Gå til innhold

Adventstid for en som ikke tror


Anbefalte innlegg

Hvordan forholder du som ikke tror deg til Adventstiden, deltar du i tradisjonen?

 

Jeg har fortalt min samboer at jeg synes det blir problematisk å fremheve dette av livssynsmessige grunner. Hun forstår, men det vil ikke nødvendigvis mødre og slektninger gjøre.

 

Det bunner vel kanskje i at man ikke forstår at jeg (utmeldt av statskirken) ikke vil la meg assosiere med "ankomsten til Jesus".

 

Det er rart, ingen av disse menneskene sier de er troende, men kristelige tradisjoner, de må fylles 100%. Ja, tradisjoner står sterkt hos folk, de er samlende og inkluderende. De fleste tenker vel ikke så mye over at barna deres "vaskes fri for synd", og at "man tar imot Jesus fremover".

 

Hva sier andre ikke-troende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er atheist og har vokst opp i en ikke-troende familie, men vi har alltid feiret jul for det.

Det har vel med at det er ei koselig tid i mørke desember som vi pynter opp med nisser, lys og mye annet ikke kristelig julepynt. Og på juleaften har vi god mat og gir presanger, kan ikke si det er noe jeg har noe i mot. For en skal huske at kristne IKKE har monopol på julefeiringa, paganister feiret den først. Hvis en ikke legger noe religiøst i det kan en jo bare feire at en går mot lysere tider :thumbup: .

Lenke til kommentar

Julaften (og middagene) blir for meg noe annet, det blir et viktig samlepunkt for personer man både ser ofte og lite.

 

Dette blir jo individualisert, så klart.

 

Det blir litt uegentlig og kunstig for meg, men jeg respekterer at folk tviholder på tradisjoner som er samlende og inkluderende. Det er forståelig.

 

Kan man ikke tenne 15 lys da, for hvis det ikke er Jesus dere venter på, og at det er et uttrykk for forsoning og kjærlighet, bør det være mulig å gjøre dette i ikke-kristne former?

Endret av Viro
Lenke til kommentar
Kan man ikke tenne 15 lys da, for hvis det ikke er Jesus dere venter på, og at det er et uttrykk for forsoning og kjærlighet, bør det være mulig å gjøre dette i ikke-kristne former?

 

Så er problemet at når adventstiden kommer så blir huset ditt fylt opp med "hipp hurra, Jesus døde for meg"-pynt og ritualer?

Jeg vil jo si at dette er noe du og samboeren din burde finne ut av. Det kan nok godt være at mødre og slektninger vil dere skal ha slik pynt og ritualer, men som regel blir en ikke utstøtt av slekta selv om en ikke følger deres ritualer (snakker av egen erfaring). Men syntes det er litt vanskelig å forstå hva som er vanskelig for deg, kan du utdype litt mer?

Lenke til kommentar

Enig. Det går fint å feire jul uten eventyr figurer og gammel overtro. Det er for det meste kun kristne mennesker som løper rundt og tror at ALLE helligdagene, jul og påske er deres fordi det var de som fant dem opp, men de lærer nok. Ikke for det, jeg feirer ikke noen hedensk jul eller lignende for det, men styrer klar av jesus figurer og engler og sånt kristent opplegg med salmer og kristenpop vi gjerne kaster osv...

 

Jul er en grei avsluttning på et år syntes jeg, med god mat og hyggelig selskap og en kan slappe av noen dager.

 

Men kanskje det er på høy tid å kalle de dagene noe annet? Jul går tilbake til den gamle joul/jool og påske dagene til relativitets fredag, evolusjons søndag eller Darwinsaften... :)

 

Høres mye bedre ut spør du meg. De fleste driter jo en lang marsj i jule eventyret eller "påske jesus død og stå opp igjen" tullet allikevel... Jeg gidder ikke å informere mine barn om eventyret de kristne hevder om disse dagene når de spør, der bruker jeg heller at jul var vinterblot dag, påske var vårblot dag og sankthans var... sankthansdag? Vett'a'f hva sankthans dagen er for noe, men den ble helt sikkert feiret før de kristne kom med tankefengslet sitt... :)

Lenke til kommentar

Jeg feirer jul slik som den har vært feiret i min familie, og forsåvidt i norge lenge før kristendommen kom til Norge.

Som en høytid med god stemning og genereøsitet. Viktig å merke seg at jul som i tradisjon stammer fra at folk feiret at det ble lysere, (motsatte av St. Hans aften). Dette med krybben og Jesusfødsel ble liksom slengt inn for å ertstatte denne tradisjonen først etter kristendommen kom til Norge. Men sånn som folk flest som jeg kjenner feirer juletider er det mer som en høytid med god stemning og god mat. Akkurat som Jule-høytiden slik som den ble feiret før kristendommen.

 

 

Jeg gidder ikke å informere mine barn om eventyret de kristne hevder om disse dagene når de spør, der bruker jeg heller at jul var vinterblot dag, påske var vårblot dag og sankthans var... sankthansdag? Vett'a'f hva sankthans dagen er for noe, men den ble helt sikkert feiret før de kristne kom med tankefengslet sitt... :)

 

hehe husker på barneskolen ett av de første årene da det var vanlig å gå i kirken spurte jeg læreren "hva har vel Jesus og kristendom med Jul å gjøre ??"

 

Jeg ble ikke oppdtratt til å tro at Jul hadde noe med tro å gjøre :p

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forbundet julaften som en kristen høytid. Vi feiret jo jul lenge før den ble stjålet og omdøpt som en kristen høytid. Det var fordi det skulle bli lettere for paganistene å konvertere til kristendommen uten å slutte med sine egene tradisjoner.

 

Selv feirer jeg jul sammen med familie og venner. Jeg ser på det som en familiedag hvor vi feirer året som har vært og at vi går mot lysere tider. Vi har juletre, god mat, øl og gaver, men det er ingenting som symboliserer Jesus eller kristendommen.

Lenke til kommentar
Jeg ser på adventstiden som hygge og lys i en deprimerende mørketid. Jeg er ikke troende. Jeg ser mer på det som en lysfest.

Det var faktisk solfest på denne tiden av året før Jesus kom med bursdagen sin. Selv om han hadde trolig nok bursdag rundt september/oktober.. Så det blir lysfest her også selv om det ikke er helt den samme greia.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe religiøs av meg så for meg er adventen en "ventetid" før familien samles, vi er nemlig litt spred store deler av året og det er skjeldent hele familien er samlet så derfor forholder jeg meg fremdeles til en slags ventetid bare en ventetid til noe annet enn det religiøse.

Lenke til kommentar
Jeg ser på adventstiden som hygge og lys i en deprimerende mørketid. Jeg er ikke troende. Jeg ser mer på det som en lysfest.

Det var faktisk solfest på denne tiden av året før Jesus kom med bursdagen sin. Selv om han hadde trolig nok bursdag rundt september/oktober.. Så det blir lysfest her også selv om det ikke er helt den samme greia.

Jepp. To fluer i en smekk. Men trådstarter: Er din samboer troende, siden du ser på adventstiden som noe problematisk? Og har du snakket med mødre og slektninger?

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...