Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sagd ned naboen's treer uten tilatelse - hvilken straff?


julebrusen

Anbefalte innlegg

Hei jeg var i det smarte hjørne her om dagen :new_woot:

 

Vi har parabol men signale har vært dårlig siden naboen har ett kratt med svære trær 5 meter unna parabol antenna våres. Jeg prøvde meg på en liten frekkis siden jeg har vært irritert på det dårlig signale vi får inn, så jeg gikk like gått ut kl 12 på natta og sagde ned nesten alle trærne :blush: Jeg sagde 5 svære selje trær og var på tur på det siste treet som er ett svært bjørke træ. jeg hadde sagd halveis inni det svære bjørketreet og plutselig står naboen som jeg trodde var borte rett bak meg :ohmy: Han ble forbannet og truer med å gå videre med saken :S

 

Jeg hadde ikke spurt om tilatelse fra naboen til å gjøre dette :whistle:

 

 

Men jeg lurer på hva som er strafferammen på en slik sak er ? vil helst ikke betale bot siden jeg snart har spart opp til både bil og blilappen "/

Endret av julebrusen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du nok lagt kabel i trusa ja.

 

Riktignok er det regler for beplantning kontra avstand fra nabogrenser osv, men det gjør ikke at du kan gå inn på hans eiendom og ta deg til rette av den grunn.

 

Tror nok desverre at han har sterkere sak en deg her.

Tror nok åsså desverre det " / Men tenk nu, en fyr som har det rønne huset og ellers er skikkelig sløving som aldri er ute av huset og som åsså har fra før av 100 bjørketrær og 500 seljer rett utenfor husdøren. Og blir forbanna på meg når jeg fjerner 5 stygge trær som er akkurat på grensen til våres tomt! fatter ikke hvorfor han plutslig begynner og bry seg

Endret av julebrusen
Lenke til kommentar
Tror nok åsså desverre det " / Men tenk nu, en fyr som har det rønne huset og ellers er skikkelig sløving som aldri er ute av huset og som åsså har fra før av 100 bjørketrær og 500 seljer rett utenfor husdøren. Og blir forbanna på meg når jeg fjerner 5 stygge trær som er akkurat på grensen til våres tomt! fatter ikke hvorfor han plutslig begynner og bry seg

 

Hva er poenget ditt? Mener du at du har noen større rett til å ta deg til rette siden naboen din angivelig har et stygt hus og angivelig er en skikkelig sløving? Og mener du virkelig at han ikke kan beklage seg siden han jo har mange andre trær?

 

Det du har gjort, er tøvete og usedvanlig korttenkt, og faller under straffelovens bestemmelse om skadeverk:

 

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

 

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

 

Jeg håper naboen din anmelder saken.

Lenke til kommentar

Det har jo faktisk litt med prinsipp å gjøre også. Her har du faktisk tatt deg til rette på en annen manns eiendom og gjort skadeverk uten å kommunisere om det eller gjøre forsøk på andre løsninger. I tillegg gjorde du det på et tidspunkt man fort kan hevde at du ville gjøre det ubemerket og skjule det. Med overlegg med andre ord.

 

Og sett i fra hans side. Her kommer naboen og sager ned noen trær ingen har klagd på står i veien tidligere.

 

Hadde eg vært naboen din hadde eg glatt tatt dette videre. Man kan ikke bare tute frem slik man vil og gjøre som man ønsker her i livet, uavhengig av hvilke lovbrudd eller urett andre gjør.

 

Du kan jo for øvrig begynne med Naboloven. Og her og her er andre nabokrangeleksempler, og resultater.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Her er det vel du som har vært litt dum. Du får bare akseptere hva han ønsker og gjøre. Eventuelt kan du komme til enighet med ham om en løsning. Uansett skal du legge deg flat og be om unnskyldning, samt erstatte tapet til naboen på en måte.

 

Til slutt ville jeg nok flyttet parabolen til en annen kant av huset!

