Gå til innhold

Får ikke rekkevidde på 480EX blitz på 400D


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke bedre rekkevidde med eksternblitzen 480EX enn med den orginale innebygde blitzen på automatiske innstillinger (Grønnauto og P). Hjelper ikke med hvitbalanse på blitz (skal det være nødvendig?)

 

På blenderprioritering (Av) greier jeg å få økt rekkvidde, men det synes jeg er tuklete å stille inn, og får ofte uskarpe bilder.

 

Hele poenget mitt med å kjøpe denne orginalblitzen var å få økt rekkevidde på automatiske funskjoner til bevegelige motiver. Nå hjelper bare denne blitzen meg meg å ta hurtige bilder etterhverandre, samt å sprette lyset fra tak/vegger. I sistnevnte tilfelle blir også rekkevidden økt på lengre avstander.

 

Hva er galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slutt å bruke Auto, og lær deg å bruke manuelle funksjoner.

Hvitbalanse har ingenting med rekkevidde å gjøre. Blitzlyset har fast fargetemperatur (5000°K)

 

Jo, takk det hjalp meg svært lite, faktisk ingenting. Jeg har ingen problemer med å bruke manuelle funkjsoner uten blitz, men her har jeg problemer.

 

At jeg forsøkte å stille om hvitbalansen var fordi jeg fikk et tips om det på forumet her. Hvis du kan gi meg et tips om hvordan jeg skal bruke manuelle funkjsoner til å ta snap-shots av folk i bevegelse med blitz på forskjellige avstander så ville det vært nyttig.

Lenke til kommentar

Aller først må vi vel vite hvor mye rekkevidde du forventer av blitsen. 480EX har et ledetall på 43m på ISO 100, på 105mm (mindre på vidvinkel).

 

Ledetall delt på blender gir avstand. Altså: mindre blendertall=lengre rekkevidde.

Altså må du bruke M, som nevnt før. Sett lukkertiden til 1/180 (evt. 1/200, husker ikke maksverdien), og blenderen til så lavt som mulig. Sleng evt. på ISO 400 for å "få mer ut av" blitslyset.

 

(Når jeg tenker over det, er det vel ingen særlig logisk forklaring på hvorfor rekkevidden på blitsen øker når du spretter den i taket. Det skal vel være tvert om, antar jeg. Derimot kan det være at blitssystemet blir lurt av noe som reflekterer mye lys. Hvite objekter og metalloverflater har en tendens til å gi kameraet problemer med å vite om det er korrekt eksponert.)

 

Ang. Av, så er grunnen til at du får uskarpe bilder at kameraet antar at du vil ha objektet rett foran deg opplyst, og resten av rommet skal også være korrekt eksponert. Derfor bruker den lange lukkertider for å få med lys fra omgivelsene (som er langt mindre i forhold til hvor mye lys blitsen klarer å gi).

400D har en innstilling som avgjør om kameraet går for innfyllingslys eller "normal" bruk i Av.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
(Når jeg tenker over det, er det vel ingen særlig logisk forklaring på hvorfor rekkevidden på blitsen øker når du spretter den i taket. Det skal vel være tvert om, antar jeg. Derimot kan det være at blitssystemet blir lurt av noe som reflekterer mye lys. Hvite objekter og metalloverflater har en tendens til å gi kameraet problemer med å vite om det er korrekt eksponert.)
Rekkevidden øker heller ikke. Men du kan få mer jevn belysning med større lysstyrke, som gir det inntrykket. Eller sagt på en annen måte: med TTL-lysmåling så vil styrken på blitsblinket være tilpasset hovedmotivet. Hvis dette er noenlunde nært blitsen og du bruker direkte blits, så vil styrken på blinket være relativt lav og ikke være nok til å lyse opp bakgrunnen hvis det er litt avstand fra hovedmotivet til denne.

 

Hvis du bruker indirekte blits, så vil lysstyrken som trengs for å lyse opp motivet riktig være mye større, og blitsen vil avfyres med mye større styrke. Dette gir også mer lys i bakgrunnen.

 

Eller for en litt mer teknisk forklaring: lysstyrken som treffer en bestemt flate er grovt regnet proporsjonal med 1/r^3, der r er avstanden fra blitsen. Hvis motivet er to meter fra blitsen, bakgrunnen er 4 meter fra og du bruker direkte blits, så vil bakgrunnen bare få 1/8 av lyset som treffer motivet. Hvis du bruker indirekte blits og taket er la oss si 1 meter over blitsen, så vil den reelle avstanden lyset vil bevege seg fra blitsen til motivet være ca. 2,8 meter mens avstanden til bakgrunnen blir 4,5 meter. Hovedmotivet vil da veldig grovt regnet få ca (1/2,8^2)/(1/4,5^2) = 2,5 ganger så mye lys som bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Takk for mer relevant informasjon her nå. Jeg hadde ut i fra ledetallsdata regnet med en 2-7 ganger så lang rekkevidde som den innebygde bitzen. I tillegg hadde jeg regnet med å ha muligheter til å kontrollere blitzen bedre på forskjellige måter.

