Gå til innhold

Mest banebrytende spill gjennom tidene???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mest banebrytende for meg var nok faktisk DoD (days of the tentacle).

 

Mener du DOTT? (Day of the Tentacle)

Når den slemme rosa tentakelen får i seg giftig slam vann og du må inn i fremtiden/fortiden/nåtiden og gjøre vilt mye sprell? Fett spill, men var nok ikke banebrytende, adventure sjangeren var veldig populært da

Lenke til kommentar
Last Ninja 1 og 2 fra System 3 på C64, satt en ny standard som ingen andre i bransjen klarte å kopiere på den tiden.

 

I dag er det ikke noe nytt. Bare for det meste teite spill med samme motorer og effekter.

 

Doofus

 

Skal vi så langt tilbake vil jeg nevne:

SuperCars 2 - DESIDERT bil-spillet gjennom alle tider;) INGEN har klart å få til noe lignende!!!

Og klassikkeren over alle klassikkere: MoonStone!!!!!! Bedre blir det ikke!!!! :woot::yes::woot:

Lenke til kommentar
Fallout revolusjonerte RPG-spillene ved å ha en futuristisk setting istedenfor det klassiske med trollmenn og slikt. Og SPECIAL systemet på personene var også noe revolusjonerende, dessverre er det bortimot ingen spill bortsett fra Fallout serien som bruker det.

 

Nå, Fallout var ikke det første "sci-fi" rollespillet. Wasteland kom lenge før, og Fallout er mer eller mindre en uoffisiell sequel til Wasteland.

 

Av rollespill må Zork serien til Infocom nevnes, første adventurespill med bra parser. Samt Bard's Tale spillene, første skikkelig bra RPG som kom, sammen med Ultima serien. SSI sine RPGer, både AD&D og andre.

 

Elite må nevnes, forbygger for Space-sims.

 

F1GP, bestefaren til bilsimulatorer.

 

1942 BattleHawks, Battle of Britain, Secret Weapon of the Luftwaffe. Bra foreløpere til flight-sims, sammen med Flight Simulator I-II.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Jeg synes at System Shock var et av de mest banebrytende spillene da det kom ut. Grafikkmotoren var Doom overlegen (det er en realistisk sammenlikning da de begge var aktuelle "på den tiden"), både hva det gjaldt oppløsning, ekte 3d-objekter (kameraene, kasser...) og at det var mulig å lage flere etasjer på samme bane. Alt dette var mer enn datidens maskiner kunne takle, men fremtidsrettet var det.

Storyen og selve lay-outen på spillet var overlegen samtlige spill på denne tiden; man kombinerte actionspillelementer med visse typiske trekk for rollespill. I tillegg så ga "loggene" (de som har spilt spillet vet hva jeg snakker om) en utrolig god stemning. Nå skal sant sies at jeg ikke kjøpte spillet da det kom ut. Ja faktisk så har jeg ikke kjøpt det, men lastet det ned fra en abandonware-nettside. Med god samvittihet. Faktisk så "kjøpte" jeg spillet over internett, men jeg fikk System Shock 2 isteden (som jeg hadde fra før, ellers så hadde det vært et godt kjøp: 150kr for et spill til 400kr). Og jeg måtte herke med å returnere spillet.

 

Det første jeg prøvde var diskettversjonen, og førsteinntrykket: Yuk! Grafikken var grumsete og stygg. Men så lastet jeg ned CD-versjonen (ISDN duh...) og ble frelst! Grafikken var super (det var i år...), hvertfall etter å ha sett diskettversjonen og det var lyd på loggene. Jeg ble hektet på spillet, men klarte ikke å ta knekken på Shodan (tips? Eller er det bare å trykke som f. på musa?). Et utrolig godt spill, selv idag. Men jeg må innrømme at jeg prøvde spillet først etter at jeg hadde gjennomført SS2 (og jeg ville vite bakgrunnen for hele oppstyret).

Lenke til kommentar

Ser det er mange gamle spill som blir nevnt her så jeg tenkte jeg fikk gjøre noe litt annet. Diablo serien fra Blizzard er sannsynelighvis det beste spillet noen sinne i sin sjanger. Jeg kan egentlig ikke tenke meg noe annet spill som har blitt spilt så lenge av så mange og rundet så mange ganger som Diablo II. Man kommer liksom alltid tilbake...

 

Også cinematics delen av Diablo II er enestående. Kikker på de små filmsnuttene med marius, tyriel og de andre nå og da og jeg blir like forundret hver gang. Dette spillet begynner jo og bli noe gammelt men filmene er alikevel bedre enn f.eks. Final Fantasy filmen som skulle være så fantastisk.

 

Gamle spill: Wolfenstein 3D, Doom-serien, Duke Nukem 3D og Street Rods 8)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
warcraft var aldri banebrytende

 

Jo det vil jeg si.... Det skapte en ny sjanger innen RTS, og gjorde det på en glimrende måte... det er vel et av de første RTS'ene som gjorde at du må høste flere ressurser på en gang...

 

Jeg synes det var banebrytende!!

 

det skapte ikke en ny sjanger innen rts ?

alt det gjorde var å bygge på ting som allerede var brukt på den tiden, og det gjør spillet så fanden meg ikke banebrytende :wink:

det at det la opp til høsting av flere ressurser på en gang var nytt ja..

ikke at det har vært banebrytende..

jeg føler dere ser på banebrytende på feil måte, det spillet er banebrytende fordi det hadde bra grafikk til det årstallet å være osv...

banebrytende er jo noe helt annet!

Lenke til kommentar

Banebrytende?

Command & Conquer - Hvilken tulling nevte RA, oppfølgeren(!)

Doom - Serial Kabel og 28.8 modem

Civilization - den sitter dypt

Dune - XXX XXXX

Monkey Island og lsl - hvorfor vet jeg ikke synes bare de var så inni heklvetes bra, utrolig at de klarte å engasjere på en slik måte.

Ingen spill som gis ut nå kan matche noen av disse spillene.

Når det gjelder multiplayer vil jeg si Quake2, ble litt mer mainstream fikk jeg inntrykk av hvertfall, men Quake 1 folka hadde jo holdt det gående lenge allerede.

Lenke til kommentar
Quake 1, dvs spillet var ikke banebrytende innen sjanger, men grafikk. Første egentlige troverdige 3d-motor, med blant annet ekte 3dobjekter istedenfor såkalte bit-maps figurer(bilder med forskjellig vinkling)

 

hmmm... om jeg ikke husker helt feil, så hadde terminator - skynet den første motoren med "ekte" 3dobjekter. jeg kan ta feil, men jeg tror de var først ute.

 

hail carmack,

peace out! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...