Gå til innhold

Årets tre beste album 2008


Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thrice - Alchemy Index vol III & IV: Air and Earth

 

Thricealchemyindex3-4.jpg

 

På grunn av en god musikalsk utvikling, og et godt samspill mellom vokal og instrumenter.

http://www.myspace.com/thrice

 

 

The Reign of Kindo - Rhyhm, Chord and Melody

 

2658639234_7bae6b3dbc.jpg?v=0

 

Et friskt pust i musikken. Det er umulig å velge bare en sjanger. Det skal mye til for å toppe når vokalisten synger "Oh my god, what have i become?" på Moments in Between. Forsåvidt veldig dyktige musikere også.

http://www.myspace.com/thereignofkindo

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Gluecifer - Best of and Rarities

gluecifer_kings.jpg

Gluecifer er noe av det kuleste som har skjedd musikk og når de samler de fleste gode sangene på to plater så er albumet verdt sin vekt i gull og kanskje enda litt mer.

 

Amon Amarth - Twilight of the Thunder God

windowslivewriteramonamarthstreamnewsong-102f7amon-amarth-twilight-of-the-thunder-god-2.jpg

Tør ikke tenke på hvor lenge jeg hørte på denne skiva i strekk etter at jeg kjøpte den, men den gikk på repeat lenge! Fantastisk tøff plate og dette er muligens det beste albumet fra Amon Amarth uten at jeg skal si det for sikkert enda.

 

Chrome Division - Booze Broads and Beelzebub

1213087076_large.jpg

Jeg likte det første albumet til Chrome Division og de har ikke fiklet med oppskriften på det andre albumet så det falt i smak. Vet ikke helt hva jeg skal si om dette albumet siden jeg er passelig elendig når det gjelder å beskrive musikk så jeg nøyer meg med å si at jeg liker albumet :)

Lenke til kommentar

Tre? Er du helt på styr, mann?

 

Jaja.

 

1. MGMT - Oracular Spectacular

 

mgmt.jpg

 

Fuck you, hypefobikere.

 

Fuck you, Pitchfork.

 

Dette her er et eksempel på når hypen faktisk får rett. For dette albumet er strålende. Dette er i, motsetning til mange andre fantastiske plater dette året, en sjokkplate. Det er catchy og treffer deg rett i trynet, med sin synthpoptilnærming til psykedeliaen. Konge! (9.7)

 

2. White Denim - Workout Holiday

 

fth053cd_cover_lo-res.jpg

 

Gøy! Det er i hvert fall det White Denim må ha hatt mens de spilte inn denne plata. Den oser av spilleglede og er en unik blanding som sprøytes inn i den bråkete garagerockens bluesy blodårer. Shake! (9.4)

 

3. Nick Cave and the Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!

 

NickCaveTheBadSeeds-DigLazarusDig.jpg

 

Tynnere hår og heftigere rock: Nick Cave er en av de artistene som har overlevd tidens tann ved hjelp av ren og skjær kvalitet. Nå er han blitt en litt eldre kar, tenker "det var da måte på til sipping", og satser på en ny vital garasjerock-stil med pondus for å få den fordømte tanna til å holde seg unna. (9.2)

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Tilfeldig rekkefølge

 

Gojira - The Way of All Flesh

gojira.jpg

Ettersom From Mars to Sirius er en av mine klare favorittplater fra det 21. århundre, hadde jeg store forventninger til denne. Innfridde ikke etter første gjennomlytting. Men etter flere gjennomlyttinger blir den fantastisk. Mørke tekster og tung musikk. På randen til småcatchy enkelte steder også. Når ikke opp til From Mars to Sirius, men holder til å bli en av årets beste.

 

 

Opeth - Watershed

opeth+watershed.jpg

Opeth holder fortsatt koken, og overrasker smått. Ikke like tungt som tidligere album, selv om gromlåten Heir Apparent er noe av det tyngste Opeth noen gang har gjort. Litt mer variasjon i sangene og Mr. Åkerfeldt og co er denne gangen litt mer eksperimentelle. Innheholder også noen rolige ballader i Opeth stil som er så og si perfekte.

 

 

Steven Wilson - Insurgents

l_683a47c474a644a7878dea03152cc7ac.jpg

Mannen bak Porcupine Tree, Steven Wilsons første studio album. Vakker prog rock spilt inn i mange av verdens hjørner. Litt annerledes enn lyden til nyere Porcupine Tree, men du hører godt at det er mannen bak Porcupine Tree du hører.

Lenke til kommentar

Jeg hører vanligvis svært lite på ny musikk i løpet av året, med unntak av i månedene des/jan, der jeg sjekker ut det jeg føler er verdt å sjekke ut fra året som har vært. Har derfor ikke rukket å sette meg ordentlig inn i det som har kommet ut. Men min foreløpige top tre liste ser slik ut:

 

Santogold - Santogold

santogold_santogold.gif

 

Presets - Apocalypso

img7341.jpg

 

M83 - Saturdays=Youth

SATURDAYS-300.jpg

 

Honorable mentions:

Why? - Alopecia

Kanye West - 808s and Heartbreak

Hauschka - Ferndorf

Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair

Kay Kay and His Weathered Underground - Kay Kay and His Weathered Underground

Mental Overdrive - You Are Being Manipulated

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Mine topp 3... :D

 

When - You Are Silent

When_Youaresilent.jpg

Mørkt, mystisk og vakkert... Årets beste album rett og slett...

myspace

 

Funeral - As the Light Does the Shadow

funeral_atldts.jpg

Dyster og seig funeral-doom.

myspace

 

Satyricon - The Age of Nero

Satyricon_-_The_Age_of_Nero.jpg

Nok en rå maktdemostrasjon fra norges beste metal-band. Både live og på plate.

myspace

 

Andre utgivelser verdt å ta med:

Enslaved - Vertebrae

Opeth - Watershed

Motorpsycho - Litttle Lucid Moments

Endret av Olafr
Lenke til kommentar

3BA-2008 - Så langt:

 

Denne tråden blir bare bedre og bedre. Det er fantastisk å se og høre på hvilken album som har betydd mye for andre i året som gikk. For meg er dette blitt en av de mest spennende årskavalkadene. Jeg har lagt merke til at det er lite mainstream musikk her, noe jeg ser på som et kvalitetstegn. Og et annet kvalitetstegn er den store spennvidden på musikksjangerene. Her er det virkelig noe for en hver smak. Den store overaskelsen i år, for meg hvertfall, er at Metallica, med sitt svært etterlengtede 2008 album, kun er nevnt en gang. Mens Opeth - Watershed går igjen i flere poster sammen med REM - Accelerate.

 

Har du ikke delt dine favoritter enda? Gå til førstepost, les, bruk gjerne malen som ligger der og fortell oss lesere om dine audioose opplevelser 2008

 

mvh

Stian

 

edit: Selv om jeg elsker dere alle, må jeg komme med litt ekstra skryt til dere som tar dere tid til å myspace-linke i tillegg. Bra!

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...