Gå til innhold

Tre feil, ingen internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble litt forvirra av artikkelen her jeg, men skjønte det etter hvert.

Først står det i overskriften "Tre feil, ingen internett" og at frankrikes lovforslag er godtatt. Deretter står det i artikkelen at EU fikk gjennomslag for en lov som stopper dem i å gjøre akkurat dette... Og så står det at frankrike hadde møte på bakrommet der de alikevell fikk lov...

Uansett, å utestenge noen fra internett på grunn av tre ANNKLAGER er bare absurd. Jeg har mistanke om at dette vil føre til opprør fra ISPer, og hvis Sarkozy ikke gir seg med slike tullete ting så kanskje det franske folket husker hvor guilliotinen står på låven...

 

Selv om vi nordmenn normalt er snille ovenfor storebror og bare drar nisselua over ørene og kikker i bakken er det visse ting vi blir forbanna og klikker for, og en av de tinga er fritt nett, og ting vedrørende data. Se for eksempel aksjoner rundt The Gathering når de liksom måtte betale moms for ikke å være kultur.

 

EDIT: Og til de røde folka her som annklager blåruss og diverse kapitalister for å ha feilen for dette, og vil ha komunistiske revolusjoner, dette er koorporatisme (aka facisme), slike ting skal ikke forekomme i fri markedskapitalisme.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Det virker veldig spesielt å blokkere internettilgangen etter tre anklager. På den annen side er internettilgang ingen folkerett, så ISPene må da kunne velge hvem de vil selge til?

Du har helt rett, internett er ingen folkerett, det er resultatet av en kontrakt. Det er også et privilegie du kan bli tildelt av noen som har inngått en kontrakt (f.eks. offentlige biblioteker, internettkafeer, etc). Det som er problemet her er at det ønskes lovfestet at noen kan nektes retten til å inngå en kontrakt, ut i fra annklager.

Dersom en ISP ønsker å bryte kontrakten din ut i fra annklager fra diverse organisasjoner er dette et enkelt spørsmål. Står det i kontrakten din at ISPen din kan bryte kontrakten på grunn av dette?

Retten til å fritt inngå en kontrakt skal være en folkerett, og her prøver man å begrense dette ut i fra annklager.

Staten gjør heller ikke jobben sin her, siden en av statens hovedjobber er å opprettholde folkets rettigheter.

Lenke til kommentar
Uansett, å utestenge noen fra internett på grunn av tre ANNKLAGER er bare absurd.

 

Så du "foretrekker" i stedet at snuten kommer til heimen, dama/sambo får hysteriske gråteanfall, og nabokjerringa iakttar med falkeblikk under kjøkkengardina at politimenn med alvorlig mine bærer med seg pc-utstyr ut i bilen?

 

Flere her "snakker" som om de er uskyldige (anklaget), men er jo ikke det det dreier seg om (isåfall har man en sak man lett kan gå videre med)

 

Har man derimot "dreti på leggen" så vil jeg si det er naivt å tro man vil komme bedre ut av det ved å gå i nærkamp med politi/rettsapparat

 

Den "franske ordninga" er jo snill, siden du bare blir ekspedert stille og rolig ut av nettet uten at "myndighetene" er inne i bildet

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Uansett, å utestenge noen fra internett på grunn av tre ANNKLAGER er bare absurd.

 

Så du "foretrekker" i stedet at snuten kommer til heimen, dama/sambo får hysteriske gråteanfall, og nabokjerringa iakttar med falkeblikk under kjøkkengardina at politimenn med alvorlig mine bærer med seg pc-utstyr ut i bilen?

 

Flere her "snakker" som om de er uskyldige (anklaget), men er jo ikke det det dreier seg om (isåfall har man en sak man lett kan gå videre med)

 

Har man derimot "dreti på leggen" så vil jeg si det er naivt å tro man vil komme bedre ut av det ved å gå i nærkamp med politi/rettsapparat

 

Den "franske ordninga" er jo snill, siden du bare blir ekspedert stille og rolig ut av nettet uten at "myndighetene" er inne i bildet

 

Nå er det neppe politiaksjon og beslaglegging som er alternativet til dette. Så det blir vel rimlig søkt å sette opp dette som de to eneste alterantivene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Husker jeg ikke feil i farta, så stormet jo politi inn på gutterommet hos en 12 år gammel "pirat" for 4-5 år siden.

 

Så kan vel ikke utelukke at de i slike saker sikrer seg bevis

 

Man kan vel ikke utelukke at det skjer i frankrike heller, selv om vi har denne loven i tilegg. Essensen er at sjangsen i praksis er null for at politiet drar noens torstil razzia for småkriminalitet som dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

det farlige her er hvis noen hacer din pc (eller på andre måter fått utilsiktet tilgang )og bruker den til ulovlige ting slik at politier ( eller anmelder) troer at det er deg som har gjort noe galt og må ta konsekvensen av det.

 

nå har jeg ikke tenkt på sannsynligheten av noe slikt skjer , men det må taes forbehold for slikt

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men spørsmålet alle kan stille seg (i det minste de som er i "faresonen") er jo om man foretrekker at det er ISP eller politi som i såfall bør håndtere slike saker?

