Gå til innhold

HD DVD og Blu-ray-titler: hva skjer i HD-verden


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er forresten link til Release sin artikkel.

 

High-Def krigen i Norge: Blu-ray har 80% av markedet

 

HD DVD-omsetningen i september var på knappe 50.000 kroner, mens det ble omsatt Blu-ray Disc for over 700.000 kroner.

 

Blu-ray Disc har nå 80% av omsetningsverdeien i det norske High-Def markedet, viser splitternye tall fra Norsk videogramforening (NVF). Dette er tall som viser innkjøpsverdi- og volum fra NVF-medlemmene inn til norske butikker.

 

Etter årets første ni måneder, er altså totalsalget av Blu-ray Disc i Norge på 80% av markedet for High-Def, mens HD DVD altså har 20%, Dette er i innkjøpsverdi. HD DVD-omsetningen i september var på knappe 50.000 kroner, mens det ble omsatt Blu-ray Disc for over 700.000 kroner.

 

Ser vi på volum, antall titler, er fordelingen 78% til BD og 22% til HD DVD. Dette gjelder hele 2007 frem til utgangen av september. I klare tall er det solgt inn 30005 BD-eksemplarer til norske butikker, og 8341 HD DVD-eksemplarer.

 

Det kom svært få nye High-Def-titler i begge format i september. Kun fem nye BD-er og tre nye HD DVD-er. Salgsomsetningen tyder da på sterkt innkjøp av katalogtitler, og da i BDs klare favør.

 

For året under ett er det per utgangen av september lansert 111 BD-titler og 90 HD DVD-titler.

 

PS! Ifølge PROFFILM, her på Release.no, viser det seg at det nå i oktober og de påfølgende to siste måneder i 2007, vil komme 119 High-Def-utgivelser, med et klart flertall i BD-formatet.

 

For året under ett er det solgt Blu-ray Disc-plater fra distributører inn til butikker for nesten 4,5 millioner kroner, i løpet av perioden januar-september 2007. Til sammenligning er det solgt inn HD DVD-plater for i underkant av 1,1 millioner kroner.

 

Merk: For alle NVF-tall gjelder følgende. Dette er salgstall inn til butikkene, ikke reelt salg over disk.

 

Med andre ord, dere kan ikke forvente å se mange HD DVD-er i butikkhyllene fremover.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Hva er nå vitsen med å hyle om de salgs statistikkene i Norge hele tiden, tviler på at de som kjøper HD DVD her i Norge kjøper de i butikk.

 

Hvem er så dum at de kjøper filmene sine i butikk her i landet når de kan får de 2-3 ganger billigere på nettet. De som sitter med Blu-ray er mer avhengig av å kjøpe i butikk her pga soneinndeling.

 

Og Raste, for det første så er "krigen" langt i fra over, og for det andre så er det ikke lov å drive med salg på dette forumet.

 

 

Edit : leif must die

Endret av Dragoncrest
Lenke til kommentar
Er nok ein god del med HD-DVD spillere som importerer ettersom alt av film er sonefritt. No er jo det tilfellet med ein del filmer på BR også da, men likevel. Er ikkje til å kimse av de tallene der ihvertfall :)

Ja, det skal være sikkert. De fleste mine HD-DVD-er kommer fra Australia. Ingen er kjøpt i Norge faktisk. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg syns at å handle i butikk er bedre, og derfor velger jeg Blu Ray. Enkelt og greit :)

 

Hvorfor betale mer enn du må? Jeg synes også det er bedre å handle over disk, men jeg gidder ikke å betale blodpris for å gjøre det...

 

Av mine 134 HD filmer (og noen å 20 under bestilling så er vi snart oppe i 160) så er det ikke en som er handlet over disk, hadde vel også hatt godt under halvparten av titlene også hvis jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar
.....

Av mine 134 HD filmer (og noen å 20 under bestilling så er vi snart oppe i 160) så er det ikke en som er handlet over disk, hadde vel også hatt godt under halvparten av titlene også hvis jeg hadde gjort det.

 

160 filmer?! Veldig respektabelt! Er nå faktisk ikke så veldig langt unna halvparten av det totale sortimentet av hva som finnes å få kjøpt på HD DVD.

 

Har selv bare kommet opp i 30 filmer + en sesongboks.

Lenke til kommentar
Hvem er så dum at de kjøper filmene sine i butikk her i landet når de kan får de 2-3 ganer billigere på nettet. De som sitter med Blu-ray er mer avhengig av å kjøpe i butikk her pga soneinndeling.

Dette spør jeg også om! Uansett om det gjelder HD DVD eller vanlig DVD. Av mine 30+HD-DVD-er har jeg ikke kjøpt en eneste over disk her i landet. Det er rett og slett helt borti veggen å gjøre det.

Tom. vanlige DVD-er har jeg kjøpt svært svært lite av over disk her.

Edit: Dette er også hovedgrunnen til at jeg styrer unna Blu-ray så langt som mulig da jeg ikke ønsker å låse meg selv til bestemte markeder og ei heller støtte opp om kunstige markedssperrer som kun er til selgernes beste.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...