Lenke til kommentar

En annen ting er at jeg ikke viste at trærne var å hannes tomt eller var litt usikker, de trærne var så på grensen som man kan få det. Det var jo naboen som kom ut og sa at jeg sagde trær fra hannes tomt og det var jeg faktisk ikke klar over får det kan se ut som at de sto på våres tomt.

 

Jeg er jo oppriktig lei meg for det som har skjedd og håper han kan være litt grei og ikke gå videre med saken . Er litt surt om du om du må betale en bot på 30 000 og må bruke spare pengene dine får å betale

Endret av julebrusen
Lenke til kommentar
Til slutt ville jeg nok flyttet parabolen til en annen kant av huset!

 

hehe det sa han åsså , men det er faktisk ingen andre plasser man kan ha parabol antenna enn der vi har den nå. Vi har den på toppen av mønet, men de trærne var så høy og svær. Det går jo ikke ann å sette parabol antenna mot nord øst f eks her

Endret av julebrusen
Lenke til kommentar
En annen ting er at jeg ikke viste at trærne var å hannes tomt, de trærne var så på grensen som man kan få det. Det var jo naboen som kom ut og sa at jeg sagde trær fra hannes tomt og det var jeg faktisk ikke klar over får det kan se ut som at de sto på våres tomt.

 

I Norge har man faktisk noe man kan kalle "undersøkelsesplikt"(sikkert feil ord, men poenget kommer). Noe som går ut på at du ikke fritas for ansvar for en handling dersom du ikke var klar over at det var et lovbrudd. Dersom treet stod på eiendomsgrensen(eller nær) så er det din plikt å avklare dette i forkant av evnt handling.

 

Her handlet du først og det kan da vise seg at du har kappet ned naboens trær, noe som er skadeverk.

Lenke til kommentar
En annen ting er at jeg ikke viste at trærne var å hannes tomt, de trærne var så på grensen som man kan få det. Det var jo naboen som kom ut og sa at jeg sagde trær fra hannes tomt og det var jeg faktisk ikke klar over får det kan se ut som at de sto på våres tomt.

 

For noe pissprat! Du sier jo selv at: "...naboen har ett kratt med svære trær 5 meter unna parabol antenna våres. Jeg prøvde meg på en liten frekkis siden jeg har vært irritert på det dårlig signale vi får inn, så jeg gikk like gått ut kl 12 på natta og sagde ned nesten alle trærne." Så du var nok mer enn klar over hvor grensa gikk. Hva var ellers vitsen med å gå ut midt på natta mens du trodde at naboen var bortreist, for å sage.

 

Jeg er jo oppriktig lei meg for det som har skjedd og håper han kan være litt grei og ikke gå videre med saken . Er litt surt om du om du må betale en bot på 30 000 og må bruke spare pengene dine får å betale

Ja, er du nå så oppriktig lei deg. Er det kanskje heller fordi du ble tatt og må stå til ansvar at du er lei deg. Dette er et klassisk dillemma; - Hvorfor gråter tyven, fordi han angrer eller fordi han ble tatt -

Hvorfor er det surt å gjøre opp for seg, og hvorfor skulle sparepengene dine gå til ditt velbehag istedetfor å dekke ditt idiotskap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei bæsja meg selv litt på leggen der.. Men jeg var faktisk ikke 100 % sikker på at om de trærne var på hannes tomt eller ei, selvom jeg hadde en mistanke på at det var hannes trær

 

Vet det va jævla korttenkt, men tenkte litt mer på og få premie league klar til dagen etter :p

Endret av julebrusen
Lenke til kommentar

Nå skal du høre...