 

Maks synk på 400D ser ut til å være 1/200 sek. Forsøkte nå å sette kameraet på manuell (M) og velge største blender (minste tall) og lukker 1/200 sek. Og bildet ble akkurat som med den innebygde blitzen. Forsøkte også AV (dårlig), og på P som ble som med (M)

 

Så forsøkte jeg å studere litt her, og så at knappen for automatikklås (FE-lås) som jeg ofte bruker uten blitz, også kan brukes til blitzen for å skyte ut et blink som blitzen beregner ut i fra. Jeg forsøkte det på M, og det virker, da ble rekkevidden bedre! Men er det slik dette skal være?

 

Når det gjelder ISO så har den stort sett stått på 400 som jeg vanligvis bruker til det meste.

Lenke til kommentar
Så forsøkte jeg å studere litt her, og så at knappen for automatikklås (FE-lås) som jeg ofte bruker uten blitz, også kan brukes til blitzen for å skyte ut et blink som blitzen beregner ut i fra. Jeg forsøkte det på M, og det virker, da ble rekkevidden bedre! Men er det slik dette skal være?
Jeg er litt på viddene når det gjelder Canon, men jeg regner med at Canon sitt system for TTL-lysmåling med blits (e-TTL? :ermm: ) gjør noenlunde det samme som Nikons i-TTL. I så fall skal blitsen sende ut et slikt måleblink automatisk når du trykker på utløseren (og rett før lukkeren åpnes), og så beregne lysstyrke for hovedblinket. Hele greien tar noen få millisekunder, så det er nesten umerkelig.

 

Jeg ville bladd litt i bruksanvisningen for kamera og blits og sett hvordan man slår på e-TTL (eller hva det nå heter), det kan virke som om det er slått av.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke bedre rekkevidde med eksternblitzen 480EX enn med den orginale innebygde blitzen på automatiske innstillinger (Grønnauto og P). Hjelper ikke med hvitbalanse på blitz (skal det være nødvendig?)

 

På blenderprioritering (Av) greier jeg å få økt rekkvidde, men det synes jeg er tuklete å stille inn, og får ofte uskarpe bilder.

 

Hele poenget mitt med å kjøpe denne orginalblitzen var å få økt rekkevidde på automatiske funskjoner til bevegelige motiver. Nå hjelper bare denne blitzen meg meg å ta hurtige bilder etterhverandre, samt å sprette lyset fra tak/vegger. I sistnevnte tilfelle blir også rekkevidden økt på lengre avstander.

 

Hva er galt her?

 

Tenkte jeg skulle komme med ett lite innspill her som kanskje kan være til litt hjelp.

 

Det er ett par svar under her som forteller svært korrekt og teknisk hva som skjer, men det kan kanskje være greit med en praktisk forklaring i hvordan du skal gjøre det også?

 

Når du fotograferer med blitz så er det to sett med instillinger du må ta hensyn til hvis du skal fotografere med manuelle innstillinger..

 

For det første: Det hjelper lite å sette kameraet på manuell eksponering hvis blitzen står på en eller annen form for TTL innstilling, det som skjer da er at du stiller inn kameraet på manuelt, som du her nevner 1/200 sek og en gitt blender, dette vil gi en bestemt mengde lys fra eksisterende lyskilder til film/ccd. hvis du fyrer av en blitz som nå står på TTL(i-ttl, e-ttl e.l.) så vil fremdeles blitzlyset bli automatisk korrigert iht motivet du har fokusert på, og som så riktig fortalt lenger ned, hvis du "bouncer" i tak eller lignende, så vil blitzen gi mer lys fordi fokusert motiv trenger det og den relative forskjell i avstand mellom fukusert motiv og bakgrunn vil være mindre (jeg går ikke inn på matematikken her, for det er forklart tidligere).

 

For det andre: Når du fotograferer med blitz, så styrer ikke lukkerhastigheten mengde blitzlys som treffer film/ccd, det er kun blender som regulerer dette, i tillegg til lysmengden som blitzen gir.

Ergo, for å kontrollere blitzlys så er det 3 ting som kontrollerer mengde lys på filmplan

1. Mengde lys fra kilde(blitz)

2.blender

3. avstand mellom lyskilde og motiv og motiv kamera (altså kort fortalt hele avstanden som lysstrålene må forsere: blitz til motiv til kamera).

