Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangling i familien


Anbefalte innlegg

Jeg og foreldrene mine krangler en del, og mest pgr jeg skulker veldig mye.

 

I går fikk jeg 5 på en prøve, og da gikk jeg og mamma ut og kjøpte litt diverse ting for over 1000 kr. (til meg). Og da lovte jeg hun at jeg skulle gå på skolen hver dag frem til jul. Idag var jeg hjemme fra skolen, og hun blei jo ganske skuffet og sur pgr det, og det endet opp i at vi kranglet. Så når hun kom hjem fra jobb idag spurte jeg om jeg kunne få tilbake csi sesongen som hun hadde tatt, så sa hun at den var i bilen. Da jeg kom opp igjen og hadde hentet den, sa hun at jeg måtte støvsuge trappen, ta ut og inn i oppvasken, lage middag og vaske badet x) det sier hun bare når vi krangler, for vist jeg sier at jeg ikke vil gjør det blir hun dritsur og bare kjefter enda mer. Noe hun selvfølgelig gjorde idag, og til slutt ble jeg så sint at jeg spyttet hun i ansiktet. Da tok hun skikkelig hardt tak i meg, og gjorde sånn at jeg begynte å blø inni lippen. Det er kanskje ikke så galt for de fleste, men når hun står der og kjefter og skriker, holder stramt rundt armen min og ansiktet så er jo ikke det noe gøy..

 

Og nå når pappa kommer hjem vet jeg at hun kommer til å si det til han, og så kommer han til å true med å selge hestene mine, etterfulgt av masse kjeft og spm som: Tenker du noen gang på hva du vil bli? Vist du fortsetter som dette kommer du aldri til å bli noe, da kan du bare glemme å komme inn på den skolen du vil.

 

Har noen av dere andre og en slik koselig hverdag?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har levd i den verdenen bare 1-2 år siden.

 

Alt begynte vel med min mindre sossiale trengsel, satt som regel på maskinene eller så serier.

Dette irriterte ivertfall stefaren min, han kom og kjeftet, truet, snakket dritt om meg osv. Jeg følte at han virkelig storkoste seg med det. Jeg var desverre overvektig og han snakket alltid om at jeg skulle snart dø om jeg ikke gadd å gjøre noe. Jeg flyttet til en hybel pga annen skole, da tok jeg meg friheten til å gi blanke i skolen og oppholde meg hjemme. Stadigvekk kom min mor og stefar på besøk hvor de kjeftet fra det første eyeblikk til det siste før de dro hjem. Noen ganger hadde det irritert min stefar så mye at han brukte vold mot meg. Men synd for dem sier jeg. For nå er jeg 20 år, lever i egen leilighet og prøver å unngå kontakt med dem. Om dem ikke gidder å være venner med meg, så gidder heller ikke jeg å gjøre det tilbake. Det handler om å gi og få + masse forståelse.

 

 

Jeg er redd at det ikke er mye du kan få gjort med dette enn den dagen du flytter ut pga skole, jobb eller kjæreste.

Lenke til kommentar
Jeg har levd i den verdenen bare 1-2 år siden.

 

Alt begynte vel med min mindre sossiale trengsel, satt som regel på maskinene eller så serier.

Dette irriterte ivertfall stefaren min, han kom og kjeftet, truet, snakket dritt om meg osv. Jeg følte at han virkelig storkoste seg med det. Jeg var desverre overvektig og han snakket alltid om at jeg skulle snart dø om jeg ikke gadd å gjøre noe. Jeg flyttet til en hybel pga annen skole, da tok jeg meg friheten til å gi blanke i skolen og oppholde meg hjemme. Stadigvekk kom min mor og stefar på besøk hvor de kjeftet fra det første eyeblikk til det siste før de dro hjem. Noen ganger hadde det irritert min stefar så mye at han brukte vold mot meg. Men synd for dem sier jeg. For nå er jeg 20 år, lever i egen leilighet og prøver å unngå kontakt med dem. Om dem ikke gidder å være venner med meg, så gidder heller ikke jeg å gjøre det tilbake. Det handler om å gi og få + masse forståelse.