 

ISP'ene har ikke noe med dette å gjøre. Det er, slik jeg har forstått dette, rettighets-organisjasjonen MPAA som kan instruere ISP'en om å kutte linja når de finner det nødvendig.

 

Dette blir på linje med at et inkassobyrå kunne instruere banken din om å ikke tillate deg å bruke lønnskontoen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
det farlige her er hvis noen hacer din pc (eller på andre måter fått utilsiktet tilgang )og bruker den til ulovlige ting slik at politier ( eller anmelder) troer at det er deg som har gjort noe galt og må ta konsekvensen av det.

 

Det er rettighets-organisjasjonen MPAA som gir ISP ordre om å stenge linja, ikke politiet. Dette er kjernen i problematikken: at det her ikke er det statlige rettsvesenet som utøver straff, men derimot offeret.

Problemet er ikke de som faktisk har gjort noe galt, men behandlingen av de som feilaktig blir straffet.

 

Problemet her er anke instanser. Rettsvesenet er bygget opp over mange hundre år for å nå den formen vi har i dag, nettopp for å ivareta rettsikkerheten til den enkelte. Dette apparatet er nå fullstendig ignorert.

 

I tillegg finnes et sikkerhets aspekt rundt den overvåkningen av trafikken som nødvendigvis må forekomme for å gjennomføre dette tiltaket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
ISP'ene har ikke noe med dette å gjøre. Det er, slik jeg har forstått dette, rettighets-organisjasjonen MPAA som kan instruere ISP'en om å kutte linja når de finner det nødvendig.

 

Og da tror du at de kommer til å kutte linjer i hytt & pine fra uskyldige mennesker?

Istedenfor å svare direkte vil jeg spørre:

Hvorfor har vi i dag opparbeidet et rettsvesen som har flere ankemuligheter før endelig straff utmåles ?

 

Jeg tror personlig at dette kommer av gjentatte erfaringer hvor feilaktige straffer er utdelt. Selv med dette systemet gjøres det fortsatt feil i dag.

 

Derfor blir det litt naivt å tro at en organisjasjon, som attpåtil selv er den skadelidende part i saken, skal sitte med klarsyn nok til ikke å begå feil i sin behandling av disse sakene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og da tror du at de kommer til å kutte linjer i hytt & pine fra uskyldige mennesker?

 

Et lite eksempel fra det virkelige liv;

 

For 7-8 år siden ble en mann tatt i fartskontoll i stavanger området. Mannen nektet å godta boten og sak ble reist, mannen tapte og saken anket. I neste instans vant mannen da det til slutt ble påvist feil på politiets måleapparater samt at det ble tilstrekkelig bevist at bilen mannen kjørte ikke under noen omstendighet (bortsett fra fritt fall) kunne oppnå den hastighet politet hadde målt.

Mannen var yrkes sjåfør og hadde han blitt fratatt førerkortet på målingstidspunkt ville dette derfor fått ekstra store konsekvenser for ham. Mannen ble "reddet" av ankemulighetene systemet gir da dette tillater stor grad vurdering av alle sider ved en sak før eventuell straff utdeles.

 

Tenk om en sjel som driver en privat nettbutikk plutselig mister sitt levebrød fordi ISP'en stenger linja som følge av en feil i overvåkningsprogrammene til MPAA. Mannen kan sikkert gå til motsøkmål gjennom rettsvesenet om han har tilstrekkelige ressurser, men har allerede antagelig mistet mye av det han hadde arbeidet for.

Lenke til kommentar

La dere merke til Slashdot artikkelen i et relatert emne her da,

 

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=08%...55&from=rss

 

European Police Plan to Remote-Search Hard Drives

 

Dog ikke dett av stolen da , det sto ikke at det var Piratkopiering som var søkeårsaken ..

 

Men det er tydelig for fler og fler at den vestlige verden går mer og mer mot Orwells 1984.

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Dagens copyright-lovgivning beskytter ikke kunstner/forfatter. Den er et verktøy for store firmaers kontroll over markeder (manager vs artist, publisher vs developer). Videre forsøker den å begrense hva man kan bruke et lovlig kjøpt produkt til (låne bort, lage kopier). Vi ser hvordan de korrupte mafia-liknende organisasjonene truer til seg penger fra studenter (USA), sniker seg inn i politikken med lobby-virksomhet (hele verden) og ikke minst det nye skrittet tatt nå i Frankrike.

 

Det er ikke lett, med logikken i hånd, å argumentere for hvorfor copyright-lovgivningen er feil, og hva som er riktig med legalisering av privat piratkopiering, når vi er låst fast i dagens samfunns tankegang (Selv om det finnes meget gode argumenter, for de som gidder å sette seg inn i det). Det er bare å se på historiens gang. Se på konkurranselovgivning. Kan noen forklare meg hvorfor det er rettferdig å fjerne redelig opparbeidede fordeler som delvis monopol fra gigantiske selskaper? Fra synspunktet til disse firmaene kan det sees på som urettferdig. Men vi bare vet det er riktig! Fra samfunnets synspunkt vet vi at det er riktig!

 

Av og til er det rasjonelt å følge magefølelsen (f.eks når store deler av befolkningen kriminaliseres) Av og til må man bryte ut av gamle tankemønstre, se den sunne fornuften i øynene, og gjøre en forandring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...