Gå til innhold

Årets tre beste album 2008


Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Ok! ett år er gått og da må vi selfølgelig fortsette der vi slapp i denne tråden.

 

Altså... Her er stedet for å kreve sin rett for de tre albumene i 2008 som du synes havnet helt i toppen på din personlige liste.

Album som du synes burde forandret verden med sin genialitet. Og som alle burde høre om.

Selvfølgelig helt uavhengig av sjanger.

 

Regler må til for at dette skal bli pent og ryddig.

 

1)Bare album fra 2008

2)Post albumgrafikk

3)Ikke tenk rekkefølge/prioriteringer. Alle tre er gull verd

4)Kort og grei kommentar eller begrunnelse

5)Valgfritt men svært nyttig og meget god service ovenfor dine lesere - En direkte myspace link til artisten/albumet

 

Postmal:

[b]Artist - Album[/b]
[img=Link til album cover art]
Noen få velvalgte ord
[url="http://www.myspace.com/...."][color="#0000FF"][b]www.myspace.com/....[/b][/color][/url]

 

Her er mine:

 

Opeth - Watershed

opeth_-_watershed.jpg

Prog svart dødsmetall rockerene Opeth skuffer ikke heller denne gangen. Mesterlig album.

www.myspace.com/opeth

 

Sia - Some people have real problems

1396190333_0713ad4774_o.jpg

Den elskelige syngedamen gjør det igjen. Med nok et fengslende album. Expect her.

www.myspace.com/siamusic

 

 

(Siden det er ennda noen uker igjen av 2008, venter jeg med å annonsere siste album)

...

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ayreon 01011001.

Ayreon010101SE.jpg

 

Arjen Lucassen serverer nok et mesterverk som befester seg som en av hans beste rock operas. Dette er nok det albumet fra 2008 jeg har hørt mest på. Et fremragende musikalsk og lyrisk verk fra min favorittartist. Et ord om 01011001: massivt.

 

Sigur Rós - Með suð í eyrum við spilum endalaust

 

sigur_ros_2008.jpg

 

Sigur Rós utvikler seg og viser nye sider. Er ikke blant deres beste album imo, men et veldig godt album for det. Kanskje det "letteste" Sigur Rós-albumet to date. Mange gode låter, et album jeg elsker å slappe av til.

 

Mogwai - The Hawk Is Howling

 

mogwai-hawk_is_howling.jpg

 

Glatt et av de beste ambient / post-rock albumene noen sinne. Mogwais nyeste er bandets beste skive, nydelig og melodisk stemningsmusikk.

 

Nr 4 ville vært Opeth. Watershed støttes fullt ut, et fantastisk album.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

In Flames - A Sense Of Purpose

 

434469.jpg

 

God melodiøs døds metal fra vårt naboland Svergie.

 

Scar Symmetry - Holographic Universe

 

ScarSymmetry_HolographicUniverse_300.jpg

 

Enda mer god melodiøs døds metal fra vårt naboland Svergie med skikkelig trøkk i vokal og rytme.

 

Slipknot - All Hope Is Gone

 

Slipknot-AllHopeIsGone2008.jpg

 

Velger en "outsider" til slutt. Til tross for sitt noe frynsete rykte, leverer Slipknot et veldig bra album i år. Innholder noen skuffelser, men også noen skikkelige gode låter.

Lenke til kommentar

Alltheislands2_1209400740_250x257_1210007681.jpg

All The Islands - Polarise. herlig progressiv screamo med King Diamond innflytelse.

 

cover_1209400398_250x250_1210007766.jpg

Monzano - Bonus Trucks. emo har vel strengt talt aldri vært så tilgjengelig som det er når Monzano spiller det.