 

 

Jeg er redd at det ikke er mye du kan få gjort med dette enn den dagen du flytter ut pga skole, jobb eller kjæreste.

 

Oi, det må ha vært forferdelig!

Det du har gått igjennom er jo mye verre enn det jeg sliter med..

 

Jeg har tenkt å flytte til neste år, vil begynne på skole i Bergen :)

Lenke til kommentar

jeg skulle ønske du hadde evner til å innse hvor utakknemmelig og heldig du er.

 

heldig, fordi du har foreldre som bryr seg om deg og tydeligvis går langt for å gjøre hverdagen din koselig (jeg refererer til moren din som kjøpte deg ting for over 1000 kroner på grunn av en god karakter), og utakknemmelig fordi du ikke setter pris på det de gjør for deg.

 

gå på skolen. har du problemer på skolen, snakk med noen.

Lenke til kommentar
jeg skulle ønske du hadde evner til å innse hvor utakknemmelig og heldig du er.

 

heldig, fordi du har foreldre som bryr seg om deg og tydeligvis går langt for å gjøre hverdagen din koselig (jeg refererer til moren din som kjøpte deg ting for over 1000 kroner på grunn av en god karakter), og utakknemmelig fordi du ikke setter pris på det de gjør for deg.

 

gå på skolen. har du problemer på skolen, snakk med noen.

 

Ja, men det er ikke lett å alltid ha et press på seg om at man må gjør det bra på skolen. Og ang skulkingen så er det ikke bare å gå. Altså, mange dager går det helt greit, men plutselig en dag er jeg bare skikkelig umotivert, og gidder ingenting. Og jeg har snakket med psykolog, helsesøster, rådgiver ++ , og det har hjulpet. I niende hadde jeg til sammen 1 mnd og noen uker fravær, men etter jeg hadde snakket masse med helsesøster har jeg gått mer på skolen. Nå er jeg som oftest på skolen, og før var jeg som oftest hjemme.

Lenke til kommentar

Og en ting til, plukkfisk: Er jeg heldig som har foreldre som gjør sånt?

Jeg synes ikke det selv, men kanskje du synes det :)

 

jeg prøvde å snakke med noen angående mine problemer på skolen. Kom ikke mye ut av det. Selv om det er visse hjelpeapperater rundt om kring, så er 99% av dem ganske daffe...

 

Mhm, men her hvor jeg bor er det noen som faktisk er flinke :)

Lenke til kommentar

Får si meg enig med SunnivaKL. Jeg kunne greid meg fint uten de tusen kronene eller de tingene de kjøper til meg så lenge dem ikke kjefter. Om de kjefter og smeller om alt blir det bare isfronter mellom dem og datteren. Jeg har selv en isfront til mine, noe som skyldes mine foreldre's tallentløse måte på å få sakt hva de føler og dems meninger. Jeg vet ikke hvordan det er ellers, men min stefar startet å skrike og skråle hver gang vi diskuterte forskjellige ting, slik som aksjer, lokal sammfunnet, politikk og han hadde feil. Er ikke en god måte å skape vennskap på.

Lenke til kommentar

Jeg er som sagt av og til umotivert, og da er det utrolig vanskelig i det hele tatt å stå opp. Men og for jeg som oftest bare får dårlige karakterer, og det er så mye jeg har gått glipp av, så det er vanskelig å følge med i timene osv..

 

Får si meg enig med SunnivaKL. Jeg kunne greid meg fint uten de tusen kronene eller de tingene de kjøper til meg så lenge dem ikke kjefter. Om de kjefter og smeller om alt blir det bare isfronter mellom dem og datteren. Jeg har selv en isfront til mine, noe som skyldes mine foreldre's tallentløse måte på å få sakt hva de føler og dems meninger. Jeg vet ikke hvordan det er ellers, men min stefar startet å skrike og skråle hver gang vi diskuterte forskjellige ting, slik som aksjer, lokal sammfunnet, politikk og han hadde feil. Er ikke en god måte å skape vennskap på.

