Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangling i familien


Anbefalte innlegg

Skjønner du ikke moren din fryktelig godt?

 

Scenario: Du har en datter, som du ønsker at skal få et bra liv, og hun gidder ikke å dra på skolen, noe 99,9 av alle andre barn får seg til å gjøre, og som i aller fleste tilfeller er synonymt med en god fremtidig jobb.

 

Hopp ut av det skolehatende sure hodet ditt, finn ut hvordan du kan fikse dette. Hvis det er fysisk umulig for deg å gå på skolen, ha i det minste respekt for moren din og hennes meninger om dette. Hadde hun reagert noe mindre enn det hun gjør hadde hun i mine øyne vært en udugelig foresatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trådstarter: Du virker utrolig bortskjemt.

 

slenger meg på den. har lest igjennom hele tråden og synes ikke akkurat synd på trådstarter. at foreldrene er strenge med deg er bare vel fortjent slik du oppfører deg. ut ifra det du forteller virker det som at foreldrene dine stiller opp for deg og da bør du gidde å gi litt tilbake.

 

det er noe som heter at man sår som man høster. når du ikke gidder å gjære en dritt og i tilleg spytter moren din i ansiktet når hun prøver å få deg til å stille litt opp for heimen synes jeg det sier nok om deg egentlig.

 

bare gled deg til du skal begynne å studere og jobbe. da holder det ikke med "idag orker jeg ikke stå opp for å gå på jobb/skole". det kommer du ikke langt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg og foreldrene mine krangler en del, og mest pgr jeg skulker veldig mye.

 

I går fikk jeg 5 på en prøve, og da gikk jeg og mamma ut og kjøpte litt diverse ting for over 1000 kr. (til meg). Og da lovte jeg hun at jeg skulle gå på skolen hver dag frem til jul. Idag var jeg hjemme fra skolen, og hun blei jo ganske skuffet og sur pgr det, og det endet opp i at vi kranglet. Så når hun kom hjem fra jobb idag spurte jeg om jeg kunne få tilbake csi sesongen som hun hadde tatt, så sa hun at den var i bilen. Da jeg kom opp igjen og hadde hentet den, sa hun at jeg måtte støvsuge trappen, ta ut og inn i oppvasken, lage middag og vaske badet x) det sier hun bare når vi krangler, for vist jeg sier at jeg ikke vil gjør det blir hun dritsur og bare kjefter enda mer. Noe hun selvfølgelig gjorde idag, og til slutt ble jeg så sint at jeg spyttet hun i ansiktet. Da tok hun skikkelig hardt tak i meg, og gjorde sånn at jeg begynte å blø inni lippen. Det er kanskje ikke så galt for de fleste, men når hun står der og kjefter og skriker, holder stramt rundt armen min og ansiktet så er jo ikke det noe gøy..

 

Og nå når pappa kommer hjem vet jeg at hun kommer til å si det til han, og så kommer han til å true med å selge hestene mine, etterfulgt av masse kjeft og spm som: Tenker du noen gang på hva du vil bli? Vist du fortsetter som dette kommer du aldri til å bli noe, da kan du bare glemme å komme inn på den skolen du vil.

 

Har noen av dere andre og en slik koselig hverdag?:)

 

Makan, kvinne.

Jeg støtter mesteparten av de andre her. Du har så slettens ikke noe å sutre over. Du må lære å ta ansvar og begynne å tenke litt på fremtiden din, ikke være så jævla trangsynt som det virker som.

Og det at du får 1000 spenn for en jævla 5-er... WTF? Jeg får 100kr for hver 6-er jeg får og har opparbeidet meg 900kr bare nå i desember.

Lenke til kommentar

For trådstarter virker sikkert foreldrene strenge og vrange, som "tar tilbake" ting og kommanderer henne rundt ;)

Sånn det virker for meg har hun foreldre som ikke lenger vet hvordan de skal motivere, og prøver å gjøre det med å kjøpe ting når hun er flink og faktisk holde to hester (!!). Og da skjønner jeg frustrasjonen når det virker som om det de blir møtt med er likegyldighet, ETTER at de har kjøpt ting og fått faktisk løfter om forbedring.

 

SunnivaKL, for deg virker sikkert de fleste her veldig krasse og urettferdige. Men tror en del av oss har vært der du er, og ser hvor idiotisk vi har oppført oss..

