Gå til innhold

Filmforumet, hvordan gjøre det bedre?


Anbefalte innlegg

Det er du i din fulle rett til. Men det finnes de som bidrar med slikt fritt. Wikien i betaform ble lansert for snart et år siden, dens formål og hva den ender opp som er helt og holdent opp til brukerne og hva de vil bidra med. Noen vil bidra med guider og artikler mens de er fullt klar over at de ikke får noe annet igjen for det enn å informere. Det virker ikke som det er godt nok for deg, det er ikke noe galt i det. Det er derfor mange ikke bidrar til eksempelvis Wikipedia. Kompensasjon, rettigheter og alt det der som skaper så mye konflikt og som er en enorm fartsdump/flaskehals for innovasjon og utvikling.

 

Man bes om å skrive og bidra for alle andres skyld. Andre kan til og med tjene penger på ens eget arbeid. Det er fullt forståelig at mange velger å avstå i slike tilfeller. Men om alle hadde tenkt slik og fulgt det prinsippet ville Internett som vi kjenner det vært temmelig dødt og styrt av utelukkende proprietære løsninger. Du får selv velge hvilket system du vil være del av. Strengt talt, når du har valgt å skrive på et forum har du valgt å bidra uten kompensasjon og uten rettigheter. Om du virkelig hadde fulgt den overbevisning du snakker om ville du ikke engang svart meg. Og når du bidrar på Diskusjon.no eller andre forum med kommersielle eiere så hjelper du til og med nettverket som tilbyr deg den arenaen med å øke sine inntekter. Det vil du ikke om du hadde brukt samme tiden på en wiki.

 

Jeg vet ikke om dette setter ting i nytt perspektiv for deg eller om du alt er inneforstått med det, men bidrag på et forum som dette er å hjelpe nettverket med å tjene penger. Det samme går ikke for en wiki. Det du får igjen for det ved å publisere noe på Diskusjon.no er en arena og en kommersiell aktør som forhåpentligvis kan tilby en tjeneste med integriteten i behold (derfor en redaksjon skal avgjøre sensuren og ikke eiere) samt at din stemme blir hørt av tusenvis og ikke bare en håndfull på et eller annet lite forum. Om du bruker den muligheten på fjas eller noe mer meningsfylt styres av din egen motivasjon og overbevisning. Bare diskusjonen mellom meg og deg her vil bli lest av hundrevis, om ikke tusenvis. Du har et publikum og ikke bare en liten forsamling. Ditt bidrag, enten her eller på en wiki, gir deg innflytelse. Er det betaling godt nok eller er det ikke? Du avgjør det. :)

 

Mitt ønske er et filmforum med alle de tillegg (som eksempelvis en wiki) som gir oss alle en flott arena til å dyrke vår lidenskap, lære noe og kanskje til og med bli litt visere. Rent personlig mener jeg trådene tilknyttet en artikkel ofte er langt mer informativt enn artikkelen som diskuteres. Derfor mener jeg også et fungerende filmforum vil være langt mer innholdsrik og informativt enn alle kultursidene der ute kombinert. Men den er det kun om folk bidrar. Alternativet er gamle dager, med media som ikke er interaktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompensasjon, rettigheter og alt det der som skaper så mye konflikt og som er en enorm fartsdump/flaskehals for innovasjon og utvikling.

Kompensasjon og rettigheter er også et hinder for at jeg skal få laste ned filmer gratis, men som du selv har skrevet i så mange tråder så fortjener de som jobber med film å få betalt. Jeg ser ikke på dette som noe annerledes, og selv om det finnes de som bidrar gratis så synes jeg likevel de fortjener kompensasjon slik Kulturo-ansatte gjorde. Jeg forstår jo at denne løsningen er billigere for forumet, jeg synes bare det er litt trasig at man skal utnytte godviljen til folk framfor en betalingsløsning hvor man får lokket frem kompetanse.