 

Så det du må gjøre for å få den effekten jeg tenker du er ute etter, det er å sette blitzen din på manuell, og justere lysmengden den gir fra seg, eller kontrollere mengde lys med blenderen på kamera, dette medfører jo som du vet også endring av mengde lys fra eksisterende lyskilder, så du må endre lukkerhastigheten tilsvarende, men det påvirker også dybdeskarpheten du får.

 

Så min anbefaling til deg er å trene litt med rene manuelle innstillinger både på kamera og blitz, ta noen bilder på en instilling og gjør endringer, se forskjellene og gå lenger unna og gjør det samme...

lysets mengde avtar så vidt jeg husker med omtrent en 4x for hver 2x i avstand, men dette husker jeg ikke 100% lenger. når jeg fotograferer med blitz, være seg kamerablitzer eller studioblitzer, så stiller jeg alt på manuell, eventuelt blenderprioritet, og hvis jeg har lysmåler tilgjengelig(noe jeg nesten alltid har) så måler jeg blitzlyset med denne, og eksponerer etter det den viser, jeg bruker sjeldent kameraets innebygde lysmåler til blitzfotografering, da skal det være snapshop som ikke betyr så mye mht rett eksponering, f.eks. fest o.l.

 

ISO innstillinger vil påvirke den generelle lysfølsomheten til film/ccd, altså også blitz, men samtidig eksisterende lys.

 

håper dette hjalp litt...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Jeg får ikke bedre rekkevidde med eksternblitzen 480EX enn med den orginale innebygde blitzen på automatiske innstillinger (Grønnauto og P). Hjelper ikke med hvitbalanse på blitz (skal det være nødvendig?)

 

På blenderprioritering (Av) greier jeg å få økt rekkvidde, men det synes jeg er tuklete å stille inn, og får ofte uskarpe bilder.

 

Hele poenget mitt med å kjøpe denne orginalblitzen var å få økt rekkevidde på automatiske funskjoner til bevegelige motiver. Nå hjelper bare denne blitzen meg meg å ta hurtige bilder etterhverandre, samt å sprette lyset fra tak/vegger. I sistnevnte tilfelle blir også rekkevidden økt på lengre avstander.

 

Hva er galt her?

 

Tenkte jeg skulle komme med ett lite innspill her som kanskje kan være til litt hjelp.

 

Det er ett par svar under her som forteller svært korrekt og teknisk hva som skjer, men det kan kanskje være greit med en praktisk forklaring i hvordan du skal gjøre det også?

 

Når du fotograferer med blitz så er det to sett med instillinger du må ta hensyn til hvis du skal fotografere med manuelle innstillinger..

 

For det første: Det hjelper lite å sette kameraet på manuell eksponering hvis blitzen står på en eller annen form for TTL innstilling, det som skjer da er at du stiller inn kameraet på manuelt, som du her nevner 1/200 sek og en gitt blender, dette vil gi en bestemt mengde lys fra eksisterende lyskilder til film/ccd. hvis du fyrer av en blitz som nå står på TTL(i-ttl, e-ttl e.l.) så vil fremdeles blitzlyset bli automatisk korrigert iht motivet du har fokusert på, og som så riktig fortalt lenger ned, hvis du "bouncer" i tak eller lignende, så vil blitzen gi mer lys fordi fokusert motiv trenger det og den relative forskjell i avstand mellom fukusert motiv og bakgrunn vil være mindre (jeg går ikke inn på matematikken her, for det er forklart tidligere).

 

For det andre: Når du fotograferer med blitz, så styrer ikke lukkerhastigheten mengde blitzlys som treffer film/ccd, det er kun blender som regulerer dette, i tillegg til lysmengden som blitzen gir.

Ergo, for å kontrollere blitzlys så er det 3 ting som kontrollerer mengde lys på filmplan

1. Mengde lys fra kilde(blitz)

2.blender

3. avstand mellom lyskilde og motiv og motiv kamera (altså kort fortalt hele avstanden som lysstrålene må forsere: blitz til motiv til kamera).

 

Så det du må gjøre for å få den effekten jeg tenker du er ute etter, det er å sette blitzen din på manuell, og justere lysmengden den gir fra seg, eller kontrollere mengde lys med blenderen på kamera, dette medfører jo som du vet også endring av mengde lys fra eksisterende lyskilder, så du må endre lukkerhastigheten tilsvarende, men det påvirker også dybdeskarpheten du får.

