Gå til innhold

Ny lederstruktur for forumet - Forumstyret avvikles.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som noen av dere sikkert vet har vi hatt et forumstyre, underlagt ansvarlig redaktør, som har hatt ansvaret for den "daglige driften" av forumet. Denne ordningen er nå avviklet og erstattet med en mer redaksjonell profil. Øverste ansvarlig er fortsatt ansvarlig redaktør og underlagt ham får vi nå en Innholdsansvarlig, som blir undertegnede.

 

Med dette håper vi på en mer effektiv lederstruktur hvor det redaksjonelle er adskilt fra det kommersielle. Til sistnevnte har forumet en egen forretningsansvarlig. Tekniske spørsmål og avgjørelser er det Ueland som vil stå for. Innholdsansvarlig sitt fokus skal utelukkende være kvalitet og det å sørge for at brukerne har et best mulig forum. Det er brukerne som står for innholdet i denne tjenesten og vi skal etterstrebe oss for at "skallet" vi tilbyr tilfredsstiller ønskene fra brukerne best mulig. Det er flott om brukere enten tar direkte kontakt eller benytter vår tilbakemeldingskategori for ønsket forbedring (tekniske spørsmål må rettes til drift).

 

Mer informasjon kan man få ved å klikke på lenkene over. Eller spørre i denne tråden :)

 

Informasjon om forumet: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Diskusjon.no#Statistikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mao nytt navn for det samme? Blir det noen forskjell for oss brukere?

 

Forumstyret var en instans bestående av 9 personer, for det meste redaktører. Det som i praksis skjer er at dette leddet forsvinner og mye av arbeidsoppgavene tilfaller innholdsansvarlig, mens driftssaker tilfaller driftsansvarlig. Man går fra mange kokker til få kokker.

 

Ellers skjer det endel ting når det kommer til satsing på forum og community, men det kommer vi tilbake til senere.

 

Roberteh: Det blir nå lettere å plassere ansvar angående kvalitet ja. Er det for lite moderering, går ting for tregt osv så kan man kjefte på innholdsansvarlig. Forhåpentligvis vil ting gå fortere nå.

 

Det er mye arbeid som venter og jeg kan vel si såpass at 2009 blir et spennende år :)

Lenke til kommentar

Skyt meg hvis jeg tar feil, men tok ikke forumstyret opp saker kollektivt tidligere? Altså slik at ikke en person hadde full beslutningskraft når relevante avgjørelser skulle taes? Hvis det var tilfelle, hvordan skal man gå frem dersom man kommer i klammeri med innholdsansvarlig om en relevant sak og føler seg urettferdig behandlet? Jeg vil gå så langt som å si at jeg vet du er en rettferdig mann som vil brukernes beste, men er ikke 9 hoder bedre rustet til å ta rettferdige og mer objektive avgjørelser enn ett?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Høres ut som det blir en del arbeid på deg fremover Dotten, hvor mye jobber du egentlig med forumet, er det snakk om fulltidsansettelse?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig er Håvard Røste den som har det juridiske ansvaret mens du har det praktiske ansvaret for innholdet?

 

Får se om det blir noen endringer å spore da. :)

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil, men tok ikke forumstyret opp saker kollektivt tidligere? Altså slik at ikke en person hadde full beslutningskraft når relevante avgjørelser skulle taes? Hvis det var tilfelle, hvordan skal man gå frem dersom man kommer i klammeri med innholdsansvarlig om en relevant sak og føler seg urettferdig behandlet? Jeg vil gå så langt som å si at jeg vet du er en rettferdig mann som vil brukernes beste, men er ikke 9 hoder bedre rustet til å ta rettferdige og mer objektive avgjørelser enn ett?

 

Før var det en fra styret som behandlet klager. Som regel var dette meg. Om jeg selv var involvert i moderering blir det overlatt til en annen å behandle klagen, mest sannsynlig Simen1 eller ansvarlig redaktør.

 

Tidligere var det avstemning i styret om alt fra opprettelse av ny kategori til endring av retningslinjer. Nå blir endelig avgjørelse tatt av innholdsansvarlig, med unntak av endringer i retningslinjene som skal godkjennes av redaktøren og driftsavgjørelser som drift tar seg av. Det blir som en redaksjon ellers. Moderatorteamet og brukerne vil nok bli mer involvert og ha mer å si når det kommer til struktur og slikt. Det er ønskelig at forumet i mest mulig grad utformes i tråd med brukernes ønsker ettersom det tross alt er brukerne som står for innholdet i tjenesten.

