Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nok et spørsmål. Denne gangen angående finansiering. Flere har skrevet at dette prosjektet kommer til å koste litt, hvor mye er enda uvisst. Er det noen plan for hvordan denne siden skal skaffe seg penger, blir det kun reklame, eventuelt støtte fra Edda Media, eller blir det med noen donasjoner? Jeg er villig til å donere litt for å få en skikkelig kultur/film side på norsk.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet ved at en nyhetsside vi lager kjører det som er vanlig ellers når det kommer til opphavsrettigheter. :)

Ikke jeg heller.

 

Jeg har nok et spørsmål. Denne gangen angående finansiering. Flere har skrevet at dette prosjektet kommer til å koste litt, hvor mye er enda uvisst. Er det noen plan for hvordan denne siden skal skaffe seg penger, blir det kun reklame, eventuelt støtte fra Edda Media, eller blir det med noen donasjoner? Jeg er villig til å donere litt for å få en skikkelig kultur/film side på norsk.

Jeg ser for meg et felles innskudd fra de interesserte i starten, så reklamedrift og donasjon side om side.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil unngå er at vi lager en side, bidrar med mye arbeid og gode artikler, for så å se dem på trykk i VG eller Dagbladet hvor eneste betaling er en notis om at vi skrev den.

 

Jeg liker å bidra til wikipedia og wiki, bevares. Men dette er jo litt annet. Men joa, jeg er helt klart for mest mulig åpenhet, det proprietære er en sinke i forhold til det åpne når det gjelder utvikling og fremgang.

Lenke til kommentar

Det vil nå mer ende opp som at de på Dagbladet sparkes til fordel for vårt gratisarbeid. Det er ikke kapitalisme jeg er opptatt av i så måte. Jeg vil sikkert fint kunne bidra til denne siden med gratisartikler om så var. Men det er mitt bidrag til den siden, ikke andres sider.

 

Akkurat som du og jeg skriver for dette forumet her, om andre vil lese våre helt mesterlige og unike innlegg så får de værsågod stikke innom :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har ingen innsikt i justis, men så lenge man skriver noe gratis, syns jeg i alle fall at man bør kunne ta det med seg til egen bruk senere. Hvis man mottar lønn, derimot... Vi får skaffe hjelp fra juss-forumet :p

 

Innhold: CHECK

Programmering: ?

Juss: Hjelp søkes

Økonomi: Hjelp søkes?

Lenke til kommentar

Overtrettheten og brisen gjorde at jeg fikk ånden over meg, så jeg tok å satte av en liten halvtime til å starte med en plan. Det jeg ikke hadde regnet med var at dette innlegget skulle ta ca. like lang tid å skrive.

 

Hadde strengt tatt ikke tenkt å legge det ut før det var ferdig på søndagen, men siden input fra andre uansett var nødvendig før jeg kunne starte arbeidet med de neste stegene kan jeg like godt starte nå.

 

For at planen min skal fungere har jeg egenhåndig tatt noen få besluttning. Den største av disse er at prosjektet ikke vil innebære ett omfattende samarbeid med en professjonell medieaktør. Det jeg foreslår er at vi oppretter en forening/lag (ikke så mye arbeid som en skal tro). Dette vil dermot resultere i at vi meste sannsynlig må stå for produksjonen av publiseringplatformen selv. Begrunnelsen for dette er at jeg synes ideelt arbeid styrt, selv delvis, av profittmaksimerende aktører ikke forenelige. (Vi ville i alle fall mistet Dorian om tilfellet var så). Opprettelsen av et lag/forening vil også løse problemet med evt. donasjoner, eller medlemskontigenter som det da vil kalles.

 

Visjonene og målsettningen var bare den første B.S. jeg kunne komme på, så vær så snill å formulere de bedre.

 

Clicky

 

(Jeg liker planlegging, tilrettelegging og styring av et prosjekt vesentlig bedre enn å faktisk jobbe med prosjektet (om du ikke da regner overnevnte som faktisk å jobbe med prosjektet; noe faktisk svært få gjør), så ikke regn med at engasjementet mitt vil holde seg på topp nivå så veldig lenge)

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
cun/alle andre: Vil artikler og guider skrevet til denne siden være våre til å beholde etterpå? Si at jeg bidrar med noen guider og etterhvert bestemmer meg for å starte en egen sider hvor jeg kun har guider - vil jeg kunne ta dem med meg?

 

Følger man foreningsmodellen jeg foreslo, samt creative commons skal ikke dette være noe problem. For tidlig å si hva som er hensiktsmessig på dette tidspunkt.

 

Juss: Hjelp søkes

Økonomi: Hjelp søkes?