 

Ja, og når de tar tingene de har kjøpt til meg bare for jeg ikke går på skolen så føler jeg jo at de kjøper ting bare for jeg gjør det bra på skolen. Og når jeg sier at de bare tenker på skolen min, så sier de nei, men de snakker jo bare om det x)

Lenke til kommentar

ok, det skjønner jeg. hvis foreldrene dine kjøper deg ting som erstatning for at de ikke snakker med deg, så gjør de noe veldig feil. inntrykket mitt av ditt første innlegg var at du ikke gidder å gå på skolen og blir sint på foreldrene dine når de blir sint på deg på grunn av skulk. hvis det er slik at de ikke hører på deg/prøver å hjelpe deg, så er jeg enig med både deg og Shiktu.

Lenke til kommentar
ok, det skjønner jeg. hvis foreldrene dine kjøper deg ting som erstatning for at de ikke snakker med deg, så gjør de noe veldig feil. inntrykket mitt av ditt første innlegg var at du ikke gidder å gå på skolen og blir sint på foreldrene dine når de blir sint på deg på grunn av skulk. hvis det er slik at de ikke hører på deg/prøver å hjelpe deg, så er jeg enig med både deg og Shiktu.

 

De prøver å hjelpe meg, men de gjør det via kjefting og truing.. og det er jo ikke en effektiv måte, noe som gjør at jeg ikke hører på de, og blir hjemme. Og da begynner de å kjefte, og så blir jeg sint tilbake..

Lenke til kommentar

nei, jeg forstår og er enig i at kjeft og trusler ikke funker. men ikke glem å se dette litt fra deres side, de vil i bunn og grunn bare ditt beste.

 

situasjonen din er ikke enkel, for det er stor sannsynlighet for at foreldrene dine ikke kommer til å slutte med kjeft og trusler med mindre du begynner å gå på skolen.

 

jeg foreslår at du prøver og forklare dem på en rolig og saklig måte at deres oppførsel ikke hjelper, men forverrer motivasjonen du har til å gå på skolen.

 

men samtidig må du love, og også prøve å komme deg på skolen. jeg vet veldig godt hvor vanskelig det kan være, men du må bare tenke at det er bare et år før du kan flytte og bestemme over deg selv.

Lenke til kommentar

Uansett hvor sint eller forbanna man er så spytter man aldri på moren sin. Det er noe av det verste man kan gjøre på noen i min mening. Det viser bare totalt mangel på respekt. Hadde jeg vært foreldrene dine så hadde jeg nok truet/ tatt vekk noen av godene dine også.

 

Virker ikke helt urimelig at hun vil at du ikke skal skulke. Spesielt når hun tar deg med ut å kjøper ting til deg og du sikkert lover bot og bedring, og likevel driter i det dagen etter. Skal aldri få meg unger :ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ja, og når de tar tingene de har kjøpt til meg bare for jeg ikke går på skolen så føler jeg jo at de kjøper ting bare for jeg gjør det bra på skolen. Og når jeg sier at de bare tenker på skolen min, så sier de nei, men de snakker jo bare om det x)

 

Hæ? Hva trodde du at du fikk belønning til 1000 kroner for? For deg er det sikkert en prestasjon å få en 5er og da er moren din grei mot deg for å oppmuntre deg til å fortsette sånn. Likevel klarer du ikke å holde det minimale av et løfte selv om det bare er sju skoledager igjen før juleferien. Så er du frekk nok til å spytte på moren din som har huset og fôret deg, kun fordi du går inn for å bli en imbestill sosialklient som lever på skattebetalerne og driter i alt og alle.

Bank er hva du fortjener.

 

Jeg er like gammel som deg og selv om jeg kjenner meg igjen i noe av det du sier er oppførselen din forkastelig. Hva venter du annet enn skjenn fra foreldrene dine? Ros?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uansett hvor sint eller forbanna man er så spytter man aldri på moren sin. Det er noe av det verste man kan gjøre på noen i min mening. Det viser bare totalt mangel på respekt. Hadde jeg vært foreldrene dine så hadde jeg nok truet/ tatt vekk noen av godene dine også.

