Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]For sein til jobb


martingee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Du får betalt for å gjøre en jobb, om du hopper fallskjerm for å komme dit er din egen sak. Tror det ville blitt et helvette å være arbeidsgiver hvis de måtte ta hensyn til at du kommer deg dit også. Andre vers på visen hadde vel blitt at du kan nekte å møte opp fordi du er sulten :)

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt, det er arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb til tide.

Når det er sagt, kan det jo hende arbeidsgiver kan være litt fleksibel om du tar opp dette på en fornuftig måte?

Om det er svært dårlig bussforbindelse og den bussen du må ta er den eneste som går, vil sikkert arbeidsgiver ha forståelse for dette når bussen en gang mellom er forsinka. Om det går en tidligere buss du kunne tatt, stiller saken seg litt anderledes..

 

Når det gjelder kø og du kjører selv, er dette ingen unnskyldning. Det er ditt ansvar å beregne god nok tid til jobben. På dager med "ekstremvær" eller ved store ulykker (stengt vei) vil nok arbeidsgiver kunne være fleksibel da også.

 

For å sette det på spissen: Ja, det er ditt ansvar å komme deg tidsnok på jobb. Ja, du må betale evt. taxi selv. Det er tross alt ikke arbeidsgivers "feil" at du har en kronglete reisevei til jobb.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ditt ansvar å komme på jobb i tide, men om det bare er snakk om noen minutter en sjelden gang i blant så vil nok de fleste arbeidsgivere ikke bry seg noe særlig, med mindre det er snakk om en helsikkas grinebiter som elsker å krangle og lage trøbbel for andre. Jeg har i hvert fall ikke fått noe trøbbel de stedene jeg har jobbet når jeg kom noen minutter for seint. Så lenge du ikke kommer "noen minutter" for seint hver eneste dag så burde det ikke være noe problem om du har en OK sjef. Blir det lenger enn et kvarter så kan det være en idé å ta en telefon og si i fra.

Lenke til kommentar

Er ikke dét det er snakk om her. Jeg skulle bli henta av en kollega på vei til jobb. Han endte opp i kø og trafikkaos og vi ble enige om at han skulle reise i forveien for å få åpnet butikken, så skulle jeg komme etter med bussen så snart det lot seg gjøre med bussavganger. Jeg kom alt for sent pga få bussavganger. Prøvde å ringe å si ifra til sjefen flere ganger at jeg var på vei, men han tok ikke telefonen. Senere fikk jeg greie på at han hadde latt være å svare mobilen bevisst. Fikk en real "skyllebøtte" når jeg kom for å si det sånn. Ikke noe gøy, men jeg er student og slenger ikke akkurat rundt meg med penger så hadde ikke råd til taxi der og da. Greit nok at det juridisk er mitt ansvar å komme på jobb i tide uansett, men litt medlidenhet/forståelse?

Lenke til kommentar

du har en idiot av en sjef, de fleste godtar at man kommer for sent enkelte ganger.

men, de har ingen ansvar for hvordan, hvor dyrt, været, ulykker eller lignende.

du skal møte opp til avtalt tid uansett.

var jo egentlig ikke helt din skyld heller, men sjefen din hadde "rett" i det han gjorde, selv om en enkel "hvorfor kom du for sent i dag?" hadde holdt, uten masse kjefting.

 

på jobb hender det i hvertfall ett par ganger i uken at noen kommer for sent pga ett eller annet uten at det blir noe pes ut fra det

Lenke til kommentar

Alle kan forsove seg, eller komme for sent av og til, uten at det skal bli en stor sak ut av. Det er til og med lov å være syk en gang i blandt. Skjer det ofte derimot, forstår jeg at det kan bli et problem for arbeidsgiverne, og dermed et problem for arbeidstakerne, som risikerer og stå uten jobb. Men at sjefen din skal gi deg en skyllebøtte utenom det vanlige når du har fulgt vanlig prosedyre (ringt for å melde ifra om sen ankomst), er for meg helt uforståelig. Du får putte noe i kaffen hans^^

