bare Vista igjen uten endringer? justerte han noe i ettertid? justerte han noe før han installerte for andre gang?

 

Ser jeg i tillegg partition magig, så ja, jeg får vondt i magen.

 

Problemet er ikke nødvendgvis stor, men problem scenario er mange nok, for å kreve litt mer undersøkelse enn ellers.

 

Så test disk burde virkelig brukes, i extra scanning mode, for å kartlegge alle løsninger som blir funnet, partitions messig.

 

Disk nr 2, har ikke mye plass for å eventuelt installere Vista for å undersøke\forandre noe på disk 1.

Den burde egentlig koples fra. Den er ikke lenge før den vil få ..bemerkninger den og.

 

Så en del er avhenging av Rusher nå, og hva han er villig\kan bidra med.

 

Feks:

-slette partition nr 2 fra disk behandlingen......ingenting annet

-starte med Vista DVD plate, slett den C:, lage en ny på 20GB og installere Vista.

-Bruke deretter Test disk for å recover den partition nr 2.

-expandere deretter den C:, siden det blir sikkert mellomrom mellom partitioner.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så vil det være mye jobb her :)

 

Jeg har tenkt og få lånt meg en harddisk til. Slik at jeg kan får GetDataBack til å gjennopprette filene. samt mellomlagre de på den andre harddisken mens jeg retter opp i partisjonene på denne disken. Vil det være en grei løsning?

 

Jeg er dessverre ikke så godt "dreven" innen dette feltet, så tror det er litt vanskelig for meg å få til uten videre.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Å sikre data, enten med kloning av disken eller med recovery er egentlig rule nr 1, før man kaster seg i hva som helst vedrørende slike ting. Kloning er det som er riktig, men ikke nødvendig for din del. Recovery er OK, men ....

 

Så det er greit.

 

At det er mye arbeid å få det til, er ikke helt riktig, men respekterer at du ser slik på det.

Lenke til kommentar

Du kan redusere med 1GB = 1000MB. (veldig god margin)

 

Med å reduesere den vil du ikke ha overlapping.

 

Du må restarte maskinen slik at det blir fullverdig endring

 

Deretter skal du i diskbehandlingen, og høyreklikk på den partition som er ikke frisk. Kan du velge å slette den?

Hvis ja, velg det. Det er helt ufarlig, og vil ikke påvirke data som er inn i der. Garantert.

DU skal bare slette den. IKKE formatere eller noe sånt.

Så starter du Testdisk, og velg analysere, eller etter pdf som hårek har nevnt.

 

Ikke forandre på noe.

Bare ta bilde fra den, når den er ferdig.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Dette er det rareste! Jeg gjorde som du sa, og åpnet diskbehandlingen og reduserte med 1gb. Deretter restartet jeg maskinen, og når jeg da åpner diskbehandlingen for å slette partisjonen. Så er den dukket opp og alt er som før igjen! Bortsett fra at ene partisjonen er 1gb mindre da.

 

post-9983-1230846840_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...