Gå til innhold

Samfunnsproblem... Snusgutta på prix.


Bata

Anbefalte innlegg

Det kan hende det er fordi jeg holder til i bartebyen...

Men disse 14 - 16 (17) år gamle guttene som holder til utenfor nærbutikken er faen meg irriterende, går der diskret bort til deg i det du skal inn i butikken (i samme stil som en mappeselger) og i det du skal til å plante foten innenforbutikken hører du en sprukken "stemmeskiftebefengt" stemme si til deg: "Duh, døh.. Kan du ikke kjøpe litt snus til meg? Du skal få penger".

Disse boblejakkebærende ungdommene (ja denne flotte moten har nådd Trondheim og slått til med dødelig kraft) er ganske plagsomme, ja faktisk så jævlig plagsomme at jeg har mest lyst til å ta med en forsvarsspray for så å gi en dose rett i øynene på disse pestbyltene.

 

 

-Har ikke butikken eller staten et eller annet ansvar her, jeg må jo handle, men det er ikke en spesielt koselig opplevelse hvis en liten pjokk med dunbart maser seg ihjel og etter avslag enten roper "gangster!" etter meg eller bare ser på meg med valpeøyne...

 

Jeg vil handle i fred for guds skyld.

Det er ikke snusinga jeg angriper, men underage som maser/terroriserer stakkarslige kunder og hvis avslag roper ting etter dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan hende det er fordi jeg holder til i bartebyen...

Men disse 14 - 16 (17) år gamle guttene som holder til utenfor nærbutikken er faen meg irriterende, går der diskret bort til deg i det du skal inn i butikken (i samme stil som en mappeselger) og i det du skal til å plante foten innenforbutikken hører du en sprukken "stemmeskiftebefengt" stemme si til deg: "Duh, døh.. Kan du ikke kjøpe litt snus til meg? Du skal få penger".

Disse boblejakkebærende ungdommene (ja denne flotte moten har nådd Trondheim og slått til med dødelig kraft) er ganske plagsomme, ja faktisk så jævlig plagsomme at jeg har mest lyst til å ta med en forsvarsspray for så å gi en dose rett i øynene på disse pestbyltene.

 

 

-Har ikke butikken eller staten et eller annet ansvar her, jeg må jo handle, men det er ikke en spesielt koselig opplevelse hvis en liten pjokk med dunbart maser seg ihjel og etter avslag enten roper "gangster!" etter meg eller bare ser på meg med valpeøyne...

 

Jeg vil handle i fred for guds skyld.

Det er ikke snusinga jeg angriper, men underage som maser/terroriserer stakkarslige kunder og hvis avslag roper ting etter dem.

 

Er dette et problem for deg ? Skader de deg ? neppe. De tar kansje 5 sekunder av ditt liv, de 5 sekundene det tar å få spurt deg og du løper vel bare av gårde. Men om du syntes det er et problem så er det samfunnet du må ta denne gangen, ikke de som snuser. Det er komplett idiotisk å ha 18 års aldersgrense på tobakk, hadde vi ikke hatt det så hadde det ikke vært et problem.

 

Det er det som er problemet, 18 års grensen. Selv jobber jeg i en kiosk som selger tobakksvarer som røyk og snus og du aner ikke hvor mange mindreårige som prøver å kjøpe. Jeg selger ikke til de fordi jeg ikke vil risikere min egen jobb men jeg har lyst og har sympati med de. Det er sikkert akkurat like mange som bruker snus/røyk her blant unge som det er om det hadde vært lett tilgjengelig for unge. Faktisk så tror jeg at flere røyker/snuser når de er ung fordi det er "ulovlig" og dermed spennende for noen fjortisser.

 

Kan også legge til at dersom random folk spør meg om å kjøpe for dem så gjør jeg det gladlig når jeg har tid. De fleste som spør om sånt er som regel veldig høflig når de spør fremmede om sånt, enten har jeg tid ellers har jeg ikke, ser virkelig ikke på det som et problem.

 

Har aldri opllevd at noen roper ting etter meg, men da ville jo livet mitt virkelig være ødelagt, en fremmed 14-16 åring som kalte meg en "dumming", det er en hard verden der ute.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Problemet Ceburger, er at de er en plage for meg, hvis et medlem av samfunnet er en belastning for noen andre bør man gjøre noe med det, men her tar ingen ansvar. Disse 16 år gamle nikotinjunkiene går fritt rundt og ødelegger for butikkens rykte og dens kunder.

 

Hvis det er så kult å være nikotinslave får de ta konsekvensen av at de var dumme nok til å bli avhengige i en alder hvor de ikke får kjøpt varene. De er jo på nivå med heroinistene på plata, forskjellen er at de i Oslo har et faktisk problem.

 

Bøtelegg drittungene.

 

Edit: Jeg skriver så lange setninger at det ikke er gøy engang.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

Her syntes jeg du overdramatiserer. Slike ungdommer du beskriver vil alltids stå utenfor butikken og spørre om røyk, snus og øl. Det er bare og si pent og høflig nei og gå forbi.

 

Jeg forstår det kan være utrivelig, men siden de ikke begår noen lovbrudd, har de lov til å oppholde seg hvor de vil. Er værre med de som driver med herværk og tagging.

