Gå til innhold

Nytt billig stativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående Velbon Sherpa 600R...jeg trenger ikke kjøpe noe ekstra "krimskrams" til det?? Er bare å skru fast mitt Canon eos400d og knipse i vei?

 

Syns det er litt forvirrende med alt av kulehoder og dingser som man må ha på mange stativer..litt n00b da :ph34r: hehe

Det er prinsipelt to typer hoder. Kulehode (l-> løsne en skrue og vri i alle retninger) og treveis-hode( seperate skruer for vippe og dreie). Sherpaen har treveis hode.

 

Dyrere stativer lar deg bytte hode. Tro ikke det er mulig på Sherpaen.

 

Så tilbake til spørsmålet. Du trenger ikke noe ekstra. Det er bare å skru på kamera. Stativet har en hurtig-kobling, så du løsner en plate som du skrur kamera fast på. Snedige saker.

 

Tom

Lenke til kommentar

Slik det fremstår i annonsen trenger du ikke mer krimskrams for å bruke stativet nei. Selv foretrekker jeg kulehode fremfor treveis, men det er meg.

 

Det kan være nyttig med et lite vater som du fester i blitsskoen hvis ikke stativet har innebygget vater.

 

@ explode: Hvis du bare skal bruke stativet ditt innendørs, med kompaktkamera, kan du gå for et billigbilligstativ, men med en gang du vil sette på litt tyngre saker og ta det med ut lønner det seg å bruke litt mer penger. Ikke nødvendigvis for lommeboken, men for sjelefreden.

 

mvh Øystein

Endret av alkymist
Lenke til kommentar
Slik det fremstår i annonsen trenger du ikke mer krimskrams for å bruke stativet nei. Selv foretrekker jeg kulehode fremfor treveis, men det er meg.
Det gjelder nok de fleste, men dersom det står mellom billig kulehode eller billig treveis, er jeg helt sikker på at jeg ville valgt billig treveis!

 

Til kompaktkameraer er forsåvidt hva som helst av stativer godt nok, men på generell basis vil jeg anbefale å legge litt penger i stativet. Et billig stativ er egentlig penger ut av vinduer - og skaper mer irritasjon enn glede. Å betale penger for irritasjon, skjønner jeg ikke at folk vil gjøre.

 

Elkjøp har noen forholdsvis gode Manfrotto-stativer. De koster litt mer enn budsjettet, men for ca 8-900 kr kan du få et langt bedre stativ enn for 4-600 kr. Velbon Sherpa 600R til ca 800kr heller ikke et dårlig valg...

Lenke til kommentar
Det er ett Canon Powershot A650IS som skal brukes på stativet, men blir sannsynligvis byttet ut med speilrefleks etterhvert.

Fant ett på komplett her nå som heter Velbon DF-40/F til 399 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333802

Er det ett greit og solid stativ som kan holde ei god stund?

Jeg har Velbon DF-60/F som er tilsvarende Velbon DF-40/F bare litt høyere. Stativet er helt middels, men perfekt for meg. Jeg bruker det ikke så ofte og kan derfor leve med at det er litt skranglete i forhold til de som koster 5 ganger så mye. Brukte til sammenligning et manfrottostativ med kulehode til flere tusen igår og ble veldig klar over at jeg ikke trenger den ekstra kvaliteten. Skal ikke legge skjul på at kvalitetsfølelsen var en helt annen, men jeg vil heller putte mellomlegget i nytt kamera. Kan forresten anbefale scandinavianphoto.no da de har samme stativ til 285.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å kjøpe Velbon Sherpa 600R, så bør for all del ikke miste hurtigkoblingen. Det er omentrent umulig å skaffe ny. Mistet hurtigkoblingen i slutten av september. Har enda ikke klart å oppdrive ny, og jeg har vært i kontakt med de aller fleste store forhandlere pr. telefon. Samtlige nevner en ubekreftet dato, men ingen tør garantere for noe. Gå heller for et stativ det går an å skaffe reservedeler til..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du tenker på å kjøpe Velbon Sherpa 600R...

Dette stativet; hvor er den billigste plassen man kan få kjøpt dette stativet?

Lurte på en ting til; når man skal pan'e (horisontale bevegelser), er det lett uten å måtte røre på de vertikale linjene? Liksom, man må "åpne" en klemme for å panorere, og man må åpne et klemme for å gå opp og ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...