Var også sånn som deg at jeg ikke orket å stå opp, det ble bare verre fordi jeg følte det ble flaut når jeg hadde vært borte noen dager osv. Men det eneste som funker er å bite tenna sammen og STÅ OPP! :) Ingen andre enn deg selv kan få deg ut av den senga og snu tankegangen din.

 

Når du blir eldre og får deg en jobb du bruker mange timer på hver uke vil du skjønne betydningen av penger. Høres ikke ut som dere er fattige, men å holde to hester og å bruke 1000 kroner spontant, det er penger ut uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg angrer på at jeg ikke hjalp til mer hjemme, at jeg var ofte sur hvis jeg ble bedt om noe jeg skulle gjøre hjemme. Men prøv å snu på det. Moren og faren din gjør vel stort sett alt hjemme (som de fleste med tenåringer)? Er det så urettferdig at man hjelper til èn dag i uka eller hvor lite man faktisk gjør?

Lenke til kommentar
De prøver å hjelpe meg, men de gjør det via kjefting og truing.. og det er jo ikke en effektiv måte, noe som gjør at jeg ikke hører på de, og blir hjemme. Og da begynner de å kjefte, og så blir jeg sint tilbake..

Da har jeg to spørsmål:

1. Hvordan hadde du reagert om de tok vek godene dine (hestene, nettilgang, datamaskin o.l.) istedefor å gi verbal juling?

2. Hva ser du på som en effektiv måte å hjelpe det?

Lenke til kommentar

For en trist slutt på denne tråden. Fasiten her er IKKE: "Skjerp deg, du bortskjemte jente som spytter på moren din". Når i tillegg voksne brukermoderatorer kommer med håpløse innlegg, må jeg skrive noe her.

 

Til trådstarter: Du og dine foreldre bør ta en ufarlig tur på familievernkontoret. Der kan dere alle lære hva som er god kommunikasjon. Du bør ikke la mennesker du hverken ser eller kjenner gi deg deres syn på din versjon av det som skjedde. Se også www.ung.no.

 

Til resten: Hva i huleste h... har de to hestene og en tusenlapp med dette å gjøre? Blir man en god forelder fordi man forer barnet sitt med ting og penger, og truer med å ta det vekk når man finner det for godt?

 

Hele denne tråden finner jeg utrolig provoserende, pga. så mange ubrukelige innlegg, og den burde strengt tatt blitt fjernet fra dette forumet. Hele kategorien burde forøvrig bli fjernet, siden den ikke blir overvåket av folk som har greie på det de snakker om. Vanskelige mellommenneskelige temaer er kompliserte, og det er IKKE sunt for femtenåringer å sitte her og få slike svar som dette. Jeg har ikke vært aktiv på dette forumet før her forleden, og tenkte å gi det en sjanse, men dette var nedslående gitt.

Endret av thorerkr
Lenke til kommentar
For en trist slutt på denne tråden. Fasiten her er IKKE: "Skjerp deg, du bortskjemte jente som spytter på moren din". Når i tillegg voksne brukermoderatorer kommer med håpløse innlegg, må jeg skrive noe her.

 

Til trådstarter: Du og dine foreldre bør ta en ufarlig tur på familievernkontoret. Der kan dere alle lære hva som er god kommunikasjon. Du bør ikke la mennesker du hverken ser eller kjenner gi deg deres syn på din versjon av det som skjedde. Se også www.ung.no.

 

Til resten: Hva i huleste h... har de to hestene og en tusenlapp med dette å gjøre? Blir man en god forelder fordi man forer barnet sitt med ting og penger, og truer med å ta det vekk når man finner det for godt?

 

Hele denne tråden finner jeg utrolig provoserende, pga. så mange ubrukelige innlegg, og den burde strengt tatt blitt fjernet fra dette forumet. Hele kategorien burde forøvrig bli fjernet, siden den ikke blir overvåket av folk som har greie på det de snakker om. Vanskelige mellommenneskelige temaer er kompliserte, og det er IKKE sunt for femtenåringer å sitte her og få slike svar som dette. Jeg har ikke vært aktiv på dette forumet før her forleden, og tenkte å gi det en sjanse, men dette var nedslående gitt.

 

Tusen takk for et støttende svar :)

Lenke til kommentar
Til resten: Hva i huleste h... har de to hestene og en tusenlapp med dette å gjøre? Blir man en god forelder fordi man forer barnet sitt med ting og penger, og truer med å ta det vekk når man finner det for godt?