 

Strengt talt, når du har valgt å skrive på et forum har du valgt å bidra uten kompensasjon og uten rettigheter. Om du virkelig hadde fulgt den overbevisning du snakker om ville du ikke engang svart meg. Og når du bidrar på Diskusjon.no eller andre forum med kommersielle eiere så hjelper du til og med nettverket som tilbyr deg den arenaen med å øke sine inntekter. Det vil du ikke om du hadde brukt samme tiden på en wiki.

Jeg vet ikke om jeg ser på denne diskusjonen som et bidrag til noe som helst, ei heller noe jeg kunne tatt betalt for. Anmeldelsene mine som oftest skrevet på fem minutter og er for å skape diskusjon eller få meninger, dette kunne jeg ikke tatt betalt for. Å skrive en regissørguide, derimot, kunne jeg sannsynligvis fått penger for - kanskje til og med av Kulturo. Da følger jeg prinsippet mitt om å ikke gjøre noe gratis hvis noen tilbyr å betale. Det ender på nett uansett.

 

Er det betaling godt nok eller er det ikke? Du avgjør det. :)

Som sagt, hadde jeg fått betalt for å delta i denne diskusjonen så hadde jeg foretrukket det. Selv om det er tusenvis av mennesker som leser det vi to skriver nå, så er det svært få vi kan selge diskusjonen til. Da gjør jeg den altså for min egen del. Jeg ville derimot ikke dukket opp på et debattprogram uten honorar, da programmet tjener reklameinntekter på at jeg deltar og da har jeg jobbet for de pengene.

 

Mitt ønske er et filmforum med alle de tillegg (som eksempelvis en wiki) som gir oss alle en flott arena til å dyrke vår lidenskap, lære noe og kanskje til og med bli litt visere. Rent personlig mener jeg trådene tilknyttet en artikkel ofte er langt mer informativt enn artikkelen som diskuteres. Derfor mener jeg også et fungerende filmforum vil være langt mer innholdsrik og informativt enn alle kultursidene der ute kombinert. Men den er det kun om folk bidrar. Alternativet er gamle dager, med media som ikke er interaktivt.

Finner man slike så er det jo kjempegreit. Da kan man kanskje til og med starte opp Kulturo igjen, bare at man ikke betaler de ansatte og satser på godviljen deres?

Lenke til kommentar
Kompensasjon, rettigheter og alt det der som skaper så mye konflikt og som er en enorm fartsdump/flaskehals for innovasjon og utvikling.

Kompensasjon og rettigheter er også et hinder for at jeg skal få laste ned filmer gratis, men som du selv har skrevet i så mange tråder så fortjener de som jobber med film å få betalt. Jeg ser ikke på dette som noe annerledes, og selv om det finnes de som bidrar gratis så synes jeg likevel de fortjener kompensasjon slik Kulturo-ansatte gjorde. Jeg forstår jo at denne løsningen er billigere for forumet, jeg synes bare det er litt trasig at man skal utnytte godviljen til folk framfor en betalingsløsning hvor man får lokket frem kompetanse.

 

Men nå blander du jo også kortene. Kulturo var en egen site i nettverket. Det du egentlig her ber om er at vi skal betale våre brukere for å være brukere av forumet. Vi har ikke noe med Kulturo å gjøre annet enn at det var en samarbeidspartner. Wikien var et prosjekt startet etter ønske fra brukere/moderatorer og den så dagens lys lenge før Kulturo. Og den er noe helt annet enn en proprietær nettavis med egenprodusert materiale og med annonser på siden som gir skribentene lønn. Det er som nevnt tidligere andre motivasjoner man må ha for å bidra på en hvilken som helst wiki. Du vil ha penger for det, en wiki er ikke noe for deg.

 

Wikien er heller ikke noe som er tiltenkt å generere inntekter. Du skriver på et forum som får inntekt via annonser og annet og du gjør det uten å få penger for det. Men du vil ikke bidra til en side som ikke tjener penger på annonser og annet. Det Dorian, er et paradoks.