 

Så min anbefaling til deg er å trene litt med rene manuelle innstillinger både på kamera og blitz, ta noen bilder på en instilling og gjør endringer, se forskjellene og gå lenger unna og gjør det samme...

lysets mengde avtar så vidt jeg husker med omtrent en 4x for hver 2x i avstand, men dette husker jeg ikke 100% lenger. når jeg fotograferer med blitz, være seg kamerablitzer eller studioblitzer, så stiller jeg alt på manuell, eventuelt blenderprioritet, og hvis jeg har lysmåler tilgjengelig(noe jeg nesten alltid har) så måler jeg blitzlyset med denne, og eksponerer etter det den viser, jeg bruker sjeldent kameraets innebygde lysmåler til blitzfotografering, da skal det være snapshop som ikke betyr så mye mht rett eksponering, f.eks. fest o.l.

 

ISO innstillinger vil påvirke den generelle lysfølsomheten til film/ccd, altså også blitz, men samtidig eksisterende lys.

 

håper dette hjalp litt...

 

Takk for info, og jeg tror jeg forstår det meste av det du skriver. Men mitt problem er at jeg ikke driver med studiofotografering, men med normal fotografering av venner og familie o.l. Da kan jeg ikke se at jeg har tid til å drive med slike manuelle innstillinger som du beskriver her. Kamera og blitz skal, slik jeg ser det og kan lese i deres bruksanvisninger gi bra bilder på autofunksjoner. De gjør de ikke, og jeg forsøker å finne ut hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sittet og gravd og studert bruksanvisningene til både kamera og blitz, og finner ikke ut noe eurekasvar. Men jeg lurer mer og mer på om det er noe feil på kameraet, for det står i bruksanvisningen til kameraet og blitzen at blitzen skal gi et forblink før bildet tas når ETTL funksjonen brukes. Det gjelder både innebygd blitz og ekstern ETTL blitz. Men det skjer ikke, med mindre jeg gjør det manuelt med FE-lås(knappen), og da blir det også bra. Jeg har gravd i menyene til kameraet for å finne mulighet til å skru ETTL eller liknende av og på, men finner ingenting.

Lenke til kommentar

Når det gjelder for-blinket til ETTL, så er det så raskt og så tett opptil selve blits-utløsningen at du ikke vil se det.

 

Men du kan jo prøve ut litt ved å sette kamera i M (ISO 400 er greit). Prøv så lukkertider fra 1/200 til 1/8 og se på resultatet. Gjenta med innebygd blits.

 

Prøv det ute, når det er mørkt, og du har en del med åpen plass. Hvis du får noen venner til å stå på forskejllig avstand, enda bedre. Blitsen skal da vende rett frem.

 

Da ser du hvorvidt det er noe forskjell eller ikke.

 

Tom

Lenke til kommentar
Når det gjelder for-blinket til ETTL, så er det så raskt og så tett opptil selve blits-utløsningen at du ikke vil se det.

 

Men du kan jo prøve ut litt ved å sette kamera i M (ISO 400 er greit). Prøv så lukkertider fra 1/200 til 1/8 og se på resultatet. Gjenta med innebygd blits.

 

Prøv det ute, når det er mørkt, og du har en del med åpen plass. Hvis du får noen venner til å stå på forskejllig avstand, enda bedre. Blitsen skal da vende rett frem.

 

Da ser du hvorvidt det er noe forskjell eller ikke.

 

Tom

 

Jeg har nå forsøkt med det første du foreslo, M innendørs. Avstand til motiv, ca 9m. Tendensen er lik for innebygd blitz og ekstern. Motivet er for mørkt ved 1/200, men blir gradvis lysere, særlig fra ca ca. 1/40.

 

Skyter jeg imidlertid på P og lager manuelt forblink, så blir det bra med begge blitzene.

Lenke til kommentar
Jeg har en 350D og en 430 EX, så jeg kan ta en rask test når jeg kommer hjem fra det store utland. Men det er noen dager til.

 

Tom

 

Mange takk for det, det kunne vært nyttig.

Jeg får forøvrig et nytt Canon kamerahus i morgen, så da vil jeg vel også finne ut noe vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Mange takk for det, det kunne vært nyttig.

Jeg får forøvrig et nytt Canon kamerahus i morgen, så da vil jeg vel også finne ut noe vil jeg tro.

Meget mulig. Prøv i auto før du skrur på noe som helst.

 

Tom

Det skal bli.

Ser forøvrig at jeg har skrevet feil i overskriften, blitzen min er en 430EX-

Lenke til kommentar

Når jeg bruker blits så kjører jeg alltid på Manuell. I festlige omgivelser med venner så kan det gjerne bli litt mye bevegelser og slikt, så faren for uskarpe bilder øker. Men normalt sett så holder det med en lukkertid på 1/60, ingen vits i å gå opp til 1/250. Prøv med en lukkertid fra 1/60 til 1/125, og en blender på alt fra F2.8 til F6.3. Skal normalt ikke trenge å gå høyere enn ISO 200. Dette fungerer som regel veldig fint for meg. Skyter som oftest blitsen opp i taket for et mer spennende lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...