Syns det absolutt har noe med saken å gjøre, fordi foreldrene hennes antakeligvis bruker det som en slags løsning på å prøve å belønne positiv atferd. Og da syns jeg trådstarter kan prøve å se grunnen til at foreldrene hennes sier og gjør ting, istedet for at de kun er urettferdige og slemme.

At de sier de vil trekke tilbake goder = forsøk på å skape konsekvenser for tingene hun gjør. Om foreldrene hennes er FLINKE med grensesettingen sin og belønningen er jo en annen sak..

 

Forøvrig enig i at familievernkontoret kan være et ok forsøk.

Lenke til kommentar

Denne tråden provoserte meg fordi folk bl.a. mener at siden hun får penger å handle for og har hester, så skal hun være fornøyd. Jeg mener fortsatt at penger og hester ikke har noe med saken å gjøre. Dette pga. at ting barn får av foreldrene sine ikke skal være avgjørende for hvordan barnet oppfører seg. Antakelig er dette en økende tendens. Takk Gud for finanskrisen som fikk oss litt ned på jorda igjen.

 

Hva ville du ha valgt? (Du kan kun velge ett alternativ):

 

1. Materielle ressurser i hue og ræva. Foreldre som truer, skriker og er uforutsigbare i ord og handling.

2. Hjem, mat, klær, moderate mengder ting ved spesielle anledninger. Foreldre som har gode kommunikative evner og som er forutsigelige i ord og handling.

 

 

Tror ikke valget er så vanskelig. Dette er selvsagt satt på spissen, og det ene utelukker jo ikke det andre. Det er heller på ingen måte en kritikk til denne jentas foreldre, dette ville vært uberettiget fra min side siden jeg ikke kjenner dem. De er garantert glade i jenta, hvis ikke hadde de jo ikke brydd seg. De trenger bare, antakelig som veldig mange andre, en innføring i kommunikasjonsmetoder og atferdspsykologi. Samt litt sunt folkevett.

 

Det ilpostino antakelig synes å få ut av mitt innlegg er at jeg mener det er greit at en 15-åring spytter foreldrene i ansiktet. Hvis dét er gjengs oppfatning av mitt innlegg håper jeg at folk som enten er en forelder eller tenker at de vil bli en forelder leser innlegget til de har skjønt det, eller sender meg en PM eller skriver i posten her. Det enkleste i denne saken er å avfeie trådstarter som en bortskjemt og lat drittunge, men hvor ofte er ting så forbannet sort og hvitt da?

 

Nå føler jeg at jeg har blitt et slikt slitsomt fjols som prøver å redde verden ved å påtvinge den min sannhet, men jeg har lovet meg selv at denne posten er den siste jeg skriver i i denne delen av forumet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke hun skal smile hele dagen fordi hun har to hester og får en del ting, men grunnen bak dette. Hvorfor foreldrene gir henne de godene. Om alt er så urettferdig som hun først tenkte at de var. Vet at JEG har endret syn på mange ting jeg syntes var dårlig gjort og urettferdig fra da jeg bodde hjemme, og skulle ønske jeg var litt mer samarbeidsvillig på den tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Virker mer som om trådstarter ikke gidder å svare på det som blir negativt ladet mot henne. Med en gang det kom en støttende kommentar fra en lengre oppe her, var det svar å få.

TS er ute etter sympati, men med den holdningen hu har, er det ikke mye å høste av det her. Spark deg i ræva og prøv å i det hele tatt gå ut med søpla en gang iblant.

Lenke til kommentar
Og en ting til, plukkfisk: Er jeg heldig som har foreldre som gjør sånt?

Jeg synes ikke det selv, men kanskje du synes det :)

 

Vet du ikke spurte meg, men fikk bare lyst å svare :) Noen foreldre bryr seg ikke i det hele tatt, men dine bryr seg i hvert fall på en måte selv om de sikkert kunne taklet det bedre. De prøver vel så godt de kan, selv om du føler det på en annen måte. De er bare mennesker, og de bryr seg om deg. De føler seg nok frustrert når de ser at du skulker og kunne gjort mer med livet ditt, og føler at du kunne gjort bedre. Jeg har også kranglet en del med foreldrene mine, mest med moren min fordi hun var mer krevende enn faren min... Når jeg tenker på det i ettertid kunne begge parter gjort ting annerledes.

 

Lille venn, som vi sier her i Lofoten: "Nu har du pinadøtte rodd deg så lang ut på vestfjordn som det er mulig og fan meg har du og klart å knekt begge åran".