 

 

Jeg vet ikke om jeg ser på denne diskusjonen som et bidrag til noe som helst, ei heller noe jeg kunne tatt betalt for. Anmeldelsene mine som oftest skrevet på fem minutter og er for å skape diskusjon eller få meninger, dette kunne jeg ikke tatt betalt for. Å skrive en regissørguide, derimot, kunne jeg sannsynligvis fått penger for - kanskje til og med av Kulturo. Da følger jeg prinsippet mitt om å ikke gjøre noe gratis hvis noen tilbyr å betale. Det ender på nett uansett.

 

Ditt og de du diskuterer med sine bidrag er puslespillbiter som samlet gir langt mer verdi enn den mest gjennomtenkte og utfrørte artikkel. Forumet får hundretusenvis av treff i måneden grunnet søk på google, forumet er en magnet. Det du skriver leser langt flere enn eksempelvis på tidligere Kulturo. Din stemme blir hørt og jeg tror du vet like godt som meg at det er betalingen du er fornøyd med for å skrive på forumet.

 

Du har et ønske om penger. Det er greit nok det. Men det finnes de av oss som har andre motivasjoner for å bidra. Enten det er å skrive på forumet, skrive i vår wiki eller bidra på Wikipedia.com. Wikien er tydeigvis ikke noe for deg, men heldigvis betyr ikke det at den ikke kan være noe for andre. Og hvem vet, kanskje det kommer såpass bidrag der at du selv nyter godt av wikien, slik du helt sikkert nyter godt av IMDB, Wikipedia og Youtube. Sider som ville vært døde om alle hadde fulgt din overbevisning.

 

Og igjen, du blander virkelig kortene når det kommer til Kulturo, en nettavis, og de interaktive tilbudene på Internett. Kan du ærlig talt si du virkelig har skjønt hva et interaktivt medium er? Hva et generativt medium er? Vi (forumledelsen) jobber ikke med et tradisjonelt medium. Vi er tilknyttet endel av dem. Men vi lar ikke vær å ønske en god datawiki fordi vi har Hw.no, til tross for at den wikien vil være en slags konkurrent uten fnugg av inntekt. Fortjenesten ligger i at nettverket kan ha en wiki som supplerer forumet. Den bygger ikke på eiertrang men på annen motivasjon. Den er ikke for alle. :)

 

Men argumentasjonen din om at du bidrar på et forum men ikke en wiki henger ikke på greip. Det er et paradoks jeg faktisk ikke tror du innså før jeg påpekte det for deg.

Lenke til kommentar
Wikien var et prosjekt startet etter ønske fra brukere/moderatorer og den så dagens lys lenge før Kulturo.

Seriøst? Jeg ser at ideen om den er fra januar i år, mens Kulturo stammer helt tilbake til sommeren 2005 (publisert i februar 2006). Jeg er forøvrig ikke så fan av Wiki i forbindelse med forumet og vil antakelig holde meg unna.

Lenke til kommentar
Men argumentasjonen din om at du bidrar på et forum men ikke en wiki henger ikke på greip. Det er et paradoks jeg faktisk ikke tror du innså før jeg påpekte det for deg.

Du virker veldig fornøyd med å påpeke at mens jeg deltar i diskusjoner her på forumet for min egen del har jeg ikke et problem med at jeg ikke tjener penger, mens når jeg setter meg ned og skriver en artikkel, et essay eller en guide så vil jeg ha betaling for det. Det er nesten så jeg vil la deg slippe unna med den, men jeg tror folk flest forstår forskjellen på innleggene mine her på forumet og en artikkel man har brukt tid på å skrive. Wikien kunne godt hatt reklame for alt jeg bryr meg, det hadde ikke gjort mer eller mindre for min innsatsvilje. Forumet er et sted hvor man samles for å diskutere, noe alle parter får noe av. Jeg kunne valgt å kun lese forumet, men det hadde vært kjedelig - jeg liker å delta med "my two cents" her og der. Hvis man derimot snakker om et større prosjekt for å samle informasjon, slik wikien er, så ser jeg ikke lenger på det som noe jeg vil gjøre uten å få noe tilbake. Det virker mer som en jobb enn noe annet, og med tanke på den innsatsen som man burde legge inn for å kvalitetssikre siden (vs mine egne innlegg, som verken på leses gjennom før de postes, rettes for skrivefeil/faktafeil eller være politisk korrekt) så synes jeg det er noe som burde belønnes. Du sier det er paradoksalt, men hadde det vært annonser på wikien som genererte inntekt for brukerne så hadde jeg vurdert å delta.

