Gå til innhold

Hvis du skader en DYR bil


Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis du rygger inn i en bil som er uerstattelig, og blir erstatningspliktig?

Sett at du ødelegger flere detaljer på Caprinos ekte versjon av Il Tempo Gigante eller en tilsvarende håndlaget superbil.

Det er vel ikke din feil at han du rygger inn i, måtte ha en så fordømt dyr bil?

Kan han andre kreve noe mer for reparasjon av en superbil enn for en Opel Corsa?

 

Og HVIS forsikringen dekker slikt, hvor mye dekker de?'

Hva skal til for at de ikke dekker det?

 

Jeg har ikke juss-eksamen, noe som ofte hjelper meg å ta etisk riktige valg. Men i dette spørsmålet er jeg i tvil om hvem som skal betale.

Egentlig mener jeg at folk som tør å kjøre uerstattelige biler på offentlig vei får ta hele ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at det burde bli opprettet tabeller på standard-priser ved skader?

Alle skader skal bli dekket med samme sum det ville kostet å finne en ny del til en Volvo 240 på dynga?

 

Personen som eide den dyre bilen forventet vel ikke akkurat at du skulle være dum nok til å ødelegge den? Etisk riktig å ordne opp for seg når man gjøre noe feil. Skulle vri seg unna er moralsk forkastelig.

 

Edit: Det er forresten ulovlig å kjøre rundt uten forsikring som dekker slikt, så blir du erstatningspliktig er det vel fortjent.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Beklager om jeg står i fare for å være usaklig: men hvilken .... er så .... å kjøre rundt med en så dyr bil? Det er jo helt idiotisk, spesielt i byer.

 

Jeg syns det ikke er din feil. Saken bør vel behandles akkurat som om den dyre bilen var en vanlig Volvo. Med mindre eieren kan bevise at du gjorde det med vilje...

Endret av crazypc
Lenke til kommentar

Man burde tenke seg om to ganger før man våger seg ut i trafikken med en så dyr bil, ja.

 

Men uansett var dette en ulykke, og den som har skylda må bare gjøre opp for seg. Forsikringsselskapet ditt dekker vel dette? Til en viss grense, selvsagt. Det burde eieren av superbilen være fornøyd med.

Endret av crazypc
Lenke til kommentar
Men hva gjør man hvis man som 18åring, mao ganske uerfaren og høyt utsatt for ulykker, kommer borti en bil til 5-6mill?

Har du kjørt uten forsikring fortjener du å bli gjeldsslave for resten av livet, enkelt og greit.

 

Hvor uaktsom må man være for at forsikringa ike skal gjelde?

Hva med en feilberegnet rygging utenfor dagligvarehandelen?

Om du rygget i 50km/t og forsøkte å snu med håndbrekket hadde nok regress vært tingen. Forsikring dekker ting såfremt du ikke har vært helt idiot.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Går forsikringa ut umiddelbart hvis jeg er en dag for sein med betalinga?

 

Sier seg vel nesten selv at forsikringen ikke detter bort etter at man er en dg forsinket med betalingen.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt er det ganske enkelt, den som blir utsatt har rett til å forholde seg til forsikringsselskapet til skadevolder. Bilansvarsloven §4 er ganske rett fram:

 

Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden.

 

Med andre ord er det en sak mellom forsikringsselskap og skadelidte.

Lenke til kommentar
Men hva gjør man hvis man som 18åring, mao ganske uerfaren og høyt utsatt for ulykker, kommer borti en bil til 5-6mill?

 

Altså, det er jo grenser for hva man kan dekke med en vanlig jobb (type 120kr/t).

 

Jeg regner ikke å "komme borti" en bil som alvorlig skade på bilen, så det kan umulig bli så veldig kostbart, selv for en 18-åring med forsikring. Hvis han (eller hun) totalvraker en bil i flere millioner kroner-klassen derimot, så er han enten så uerfaren og farlig sjåfør at han ikke fortjener annet en en kjemperegning, eller eieren av den dyre bilen hadde skylden.

 

Selvsagt finnes det unntak, men jeg håper du tar poenget.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha sett i mine forsikringspapirer at jeg er forsikret for ansvarskade opptil 10.000.000.. Regner med det er omtrendt det samme for alle forsikringsselskaper.

 

Uansett, om man mangler forsikring, så har forsikringsselskapene en felleskasse som blir brukt til å dekke skadelidde, mens den som har utført skaden får krav om tilbakebetaling av hver eneste krone.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg må bare presisere at jeg IKKE har rygget borti rakettmotorene på Il Tempo Gigante.

 

Det jeg lurer på, er hvor mye eieren av en juvelbesatt bil kan kreve i erstatning hvis jeg en dag skulle skrense borti en... HEEEELT teoretisk.

 

 

Det er dette du har forsikring til,

samme om det er en 85´ 240 eller Il Tempo Gigante..

Lenke til kommentar
Egentlig mener jeg at folk som tør å kjøre uerstattelige biler på offentlig vei får ta hele ansvaret selv.

Mener du at dersom man kjøper en fin bil til 7-sifret beløp, må man selv ta ansvaret dersom noen kjører på den? Dummeste jeg har hørt (og jeg har hørt mye!).

 

I tilfelle en ulykke er det forsikringsselskapet som vurderer skylden, og legger den på en av partene, eller på begge. Dersom EN får skylden, må dennes (påbudte) ansvarsforsikring dekke skaden på den andre partens kjøretøy, og skade på eget kjøretøy må dekkes av eier eller ev. (frivillige) kaskoforsikring. Dersom begge får skylden, må begge dekke skade på eget kjøretøy av eier eller ev. (frivillige) kaskoforsikring.

 

Dersom man er idiot nok til å kjøre uten ansvarsforsikring, noe som alle vet er påbudt, fortjener man å bli gjeldsslave for resten av livet, enten man kjører på en annen bil (dyr eller billig spiller ikke noen rolle, kostnadene for reparasjon er ikke sååå forskjellig for en lik skade), eller et barn i fotgjengerovergang.

Lenke til kommentar

Hørte om en kar som kom til å skade en Ferrari, og måtte betale for frakt til og fra Itialia, samt også for reparasjoner og lakkering....

 

Hadde jeg hatt en dyr bil som en Ferrari eller Bugatti Veyron, hadde jeg nok passet godt på hvor jeg parkerte, samt ikke å ta unødige sjanser når jeg kjørte...

 

Men, det er jo klart, om du skulle være så uheldig at du skader en "superbil", må du nok regne at det kommer til å svi godt på pungen uansett hvilken forsikring du har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...