Gå til innhold

Filmforumet, hvordan gjøre det bedre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å lage en tråd som er "koblet til" mini a.f.d.s, hvor kommentarer til filmene står? Hadde vært flott å sett en tråd med bare reine anmeldelser, hvor man kunne sett gjennom å lest. Det tror jeg også hadde vært fint for bare besøkende, så de slipper å lese seg gjennom kommentar etter kommetar. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et eget underfora for lister slik man finner på diskuterfilm.com. En egen tråd for dette blir i mine øyne litt rotete til tider, samtidig som det er hadde vært gøy å kunne fått frem brukernes lister over favorittfilmer og diskusjon rundt disse på en fin og oversiktelig måte.

 

Samtidig må jeg bare få ut min irritasjon over det voksende antall poster i kategorien "second that". Jeg føler forumet drukner i en god del korte og uinteressante innlegg som umulig kan være interessant lesning for noen som helst. Selvsagt er det litt vanskeligere å gjøre noe med dette enn det førstnevnte, men jeg måtte bare få det ut. Dette er en ødeleggende faktor for min del.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Et listetopp-forum innen film er en god ide og en tanke som er syslet med en stund. Vi kan supplere med både polls og wiki-artikler (som alle kan redigere) i tillegg. Der kan også ting som lenker til prissøk, filminformasjon og annet legges til for å gjøre det enda enklere for brukere som leter etter gode kjøp innen et tema. Gjort et eksempel her:

 

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Tidenes_superheltfilm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne tråden viste jeg ikke om, men kan klikke ut d jeg kommenterte i "Mini-anmeldelse av den siste filmen du så" - tråden.

 

Jeg må bare kommentere noe her; Er det ikke utrolig mye off-topic snakk i tråden her?Greit at det står i førstepost at det er greit med litt snakking, men jeg syns det blir litt mye til tider. Det flyter over av snakk som har mye mer å gjøre i filmprat tråden. Av og til er det nesten vanskelig å finne en anmeldelse innimellom alle innleggene. Greit at dere komenterer på anmeldelser, men det tar jo helt av til tider. Se på forige side f.eks, 2/3 av siden er bare snakk.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Tror jeg har sagt det før. Jeg ønsker to nye underfora, en til personlige topplister og en til anmeldelser. Jeg syns filmforumet har tapt seg veldig de siste månedene, og jeg tror dette kan bidra til å gjøre det bedre. Listeforumet kan gjerne bygge videre på denne tråden. Diskusjon rundt andres lister er alltid gøy, men uten et eget underfora vil det bare bli rot.

 

Eget underfora for filmanmeldelser hadde også vært flott. Mini-anmeledelse-tråden blir fort overfylt av snikksnakk og er egentlig best egnet til korte anmeldelser (noe man også kan lese ut av emnetittelen). Tanken er da at brukerne i denne seksjonen kan skrive lengre anmeldelser og opprette egne tråder for disse. Anmeldelsene vil da ikke drukne i off-topic-snakk eller korte (og ofte lite givende) anmeldelser av andre filmer. Dette underforaet kan kanskje også være åpent for filmartikler.

 

Jeg skulle også likt å se flere moderatorer som var aktive på filmforumet, og som gjerne bidro med nye tråder og forsøk på å få opp diskusjonsnivået.

 

Håper mine meninger blir lest og tatt opp til vurdering. Hvis det ikke snart blir gjort tiltak for å bedre filmforumet, vil nok stadig flere av de aktive brukerne forsvinne.

Lenke til kommentar
Tror jeg har sagt det før. Jeg ønsker to nye underfora, en til personlige topplister og en til anmeldelser. Jeg syns filmforumet har tapt seg veldig de siste månedene, og jeg tror dette kan bidra til å gjøre det bedre. Listeforumet kan gjerne bygge videre på denne tråden. Diskusjon rundt andres lister er alltid gøy, men uten et eget underfora vil det bare bli rot.

 

Eget underfora for filmanmeldelser hadde også vært flott. Mini-anmeledelse-tråden blir fort overfylt av snikksnakk og er egentlig best egnet til korte anmeldelser (noe man også kan lese ut av emnetittelen). Tanken er da at brukerne i denne seksjonen kan skrive lengre anmeldelser og opprette egne tråder for disse. Anmeldelsene vil da ikke drukne i off-topic-snakk eller korte (og ofte lite givende) anmeldelser av andre filmer. Dette underforaet kan kanskje også være åpent for filmartikler.

Hvordan har filmforumet tapt seg? Jeg sier "nei takk" til flere underfora. Erfaringen viser at et underforum fort blir både gjemt og glemt, og derfor bør antallet holdes til et minimum. Det betyr likevel ikke at det er planer om å foreta seg noe med filmforumet og underfora.

 

Jeg skulle også likt å se flere moderatorer som var aktive på filmforumet, og som gjerne bidro med nye tråder og forsøk på å få opp diskusjonsnivået.