 

Hahahah!

For et kult uttrykk :D

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Min mening: DU er en bortskjemt drittunge... Hva med å gjøre noe aktivt selv.. :)

 

Tja, jeg gjør jo egentlig mye selv, spesielt med tanke på at jeg har to hester jeg steller hver dag ;)

 

Jeg forstår ikke hvordan noen bare kan "ikke orke/gidde å gå på skolen". Alle føler det slik når de skal opp fire timer for tidlig på mandag, men vi drar rævva opp fordi vi må. Jeg har og spyttet moren min i fjeset en gang, men ikke over en bagatell som dette! Ta deg selv i nakken og gå på skolen. Om du ikke blir mobbet eller ikke har venner kan det da ikke være så jævla ille!?

 

Jeg har faktisk begynt å skjerpe meg nå. Har satt på alarmen på 06:30 hver dag, og idag sto jeg opp og gikk på skolen. :)

 

Jeg fatter faktisk ikke hvordan du fikk deg til å spytte på moren din.

Jeg har vært igjennom helvete flere ganger med begge mine foreldre, og opplevd værre enn å bli tatt litt hardt i armen, men å spytte på de kunne jeg aldri fått meg selv til å gjøre.

 

Kanskje de som ikke har hatt det verre synes det å bli tatt hardt i armen er ille nok da.

 

 

Jeg og foreldrene mine krangler en del, og mest pgr jeg skulker veldig mye.

 

I går fikk jeg 5 på en prøve, og da gikk jeg og mamma ut og kjøpte litt diverse ting for over 1000 kr. (til meg). Og da lovte jeg hun at jeg skulle gå på skolen hver dag frem til jul. Idag var jeg hjemme fra skolen, og hun blei jo ganske skuffet og sur pgr det, og det endet opp i at vi kranglet. Så når hun kom hjem fra jobb idag spurte jeg om jeg kunne få tilbake csi sesongen som hun hadde tatt, så sa hun at den var i bilen. Da jeg kom opp igjen og hadde hentet den, sa hun at jeg måtte støvsuge trappen, ta ut og inn i oppvasken, lage middag og vaske badet x) det sier hun bare når vi krangler, for vist jeg sier at jeg ikke vil gjør det blir hun dritsur og bare kjefter enda mer. Noe hun selvfølgelig gjorde idag, og til slutt ble jeg så sint at jeg spyttet hun i ansiktet. Da tok hun skikkelig hardt tak i meg, og gjorde sånn at jeg begynte å blø inni lippen. Det er kanskje ikke så galt for de fleste, men når hun står der og kjefter og skriker, holder stramt rundt armen min og ansiktet så er jo ikke det noe gøy..

 

Og nå når pappa kommer hjem vet jeg at hun kommer til å si det til han, og så kommer han til å true med å selge hestene mine, etterfulgt av masse kjeft og spm som: Tenker du noen gang på hva du vil bli? Vist du fortsetter som dette kommer du aldri til å bli noe, da kan du bare glemme å komme inn på den skolen du vil.

 

Har noen av dere andre og en slik koselig hverdag?:)

 

Makan, kvinne.

Jeg støtter mesteparten av de andre her. Du har så slettens ikke noe å sutre over. Du må lære å ta ansvar og begynne å tenke litt på fremtiden din, ikke være så jævla trangsynt som det virker som.

Og det at du får 1000 spenn for en jævla 5-er... WTF? Jeg får 100kr for hver 6-er jeg får og har opparbeidet meg 900kr bare nå i desember.

 

Det er jo forskjellig fra familie til familie, jeg får kanskje mer enn andre, men jeg pleier nesten aldri å få brae karakterer på skolen, så når jeg først får det så vil de vel at jeg skal fortsette med det.

 

Virker mer som om trådstarter ikke gidder å svare på det som blir negativt ladet mot henne. Med en gang det kom en støttende kommentar fra en lengre oppe her, var det svar å få.

TS er ute etter sympati, men med den holdningen hu har, er det ikke mye å høste av det her. Spark deg i ræva og prøv å i det hele tatt gå ut med søpla en gang iblant.

 

Jeg leser alle svarene jeg får, men er ikke alltid jeg er i humør til å skrive på en saklig måte, og velger derfor å ikke svare. Så beklager det. Men jeg gjør faktisk ting, jeg rydder og støvsuger rommet mitt ganske ofte :p selv om det ikke virker slik :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...