Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvis man brenner seg på ovnen, what to do


fgr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var det jo bare snakk om at en person brente fingeren sin på ovnen, så sant nervesystemet til personen er i orden så har man ikke fingeren der i mer et et kvart/halvt sekund...

 

Og kommenterte til de som mente at det ikke var lurt å bruke iskaldt vann på fingeren fordi det kunne gi frostskader, og dermed heller bruke lunkent vann.

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å få frostskader av å ha fingeren under (is)kaldt vann fra springen i et par minutter.

 

Nå skal et skikkelig brannsår holdes under rennende vann i minst en halvtime da.

 

Hvis du med "skikkelige brannskader" mener 3.grads forbrenninger, skal vel ikke dette avkjøles så mye uansett, pga. faren for infeksjoner, men jeg kan egentlig ikke så mye om akkurat det. Det er ingen vits å kjøle ned i en halvtime. Hva er poenget med å avkjøle det skadede stedet? Jo, å forhindre at naboområdene blir skadet. Skaden som har skjedd kan ikke gjøres noe med. Men at det lindrer, det gjør det nok. Men tviler på at det er noen medisinsk vinning i å kjøle ned i mer enn noen få min.

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å få frostskader av å ha fingeren under (is)kaldt vann fra springen i et par minutter.

 

Nå skal et skikkelig brannsår holdes under rennende vann i minst en halvtime da.

 

Hvis du med "skikkelige brannskader" mener 3.grads forbrenninger, skal vel ikke dette avkjøles så mye uansett, pga. faren for infeksjoner, men jeg kan egentlig ikke så mye om akkurat det. Det er ingen vits å kjøle ned i en halvtime. Hva er poenget med å avkjøle det skadede stedet? Jo, å forhindre at naboområdene blir skadet. Skaden som har skjedd kan ikke gjøres noe med. Men at det lindrer, det gjør det nok. Men tviler på at det er noen medisinsk vinning i å kjøle ned i mer enn noen få min.

 

Jeg har 60 timers sikkerhetskurs, hva har du?

Har du en brannskade og eneste du har å behandle med er vann så er en halvtime anbefalt. Mulig de drev med vranglære. ;)

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å få frostskader av å ha fingeren under (is)kaldt vann fra springen i et par minutter.

 

Nå skal et skikkelig brannsår holdes under rennende vann i minst en halvtime da.

 

Hvis du med "skikkelige brannskader" mener 3.grads forbrenninger, skal vel ikke dette avkjøles så mye uansett, pga. faren for infeksjoner, men jeg kan egentlig ikke så mye om akkurat det. Det er ingen vits å kjøle ned i en halvtime. Hva er poenget med å avkjøle det skadede stedet? Jo, å forhindre at naboområdene blir skadet. Skaden som har skjedd kan ikke gjøres noe med. Men at det lindrer, det gjør det nok. Men tviler på at det er noen medisinsk vinning i å kjøle ned i mer enn noen få min.

 

Jeg har 60 timers sikkerhetskurs, hva har du?

Har du en brannskade og eneste du har å behandle med er vann så er en halvtime anbefalt. Mulig de drev med vranglære. ;)

 

Som jeg skrev tidligere, er min anbefaling ment på "førsteresponderende", og gjerne mtp. transport til sykehuset. Man skal ikke vente en halvtime med å frakte noen til sykehuset om brannskaden er alvorlig...

 

Det er meget godt mulig du vet mer enn meg om dette, jeg sier bare det jeg har lært på det kurset jeg har hatt, og det het "Medical aid" og foreleserne var i hovedsak anestesileger. Kurset var ikke veldig stort, det gikk over et halvt år. Jeg er medisinstudent.

 

Hvorfor mener du at det er nødvendig med 30 minutters avkjøling etter en brannskade? Jeg er her for å lære =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lurer på en sak. Hvorfor skal man ha kaldt vann eller vann generelt på et brannsår over lengre tid? Temperaturen på huden øker jo en del, men ved 1. grads forbrenning øker den jo ikke såpass at det tar en halvtime med rennende kaldt vann til for å kjøle ned huden, huden blir jo nedkjølt i løpet av få sekunder. Hvordan kan da nedkjøling av området under kroppstemperaturen føre til at skadene av forbrenningen blir mindre?

Lenke til kommentar

Merkeleg at 4 av 5 første treff på "brannsår behandling" på Google sa du skulle kjøle ned i 30 minuttar.

 

Sist eg var på sikkerhetskurs meiner eg me lærte at du skulle kjøle ned i 2-4 minuttar med kaldt vatn og deretter halde skaden fuktig med lunka vatn, enten med ein fuktig klut som skiftes, rennande vatn eller ein kopp/skål eller liknande dersom det er høveleg.. Om det skjer ein stor skade kan det være lurt å flytte personen til vatnet (springen) i staden for å bringe vatn til personen. Det er lettare å ha kontroll og du treng ikkje tenke på å finne nytt vatn. I tillegg kan du regulere temperaturen etter kvart.

 

Frostskader får du neppe, men etter nokre minuttar har det ikkje noko hensikt å kjøle ned meir, ved å fortsetje med kaldt vatn vil kroppen måtte jobbe meir for å halde oppe temperaturen. Om det har noko effekt i forhold til skaden å halde den fuktig etter dei første minuttane eller om det kun er for smertelindring veit eg beint ikkje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...