Imorgen går du på polet og kjøper en god flaske Cognac. Og så går du over til naboen din med ditt beste "jeg-er-så-utrolig-lei-meg-fordi-jeg-var-så-teit-i-hue-igår" - uttrykk i ansiktet og overrekker (betingelsesløst) den til ham. Han kan true og hyle og skrike. Bare la ham holde på, ja, igrunnen skal du oppmuntre ham og være enig i all dritten som du får mot deg. Så, når han skal til å trekke pusten kan du si unnskyld. La han så holde på en liten stund til (du tar ham på kondisen) og neste gang kan du si unnskyld igjen, men... :idea: så kan du komme med et forslag. Du sager opp og stabler veden på et dertil egnet plass slik at han kan sitte og se trærne gi fra seg gylne flammer mens han drikker god cognac istedet for at de står ute og fyller tomta med kvist og kvast og ekle ufyselige, blaude, halvråtne blader. Og hvis han trenger hjelp til å få ned noen flere, så er du absolutt villig til å hjelpe til. Tro meg, det er ingenting som slår et godt gammeldags unnskyld. Det virker utrolig avvæpnende og de utroligste tvistene kan løses på den måten. Ta ansvar for egne handlinger og vær villig til å gjøre opp for deg (så er du bortimot frelst). :yes:

 

Jeg var ute for en liknende sak for noen år siden. Jeg hadde en hyttetomt ved sjøen som var fullstendig overgrodd og naboen på oversiden la flatt samtlige trær på den ett mål store tomta. De stengte for utsikten hans forstås... Steike jeg ble forbanna, men han ba om unnskyldning, ryddet for kvister og stablet veden pent langs veien slik at jeg fikk flere års brenne. Tomta ble forresten mye mer presentabel og fremsto som utrolig attraktiv etter dette. Jeg fikk ikke noen cognac (søren også...) men jeg tilga ham. Jeg hadde ikke hjerte til å anmelde ham siden han fremsto som en angrende synder. Det var sikkert skuespill, men en uforbeholden unnskyldning kan vanskelig ende i en anmeldelse, i alle fall i mitt hjerte. Vi beholdt naboskapet, han fikk utsikt og jeg fikk gratis ved uten å svette. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så rask nå, Odesseiron:

 

Dersom vi forutsetter at Hansens saksomkostninger var tilsvarende naboens, nemlig kr. 68.000,- betyr det at Hansen måtte dekke kr. 136.000,- i saksomkostninger for tingsretten. Dersom vi i tillegg legger til grunn at hans egne saksomkostninger for lagmannsretten var på ca. kr. 80.000,-, og at Hansen i tillegg måtte betale kr. 65.000,- i erstatning til den forulempede nabo, ble totalregningen på kr. 281.000,-
Lenke til kommentar

Skulle refere til noe liknende jeg også - men husker ikke hvor/ når jeg leste det (flere år siden). Men da gjaldt saken 10 eiketrær som var felt. Prisen var satt til 25.000,- pr. stk som det hadde kosta å få nye fra Tyskland. Resultatet var at den som felte trærne måtte ut med 250.000,-.... Så slipper du unna med 30.000,- i bot eller ei flaske cognac og litt vedstabling er du sabla heldig.

 

Eksemplet til Odesseiron er enda heftigere...

 

EDIT: Runar: Brutalt! :ohmy:

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Hadde du tatt dette den rette måten, hadde du kunnet bli kvitt trærne uten at du hadde risikert straff.

Se denne.

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=193473

Riktig det, Zellica. God artikkel.

Og siden vi er i den enden av tråden, så kan vi jo se på lovgrunnlaget for grensedragningen ( i dobbel forstand) mellom naboers rettigheter og plikter på begge sider av nabogrensen. Vi diskuterte en liknende sak for ett drøyt år siden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=816582&hl= angående greiner, røtter og nedfallsfrukt i grenselinja.

 

Men nå dreier saken seg om høye trær nærme grensa. Det er naboloven som regulerer dette. Dens § 12 regulerer forholdet når ting stikker over grensa og sjenerer:

§ 12. Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg. For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid.

Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina.

Og når det gjelder ting som sjenerer på naboens side av grensa:

 

§ 3. Er det ikkje nemnande om å gjera for eigaren, må han ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.

Så kan man jo diskutere hva som er "nemnande om å gjer", men det forutsetter en dialog med naboen FØR man starter motorsaga. :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...