Lenke til kommentar
Er ikke dét det er snakk om her. Jeg skulle bli henta av en kollega på vei til jobb. Han endte opp i kø og trafikkaos og vi ble enige om at han skulle reise i forveien for å få åpnet butikken, så skulle jeg komme etter med bussen så snart det lot seg gjøre med bussavganger. Jeg kom alt for sent pga få bussavganger. Prøvde å ringe å si ifra til sjefen flere ganger at jeg var på vei, men han tok ikke telefonen. Senere fikk jeg greie på at han hadde latt være å svare mobilen bevisst. Fikk en real "skyllebøtte" når jeg kom for å si det sånn. Ikke noe gøy, men jeg er student og slenger ikke akkurat rundt meg med penger så hadde ikke råd til taxi der og da. Greit nok at det juridisk er mitt ansvar å komme på jobb i tide uansett, men litt medlidenhet/forståelse?

 

 

 

Herregud du jobber i en butikk?

hva er vitsen med å ta det så seriøs da?

(vis du ikke har tenkt å være der hele livet da)-

 

Men sjefen din høres ut som en idiot

Hadde ikke brydd meg no særlig om han..

hadde bedt han dratt til helvete vis han hadde gjort dette mot meg..

og sykmeldt meg et par mnd...

Lenke til kommentar

makrellen111: Må si du utviser en helt fantastisk arbeidsmoral her. Selvfølgelig tar du jobben din seriøst, uansett om du har tenkt til å være der i en dag, et år eller et liv! Og hvorfor skal du sykemelde deg fordi sjefen kommer med en skyllebøtte når du kommer for seint? Be sjefen dra til helvete? Håper for guds skyld jeg aldri, aldri trenger å jobbe med idioter som deg.

Lenke til kommentar

Synes det har kommet frem en del interessante synspunkter her! Det liker jeg:)

Selv mener jeg at jeg har god arbeidsmoral, tar fatt på faste arbeidsoppgaver og tar initsiativ!

Jeg er veldig omgjengelig og liker å betjene kunder. Så handler liksom ikke om dårlig arbeidsmoral heller.

Jeg ble bare utrolig frustrert etter det som skjedde og mener at jeg ble behandlet urimelig.

Kan godt si at jeg har en "spesiell" sjef:p rett på sak og driver butikk helt på kanten av det som er juridisk lovlig.

Ingen som kan ta han på det han gjør, men butikk handler faktisk litt om sunn fornuft!

Fin plass å jobbe og i tillegg gøy å selge det vi selger! Har tenkt masse på om dette er en plass jeg ønsker å holde på lenge. Har vært ansatt i i drøye 2mnd bare:p

Lenke til kommentar

Jeg kommenterer dette selv om saken er "løst" :

 

Hvis du bare har kommet forsent en gang (eller et par ganer) er jo dette en ikke-sak! Problemet er jo at det etterhvert er ganske mange som "forsover seg". Min mor jobber i et firma hvor det var et par gjengangere som forsov seg ganske så mange ganger i måneden. Sjefen kjeftet på disse to syndere, uten at det hjalp synderlig. Min mor foreslo da automatisk trekk av lønn for de timene de ikke var der. Overraskelsen var stor da de fikk mye mindre lønn måneden deretter. De fikk da forklart at de jo ikke hadde vært på arbeidsplassen disse timene. Idag er de på jobb hver dag til rett tid. Uansett taper ikke lenger firmaet penger på at de ikke er der.

Jeg har jobbet i 2-4 firmaer de siste årene, og ser det samme der. Spesiellt hos yngre arbeidstagere.

Lenke til kommentar
Men sjefen din høres ut som en idiot

Hadde ikke brydd meg no særlig om han..

hadde bedt han dratt til helvete vis han hadde gjort dette mot meg..

og sykmeldt meg et par mnd...

Jeg er enig at det er dumt å gi deg skure når du faktisk prøvde å ringe og si ifra. Det hørtes ikke spesielt profft ut.

 

Men om jeg ville nok ha gjort det litt annerledes enn du skriver her. Å skjelle ut sjefen slik og deretter sykmelde seg stiller ikke spesielt godt i ditt favør som arbeidstaker.

 

Men jeg ville ha tatt det opp seriøst med sjefen at uhell kan skje og at det skal være mulig å ringe og si ifra. At han ikke klarer å ta telefonen er egentlig ikke ditt problem.

Endret av Milt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...