 

De viser jo like mye respekt tilbake....

Hvor mye respekt er det i å stå å skrike i trynet til sin datter og true henne med å selge noe hun bryr seg om (hestene)?

 

 

 

Og hvem sier at hun lever på skatten våres da, Zarac?

Jeg er ganske sikker på at hun lever på sine foreldres regning.

 

 

 

 

 

Men noe som hjalp meg var rett og slett komme meg på en jobb med voksne folk. Jeg jobber selv som en IT-Lærling i en kommune og trives veldig godt. Mest fordi at disse menneskene greier å oppføre seg og ikke oppfører seg som noen idioter. (slik some de på skolen). Heller ingen mobbing siden alle er gamle nok til å akseptere folk av alle farger og former her. Kunne jo ha prøvd en måned me jobbing på en butikk og se hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Ja, og når de tar tingene de har kjøpt til meg bare for jeg ikke går på skolen så føler jeg jo at de kjøper ting bare for jeg gjør det bra på skolen. Og når jeg sier at de bare tenker på skolen min, så sier de nei, men de snakker jo bare om det x)

 

Hæ? Hva trodde du at du fikk belønning til 1000 kroner for? For deg er det sikkert en prestasjon å få en 5er og da er moren din grei mot deg for å oppmuntre deg til å fortsette sånn. Likevel klarer du ikke å holde det minimale av et løfte selv om det bare er sju skoledager igjen før juleferien. Så er du frekk nok til å spytte på moren din som har huset og fôret deg, kun fordi du går inn for å bli en imbestill sosialklient som lever på skattebetalerne og driter i alt og alle.

Bank er hva du fortjener.

 

Jeg er like gammel som deg og selv om jeg kjenner meg igjen i noe av det du sier er oppførselen din forkastelig. Hva venter du annet enn skjenn fra foreldrene dine? Ros?

 

Jeg har et problem med skulking, noe som gjør det vanskligere å bare gå på skolen. Og det er faktisk 14 dager igjen til VÅR ferie ;)

 

Hvordan kan du si at jeg driter i alt og alle? Om du tror det så har du misforstått, for det gjør jeg ikke.

 

Kan du si meg grunnen til at jeg fortjener bank? Bare for jeg er en tenåring som har problem med å gå på skolen, er midt i puberteten og ikke alltid klarer å styre sinnet mitt? Alle blir sint inni mellom, og ja, det er feil å la det gå utover foreldre, men når de tar tingene mine, og truer med å selge hestene som jeg selv har betalt for så gidder ikke jeg å stå og bare smile og si at det er greit. Det må du forstå.

 

Jeg forventer hjelp. Og det er det jeg trenger. Jeg vet ikke hvordan de bør hjelpe meg på den beste måten, men som foreldre synes jeg de bør vite hvordan de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Har lignende situasjon, eller hadde.

 

Det som funket for meg var å snakke mindre og mindre med de, lage min egen middag, rettogslett isolere meg så mye man kan når man lever på 80kvm.

 

Det funker fint for meg, går oftere på skolen nå og er ikke så mye hjemme heller.

 

Prøv å isoler deg litt mer fra de, drit i skolen frem til jul og sats etterpå

Lenke til kommentar
Har lignende situasjon, eller hadde.

 

Det som funket for meg var å snakke mindre og mindre med de, lage min egen middag, rettogslett isolere meg så mye man kan når man lever på 80kvm.

 

Det funker fint for meg, går oftere på skolen nå og er ikke så mye hjemme heller.

 

Prøv å isoler deg litt mer fra de, drit i skolen frem til jul og sats etterpå

 

Åå :) Men jeg har jo hest, og da må jeg snakke mye med pappa ang fôr, hovslager, veterinær ++, så det blir litt vanskelig.. men når jeg snakker med han ang hest, så er han kjempe snill og en helt annen person :p

 

Ja, jeg har tenkt å satse mer på skolen til våren igjen.. Da er det jo eksamen og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...