Gå til innhold

Snart kan forskerne lese drømmene dine!


TheYid

Anbefalte innlegg

Når et bilde av et objekt fanges opp av netthinnen, omformes det til elektriske signaler som sendes til hjernebarken.

Japanske forskere har lykkes med å fange opp disse signalene, og visualisere det mennesker ser direkte fra hjerneaktiviteten. Teknologien vil gi uante muligheter i framtida, på godt og vondt. Blant annet vil det bli mulig å dele drømmene dine med andre mennesker.

 

Her ser dere resultatet:

 

14jstuu.jpg

 

Link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste om dette på ITavisen (hvor ellers...), og jeg kan ikke si jeg er helt overbevist.

 

Om dette likevel viser seg å fungere ordentlig i framtiden så ser jeg ikke helt nytten. Men hvem vet, er ikke lenge siden folk så på PC og internett som unødvendig vås.

Jeg ser mange nyttige aspekter.

 

Denne teknologien oversetter hjernesignaler til digitale bilder. Altså man trenger ikke nødvendigvis å drømme dette, men si det holder å tenke på bildet. Det hadde vært ekstremt nyttig blandt annet hos vitner til kriminelle handlinger. Vitnet har sannsynlig et ganske nøyaktig bilde i hodet sitt hvordan den personen så ut, men det er veldig vanskelig å forklare det til en tegner som skal tegne det. Med denne teknologien kunne bildet poppet rett opp bare vitnet tenker på det, samme gjelder forsåvidt resten av det som skjedde.

 

Folk som sliter med marerittproblemer kan benytte dette til å se drømmene sine i våkne tilstander og bruke det som en del av terapi.

 

Men selvsagt, det er mange etiske aspekter. Det man tenker er jo noe man er vant med å ha helt for seg selv. Når noen kan under scanning etterhvert kan SE hva du tenker på, så kan det være veldig vanskelig å holde ting hemmelig. Kan jo plutselig poppe opp bilder av nakne kvinner, syke fantasier, tidligere misgjerninger osv... på drømmemaskinen :).

 

Om det i tillegg kan misbrukes så det kan gjøres uten at offeret vet om det, så er det enda værre.

Lenke til kommentar

Skulle til å nevne at det med nakne damer vil bli et problem, ja :p

 

Lurer forresten på hvor skarpe bildene man "ser" oppe i hodet egentlig er. Jeg kan for eksempel ha et klart bilde av en kjendis eller en person jeg kjenner, men med en gang jeg begynner å "se" etter detaljene, blir bildet mer blurry. Selv om jeg hadde vært en kjempegod tegner, tviler jeg på at jeg hadde klart å tegne en person ut ifra bildet jeg har i hodet.

 

Jeg leste forresten nylig at forskerne håper å bli i stand til å fjerne bestemte minner fra hukommelsen. Dette vil kunne hjelpe folk som sliter med traumer.

 

http://www.aftenposten.no/viten/article2729202.ece

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Leste om dette på ITavisen (hvor ellers...), og jeg kan ikke si jeg er helt overbevist.

 

Om dette likevel viser seg å fungere ordentlig i framtiden så ser jeg ikke helt nytten. Men hvem vet, er ikke lenge siden folk så på PC og internett som unødvendig vås.

 

Dette vil vel revolusjonere kriminaletterforskning, hvis det funker bra? F.eks kan ingen lyge lengre om hva de har sett etc, forskerene kan bare se hva de tenker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg leste forresten nylig at forskerne håper å bli i stand til å fjerne bestemte minner fra hukommelsen. Dette vil kunne hjelpe folk som sliter med traumer.

Om ikke annet, så får i hvert fall CIA en mye lettere jobb...

 

Og da slipper de kansje også å eliminere folk som vet for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...