 

Paradox lost.

Lenke til kommentar
Wikien var et prosjekt startet etter ønske fra brukere/moderatorer og den så dagens lys lenge før Kulturo.

Seriøst? Jeg ser at ideen om den er fra januar i år, mens Kulturo stammer helt tilbake til sommeren 2005 (publisert i februar 2006). Jeg er forøvrig ikke så fan av Wiki i forbindelse med forumet og vil antakelig holde meg unna.

 

Nah, er leif. Skulle stått "lenge før Kulturos død". Jeg skylder på alderdommen.

 

Men argumentasjonen din om at du bidrar på et forum men ikke en wiki henger ikke på greip. Det er et paradoks jeg faktisk ikke tror du innså før jeg påpekte det for deg.

Du virker veldig fornøyd med å påpeke at mens jeg deltar i diskusjoner her på forumet for min egen del har jeg ikke et problem med at jeg ikke tjener penger, mens når jeg setter meg ned og skriver en artikkel, et essay eller en guide så vil jeg ha betaling for det. Det er nesten så jeg vil la deg slippe unna med den, men jeg tror folk flest forstår forskjellen på innleggene mine her på forumet og en artikkel man har brukt tid på å skrive. Wikien kunne godt hatt reklame for alt jeg bryr meg, det hadde ikke gjort mer eller mindre for min innsatsvilje. Forumet er et sted hvor man samles for å diskutere, noe alle parter får noe av. Jeg kunne valgt å kun lese forumet, men det hadde vært kjedelig - jeg liker å delta med "my two cents" her og der. Hvis man derimot snakker om et større prosjekt for å samle informasjon, slik wikien er, så ser jeg ikke lenger på det som noe jeg vil gjøre uten å få noe tilbake. Det virker mer som en jobb enn noe annet, og med tanke på den innsatsen som man burde legge inn for å kvalitetssikre siden (vs mine egne innlegg, som verken på leses gjennom før de postes, rettes for skrivefeil/faktafeil eller være politisk korrekt) så synes jeg det er noe som burde belønnes. Du sier det er paradoksalt, men hadde det vært annonser på wikien som genererte inntekt for brukerne så hadde jeg vurdert å delta.

 

Paradox lost.

 

 

Men en wiki handler ikke nødvendigivs at du skriver en lang artikkel. Det kan være jeg skriver en lang artikkel, du går inn og gjør en liten rettelse eller oppdatering. Eksemelvis om vi har en oversikt over hvilken filmer vi mente var årets beste 2007 eller en guide til hvilken filmer forumbrukerne anbefaler. Poenget er hva som kan gjøre filmforumet bedre, å bruke wikien som supplement er noe jeg mener vil absolutt gjøre ting bedre. Spesielt siden guider på en wiki kan oppdateres av alle, fremfor kun en trådstarter. I tillegg til at det er enklere å lage en guide på wikien fremfor i en tråd. Jeg har laget nok av informasjonstråder og guider opp gjennom årene til å se at den største svakheten med forumet er at det er vanskeligere å lage, samt at den fort blir utdatert når kun en kan endre på den.