 

Tror ikke dette skal være det største problemet. Jeg har noen kunnskaper om temaene, og av hva jeg har sett er de på juss- og økonomi-trådene svært behjelpelige.

Lenke til kommentar

Han kommer med et konkret forslag til en start på prosjektet, selv om han ikke nødvendigvis vil være med som bidragsyter når siden eventuelt er igang. Jeg syns det er greit at noen kommer med forslag, i alle fall, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i forslaget selv ;)

Lenke til kommentar
Så du ønsker at vi skal følge din plan, selv om du i bunn og grunn sier du ikke kommer til å følge den til endes selv?

 

Det sa jeg ikke. Jeg sa at jeg trolig ikke vil legge like mye arbeid inn i det videre arbeidet som jeg har lagt i det arbeidet jeg har gjort til nå (eller retter sagt hva jeg hadde planlagt å gjøre til søndag). Mao. jeg vil ikke komme til å fordype meg i et tema som er nytt for meg, ala WordPress, men det betyr ikke at jeg ikke kan sette meg i bedre inn

i t.eks. markedsføring, foretaksjuss, o.l..

 

 

Han kommer med et konkret forslag til en start på prosjektet, selv om han ikke nødvendigvis vil være med som bidragsyter når siden eventuelt er igang. Jeg syns det er greit at noen kommer med forslag, i alle fall, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i forslaget selv ;)

 

Nå var vel dette bare et forsøk på å identifisere hvilke områder som trenger å utforskes. Og hensikten med å legge det ut var som sagt å få tilbakemelding, så om du ønsker å peke på noe spesifikt er det høyst velkommen.

 

Hvis det er mitt valg av forening/lag så kommer dette av at det har kollektiv eierskap av medlemmene. Det krever nesten inget innskudd, og at det krever svært lite regnskapsarbeid. AS som du foreslo vil kreve minst 100 000 kr i egenkapital, samt at noen da måtte stå som eiere. NUF kan være et alternativ; man vil da slippe kravet til egenkapital, men man vil fremdeles ha revisorplikt. Andre selskapsformer som ANS, DA, KS, SA og stiftelse vil alle medføre at betydlige summer må betales til jurister.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Yay, diskusjon om lisens.

 

Dersom flere rettigheter vil bevares, noe jeg godt kan forstå, er det greit å vite at det er 11 CC-lisenser av forskjellig åpenhet som kan velges mellom.

 

En ganske streng er:

Attribution + Noncommercial + NoDerivs (by-nc-nd)

 

Det betyr "kopier må gi kreditt til orginalforfatter", "verket kan ikke brukes på komersielle sider" og at "verket må kun kopieres verbatimt, altså hele artikkelen ord for ord".

 

Det hindrer at Dagbladet stjeler en review, at noen stjeler den og setter sitt navn under, at noen publiserer en endret tekst under forfatters navn, at noen stjeler alle artiklene til sin egen side og tjener av sidevisningene, og sørger for at orginalforfatter/site får kreditt og at en review kan leve videre av orginalsiden uten at hverken forfatter eller site kan stoppe det.

Lenke til kommentar

Aktuelle problemstillinger

 

Savner kritikk/tilbakemeldinger på overnevnte dokument. Jeg tenkte at jeg i morgen skulle begynne på det videre arbeidet. Om noen mener de har noe å de kunne tilby av kompetanse/arbeid på dette stadet, er det ansett som høyst velkomment (jeg liker ikke jobbe alene). En forsensur av cur, Dotten, og/eller andre autoritetsfigurer på forumet hadde trolig heller ikke vært å forakte før planens evt. publikasjon.

 

Min plan for arbeidet er slik:

  • Dele arbeidsoppgavene opp i grupper på 2-4
  • Identifierse og minimere behov for samkoordinere av arbeidsgrupper
  • Identifisere rekkefølgen ting må gjøres i (gant-diagram)

Jeg vil også si at selv om min ledelsestaktikk/-strategi er ganske overstyrende/autoritær i begynnelsen av et prosjekt (da det ofte er et sterkt behov for akkurat dette; dog svært skjeldent ønsket), liker jeg at de som skal gjøre selve arbeidet med prosjektet får så mye selvstyre som de ønsker. Noe som vil si at jeg planlegger direkte kontakt mellom arbeidsgrupper der det skulle være behov, fremfor å ha en som styrer de fra toppen av.

 

Jeg vil også unskylde. Det er lite tvil om at jeg på dette tidspunkt, samt flere tidligere, har virket både overstyrende, overlegen og hva verre er. Dette er ikke et direkte forsøk på å ta styringen over prosjektet, noe jeg ikke er sikker på at jeg ønsker selv om jeg skulle blitt tilbydt det, men heller et forsøk på å holde motivasjonen til folk oppe slik at prosjektet ikke dør for det engang har startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...