Lenke til kommentar

Dessuten er det da heller ikke ett problem for samfunnet at butikken får et dårlig rykte. Ta det opp med noen som bryr seg og det er i dette tilfellet butikken.

 

Dessuten er det rimelig korttenkt å bøtelegge noen for å ikke bryte loven. Det er ikke forbudt å spørre noen om å gjøre en tjeneste. Det er derimot forbudt å selge tobakk til barn.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Problemet Ceburger, er at de er en plage for meg, hvis et medlem av samfunnet er en belastning for noen andre bør man gjøre noe med det, men her tar ingen ansvar. Disse 16 år gamle nikotinjunkiene går fritt rundt og ødelegger for butikkens rykte og dens kunder.

 

Hvis det er så kult å være nikotinslave får de ta konsekvensen av at de var dumme nok til å bli avhengige i en alder hvor de ikke får kjøpt varene. De er jo på nivå med heroinistene på plata, forskjellen er at de i Oslo har et faktisk problem.

 

Bøtelegg drittungene.

 

Edit: Jeg skriver så lange setninger at det ikke er gøy engang.

 

Da er du desverre en av de få som har et problem med det. Derfor det ikke blir gjort noe med det siden folk egentlig ikke ser på det som et samfunnsproblem.

 

Å samenlikne heroin avhengighet med nikotin avhengighet syntes jeg er latterlig fordi:

 

1. Heroin er ulovlig, noe nikotin ikke er.

 

2. Det er mange flere som tar heroin som er komplett ubrukelig i samfunnet i motsetning til nikotin, der nikotin alene ikke fører til at noen ikke er i stand til å være et oppegående menneske. Er enig i at heroin er et reelt problem, men nikotin blant unge. Nei ser bare ikke hvordan det skal være et generelt problem.

 

Så lite ressurser som det norske politiet har er jeg virkelig glad de ikke prioriteter bagateller som mindreårig nikotin og alkoholbruk.

 

Og nei, noe som er et problem for et/få samfunnsmedlemmer er ikke nok til "noe må gjøres" Alle kan ikke få viljen sin, det er flertallets mening som blir vektlagt i et demokrati. Om det store flertallet i norge hadde hatt samme syn på deg hadde det blitt gjort noe med det.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Dessuten er det da heller ikke ett problem for samfunnet at butikken får et dårlig rykte. Ta det opp med noen som bryr seg og det er i dette tilfellet butikken.

 

Dessuten er det rimelig korttenkt å bøtelegge noen for å ikke bryte loven. Det er ikke forbudt å spørre noen om å gjøre en tjeneste. Det er derimot forbudt å selge tobakk til barn.

 

Å oppfordre til kriminalitet er ulovlig. Å be noen være mellommann for å kjøpe tobakk til en mindreårig er derfor ikke lov.

Lenke til kommentar

Dessuten, har jeg ikke et etisk ansvar? Skal jeg la dem skade seg selv? Påføre seg selv en høy risiko for munnhulekreft, lungekreft og det som værre er, da vil de jo faktisk bli en samfunnsbyrde og en kostnad for de allerede overbelastede sykehusene med lange køer for viktige operasjoner, de koster andre mennesker livet med andre ord ? (De er tross alt 14-17 år gamle og ikke regnet som myndige og tilregnelige for sin egen skjebne,)

 

Derfor burde jeg som et samvittighetsfullt medlem av dette samfunnet jage dem vekk...

Lenke til kommentar

Irriterende småunger kommer altid til og være der. Ikke stort å gjøre med det tror jeg..

 

 

Men du kan kjøpe en sånn :D Og når de kommer og spør deg om å kjøpe snus neste gang, så kjører du den rett i strupen på dem og klemmer til. På denne måten kommer de til og huske deg til neste gang du kommer inn på butikken. :yes:

5_18668.jpg

 

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Neinei, slettes ikke. Jeg bruker hyperboler her som virkemidell for å fremme min sak må du forstå, jeg er egentlig ikke plaget av disse snusgutta.

 

Poenget er at de er glemt, ingen som gjør noe med de selv om de egentlig burde ha vært gjort noe med, de er unødvendig last :)

Enn hvis det hadde stått en knarker der? Han kan ha blitt nektet adgang til butikken... Da ville de fleste henta securitas så hadde de løfta karen vekk eller spylt benken/trappa han satt på.

 

Triste saker, 14-17 åringer som røyker snuser blir møtt med mer forståelse enn andre mindre aksepterte livsformer i samfunnet. Selv om knarkeren ikke bryter loven.

Lenke til kommentar

Dette er mer moralsk enn noe annet, noe du kanskje ikke viste er att betjeningen gjerne fjerner disse ungene om du sier de er der. Er ikke så mange butikker som har vinduer ut og ser hva som skjer, dermed er de ikke klar over disse unge.

 

Det du derimot aldri må gjøre er å faktisk kjøpe til de, blir du tatt for det er det faktisk ganske alvorlig, blir du tatt av betjening skjer ikke noe annet enn att du blir nektet fremtidig salg av alkohol og tobakk+ medisiner i den butikken. Blir du tatt av vår kjære onkel kan du i bestefall vente deg en koselig bot!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...