 

Ta for eksempel "kommende filmer" jeg brukte mye tid på tidligere. Fått den laget på wikien så kunne hvem som helst oppdatert den, ikke bare meg. Du ville kunne bidra med en film eller to, akkurat som du gjorde i tråden min. Det ble ikke en proprietær løsning og både du og jeg ville nytt godt av en langt bedre "kommende filmer" oversikt enn hvis kun en stod for den. Men om slike bidrag ikke frister deg så er jo det en ærlig sak. Men jeg tror nok du ville satt pris på om noen av oss sørget for slike ting, eller hva? :)

Lenke til kommentar

Det er klart, jeg setter alltid pris på at andre gjør dugnadarbeid så jeg slipper. Hvis man snakker om guider og sånt, kan enhver rette på de da? Guider er jo av natur subjektive, er planen å ha anmeldelser/guider som kan endres eller vil de stå som enheter kreditert forfatter? Albumguidene i Musikkforumet fungerer fordi det er én person som står bak og derfor bedømmer alt en artist har gjort med alt det andre artisten har gjort i bakhodet. Er planen å ha filmguider som er subjektive og som i tillegg kan endres av andre?

Lenke til kommentar

Det er jo helt og holdent avhengig av hvilken type guide det er. Om vi eksempelvis lager en guide sammen på filmforumet, "guide til de beste actionfilmene" og bruker polls og annet til å lage en liste med filmer, hvor vi skriver litt om filmene (bare et tenkt eksempel) så er det langt mer optimalt at flere kan bidra. En albumguide er av annen karakter og trolig best egnet å være på forumet. Men der kan wikien brukes til å lage en langt bedre innholdsfortegnelse, eventuelt kan det lages en guide til hvordan albumguider best kan lages. Det er jo her vår wiki kan skille seg vesentlig ut fra en vanlig Wikipedia ved at den skal gjenspeile forumets bidrag og innhold, ikke alt i hele verden. Den blir vårt utstillingsvindu og neste gang noen spør om hvilken actionfilm fra 80-tallet som anbefales, så kanskje vi sammen har laget en oversikt på wikien (men igjen, det spørs hva forumbrukerne gidder).

 

Det blir ikke noe penger til de som bidrar. Men de kan få seg et navn, om det er viktig. Vi som jobber med forumet jobber mye med å få promotert de gode bidragene. Dette er tross alt en stor arena. Vi kan få våre egne "Siskel&Ebert" (hva med "Dorian&Monet"?). Eneste intensjonen vi har er å gjøre filmforumet best mulig og legge til rette for at folk gidder bidra. Jeg tror en wiki kan være et fint supplement, jeg tror promotering av gode bidrag kan være et godt supplement. Hva tror du? :)

 

Forumet er avhengig av bidrag og det vi derfor må jobbe med er å sørge for at folk ønsker å bidra og gjøre skallet fristende nok.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er mulig, men jeg ser gjerne at det blir påbudt å ta et søk før man starter en tråd.

 

På Movie Forums har de et felt over emnetittelen (når man skal opprette en tråd) som er et realtime søk i forumet på det som skrives i tittelen. Tviler på at det vil passe over alt på forumet, men i filmforumet vil det passe svært godt. Alle som skriver skrekk, krig, osv. vil da med en gang se at det er mange tråder om emnet.

 

Det kunne også vært en fordel om noen laget en skikkelig samletråd for disse to sjangerene.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det på tide med en ny anmeldelsestråd som har litt strengere regler enn den gjeldende? Jeg begynner å bli lei av konstant off-topic på den kanten. En regel kunne være å kun kommentere selve anmeldelsene og filmene i seg selv, ikke alt mellom filmhimmel og filmjord som det er der i dag.

Lenke til kommentar

Å flytte over off-topic som måtte oppstå er nå noe vi gjør daglig (men tviler på det er gjort ofte i den tråden). Det er jo ikke snakk om å fjerne det som har kommet tidligere, men være flinkere til det i fremtiden :)

 

(selv er jeg ikke noe plaget av den diskusjon som oppstår der, men det skader heller ikke å oftere flytte det over i filmdiskusjon-tråden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...