Nøyaktig hva annet er du på utkikk etter når det gjelder moderatorer og deres oppgaver? Filmforumet er såpass heldig at det ikke sliter med konstante krangler og personangrep, og det er derfor ingen grunn til å vifte med moderatorkappen. Feilpostede tråder blir som regel tatt hånd om raskt og det er bare å rapportere når du f.eks. vil ha en off-topic diskusjon splittet ut i en egen tråd. Ellers har vi et brukerbasert forum, hvor brukerne selv har ansvaret for å bidra med konstruktivt innhold, men det er et greit poeng at moderatorer godt kan få virke som "forbilder" også.

 

Håper mine meninger blir lest og tatt opp til vurdering. Hvis det ikke snart blir gjort tiltak for å bedre filmforumet, vil nok stadig flere av de aktive brukerne forsvinne.

Jeg gjentar spørsmålet: Hva har forverret seg ifølge deg? Det har vært brukere på filmforumet i mange år og det har endret seg fram og tilbake, så denne ubegrunnede påstanden finner jeg litt merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig her, men det er først og fremst aktivitetsnivået på filmforumet som har blitt dårligere. Dette kan selvsagt ha noe med at det har vært sommerferie. Forumet har også tapt seg fordi mange medlemmer som har vært aktive og kommet med interessante bidrag før, nå ser ut til å ha forlatt forumet. Av de jeg kommer på i farten kan jeg nevne athorb, bob_3, Badering, Angeleno (selv om han ikke hang på filmforumet så lenge) og Otth. Dette er selvsagt naturlig at medlemmer kommer og går, men i det siste har det vært litt for mye av det siste.

 

Det jeg savner fra moderatorenes del er at det blir satt i gang ulike ting som fører til mer aktivitet. Meningsmålinger, kåringer, debatter osv. Når det kommer til feilpostede tråder o.l. gjør moderatorene en flott jobb, men av moderatorer som bidrar med aktivitet i form av innlegg og deltakelser i diskusjonene er det vel bare du som står frem. Jeg savner da kanskje at moderatorene viser seg frem på filmforumet på andre måter enn å passe på at alt går redelig for seg.

 

Jeg har tenkt litt mer over dette med underfora, og jeg ser kanskje ikke lenger det store behovet. Et eget underfora for lister hadde ikke vært meg imot, men faren for at dette vil bli oversett er nok ganske stor, ja. Jeg ser likevel ikke problemet med å teste ut noe som kan føre til at forumet blir bedre. Dersom det viser seg at det ikke slår an, er det jo bare å fjerne det igjen.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig her, men det er først og fremst aktivitetsnivået på filmforumet som har blitt dårligere. Dette kan selvsagt ha noe med at det har vært sommerferie. Forumet har også tapt seg fordi mange medlemmer som har vært aktive og kommet med interessante bidrag før, nå ser ut til å ha forlatt forumet. Av de jeg kommer på i farten kan jeg nevne athorb, bob_3, Badering, Angeleno (selv om han ikke hang på filmforumet så lenge) og Otth. Dette er selvsagt naturlig at medlemmer kommer og går, men i det siste har det vært litt for mye av det siste.

De fleste av disse har blitt inaktive over sommeren, og der ligger nok en del av forklaringen. Selv var aktivitetsnivået mitt svært lavt i sommermånedene, og jeg kan tenke meg at det ikke er noen automatikk i det å "vende tilbake" til et forum etter flere uker eller måneder med fravær. I tillegg begynner jo mange på skole eller får en ny livssituasjon tidlig på høsten, og det kan være en annen forklaring. Det er vanskelig å si hvorfor brukere kommer og går, men slik har det også vært før, selv om filmforumstrukturen har vært nogenlunde den samme.

 

Det jeg savner fra moderatorenes del er at det blir satt i gang ulike ting som fører til mer aktivitet. Meningsmålinger, kåringer, debatter osv. Når det kommer til feilpostede tråder o.l. gjør moderatorene en flott jobb, men av moderatorer som bidrar med aktivitet i form av innlegg og deltakelser i diskusjonene er det vel bare du som står frem. Jeg savner da kanskje at moderatorene viser seg frem på filmforumet på andre måter enn å passe på at alt går redelig for seg.

Du må ikke glemme Dotten ;)

 

Selv har jeg bidratt med noen tråder her og der i år, men føler ikke at det er en del av "jobben". Jeg ser det derimot som en hobby eller fritidsaktivitet, og ønsker derfor ikke å blande rollene for mye akkurat der. Ingenting hindrer brukere i å opprette meningsmålinger og liknende i dag, og etter min mening er det moderatorene og forumledelsens jobb å legge til rette for dette, og da mest mulig uten innblanding og flashing med moderatorkappene.

 

Jeg har tenkt litt mer over dette med underfora, og jeg ser kanskje ikke lenger det store behovet. Et eget underfora for lister hadde ikke vært meg imot, men faren for at dette vil bli oversett er nok ganske stor, ja. Jeg ser likevel ikke problemet med å teste ut noe som kan føre til at forumet blir bedre. Dersom det viser seg at det ikke slår an, er det jo bare å fjerne det igjen.

Jeg har kommet med noen konkrete forslag til filmforumet, og det gjenstår vel egentlig bare å se hva som skjer ;--)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...