 

Soup2_1209400948_250x250_1210007595.jpg

Soup - Come on Pioneers. følelsesladet blipblop med mening.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar

Counting Crows - Saturday Nights & Sunday Mornings. Counting Crows skuffer aldri, og på denne skiva kommer spennet til gruppa virkelig frem. Stemmen til Adam Duritz får også vist hvor god den er på forskjellige typer sanger.

saturday_nights_sunday_mornings_300x300.jpg

 

REM - Accelerate. Til tross for noen sterke sanger som I Wanted to be Wrong og Leaving New York levde ikke REMs forrige album helt opp til forventningene. Det gjør dette!

rem_accelerate.jpg

 

Guns\'n\'Roses - Chinese Democracy. Bare det at Axl fikk ut dette albumet fortjener honnør.

chinese-democracy.jpg

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar

Boris - Smile (

Myspace)

344a1cz.png

Boris' fjortende studioalbum og enda ett nytt album med BORIS i store bokstaver, for oss som har fulgt dette bandet vet vi da at det er snakk om et mer rocka album og ikke et album i drone/doom -sjangeren som Boris kanskje er mest kjent for. Smile inneholder en del mer psykedeliske elementer sammenlignet deres forrige rockealbum, Pink og det er vel kanskje det som gjør plata så bra. Gjesteartister som Michio Kurihara og Sunn O)))'s Stephen O'Malley er også med på å heve kvaliteten av denne utgivelsen.

 

Intronaut - Prehistoricisms (

Myspace)

9przhi.png

Årets metallalbum for min del. Bandet er plassert i post-metal sjangeren, og da tenker man vel på band som Isis og Neurosis. Intronaut ligner verken Isis eller Neurosis, men om du liker de er det nok sjanse stor for at du vil like Intronaut også. Prehistoricisms tar en litt annen retning en debutplata, void og kan noen ganger minne litt om andre metallband som blander jazzelementer inn i musikken sin, som feks. Cynic (Som også kom med plate i år).

 

Torche - Meanderthal (

Myspace)

95u6ao.png

Torche er et vanskelig band å beskrive, de har blitt kalt alt fra sludge og stonerrock til doom pop, men uansett hva en kaller musikken er det gode saker. Hele plata kan faktisk streames her for de som har lyst til å høre et av årets beste album.

 

Hadde det bare kunne vært topp 10:

Cynic - Traced in Air

Eagles of Death Metal - Heart on

Melvins - Nude with Boots

Ayreon - 01011001

Opeth - Watershed

Grails - Take Refuge in Clean Living

A silver Mt. Zion - 13 Blues For Thirteen Moons

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

Ayreon - 01011001

Ayreon01011001regular300.jpg

 

Oppdaget Ayreon i fjor med den fantastiske utgivelsen The Human Equation, og var sannelig spent på om Arjen Lucassen kunne presse fram enda et mesterverk. Og det kunne han sannelig! Fylt med mange instrumentale krumspring, vokale prestasjoner i verdensklasse og en engasjerende historie har han igjen fanget min oppmerksomhet. Med 01011001 befester Ayreon sin posisjon som et av vår tids største musikalske undre.

 

 

Alestorm - Captain Morgan's Revenge

ALESTORM_Captain_Morgan_s_Revenge-2.jpg

 

Et av årets store overraskelser. Med den halveis tvilsomme taggen "Pirate Metal", treffer de blink hos meg. Stappfulle av cheesy tekster, piratvokal og heseblesende soloer lykkes etter min mening stort med sin debut.

YARRGH!

 

Opeth - Watershed

Opeth-cvr-0508.jpg

 

Opeth har gjort det igjen! Med mange sterke utgivelser, inkludert Blackwater Park som etter min mening er den sterkeste så langt, følger de opp med et album som kommer langt opp på listen over mine Opeth-favoritter. Vokalen er simpelten fantastisk utført av Mikael Åkerfeldt, og med sitt spennende tekniske reportoar lager de både nydelige fine og herlige brutale sanger som kommer på rekke og rad.

Endret av NiceViolence
Lenke til kommentar

ColdWorld - Melancholie²

1580b8033198ae692edd42d75d8f0647.jpg

Dette albumet kom som en overraskelse på meg, forventa noe utrolig kjedelig ambedient svartmetall, men dette var virkelig vakkert. Med ekstremt gode ambedient melodier og fantastiske riff. Vakkert, rett og slett.