 

Vi har hatt en utfordring med at ting har tatt utrolig lang tid og rent mer ut i sanden fordi styret ikke fungerte. Derfor er det valgt en løsning som er mer lik hvordan en redaksjon ellers fungerer. Erfaringen med 9 hoder var at det kanskje var 2-3 av dem som involverte seg og avgjørelser rant ut i sanden. Samt at endel føringer var motstridene og lite konsekvente, det forvirret brukerne. Det er også for å unngå rolleblanding slik at de som sitter med avgjørelsen har forumets beste som interesse og ikke en av de andre sitene eller kommersielle interesser som gjeldende. Samarbeid med redaktørene vil selvfølgelig være viktig, spesielt i utforming av forumstruktur. Men det er min sterke overbevisning at forumet er til for brukerne og deres ønsker vil alltid veie tungt om det skulle oppstå en uenighet. Eksempelvis er det ikke ønskelig å gjøre som VG og begynne å ta betalt for å la folk bruke forumet, det blir som å be dere betale for å jobbe for oss.

 

Det er 40 hoder i moderatorteamet og flere tusen hoder på forumet ellers, så det vil ikke mangle på inputs. I praksis er det håp om at jo mer aktiv man er jo mer innflytelse vil man få på avgjørelser fordi beslutninger vil tas med utgangspunkt i feedback, behov og redaksjonelle prinsipper. Det skal sikre mer dynamisk utvikling og lettere kunne stille noen til ansvar om jobben ikke blir gjort.

 

Edit: Og for ordens skyld, om noen føler seg urettferdig behandlet av innholdsansvarlig i en klagebehandling så skriv en blogg om det eller lignende. Blogg og forum er ypperlig til at vanlige mannen i gata kan bli den "5. statsmakt" som kan holde media i ørene. Noen enkelte medier er redd for virker det som. Det kan være en god ting å holde folk som jobber med forum, som tross alt handler om å ytre sin mening, under kritisk oppsyn. Involver dere i tilbakemeldinger, gi ris når noe ikke blir gjort skikkelig og bruk den makten Internett har gitt dere. ;)

 

Høres ut som det blir en del arbeid på deg fremover Dotten, hvor mye jobber du egentlig med forumet, er det snakk om fulltidsansettelse?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig er Håvard Røste den som har det juridiske ansvaret mens du har det praktiske ansvaret for innholdet?

 

Det er deltidsjobb. Det er mye arbeid, men grovarbeidet er og blir moderatorteamet som står for. De legger ned tusenvis av timer i året for at du og jeg skal ha et ryddig forum å være på og de gjør det gratis. De er som oftest vanlige brukere som har blitt spurt om de kan gjøre en ekstra innsats. Moderatorteamet vil også ha mye å si i hvordan forumet vil bli i fremtiden, noe som igjen sikrer et mest mulig brukerstyrt forum. :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det første som slår meg som positivt med den nye omveltningen er at det tilsynelatende fremstår som langt mer effektivt å la en person ta seg av avgjørelser som det tidligere måtte flere personer til for å drøfte. Man slipper vel i så måte mye tidkrevende meningsutveksling og de eventuelle problemer som måtte oppstå som følge av interessekonflikter eller mangel på konsensus, og det vil i prinsipp gjøre det enda mer attraktivt for oss brukere å presentere våre synspunkter og forslag til endringer i forumet. Jeg vet av erfaring at styrer og kollegier og andre systemer for fordeling av makt ofte fører til en voldsom treghet fra en sak kommer på dagsorden til beslutningen blir satt ut i livet. I vanskelige saker med stor spredning i synspunkter og meninger kan det være vanskelig å fatte en endelig beslutning overhodet, og man er hele tiden avhengig av flere personer med alle de ulemper det fører med seg, noe som skaper en enorm treghet i seg selv.

 

Det som derimot klør meg litt med avviklingen av styret er det som går på å sikre en mest mulig objektiv og nøytral bedømmelse av konfliktsaker mellom brukere og medlemmer av nettverket. Jeg kjenner ikke de interne prosedyrene for bedømmelse av konfliktsaker i detalj, men jeg har hele tiden vert av den muligens naive oppfatningen at dersom man opplevde å bli utsatt for urettferdig bedømmelse av en klage av et styremedlem, kunne man få saken belyst av andre styremedlemmer slik at man var sikker på at den endelige beslutningen var en samlet vurdering og ikke farget av en enkeltpersons synspunkt. Vil avviklingen av styret ha noen innvirkning på objektiviteten i slike saker siden det nødvendigvis nå blir færre kontaktpersoner med tilstrekkelig posisjon til å fremme sitt syn på slike saker?

 

Uansett ser jeg frem til besluttsomheten og effektiviteten dette vil medføre og det er deilig å vite at man som bruker har muligheten til å få en entydig og konsis offisiell uttalelse fra innholdsansvarlig i relevante diskusjoner uten å måtte vente i det vide å det breie for at forumstyret skal se på saken å komme med en uttalelse. Jeg håper og tror at dette vil gjøre at det blir mer attraktivt for brukerne å komme med sine forslag og meninger om forumet og at forholdet mellom brukere og deg som innholdsansvarlig vil bli mer synlig og tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte over så vil det aldri bli aktuelt for en som er involvert i en moderering å behandle klagesaken. Om jeg moderer noe så er jeg i samme øyeblikk innhabil i å foreta en vurdering av innvendinger mot nevnte moderering.

 

Ellers så skrev jeg en liten edit i mitt forrige innlegg som er viktig for enhver forumbruker å legge merke til. Formelt sett er innholdsansvarlig underlagt ansvarlig redaktør, men i praksis bør vedkommende svare like mye til brukerne.

 

Det er sterkt ønskelig å få det mest mulig åpent og et forum som mest mulig er styrt av brukernes ønsker, men samtidig befestet i visse essensielle prinsipper. Det må aldri glemmes at det er en kommersiell virksomhet som eier forumet og da må det være fokus på at kommersielle interesser i minst mulig grad bør gå ut over kvalitet.

 

Det er jo vanskelig å spå hvordan forumet vil være i fremtiden, men hvis det blir slik at det fungerer med innholdsansvarlig og det blir en "tradisjon" så er det jo fint om det kommer en kultur for feedback og kritikk for den som innehar stillingen. I tillegg får forhåpentligvis moderatorer og brukere lettere for å nå gjennom med sine synspunkt, fordi det er de som kjenner forumet. Min jobb blir å være kompetent med alt som omhandler et nettforum - både det redaksjonelle, organisasjon, ledelse, grensesnitt m.m. I tillegg til at vi har en forretningsansvarlig som kan sørge for budsjetter og markedsføring og forumguruer som Ueland til å ta seg av driften. Dette er et team med forskjellige arbeidsoppgaver, min jobb vil spesielt være fokusert på å kanalisere brukernes og moderatorens ønsker fordi de som regel vet best.

 

Forumet som løsning er fortsatt temmelig proprietær, men forhåpentligvis kan vi få et mer åpent system etterhvert. Drøfting vil finne sted både internt og på forumet, jeg er en sterk tilhenger av at man gjennom dialog er best egnet til å finne den "høyere innsikt". Filosofi er eksempelvis en viktig kilde til å finne løsninger, spesielt på de mer normative problemstillingene.

Lenke til kommentar
Det må aldri glemmes at det er en kommersiell virksomhet som eier forumet og da må det være fokus på at kommersielle interesser i minst mulig grad bør gå ut over kvalitet.

 

Som innholdsansvarlig kan du vel kanskje svare på hvordan disse med komersielle interesser tjener på meg som forumbruker? Tviler på at de får noe særlig avkastning her i gården gitt ;)

Lenke til kommentar

Et forum er ikke det letteste å tjene penger på, det er ingen hemmelighet. Men det er også billig. Et tomt skall hvor brukerne står for innholdet. I løpet av endel år så er det kommet noen millioner med innlegg og brukerne har fylt opp forumet med veldig mye bra. Forumet treffer høyt på google-søk og det er femsifret unike treff i måneden, veldig mange kommer hit etter google-søk.

 

Det gjør også sitene bedre, ved å være det interaktive tilbudet.

Lenke til kommentar
Et forum er ikke det letteste å tjene penger på, det er ingen hemmelighet. Men det er også billig. Et tomt skall hvor brukerne står for innholdet. I løpet av endel år så er det kommet noen millioner med innlegg og brukerne har fylt opp forumet med veldig mye bra. Forumet treffer høyt på google-søk og det er femsifret unike treff i måneden, veldig mange kommer hit etter google-søk.

 

Det gjør også sitene bedre, ved å være det interaktive tilbudet.

 

Joda, det er greit, men hva genererer kapital? Er det det smale innslaget av reklame øverst på siden? For å være ærlig har jeg aldri lagt merke til det i noen større grad en at jeg har observert at det er der. Jeg er nok ikke alene ..

Lenke til kommentar

Annonseinntekter på et forum med flere hundre tusen unike besøkende i måneden er nok ikke for småpenger å anse, selv om effekten ikke er like stor som å ha annonse på forsiden av hw.no (som er den eneste siten i nettverket som har flere besøkende enn forumet).

 

Det er også en grunn til at vi kan investere mer i å gjøre forumtilbudet bedre og det jobbes mye med nettopp dette (kort sagt å gjøre community-tilbudet bedre).

Lenke til kommentar
Annonseinntekter på et forum med flere hundre tusen unike besøkende i måneden er nok ikke for småpenger å anse, selv om effekten ikke er like stor som å ha annonse på forsiden av hw.no (som er den eneste siten i nettverket som har flere besøkende enn forumet).

 

Det er også en grunn til at vi kan investere mer i å gjøre forumtilbudet bedre og det jobbes mye med nettopp dette (kort sagt å gjøre community-tilbudet bedre).

 

Så de respektive annonsørene kan altså rapportere om salg av sine produkter, som kan spores direkte tilbake til annonsene på siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...