 

 

Cor Scorpii - Monument

14737.jpg

Noen svaker låter, men resten er så bra at den fortjener andreplassen her. Utrolig bra "Melodic Black Metal". Håper så definitivt at de gir ut minst et par plater til.

 

 

Kalmah - For The Revoulution

16190.jpg

"Melodic Death Metal" fra Finland. Ganske så annerledes fra de tidligere utgivelsene, men dette er så absolutt den riktige retningen.

 

Er så utrolig dårlig til å beskrive musikk, så får greie seg med de få linjene jeg skrev.

Lenke til kommentar

The Gaslight Anthem - The '59 Sound

3844.jpg

Fantastisk plate synes jeg. OK, Sink or Swim er et minimumshakk bedre, men så var jo Sink or Swim 2006 beste debut, om ikke beste plate. De har også fått sin spilletid på p3 med låta tittellåta fra albumet (legg sammen 2 og 2 for å få tittel. Anyways, sjelfull rock med et bein hos Bruce Springsteen og det andre i samme bøtte som Against Me! og The Loved Ones.

 

Zox - Line in the Sand

51lAHQ7tA7L._SL500_AA280_.jpg

Den store overaskelsen i år for min del. Hadde bare hørt to låter av dem før, og det var ikke dette som ventet på meg. Vanskelig å beskrive musikalsk, rett og slett poprock?, men blir beskrevet av allmusic.com som "electric jam band", og nevner indie rock og third wave ska revival som hovedstiler. Men dette er et av de banda man bør høre for å skjønne hva de spiller (mener jeg) Zox på Myspace

 

Death Cab for Cutie - Narraow Stairs

PHP4829C6E841EA0.jpg

Ikke deres beste plate, men alikevel med massevis av kvalitet. De har rocka plata opp litt, og man merker vibbene fra pre-Transatlanticism ganske fort. Ikke at de har lagt bort drømmepopen, for den er der så absolutt

Lenke til kommentar

AC/DC er generelt utrolig kjedelig og repetativt, gadd aldri å høre på Black Ice.

 

I second that! I tillegg til Saturnalia-albumet til The Gutter Twins.

 

Min anmeldelse av albumet. Steike bra, har bare vokset i ettertid. AudioVisuelt beholdt ikke karakterene fra Kulturo, men jeg mener å huske det var 8 eller 9/10.

 

Fylt med mange instrumentale krumspring, vokale prestasjoner i verdensklasse og en engasjerende historie har han igjen fanget min oppmerksomhet. Med 01011001 befester Ayreon sin posisjon som et av vår tids største musikalske undre.

 

Hear hear!

Lenke til kommentar

Meshuggah - ObZen

cover_573212212008.jpg

Jeg vet ikke hvordan Meshuggah gjøre det. Hvordan er det mulig å uttrykke dette i musikk, og ikke bare det, men uttrykker den innen den selvpålagte tvangstrøyen av sin foreldede formel, den klassiske lyden. Obzen ER Meshuggah's beste prestasjon, helt frem til neste albumet.

http://www.myspace.com/meshuggah

 

Motorpsycho - Little Lucid Moments

Motorpsycho%20-%20Little%20Lucid%20Moments.jpg

Little Lucid Moments er en oppvisning i lekenhet og spilleglede. Elsker det.

http://www.myspace.com/motorpsychopage

 

Eagles of Death Metal - Heart On

Eagles_of_death_metal-heart_on-album_art.jpg

Deres tredje fullengder «Heart On» er et glimrende eksempel på akkurat det. EODM er glimrende retrorock som tar en U-sving rundt mange av sjangerens mange selvhøytidelige og humørløse kolleger.

http://www.myspace.com/eaglesofdeathmetal

 

Edit:leif var på besøk.

Endret av BrightSide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...